(צילום: אהבת חינם)
אירועי ט' באב בירושלים (צילום: אהבת חינם)

הערב: תפילות ואירועים לציון ט' באב בירושלים

בתשעה ועשרה באב, ימים רביעי עד שישי, 26-28.7, יתקיימו רצף של אירועים המחברים בין עולמות וקהלים; בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה

פורסם בתאריך: 26.7.23 13:25

תשעה באב הוא היום המנציח את חורבן ירושלים בתקופות בית ראשון ושני. האירועים שהתחוללו, לפי המסורת, ביום זה, גרמו פעם אחר פעם לגלות עם ישראל בתקופות שונות ולבסוף לגלות בת כאלפיים שנה.

בליל ט' באב, שיצוין הערב, רביעי, תתקיים בשעה 20:15 קריאת מגילת איכה ולאחריה תועבר ההרצאה "שברים של תקווה", מפיו של ברוך בן יגאל, אביו של עמית בן יגאל ז"ל, לוחם סיירת גולני שנפל ויתקיים שיח משותף. הציבור הרחב מוזמן להשתתף. ההשתתפות אינה כרוכה בתיאום ובעלות, אך מספר המקומות מוגבל. בשל אופיו המסורתי של האירוע, מומלץ להצטייד בשטיחים או במחצלות לישיבה על עפר רצפת המערה.

מנכ״ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, אסף יזדי: “הדרך הטובה ביותר להתנחם ולציין את ט' באב היא באמצעות לימוד ההיסטוריה דרך הרגליים, בביקור במערת צדקיהו, מערת האגדות והמסתורין. המערה היא עדות אילמת לאסון הלאומי ששיאו חורבן בית ראשון ומציינת גם את התקומה – בחזרת ישראל לארצו. האבנים שנחצבו מהמערה הם ה"אבנים עם לב אדם" – איתן נבנו הכותל וירושלים של מעלה, הזוכרות את המאמץ האדיר והכישרון של בוני העיר שהופכים את ירושלים לאחת ויחידה בעולם".

על פי המדרש, טרם נפילת העיר והממלכה נקרע העם בין נאמנות למלך הקודם, יהויכין, שהוגלה טרם המלכתו של צדקיהו, לבין צדקיהו שהומלך על ידי הבבלים, והפך למלך נשלט וחלש, המצליח להסתבך, בעצת שריו, במרד אזורי נגד הבבלים. זה מול זה ניצבים צדקיהו מלך יהודה ונבוכדנצר מלך בבל – שניהם מזוהים כצאצאי המלך שלמה – החכם באדם.
המעיין הנובע בבטן המערה נקרא מזה מאות שנים "מעיין דמעות צדקיהו" לזכר דמעותיו של המלך צדקיהו המתאבל על עירו שחרבה. הימים בהם חרבה פעמיים העיר שנבנתה מאבני המערה, הם גם הימים בהם היא חוזרת לגדולתה ופארה. "כי שבע יפול צדיק וקם בעיר שחוברה לה יחדיו, זו היא ירושלים של מעלה ושל מטה, שעושה את כל ישראל ערבים זה לזה".

מהחברה לפיתוח מזרח ירושלים נמסר כי "החל מ-1.8 המערה תיפתח מחדש לקהל לאחר כשלוש וחצי שנים בהם שודרגה במימון משרד ירושלים ומסורת ישראל. השדרוג כולל הכנסת חזיון אימרסיבי (אופף) למערה בשם "סודות מתחת לחומות", המתנהל כתחנות צפייה בהן הקהל נפגש וחווה מסורות, סיפורים וסודות הקשורים לתולדות המערה. המערה המשתרעת על שטח של כ-9000 מ"ר היא המחצבה הקדומה של ירושלים, וממנה חצבו מאז שלהי בית ראשון את האבנים לבניין ירושלים של מעלה".

להלן תוכנית האירוע:

•20:00 – מפגש בתחנת הרכבת הקלה בשער שכם (ניתן גם להגיע עצמאית למערה).

•20:15 – קריאה במגילת איכה.

•21:00 – "שברים של תקווה" – שיחה עם ברוך בן יגאל, אביו של הלוחם עמית בן יגאל ז"ל.

•22:00 – סיום.

בנוסף לאירוע במערת צדקיהו, עד יום שישי יתקיימו רצף של אירועים המחברים בין עולמות וקהלים; בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה.

רביעי, 26.7.23 – ערב תשעה באב במגדל

סופרים, מוזיקאים ואנשי תרבות במפגשים על יצירות שעוסקות בירושלים בספרות, במוזיקה ובתרבות. ערב של התבוננות מעמיקה על העיר והאגדה, מול חומות העיר העתיקה. האירוע יכלול קטעי שירה, משחק וספוקן וורד. בין המשתתפים: שאנן סטריט, נטע אלקיים, יונתן בלומנפלד, האחיות ג'משיד, גלית דהאן קרליבך, תמר וייס גבאי ועוד.

פתיחת דלתות: 20:30 | תחילת אירוע: 21:00

הכניסה חופשית, בהרשמה מראש: https://bit.ly/3NKt10y

חמישי עד שישי, 27-28.7 – לילה לבן במגדל

לילה לבן של תרבות ואמנות. נחגוג את היצירה העשירה המבעבעת בירושלים וניתן במה לבוגרי בתי הספר לעיצוב ולאמנות בעיר. אמנות ירושלמית תשתלט על הגלריות והמצודה, מופעי במה ופרפורמנס יצוצו בכל פינה, ומופעי מוזיקה יהיו על הבמה המרכזית. בחצות נצלול אל תוך הלילה למסיבה ותקלוטים, ונסיים באור ראשון של יום שישי, 28.7, במופע זריחה בלתי נשכח. בין המופעים: טדי נגוסה, רייש, איתמר שלמה כהן, רייסקינדר, שן, Hypnotic Discotheque

פתיחת דלתות: 20:30

כרטיסים: 45 שקלים לסטודנט/ית או בהטבת ירושלמי, ברכישה מוקדמת | 55 שקלים מחיר רגיל ברכישה מוקדמת | 65 שקלים במקום

לכרטיסים: https://bit.ly/3ObFtHX

יצוין כי האירועים בשיתוף הישיבה החילונית, ובתמיכת עיריית ירושלים, הקרן לירושלים והמנהלת ליהדות ישראלית

תגיות:

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר