כיתה (צילום אילוסטרציה: אילן אסייג)
(צילום אילוסטרציה: אילן אסייג)

על סדר יומו של ראש העיר הבא: כך צריך לשדרג את מערכת החינוך בירושלים

בחירות 2018, לטיפולו של ראש העיר הבא: איך צריך לשפר את מערכת החינוך הירושלמית?

פורסם בתאריך: 29.10.18 09:49

איך ייראה הדור הבא של ירושלים? זו השאלה שראש העיר הבא של ירושלים צריך לשאול את עצמו כשהוא מתחיל לעסוק במערכת החינוך הירושלמית.

השנה עומד תקציב החינוך בירושלים על כ-1.9 מיליארד שקלים, וזאת בנוסף, כפי שפורסם ב"כל העיר", להלוואה שלקחה העירייה בסך מיליארד שקלים מהמדינה עבור בניית 2,000 כיתות לימוד חדשות. בשנים האחרונות עברה מערכת החינוך בירושלים תמורות ושינויים לטובה – בין השאר נרשמה כניסה של מרחבי לימוד חדשניים ונבנו כיתות חדשות.  האם זה מספיק? ייתכן שכן. אך נראה שחלוקת המשאבים זקוקה לשינוי. הפערים בין החינוך הממלכתי, לבין חינוך החרדי, לבין החינוך במזרח העיר עדיין גדולים מאוד – כל אחד מהמועמדים לראשות העיר מבטיח לעשות מהפך במערכת החינוך במזרח העיר.



"מערכת החינוך בירושלים חייבת טלטלה", כך כתבה ל"כל העיר" לפני שבועיים בטור מיוחד דליה איציק, לשעבר נשיאת המדינה, יו"ר הכנסת ושרה בממשלה, שכיהנה כסגנית ראש העיר של טדי קולק. אין ספק שיש להמשיך ולפעול להעלאת זכאי הבגרויות, הן במגזר הציוני, הן במזרח העיר והן במגזר הדתי – ירושלים לא יכולה להרשות לעצמה להשתרך מאחור. כמו כן, יש להשקיע בהצללות בבתי הספר – עלינו למנוע מהילדים שלנו נזקים ארוכי טווח מקרני השמש; ויש לפעול לעוד כיווץ של מספר התלמידים בכיתה.

אולם, לצד השאיפה למצוינות, ההישגיות והתחרותיות הבריאה, על מערכת החינוך הירושלמית לצאת בפרויקט חירום עירוני – ולהתוות מערך חינוך למען חברה טובה יותר, כזו שמחבקת ולא משסעת, שיודעת לשמוע דעות שונות. מה שווים ציונים טובים בחברה פצועה?

הקיטוב בחברה, השפה הרדודה שבה משתמשים אף נבחרי ציבור עצמם – האלימות המילולית, הבריונות ברשת, בכבישים, ברחוב – משהו התקלקל כאן. על מערכת החינוך הירושלמית להרים את הכפפה ולצאת במערכי שיעור לסובלנות, לקבלת האחר, והשונה שאינו שונה כלל. אולי הדור הבא שינהל את המדינה יהיה מכיל יותר וסובלני הרבה יותר אחד לשנייה, ואולי לא.


אילוסטרציה של כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: רינת אברג'יל)

(צילום אילוסטרציה: רינת אברג'יל)


לצד זאת, על ראש העיר הבא לא לחשוש לעסוק בנושא שמעסיק לא מעט הורים – החינוך המגדרי. לא עוד חינוך במסגרת תפיסות מיושנות ואנטי פמיניסטיות – אלא חינוך להעצמה של תלמידות ונערות, במסגרת זו עידודן לעסוק בתחומי הפיזיקה, המתמטיקה והסייבר.

בנוסף, ראש העיר הבא של ירושלים לא יכול להתעלם מנושא ההדתה הכל כך נפיץ כאן בירושלים. אמנם מדובר בסוגיה ארצית – כניסה של תכנים דתיים ללא פיקוח למוסדות החינוך, אך לא פעם הורים ירושלמים פלורליסטיים מתלוננים על כך. גם מנח"י צריך לעשות כאן סדר ולהתוות מדיניות של פיקוח על התכנים החוץ בית ספריים, וגם על כאלה שמגיעים מהמורות ומהמורים עצמם.


על סדר יומו של ראש העיר הבא: כך אפשר להפוך את ירושלים לנקייה יותר

על סדר יומו של ראש העיר הבא: כך צריך לטפל במשבר הפקקים בירושלים


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר