יוסי דייטש (צילום: נפתלי זאבי)
יוסי דייטש (צילום: נפתלי זאבי)

מקורבי יוסי דייטש ל"כל העיר": "יש לו את היכולת לנצח"

סגן ראש העיר יוסי דייטש, המועמד החרדי הפוטנציאלי לראשות העיר, עובד קשה מאחורי הקלעים כדי להבטיח תמיכה בו. בשבוע שעבר הוא נפגש עם אריה דרעי, עם רבנים מהציונות הדתית ואפילו עם מובילי דעה ואנשי רוח מהמגזר החילוני. ועדיין, אנשי המפתח הם יעקב ליצמן ומשה גפני

פורסם בתאריך: 7.7.18 18:57

פגישות ועוד פגישות ולאחריהן פגישות נוספות. כך נראית שגרת יומו של סגן ראש העיר יוסי דייטש (יהדות התורה) בשבועות האחרונים. כמעט כל הפגישות הללו קשורות קשר הדוק לקראת התמודדותו בבחירות לראשות העיר שיתקיימו ב-31.10.18.

אחת מהפגישות הללו, שמוגדרת על ידי גורם בסיעת יהדות התורה כפגישת מפתח, התקיימה בשבוע שעבר עם יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי. כזכור, בבחירות הקודמות לראשות העיר הריץ דרעי, ביחד עם אביגדור ליברמן, את משה ליאון. על פניו, גם בבחירות הקרובות צפוי דרעי לתמוך בליאון והוא רמז על כך לא אחת בתקופה האחרונה. אלא שביהדות התורה סבורים כי דרעי יביע בסופו של יום תמיכה בדייטש. "במידה שיוסי דייטש יתמודד על תפקיד ראש העיר כמועמד החרדי, הרב דרעי יתקשה מאוד שלא לתמוך בו", ציין השבוע גורם בסיעה בשיחה עם "כל העיר".



גורם בכיכר ספרא, שבקיא ברזי הפוליטיקה החרדית בעיר, מוסיף כי "יוסי יתמודד רק אם ילכד סביבו את כל המגזר החרדי בירושלים. נכון לשבוע האחרון, כמעט כל הפלגים החרדים-אשכנזים תומכים בהתמודדות שלו בבחירות. בין התומכים, חסידיות גור ובעלזא, שבבחירות הקודמות תמכו בניר ברקת ולא במועמד המפלגות החרדיות משה ליאון. אליהם הצטרפו חב"ד וחסידיות נוספות משמעותיות בעיר, כמו גם יהושע פולק, איש הפלג הירושלמי, שהריצו בבחירות האחרונות את חיים אפשטיין לראשות העיר. מי שעדיין מתנדנדים ומתלבטים אם יהיה נכון להעמיד מועמד חרדי לראשות העיר אלו אנשי דגל התורה. וכאן נכנס לתמונה אריה דרעי".

אותו גורם מוסיף ומנתח כי "ההערכות בסיעת יהדות התורה הן שבמידה ודייטש יגבש מאחוריו תמיכה של כלל הסיעות המרכיבות את יהדות התורה, כולל דגל התורה, אריה דרעי וש"ס לא יוכלו שלא להצביע עבור מועמד חרדי בעל סיכויים גדולים לנצח".

יוסי דייטש (צילום: נפתלי זאבי)

יכול לנצח – דייטש (צילום: נפתלי זאבי)

דייטש, בן 50, נשוי לשושנה, אב לשישה וסב לשלושה, מתגורר בשכונת גאולה. את דרכו הפוליטית-ציבורית הוא החל בשנת 1996, אז הצטרף ללשכתו של הרב מאיר פרוש, שכיהן באותם ימים כסגן שר הבינוי והשיכון. לפני כ-13 שנים, באמצע הכהונה של אורי לופוליאנסקי כראש העיר הוא נכנס למועצת העירייה ובשבע וחצי השנים האחרונות הוא מכהן כסגן ראש העיר.

כיום הוא נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בסיעת אגודת ישראל בירושלים, שהיא הסיעה הגדולה ביהדות התורה עם חמישה נציגים במועצת העירייה, לצד דגל התורה, שלה שלושה נציגים.

"ליוסי יש את היכולת לנצח ולהיות ראש העיר", מסביר מקורב לדייטש בשיחה עם "כל העיר". "כרגע, עם הפיצול הגדול שיש במגזר הציוני-פלורליסטי, שמציג 6 מועמדים שונים לראשות העיר, הוא יכול לנצח את הבחירות כבר בסיבוב הראשון. החשבון פשוט: כרגע הכריזו על מועמדתם: זאב אלקין, משה ליאון, עופר ברקוביץ', אבי סלמן, יוסי חביליו ורחל עזריה, במידה וכולם יישארו במירוץ עד הסוף, הם יביאו לפיצול בקולות הציונים-פלורליסטים. מנגד, הקולות החרדים שווים כ-110,000 קולות, על זה יש להוסיף את קולות המגזר החרדי-לאומי ואף קולות מהציונות הדתית, מה שיבטיחו את 40 האחוז הנדרשים לניצחון בסיבוב הראשון".

אריה דרעי (צילום: מארק ישראל סלם)

יתמוך בליאון או בדייטש? אריה דרעי (צילום: מארק ישראל סלם)

בסיעת יהדות התורה בעירייה מצביעים בשיחות עם "כל העיר" על שתי דמויות מפתח שיכולות להוביל את דייטש לתפקיד ראש העיר ב-31.10 – סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וחבר הכנסת משה גפני. השניים, כידוע, חברים באותה מפלגה בכנסת הנוכחית – יהדות התורה, אך הם משתייכים לזרמים שונים. גפני הוא יו"ר סיעת דגל התורה, המפלגה הליטאית, שכאמור עדיין מתלבטת בנוגע להצבת מועמד חרדי, ואילו ליצמן משתייך לחסידות גור, שהלכה בשתי מערכות הבחירות האחרונות נגד הגוש החרדי ותמכה בברקת.

ליצמן, כידוע, היה הראשון מבין הגורמים החרדים המובילים להביע תמיכה פומבית במועמדות של דייטש לראשות העיר, וכעת הוא הדמות המרכזית שאמורה לשכנע את גפני ודגל התורה לתמוך גם כן בדייטש.

"מרבית העבודה מול הפלג הליטאי נעשית בכלל בכנסת", מציין גורם נוסף בסיעת יהדות התורה. "אמנם דייטש עצמו נפגש עם גפני כבר יותר מפעם אחת, אך דמויות המפתח הן בהחלט ליצמן ומאיר פרוש, שהוא יו"ר מרכז אגודת ישראל – הסיעה של דייטש. ליצמן ופרוש הם אלא שאמורים להביא את התמיכה של הפלג הליטאי. גפני, בינתיים, מתלבט, אבל ההערכות הן שבסופו של דבר הוא ישתכנע שלאור הפיצול וריבוי המתמודדים במגזר הציוני יש לנצל את ההזדמנות ולהציב מועמד חרדי לראשות העיר".

יעקב ליצמן (צילום: גיל אליהו)

דמות מפתח – יעקב ליצמן (צילום: גיל אליהו)

אנשי דגל התורה במועצת העירייה תומכים בדייטש?
"בגדול כן, אבל חשוב להבין שהעניינים הפוליטיים במגזר החרדי מאוד מורכבים. יש כמובן שיחות עם הנציגים בעירייה, אבל הם לא יכולים להביע תמיכה פומבית בלי שהם מקבלים את אור ירוק מגפני ומרבני הסיעה".

כך או כך, גורמים שונים ביהדות התורה ובסביבתו של דייטש מביעים השבוע אופטימיות גדולה בכך שהוא יתמודד בבחירות לראשות העיר. אותם גורמים מציינים כי "הציפייה היא שהוא יגבש תמיכה חרדית מקיר לקיר ויכריז על מועמדותו לראשות העיר בסוף תקופת 'בין הזמנים' שלנו החרדים. כלומר, בתחילת חודש אלול (ראש חודש אלול יצוין השנה ב-12.8, ר"ג)".

עוד מציינים אותם גורמים כי "דייטש מחויב מאוד למען ירושלים. בשונה ממועמדים אחרים, שכלל לא התגוררו בעיר טרם התמודדותם, כמו משה ליאון או זאב אלקין, דייטש חי ונושם את העיר. הוא הלך את מסדרונות כיכר ספרא מלמטה, הוא מכיר כל אבן בעיר ויודע את בעיותיה וצרכיה על בוריים. השאיפה שלו זה להוביל את העיר למקום טוב יותר, אין לו מחשבות או כוונות לנצל את התפקיד כמקפצה לכנסת או לתפקיד שר. בכלל, גם אם היו לו כוונות כאלה, אין לכך סיכוי, בפרט שיו"ר מפלגתו בזירה הארצית הוא סגן שר החינוך מאיר פרוש, שלא מתכוון לפנות את מקומו בקרוב".

 

"יוסי", אומר גורם בסביבתו של דייטש, "מחויב לעיר ירושלים. כשהוא ייבחר, ואנחנו משוכנעים שהוא יכול להיבחר, הדבר היחידי שיעניין אותו זה לנהל את העיר כמו שצריך. הוא רוצה לדאוג לניקיון של העיר, לדאוג לכך שיהיה לצעירים היכן להתגורר. פחות יעניין אותו למשל לגזור סרטים ולהניף גביעים עם בית"ר ירושלים והפועל ירושלים, את זה יכולים ומוזמנים יהיו לעשות סגני ראש העיר. הוא יגיע כדי לדאוג שהאשפה מפונה מהרחובות בבוקר, לדאוג לתקציבים ולדאוג לכך שתושבי העיר יתגאו בירושלים וייהנו לגור בה".

אבל עוד חזון למועד. כדי שדייטש יוכל, כפי שאומרים בסביבתו הקרובה, לנהל את העיר, הוא צריך, כידוע, קודם כל להיבחר לתפקיד. בשביל שזה יקרה הוא יצטרך לאחד סביבו את המגזר החרדי ובנוסף להביא קולות ממקומות נוספים – מהמגזר הדתי-לאומי ומהמגזר הציוני-פלורליסטי.

"כמועמד חרדי לראשות העיר יוסי דייטש מגיע עם משהו כמו 110,000 קולות בטוחים", טוענים בסיעת יהדות התורה הירושלמית, "אבל כדי להיבחר וגם כדי לקבל את האישור מהרבנים להתמודד הוא יהיה להביא עוד 15,000 קולות מהמגזרים האחרים, שזה בעיקר אומר מהמגזר הדתי-לאומי. אם הוא יצליח לסחוף אחריו חלק ממנהיגי הציונות הדתית, וזה משהו שיכול לקרות, הוא בוודאות ייבחר".

בסביבתו של המועמד הפוטנציאלי דייטש מספרים ל"כל העיר" כי "לפי פילוח הנתונים שיש לנו על המגזר החרדי, הקולות החרדים בעיר הם למעלה מ-40 אחוזים. עם זאת, הציבור החרדי לא יגרר להרפתקה, ובימים אלו יוסי עובד על גיוס 15 אלף קולות נוספים מהקהילות הציוניות-דתיות בעיר. בשבועות האחרונים הוא מקיים הרבה מאוד פגישות ושיחות עם רבנים ומובילי דעה בציונות הדתית. הוא נפגש עם רבנים מובילים מהמגזר הדתי לאומי. אפשר לומר שהוא אופטימי בנוגע לאפשרות שלפחות חלקם יתמכו בו. כמובן שישנה עוד עבודה לעשות, אבל האפשרות הזו מונחת על השולחן ומדוברת".

משה גפני (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עדיין מתלבט – משה גפני (צילום: אוליבייה פיטוסי)

אלא שזה לא יהיה פשוט וגם ביהדות התורה יודעים זאת, שכן על אותם קולות בדיוק בונים גם זאב אלקין ומשה ליאון, כשגם רחל עזריה מאמינה בכוחה להביא לתמיכה שלהם בה. "זה מאוד מורכב", טוען אחד ממקורבי דייטש, "אבל ריבוי המתמודדים שרוצים את הקולות הללו יכול לשרת בסופו של דבר אותו. אם לא תהיה תמיכה גורפת במועמד אחד, ואין כזו כרגע, לא מן הנמנע שגם הוא יזכה לתמיכה של חלק מהציונות הדתית".

קולות נוספים שאחריהם מחזר דייטש בימים אלה, ואל תהיו מופתעים כל כך, הם קולות החילונים. "יוסי נפגש בשבועות האחרונים עם גורמים שונים בציבור החילוני", חושף אחד מאנשיו, "בין אם מדובר על אנשי רוח ובין אם מדובר על מובילי דעה. כרגע הוא לא מבקש את תמיכתם, אלא יותר מבקש להראות להם שהשד לא כל כך נורא. שאפשר לקיים שיח רציני ופורה גם עם מועמד חרדי. המטרה היא קודם כל להראות שראש עיר חרדי לא מגיע כדי לצבוע את ירושלים בשחור. לויוסי ולאף אחד אחר במגזר החרדי אין כוונה או רצון להפוך את ירושלים לבני ברק. אין גם שום כוונה לנהל קמפיין על יחסי החרדים-חילונים, שהוא נושא שפחות מעניין את תושבי ירושלים שלהם אכפת שתהיה להם עיר נקייה, שיהיו להם מקומות מגורים, אזורי תעסוקה ושהעיר תתנהל כמו שצריך".

בסביבתו של דייטש מוסיפים ומציינים בסיפוק כי תמיכה של סניף הליכוד בירושלים, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהודעה שפורסמה על ידי אנשי הסניף בשבוע שעבר, בהחלט נותנת לו רוח גבית. אולם הם ממהרים לסייג וטוענים כי "שום דבר עדיין לא בטוח וסגור. בכל מקרה, מדובר בעניין פנימיים של הליכוד בירושלים ואין ליוסי שום כוונה להתערב בזה, בדיוק כפי שהוא לא היה רוצה שזאב אלקין יתערב בעניינים הפנימיים של יהדות התורה".

לסיכום, מדגיש מקורב לדייטש כי "אנחנו אמנם לא מתערבים במה שקורה שם, אבל עצם העובדה שתמיכה ביוסי היא אופציה שנמצאת על השולחן בהחלט מעודדת ומובילה להבנה שאפשר יהיה להביא לא מעט קולות ממגזרים שאינם חרדים, ואם זה יקרה הסיכוי שהוא יהיה ראש עיר גדול מאוד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. דני

    קורא לכל החילונים לעזוב את העיר בתוך 24 שעות מרגע בחירתו של החשוך הזה. כך אעשה אני אחרי 45 שנה. נכבה את האור על ירושלים ושיתסדרו החרדים בבני ברק החדשה. עוד תוקם ועדת חקירה על הפקרת הביאה לידי הכת החרדית אשכנזית החשוכה והגזענית

  2. אכפט לי !

    חילנים צאו להצביע !!!
    אסור לתת לו להבחר כראש עיר
    יסגרו לכם את העיר ויחסלו סופית את מה שנשאר .
    אל תהיו אדישים

  3. היה נסיון...

    עם ראש עיר חרדי בירושלים,כאשר לופלוינסקי היה ראש עיר.
    והנסיון היה רע ומר,
    לא צריך להמר על העיר הזו פעם נוספת,ולתת לחרדי להביא הרס.
    פעם שעברה עוד ניצלה באופן יחסי העיר כי ברקת נבחר,והיה ראש עיר טוב בקדנציה הראשונה שלו,
    השניה היא קדנציה רעה,כי כנראה לברקת נמאס ויותר עניין אותו אייך להבחר לכנסת.

    שלא לדבר אם להסתכל על פועלם של נציגי החרדים בכנסת כסגני שרים או ועדות כספים,אז צריך להבין שקודם כל הם משרתים את הציבור שלהם ופועלים במצוות רבנהם.אז לא צריך גם ראש עיר חרדי.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני דווקא חרדי, וקצת כואב לי על שינאת המגבים. אך בדבר אחד אני נאלץ להסכים. רק לא יוסי דייטש, ידיד יזמי הנדלן והקבלנים. בקיצור יוסי הצבעת ל

  5. נחי

    מה נסגר איתכם חברים יקרים? מישהוא מכם פגש אותו שאתם ככה מגיבים? ככל שאני מכיר אותו הוא אדם שמסתכל על אדם כאדם וללא קשר מאיפה הוא מגיע, אנא לפני שאתם מגיבים תבדקו את העובדות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר