מכללה אקדמית הדסה (צילום: ליאור דסקל)
מכללה אקדמית הדסה (צילום: ליאור דסקל)

המכללה האקדמית הדסה: פתיחת תכנית לתואר ראשון (B.S.W)* בעבודה סוציאלית בירושלים

בשורה לירושלמים - תואר ראשון בעבודה סוציאלית במכללה האקדמית הדסה

פורסם בתאריך: 14.5.18 14:40

הגורם המרכזי ביותר אשר הוביל לפתיחת התכנית החדשה הינו המחסור הקיים בעובדים סוציאליים בישראל, במרכז ובפריפריה. המחסור הקיים מעלה את הצורך בהכשרת עובדים סוציאליים שיעבדו עם כל קבוצות האוכלוסייה בישראל: חילונים, דתיים-לאומיים, חרדים וערבים. מעבר לצורך זה, פתיחת התכנית נועדה לתת מענה לביקוש ההולך וגדל ללימודי התחום.

מכללה אקדמית הדסה (צילום: שמואל כהן)

מכללה אקדמית הדסה (צילום: שמואל כהן)

התנסות מעשית רחבה

תכנית הלימודים תכשיר את הבוגרים להיות עובדים סוציאליים תוך הקניית ידע תיאורטי מקיף ולא פחות חשוב מכך, התנסות מקצועית בעבודה עם אוכלוסיות מקהילות שונות. בדומה לבתי ספר לעבודה סוציאלית במוסדות אקדמיים אחרים, גם במכללה האקדמית הדסה יקדישו כשני שליש מתכנית הלימודים לפן המעשי.

כבר בשנת הלימודים הראשונה משתלבים הסטודנטים במגוון רחב של שירותים חברתיים, במשך יום בשבוע, זאת במטרה להקנות להם ידע מקצועי ומעשי בתחומים שונים (לדוגמא: ילדים ונוער, שירותים למשפחה ולקהילה, שירותי שיקום לאנשים עם מוגבלויות, זקנה, בריאות הנפש וכיו"ב). בשנים ב' וג' הפן המעשי של הלימודים תופס חלק מרכזי יותר ונפרס על שני ימים בשבוע.

במסגרת הלימודים רוכשים הסטודנטים ידע בסיסי במדעי החברה וההתנהגות ובהכרת מערכת השירותים החברתיים. ידע זה משלב בין עקרונות, ערכים ודרכי טיפול לצד היכרות עם ידע ומיומנויות למחקר וההערכה.

פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסה ירושלים: "האישור לפתיחת התכנית לתואר ראשון בתחום חשוב וחברתי זה מהווה בעיניי הבעת אמון בחוזקה של המכללה, צמיחתה והרמה האקדמית הגבוהה אשר באה לידי ביטוי במסלולים האקדמיים השונים לתואר ראשון ושני. החברה בישראל בכלל ובירושלים בפרט, צמאה לאנשי מקצוע טובים בתחום העבודה הסוציאלית ואנחנו גאים להיות שותפים למשימה חברתית זו".

בראש התכנית עומדת, פרופ' אילנה דובדבני, מבכירות התחום בישראל: "מטרת התכנית היא לפתח אצל הסטודנטים זהות מקצועית, חשיבה ביקורתית, מודעות אישית, רגישות רב-תרבותית, והקניית כלים טיפוליים שבאמצעותם יוכלו לתת מענה מקצועי הולם לצרכיהן המגוונים של האוכלוסיות שיזדקקו לשירותיהם".

שינוי חברתי דורש ידע מקצועי

שיטות ההכשרה בתכנית לעבודה סוציאלית מתבססות על עבודה עם חיי הפרט, הקבוצה והקהילה, הופכות את הסטודנטים לסוכנים חברתיים בעלי השפעה גדולה, דבר שיאפשר להם להתפתח בהמשך הדרך לתפקידים חברתיים שונים.

הכיוונים התעסוקתיים הרחבים נשענים על ההבנה והמודעות שהסטודנטים רוכשים בכל הקשור לתהליכים הפסיכוסוציאליים בהתפתחות האדם ומקומו בחברה, זאת לצד היכרות עם המבנה החברתי והקהילתי של החברה בה חי האדם.

הבנת התהליכים החברתיים והכלכליים המשפיעים על חייו של האדם, רכישת ידע ומיומנות בהפעלת שיטות ההתערבות המיועדות לשינוי או מניעה של תהליכים והתנהגויות בפרט, הקבוצה והקהילה, הינם כלים מקצועיים משמעותיים שנלמדים במסגרת התואר והינם בעלי ערך מוסף משמעותי ורחב.

עם סיום לימודי התואר הראשון יוכלו הסטודנטים לעבוד כעובדים סוציאליים בכל השירותים החברתיים, להתפתח לכיוונים תעסוקתיים רבים ולבחור להתמחות ולעבוד בשיטות עבודה שונות כגון: טיפולים אישיים, עבודה בקבוצות, טיפול זוגי ומשפחתי, עבודה קהילתית, פסיכותרפיה ועוד. יתרה מזאת, הבוגרים יוכלו להמשיך להתמחות ספציפית במסגרת לימודים אקדמיים מתקדמים.

מכללה אקדמית הדסה (צילום: ליאור דסקל)

מכללה אקדמית הדסה (צילום: ליאור דסקל)

החיבור לירושלים

בשל אופייה הייחודי של העיר ישנו דגש מיוחד על ההיבטים הרב-תרבותיים בחברה הירושלמית שמהווה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, מבחינת תרבות, לאום, ודת. תכנית הלימודים מתרכזת בקהילות וקבוצות שונות בחברה הישראלית ובהיבט הרב-תרבותי בטיפול.

בין הקורסים שנותנים מענה להיבט הרב תרבותי, קורסים ייחודיים על החברה החרדית והחברה הערבית. בקורס מבוא לסוציולוגיה ובקורס שמתעמק בסוגיות בסוציולוגיה בחברה הישראלית קיים דגש על הייחודיות של הקבוצות השונות אותן יפגשו הסטודנטים והעובדים הסוציאליים לעתיד בעבודתם בעיר ירושלים.

*המל"ג אישרה את פתיחת התכנית והענקת התואר מותנית באישורה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר