רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)
רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

קלינאית תקשורת בירושלים ומאמנת לתקשורת חיובית: רחל חזן הפכה את המקצוע לשליחות

חזן רחל היא קלינאית תקשורת בירושלים ומאמנת לחיים, מומחית לטיפול בגמגום והפרעות קול, שפיתחה שיטה ייחודית בשם Orthoemotion (אורטו-אמושן) לטיפול בילדים ומבוגרים. "הסוד הוא להתאים את הטיפול למה שעובד עבור המטופל", היא מספרת על המפתח להצלחה

פורסם בתאריך: 14.9.20 18:00

פתרון בעיות מורכבות של אובדן קול או שיפורו, טיפול באנשים הזקוקים לקולם בפן המקצועי – זמרים, חזנים, שחקנים ומרצים אקדמיים מהשורה הראשונה – וכמובן טיפול בילדים ומבוגרים עם בעיות גמגום וצרידות וסיוע להורים המתקשים לטפל בתופעה בעצמם ולחזור לשגרת תקשורת תקינה ושלווה. רחל חזן היא קלינאית תקשורת בירושלים העוסקת בתחום למעלה מ-30 שנה, וצברה ניסיון רב בתחומים אלו ובתחומים רבים אחרים, בין היתר בעזרת טכניקות ייחודיות ופתרונות קואוצ'ינג אינטגרטיביים שהיא עצמה פיתחה לצורך טיפול בבעיות תקשורת ובעיות ביחסים בין אישיים והגעה לאיזון רגשי, גופני ואנרגטי. אצלה, כך היא מספרת, המקצוע היה מאז ומעולם שליחות והטיפול בזולת היה תמיד דרך חיים.

רחל חזן קלינאית תקשורת, עם הזמרת נירית חוטובלי בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

רחל חזן קלינאית תקשורת, עם הזמרת נירית חוטובלי (צילום: יובל כהן אהרונוב)

הפרעות קול וגמגום ובעיות בתקשורת מילולית וא-מילולית, כך לדבריה של רחל חזן, הן הפרעות שהטיפול בהן עשוי להיות דומה מאד, כאשר הן בהפרעות תקשורת והפרעות ביצירת יחסים חברתיים – קשיים הנובעים מהאמונה לפיה "אני כל כך רוצה להגיד אבל "אסור לי". כדי לפתור בעיות אלו בהצלחה, מספרת רחל חזן כי נדרשים לא רק כישרון קוגנטיבי והבנה רפואית אלא גם יכולת לראייה גלובלית, אהבת הזולת ונכונות לבצע טיפול עמוק, שחלק גדול ממנו הוא רגשי במהותו ומבוסס על סבלנות והקשבה. "העבודה שלנו היא להביא את הרגשות וההרגלים הלא נכונים מלא מודע למודע, לשחרר אותם ולבנות מחשבה ואמונות חיוביות, זאת במטרה לטפל במקביל במספר טכניקות שיחדיו עושות שימוש בכל החושים ומביאות את המטופל להוויה מלאה של כאן ועכשיו", מסבירה רחל חזן. "השלב הבא בטיפול הוא לתת למטופל לקבל את הקול הבריא או הדיבור השוטף, שיעזרו לו לאחר מכן בחיי החברה, במשפחה, בקריירה ובתחומים נוספים בחיים".

לצד השימוש בטכניקות טיפול מסורתיות, וכדי לטפל בהצלחה במגוון רחב של מקרים ובעיות, רחל חזן הגיעה לאופקים חדשים בטיפול, חקרה לעומק את נושא השקט הנפשי וחלקו של התת מודע בתוכו, ובעקבות עבודתה והמחקר הרב שביצעה בתחום פיתחה רחל חזן שיטת טיפול ייחודית בשם "אורטו-אימושן" המתמקדת בפתרון בעיות רגשיות וגופניות המביעות באופן ישיר ועקיף את בעיות הקול והדיבור. שמה של השיטה מגיע מהשפה היוונית: Orthoemotionהמילה ortho שמשמעותה "יישור" או "סידור" והמילה emotion שמשמעותה רגש.

רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

"אורטו-אימושן" היא שיטת טיפול חדשנית וייחודית, המתפתחת ומתקדמת מדי יום, הדוגלת בראייה כוללנית מנקודת מבט אינטגרטיבית. שיטה זו מבוססת על תורת הנפש במקביל לשימוש ביסודות נוירוביולוגיים, והיא מותאמת אישית לכל מטופל ומציעה לו פתרון אולטימטיבי לבעיות תקשורת קול גמגום, ההיגוי ודיבור. "השיטה הזו עובדת ישר עם המוח, בחיפוש אחר הקול בחיפוש אחר השטף, והדיבור הבריא של המטופל", מרחיבה רחל חזן. "השיטה מתמקדת בחיפוש תקשורת ויחסים בין אישיים מוצלחים, סוקרת את המישור האנרגטי, הגופני, התפקודי והרגשי בחיפוש אחר שורש הבעיה, ומסייעת בבניית פקודות חדשות וחיוביות במוח על בסיס פסיכולוגיה קוגניטיבית-התנהגותית".

"לחרדת תקשורת יש כמה סימפטומים, כאשר גמגום והפרעות קול יכולים להיות חלק מהם. חרדות מסוג זה מגיעות ממקורות נפשיים רבים, כמו למשל דברים שרוצים להגיד ולא אומרים, ולכן ישנו חלק מהותי של הטיפול שהוא רגשי במהותו. כולנו גוף ונפש גם יחד. כולם יודעים היום, גם רופאים בכירים בבתי חולים, שכל בעיה פיזית או נוירולוגית מלובה הרבה פעמים גם בעיה נפשית, פסיכולוגית ורגשית", מסבירה רחל חזן על המקור לבעיות רבות בתחום הגמגום והשליטה בקול. "הגוף והנפש מחוברים, כאחד, ובתחום שלי נפוץ לראות את הקשר הזה דווקא בהיבט השלילי, כיצד רגש ובעיות רגשיות יכולות להשפיע לרעה על חיי היום יום. אדם בריא, חייב להיות שלם".

רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

"בניגוד למה שאפשר אולי לחשוב, לטיפול יש חלק אנליטי ונוירוביולוגי במהותו. אנחנו עובדים ישר עם המוח, ובעיקר עם הנאוקורטקס (neocortex) החושב והאנליטי, המוח הלימבי והאמיגדלה המיוחדת", מוסיפה רחל חזן על הפן הבריאותי והפסיכולוגי של הטיפול. "בעת טיפול בגמגום ויחסים בין אישיים, חובה להתייחס למערכת הלימבית, למוח הרגשי ולכל המערכת הזו שמשפיעה על היווצרות זיכרון על ידי שילוב מצבים רגשיים עם זיכרונות מאוחסנים של תחושה פיזית והרגלים, ולכן קשורה באופן ישיר והדוק ליכולת הוויסות הרגשית-חברתית. החלק הזה של המוח שומר עלינו, אבל גם מפריע לנו, ולכן אנחנו חייבים ללמוד לטפל בו ולאזן בעזרה של הצד הטכני והאנליטי שלנו".

במקביל לעבודתה בטיפולים פרטניים, עוסקת רחל חזן בקיום סדנאות קאוצ'ינג לאנשים מגמגמים ולאנשים הסובלים מבעיות בקולם הפנימי או החיצוני. סידרת הסדנאות שלה נקראת "ובחרת בחיים", בשל הבחירה שעושים המשתתפים בהן כאשר הם מחליטים לצאת למסע ולהתגבר על בעיותיהם. סדנאות אלה נחשבות לכלי ייחודי בעולם קלינאות התקשורת, והתוצאות שמושגות בעזרתן מתעלות לא פעם על התוצאות שמשיגים בטיפול פרטני. "ישנן המון שיטות שנועדו לרפא בעיות רגשיות ופיזיות של אנשים, אבל חשוב למצוא את השיטה שמתאימה בדיוק לצרכים של כל אחד", מרחיבה רחל חזן על הסיבה בגינה סדנאות הקואוצ'ינג שלה משיגות תוצאות מוצלחות כל כך. "ישנה שיטה שמתאימה לטיפול בכל אחד, אבל במקביל כל בן אדם הוא יחיד ומיוחד, ואני לא מנסה להכניס את הטכניקה שלי למסגרת שלו אלא להפך, להתאים את עצמי למה שעובד עבור המטופל. אני אוהבת להגיד שיש לי מזוודה מלאת טיפים ושיטות, ולפי המטופל וצרכיו אני בוחרת בדרך המתאימה שתשיג את התוצאות הטובות ביותר".

מדוע הטיפולים שלך אפקטיביים כל כך?

"אני כל הזמן נמצאת בחיפוש. אני אוהבת להגיד שאני כמו שרלוק הולמס והמטופל הוא ווטסון. אני לומדת להכיר את המטופל לעומק, לומדת מה טבע אופיו ומהם רגשותיו, בכדי לבחור בדרך היעילה ביותר עבורו. אני עובדת בצורה אינטנסיבית עם הגוף, הנפש והמחשבה כדי לשנות הרגלים לא נכונים, להביא אותם למודעות, לעזור למטופל להיפטר מהם ולבסוף לבנות במקומם פקודה חדשה חיובית במוח. אצלי אין שיעורי בית, רק מודעות תמידית ותיקון לפי הנלמד".

"המטרה שלי בעת טיפול בכל מטופל היא אותה מטרה: קודם כל לבדוק מה אותו מטופל צריך ובעיקר את הבסיס של אילו בעיות יש לו, בין אם בעיות שהוא מודע אליהן ובין אם כאלה שלא. בעת האבחון הראשון עם המטופל, אני עוברת איתו על תשובה לשאלה אחת חשובה "מה אתה בדיוק רוצה" ולהבין שיש מציאות מסוימת שלא צריך להתנגד אליה או לכעוס עליה, אלא לקבל אותה ולפעול כדי לשפר את המצב הקיים. קבלת המציאות והסכמתה, תוך הבנה ותכנון חדש חיובי, נחוצה כדי להגיע להיות מרוכזים בתרגול עם הכלים והטכניקות של הקלינאית, שבלעדיהן אין תוצאות".

בסוף התהליך צריך להגיע לביטחון עצמי, לנוכחות של אדם שמפסיק לברוח, שמבוססת על אסרטיביות וסמכות. המטופל מרגיש ומשדר לסביבה. עובדים על להגיע למצב שאין בעיה של ביטחון עצמי שיאפשר לאדם לצאת מה-Comfort zone (אזור הנוחות) שלו, לדבר בצורה תקינה ולהפסיק לבזבז את כל האנרגיה שלו. לא מספיק שרוצים לעשות את הטיפול אלא להחליט שבאמת מתחילים אותו. רק אחרי שמישהו לוקח את עצמו בידיים ומחליט לשנות את המצב הקיים, התוצאות יגיעו.

רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

רחל חזן, קלינאית תקשורת בירושלים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

כיצד מגיעים לטיפול?

"כדי להגיע לטיפול צריך לקבל הפניה מרופא אף אוזן גרון המלצה מרופא המשפחה, אבל מה שבאמת צריך זה הרבה רצון עצמי לעבור את תהליך השינוי. מי שיש לו רצון ומתמיד, רואה את תוצאות. כמו כן, לסדנאות הקואוצ'ינג ניתן להגיע גם ללא הפנייה, בתיאום מראש מול המרפאה".

מה המנטרה העיקרית שאת מעבירה למטופלים?

"המנטרה שלי היא הרבה אמונה וביטחון, כוח לעזוב את הפרפקציוניזם ולשחרר, לחלום ולהעז, לאהוב את עצמך ולקפוץ אל הלא נודע, אבל כל זה קורה רק אחרי שיש לך אומץ לעזוב את אזור הנוחות שלך. כדי להגיע לזה, צריך להעז, צריך כוח רצון צריך לקבל החלטה וצריך להבין שדרושה כאן עשיה, התמדה והמון סבלנות משני הצדדים – הקלינאי והמטופל – שעובדים יחד כדי להשיג את אותה מטרה".

"יש הרבה אנשים שחושבים שהטיפול הזה הוא משהו שהם יתקשו לעבור או משהו "שגדול עליהם" ולכן פיתחתי כלי חדש שיהיה נגיש ומתאים גם לאנשים הללו. אני מעבירה סדנאות, אצלי בקליניקה או במקום שנקבע מראש עבור קבוצה גדולה, ועוזרת לפתוח את הדלת לאנשים שחושבים שהטיפול יהיה יותר מדי בשבילם. אני ממליצה לכולם לנסות ולתת לעצמם צ'אנס להתגבר על הבעיות לפני שמשלימים איתן".

לסיום – טיפ מקצועי חשוב שאת רוצה לשתף?

"רק דוגמה חשובה אחת של כוח רצון ואמונה. ישנה תופעה נפוצה של התפתחות פוליפ במיתרי הקול במקרים מסוימים, המצב מגיע לצורך בניתוח להסרת הפוליפ, בפועל, מניסיון רב שיש לי בתחום, עם אנשים שלא רצו בשום אופן לעבור ניתוח, אפשר לטפל בזה דרך מסלול של קלינאות תקשורת ללא התערבות כירורגית. מספר מטופלים שלי הגיעו ממצב של המלצה לניתוח למצב של ביטול הניתוח, תוך צמצום עד כדי היעלמות של הפוליפ, והכל על בסיס טיפול אינטנסיבי ומתמשך שמתמקד ברוח ובנפש, לא רק בגוף".

סניף ירושלים: רח’ הלל 8

סניף בני ברק: רח’ ז’בוטינסקי 168, היכל הרפואה

טלפון: 054-699-7717

מייל: [email protected]

אתר: http://www.orthoemo.com/

פייסבוק: רחל חזן – קלינאית תקשורת

 

 


כתבה שיווקית


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר