רויטל אמיר, המספרה הקהילתית בתיכון בית הערבה (צילום: פרטי)
רויטל אמיר, המספרה הקהילתית בתיכון בית הערבה (צילום: פרטי)

בתיכון אורט בית הערבה נאבקים בהסללה: "כאן השמיים הם הגבול"

מנהלת תיכון בית הערבה שבשכונת ארנונה, רויטל אמיר: "כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו, ומשם הדרך להצלחה היא מאוד גדולה". ראיון

פורסם בתאריך: 16.5.18 18:47

"תיכון אורט בית הערבה הוא תיכון מקצועי", מציינת בשיחה עם "כל העיר", רויטל אמיר, מנהלת תיכון בית הערבה בשכונת ארנונה, "אבל כזה שמכין את התלמידים לחיים בהקניית כלים ומיומנויות, הקניית מקצוע, הרגלי עבודה, מיומנויות חברתיות כישורי חיים, יזמות עסקית, חינוך פיננסי ועוד. בבית הספר שלנו יש מגמות עיצוב שיער ואיפור, תקשוב – טכנאי מחשבים ורשתות תקשורת, טכנאי סלולר וחשמלאות רכב".


  • הורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

הדיבור אודות "הסללה" במערכת החינוך, צף אחת לתקופה, במיוחד כשעולה שאלת נחיצותם של בתי הספר המקצועיים בישראל 2018. הביקורת שמושמעת כנגד המשך פעילותם של בתי הספר המקצועיים נוגעת להנצחת הפערים ולניתוב, הסללה של קבוצות אוכלוסיה למסלולים מוחלשים, שבהם הם נתקלים בתקרות זכוכית. המושג עולה בנשימה אחת עם הקיפוח העדתי בעשורים הראשונים של המדינה – כאשר חלק לא מבוטל של בני ובנות עדות המזרח נשלחו לחינוך מקצועי, והוסללו למעשה לעבודות מקצועיות, מה שמנע מהם להשתלב במרכזי הכוח וההשפעה.


רויטל אמיר (צילום: פרטי)

רויטל אמיר (צילום: פרטי)


אך, אם תשאלו את אמיר היא רואה רק את החיובי בבתי הספר המקצועיים, ואת הצלחת התלמידים לעתיד מובטח יותר. "התלמידים מתמקצעים אצלנו ברמה המקצועית", מדגישה אמיר. "המטרה לקבל בסופו של דבר תעודת מקצוע ממשלתית. בכדי לקבל את זה, התלמידים אמורים לעבור המון שעות עיוניות ומקצועיות בבית הספר ועבודה מעשית בפועל. החל מכיתה י"א, אנחנו מסדרים לילדים מקומות עבודה, ששם הם מתנסים ביום או יומיים, בשבוע, מרוויחים  משכורת ולומדים את המקצוע לעומק. היום צריך ללכת ללמוד שנה שלמה כדי לקבל תעודת מקצוע ממשלתית. אנחנו משלבים אותם במקומות כמו אגד, בזק, חברת חשמל, משטרה".

"הילדים בוחרים מקצוע שמעניין אותם והם רוצים ללמוד ולהתפתח בו", היא מדגישה, "הכישורים שהם רוכשים הם כללים וממוקדי מקצוע. אם אני מלמדת תלמיד לפתוח עסק או חשיבה יזמית, זה כללי. אנחנו מאמנים אותם ונותנים להם תעודת מקצוע, אבל יחד עם זאת, אני מאפשרת להם להבין שהשמיים הם הגבול. הם מקבלים בטחון, שהם יכולים לפרנס את עצמם בכבוד".


המספרה הקהילתית בתיכון בית הערבה (צילום: פרטי)

המספרה הקהילתית בתיכון בית הערבה (צילום: פרטי)


מי התלמידים שמגיעים ללמוד בבית הספר?

"מכל רחבי ירושלים והסביבה. כולל בית שמש ומעלה אדומים. אלו ילדים שלא מוצאים את עצמם בחינוך עיוני רגיל. גם כי זה לא מעניין אותם, כי קשה להם, כי הם לא השתלבו ולא מצאו מענה רגשי מתאים. אצלנו יש אחוזי נשירה קטנים מאוד, אם בכלל, כי כל ילד בשבילנו הוא עולם ומלואו ואנחנו משקיעים בו. האני מאמין שלי הוא שכל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו ומשם הדרך להצלחה היא מאוד גדולה.

מה להערכתך יקרה למי מהם שימשיך לתיכון עיוני?

"יש כאלה שהופכים להיות עציצים או במקרה הטוב, מסיימים את 12 שנות הלימוד בלי הצלחה, בלי תעודה, בלי הרבה משמעות. כאן אנחנו נותנים להם להיות משהו מיוחד, להצליח, להתנסות בהרבה כישורים. לצד לימודים רגילים, גם מקצוע וגם התאמה לעידן ה-121. אנחנו מלמדים אותם איך פותחים עסק, ואיך מנהלים לקוחות, ניהול תקציב, איך מזמינים סחורה.  אני יכולה לספר לך ששנה שעברה זכינו בפרס חינוך ארצי של ארגון המורים סביב כל הנושא של יזמות ותרומה לקהילה – פתחנו מספרה קהילתית בתוך בית הספר, שהתלמידים שלנו עובדים בה, ופתחנו מעבדה לתיקון מכשירי סלולר שהתלמידים מתנסים בתחום. יש לנו תקציבים מרשת אורט וממשרד העבודה. משקיעים בילדים כי רוצים לתת להם הזדמנות. המטרה היא לבנות להם תמונת עתיד עם הרבה אופציות".


כשרות צהר בדרך לשבור את מונופול הרבנות בירושלים

מפגעי בטיחות בסביבת בתי הספר ברחבי העיר


 

המספרה הקהילתית בתיכון בית הערבה (צילום: פרטי)

המספרה הקהילתית בתיכון בית הערבה (צילום: פרטי)


כמה מסיימים עם בגרות מלאה?

"היעד של בית ספר עד לפני שנתיים היה תעודת מקצוע ממשלתית ו-12 שנות לימוד. לפני שנתיים היתה לי קבוצת תלמידים מדהימים, שהקמנו עבורם קבוצת בגרות. היום יש אופציה לגשת לבגרות מלאה, אבל זאת רק השנה השנייה, אז אין לי עדיין עוד נתונים. כל ילד שרוצה בגרות מלאה, אנחנו נלמד אותו בהתאם. פתחנו קבוצת לימוד בכל יום בין 16:00-14:00 לקבוצה לימודית פרטנית לילדים בכל התחומים. עבור כל ילד שרוצה עזרה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר