צוות 'מטר על מטר הפסטיבל בשנה שעברה (צילום: ריקי רחמן)
צוות 'מטר על מטר הפסטיבל בשנה שעברה (צילום: ריקי רחמן)

עשור לפסטיבל השירה הירושלמי 'מטר על מטר'

הפסטיבל, שהחל כאירוע מחתרתי קטן, הפך עם השנים לאירוע חובה עבור חובבי השירה בעיר ובארץ. השנה ישתתפו בו כ־70 משוררים ומוזיקאים

פורסם בתאריך: 9.10.17 09:28

השבוע, בימים ראשון עד שלישי, 10.10-8.10, יתקיים בבית אליאנס שבשוק מחנה יהודה פסטיבל 'מטר על מטר', פסטיבל ירושלים לשירה, המתקיים זו השנה העשירית. באירוע ישתתפו למעלה מ־70 משוררים ומוזיקאים, ייקחו חלק ב־13 אירועים שונים. פסטיבל 'מטר על מטר' מתקיים ביוזמה ובארגון של "מקום לשירה", והכניסה לכל האירועים היא חופשית.

 

במהלך העשור שעבר מאז קיומו של הפסטיבל הראשון, עברו בו מאות משוררים ומוזיקאים שחלקם התגלו בו לראשונה, התקיימו אירועי שירה ומוזיקה, תערוכות שירה מגוונות במרחב הציבורי, יצאו ספרי שירה, כתבי עת ועוד. 'מטר על מטר' התקיים בשנים הראשונות בשכונת נחלאות ובשוק מחנה יהודה ומשם עבר לגן הבוטני, התקדם לרחוב עמק רפאים ועכשיו סוגר מעגל וחוזר לשוק, בבית אליאנס הסמוך. השנה אירועי השירה יעסקו באופנות השירה, במה מסתירים השירים, המעמד המלכותי ליומיומי ועוד.

"אנחנו חוזרים למקום בו החל הפסטיבל וזו למעשה מעין סגירת מעגל", מציין ד"ר גלעד מאירי, ממייסדי ומנהלי "מקום לשירה" ובית הספר לאמנויות המילה בירושלים, "עשינו כמה שינויים בפסטיבל הזה. אין מופע פתיחה ואין היררכיה בין האירועים. יש ארבעה ולא חמישה משוררים בכל שעה הקוראים ברצף, והמופע המוזיקלי מגיע אחריהם. זה יוצר מקום מובהק למשוררים ולמוזיקאים. האירועים קצרים יותר והתוצאה אינטנסיבית אך לא מעיקה".


ד"ר גלעד מאירי -ה פסטיבל בשנה שעברה (צילום:ריקי רחמן)

ד"ר גלעד מאירי – הפסטיבל בשנה שעברה (צילום:ריקי רחמן)


הקמת בית הספר לאמנויות המילה השפיעה גם היא על הפסטיבל: השנה מתקיים בו פרויקט גמר של סתיו צימרמן פולק, בוגרת בית הספר, הנקרא "המיקסטקסט", שבו היא מנצחת על להקה של עשרה אמני ספוקן משופשפים שיעלו לבמה בזה אחר זה ויגישו בדרכם הייחודית תרגום אה-לה-ספוקן לקלאסיקות מוזיקה עכשוויות, מקייט בוש ועד דיוויד בואי.

"בית הספר לאמנויות השירה הוא ראשון מסוגו ומהפכני בכך שמאחוריו עומדת המחשבה שלימודי הספרות צריכים להיות דרך התנסות בכתיבה ויצירה", מסביר מאירי, "אם רוצים ללמד דימוי צריך לכתוב דימוי. זה שינוי שבעיניי מערכת החינוך כולה צריכה לעבור בתחום. בסיס הלימוד צריך להיות היצירה עצמה כמו בלימודי קולנוע, אמנות או תיאטרון".

על בחירת המשוררים והמוזיקאים המשתתפים בפסטיבל אומר מאירי כי "כמדי שנה עשינו בחירות אמנותיות ולא בחרנו במוזיקאים מושכי קהל. אנו מחפשים מוזיקה חדשה, פורצת דרך, והבאנו מוזיקאים מצוינים. רובם אינם שמות מוכרים, מלבד בועז בנאי ולונא אבו נסאר, שהופיעו אצלנו לפני שהיו מוכרים כמו היום. המשוררים המשתתפים הם תמיד כאלה שהוציאו ספר בשנה האחרונה. הכוונה היא לתת מה של עולם השירה. בכל שנה יוצאים כ־50-40 ספרי שירה ואצלנו ניתן לראות ייצוג של כל מה שהיה במשך השנה".

מקום לשירה הוקם בשנת 2002 על ידי קבוצת כתובת, קבוצה של משוררים ירושלמים ששמה לה למטרה לקדם את השירה בארץ בכלל ובירושלים בפרט, כתמיכה בפיתוח מעמדה התרבותי של ירושלים. השנה מופיעים כל חברי הקבוצה בפסטיבל, למרות שכבר אינם פועלים כקבוצה מאז 2013.

מעבר לפסטיבל ולבית הספר, ב"מקום לשירה" הקימו לאחרונה הוצאת ספרים חדשה, ויוצאים בה סביב הפסטיבל גם שלושה ספרים חדשים של סבינה מסג, שי דותן ואורית מיטל. "אנחנו מוסד ספרות שמקיף ספקטרום רחב", אומר מאירי, "וזה אופייני לכך שירושלים היא מעט מנותקת מהמרכז. כמה הוצאות ספרים, כתבי עת ופסטיבלי ספרות כבר יש בה? יש צורך בהרבה דברים. אנחנו לא חושבים רק על השכונה אלא חושבים ארצית, בינלאומית ואפילו גלקטית. בכל זאת אנחנו טבור העולם. הרבה דברים קורים פה לראשונה. יש פה אוויר הרים שגורם לאנשים לעשות דברים מיוחדים ואפילו להוביל".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר