הגן המלכותי בגן הפעמון (צילום: ששון תירם)
הגן המלכותי בגן הפעמון (צילום: ששון תירם)

אטרקציה לילדים בירושלים: הגן המלכותי הושק השבוע בגן הפעמון

"בניתי את גן הבובות כהזמנה לכל ילדי העיר לשחק יחד מתוך שוויון ושלום", אומרת הפסלת סו אלה, שיצרה משפחה מלכותית של פסלי ענק בגן הפעמון כאטרקציה לילדי ירושלים

פורסם בתאריך: 7.2.19 15:46

גן פסלים ייחודי לילדים הושק השבוע בגן הפעמון בעיר. הגן "המלכותי" נבנה ונוצר במיוחד עבור ילדים ובו פסלים ענקיים בדמות מלך, מלכה, נסיכים ונסיכות פרי יצירתה של האמנית הירושלמית ד"ר סו אלה.

סו אלה, אמנית ופסלת שהציגה בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל, קיבלה לפני כשנתיים פנייה מעירית ירושלים והקרן לירושלים להגיש הצעה לתכנון גן פסלים ייחודי המיועד לילדים שייבנה במתחם גן הפעמון. "התרגשתי מאוד מהפנייה. אני מתגוררת בעיר מזה 50 שנה ואוהבת את ירושלים אהבת נפש. מאז שהתחלתי לפסל לפני כ-20 שנה חלמתי שיום אחד הפסלים שלי יוצבו בחוצות העיר הכה מיוחדת", מספרת סו בהתרגשות, "לנגד עיני ראיתי מתקני משחק משולבים בדמויות מופשטות שיתנו ערך מוסף לילדים, שיגרמו להם להפעיל את הדמיון, לשמוח, לשחק, לטפס ולגלוש".

הגן המלכותי בגן הפעמון (צילום: פרטי)

כאמור, השבוע התקיים טקס השקת הגן המלכותי בגן פעמון הדרור בנוכחות ראש העיר משה ליאון. "עיצבתי את הגן המלכותי כהזמנה לכל ילדי העיר לשחק יחד מתוך שוויון ושלום. יצרתי משפחה מלכותית לעיר ירושלים, עיר ייחודית עם הוד והדר שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר בעולם", אמרה סו בטקס, "אני שמחה ונרגשת שאנחנו כאן משיקים את גן המשחקים וזה אכן חלום שהתגשם. מיקומו של הגן המלכותי במקום כל כך מרכזי בעיר, כשהנוסעים בכביש יכולים להביט ולראות את הפסלים זה נפלא. וכשאני רואה את ילדי ירושלים משחקים בפסלים שאני עיצבתי זה מביא סיפוק רב ומרחיב את הלב".

ד"ר סו אלה (צילום: שלומי כהן)

ד"ר סו אלה (צילום: שלומי כהן)

איך מתחילים לתכנן משימה כזאת?

ניגשתי למשימה מתוך תובנה שהפסלים שאתכנן חייבים להתאים לכל מגוון הילדים המבקרים בגן הפעמון ומגוון האוכלוסיות המתגוררות בעיר. במהלך השנים, זכיתי להכיר מקרוב את האוכלוסייה הייחודית והרב גוונית, שכל כך מייחדת את העיר ירושלים. כמי שעבדה כפסיכולוגית התפתחותית במגזר הציבורי במשך יותר מ-30 שנה נחשפתי מקרוב לאינספור מילדי העיר ולמשפחות שיחד יוצרות את המרקם הייחודי של ירושלים. עבורם עיצבתי את הגן המלכותי.

למה דווקא דמויות מלכותיות?

ניסיתי למצוא נושא מתאים לכלל אוכלוסיות העיר. רציתי שהפסלים בגן יהוו מעין הזמנה לילדי ירושלים להגיע ולשחק במקום. פיסלתי שמלה של מלכה שבתוכה שלוש מגלשות ושלושה כוכים קטנים שילדים יכולים לשבת בהם וליהנות מסוג של שקט. לאחר מכן פיסלתי דמות נוספת של מלך הכוללת שתי מגלשות ססגוניות בגלימה. בנוסף עיצבתי ארבעה פסלים קטנים יותר של נסיכים ונסיכות בגובה ממוצע של ילדים שיכולים לעמוד מאחוריהם ולהצטלם וכן שני ספסלים בצורת כתר מלכותי להשלמת האווירה. יצרתי בעצם משפחה מלכותית לעיר שהיא כולה הוד והדר ושאין כמותה בכל העולם.

הגן המלכותי בגן הפעמון (צילום: שלומי כהן)

הגן המלכותי בגן הפעמון (צילום: שלומי כהן)

ספרי קצת על התהליך.

התרגשתי מההצעה, ובמהלך שבועיים מלאים ביצירה ועשייה פיסלתי 30 מודלים שמתוכם נבחרו 8. אני מאוד נהנית מתהליכי העבודה על הפסלים. לראות גוש חימר הופך למשהו ממשי שהוא גם יצירתי וגם שימושי – זה מדהים בעיני. לראות את המודלים הקטנים שהכנתי בגובה של כ-30 ס"מ הופכים לענקיים בגובה של 5-6 מטרים זו חוויה.

איך הפכו הקטנים לענקיים?

הפסלים עצמם נבנו בסטודיו סטוג'י בגבעת ברנר. הם הוגדלו ונבנו מקונסטרוקציית ברזל, בטון ופלדה, ולאחר מכן הובלו בתהליך מורכב במשאיות ענק למקומם בגן הפעמון לגימורים אחרונים. שלדי הברזל של הפסלים הגדולים של המלך והמלכה הועברו בחלקים חתוכים לגן הפעמון, שם הורכבו מחדש, קיבלו ציפוי בטון ונצבעו בצבעים מיוחדים, עמידים לפגעי מזג אוויר וידידותיים לילדים. כמובן שהכל תחת הקפדה על תו תקן נדרש ומותאם למשחקי ילדים. אני הייתי שותפה לכל תהליך העיצוב החל מפיסול המודלים, בנייה והצבת הפסלים, גימור הפסלים בגן הפעמון ותהליך בחירת הצבעים.

איך באמת בוחרים צבעים לפסלים?

צבעי הפסלים נבחרו לאחר תהליך ארוך. הגשתי לעירייה סקיצות רבות בצבעוניות שונה ולקח המון זמן עד שהגענו להחלטה הסופית. חשוב לציין שהתרומה להקמת הגן גויסה ע"י הקרן לירושלים מקבוצה של נוצרים פיליפינים אשר ביקשו להמשיך את דרכו של מייסד הכנסייה שלהם, הרברט ארמשטרונג, שתרם ב-1976 להקמתו של גן משחקים ראשון בגן הפעמון. כשהתורמים הפיליפינים הגיעו לגן הם נדהמו וגם התרגשו לראות את הצבעים וסיפרו שאלה בדיוק צבעי הדגל הפיליפיני. סגירת מעגל מעניינת.

הנוכחים בטקס הגן המלכותי בגן הפעמון (צילום: שלומי כהן)

הנוכחים בטקס הגן המלכותי בגן הפעמון (צילום: שלומי כהן)

מהיכן את שואבת את ההשראה? 

אני חייבת להודות שההשראה שלי מגיעה מהאני הפנימי שלי. לעיתים אני לא מרגישה שיש לי שליטה על מה שאני מפסלת אבל אני מבינה בזמן היצירה שמשהו מאוד זורם ודינמי מנחה אותי. כמי שמאד אוהבת ריקוד ותנועה אני מקבלת השראה מהזרימה שבריקוד. הרעיון לבנות פסלי משחק הגיע מנכדתי שהסתכלה על אחד הפסלים המתפתלים שלי ואמרה לי "אפשר להתגלש על זה". זה בעצם היווה את הרעיון לפסל פארק משחקים לילדים. זו אינה הפעם הראשונה בה פסלים בעיצובי מקבלים מקום במרחב העירוני. בשנת 2013 הוצבו שני פסלי משחק שלי באורך 7 מטר בגן פיסול במודיעין ובשנת 2014 קיבלתי הצעה להציב פסל מברונזה בגובה שני מטר בגן רוגע בבית החולים סורוקה בבאר שבע שעומד שם עד היום.

טקס השקת גן הפסלים (צילום: שלומי כהן)

טקס השקת גן הפסלים (צילום: שלומי כהן)

עסקת כפסיכולוגית וכיום את פסלת איך ומתי החלטת על השינוי?

הכל קרה די במקרה ובלי תכנון מראש. עבדתי, כאמור, כפסיכולוגית במגזר הציבורי 30 שנה. יצאתי לפנסיה מוקדמת, פתחתי קליניקה פרטית ונרשמתי לחוג פיסול במוזיאון ישראל וכך זה התחיל. בהמשך למדתי פיסול אצל הפסלים פסח וסטלה פליט. כיום זה העיסוק העיקרי שלי ואני ממשיכה לפסל בסטודיו של דוד פאר בתל אביב.

מהי התחושה ביום ההשקה?

אני שמחה ונרגשת שאנחנו כאן משיקים את גן המשחקים וזה אכן חלום שהתגשם. אני לא יכולה לתאר במילים כמה אני מתרגשת וגאה על כך שזכיתי להיות שותפה לפרויקט מקסים שכזה, ומודה לקרן ירושלים, עיריית ירושלים ולתורמים מהפיליפינים שנתנו לי את הזכות המיוחדת הזאת. אני מרגישה שאני משאירה כאן חותם לבני משפחתי ולעיר וזו הרגשה מדהימה.

מה את מתכננת בעתיד?

כמובן אני ממשיכה לפסל כל הזמן וצברתי מספר לא קטן של מודלים שממתינים לגדול לפסלי חוצות. יש לי חלום לבנות פארק שלם ורחב ידיים שכולו פסלי משחק ואני מקווה שאוכל יום אחד להגשים את החלום.

 

לצפייה בעבודות ניתן להיכנס לאתר הבית www.sue-ela.com

לפייסבוק Sue Ela

 

 

 

 

 


כתבה שיווקית


 

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר