מצה בריי (צילום: רות פון שטראוס)
מצה בריי (צילום: רות פון שטראוס)

חיסול מלאי: מה מכינים מהמצות שנשארו מפסח?

מצה בריי טעימה יותר אחרי פסח - כשאוכלים את זה מתוך בחירה חופשית. מתכון של מזל שלא כדאי לפספס

פורסם בתאריך: 1.5.19 16:48

פסח יותר כיף בגולה. הייתכן? לעת עתה נראה לי שכן!

זו השנה השנייה שלי שאני מקיימת את סדר הפסח באיטליה, ונשבעת במגילת רות שזה הכיף הגדול של השנה. כמו לכל נפש חיה בישראל, גם כאן יש פאניקה סביב האוכל וסביב כל ההיערכות לחג שבוע ואף שבועיים מראש. קבוצת 'וואצאפ' נפתחת עם כל המשתתפים, וחלוקת המשימות שמשתנה מרגע לרגע נשלחת מדי יום. כיף אדיר!

השנה הייתי אמונה על הכנת מרק העוף עם הקניידלעך. לא היה מאכזב, המרק יצא לי הכי טעים אי פעם (קסם של חירות וקצת חוויאג'. אתם בטח תוהים לעצמכם אם המתכון שלי יצוין פה בהמשך למרק – ובכן, זה הולך איתי לקבר).

אני חייבת לציין שפסח לדעתי הוא החג הטעים מכולם!


מרק קניידלעך של מזל (צילום: רות פון שטראוס)

מרק קניידלעך של מזל (צילום: רות פון שטראוס)



נכון, מי שמכיר אותי יודע שכמעט את כל מאכלי פסח אני אוכלת במהלך כל השנה, לדוגמא מרק עוף עם קניידלעך זהו מאכל שיש כל יום שישי אחרי השניצל של הצהריים, מצה בריי בבראנצ'ים של שבת ושלל מאכלים תימניים שלא דורשים יותר מידי הכנה גם הם חלק נכבד ממה שאני מנשנשת הרבה אחרי חג הפסח. למה לא בעצם? איזה כיף ואיזו זכות זו לחגוג חירות מידי יום בשנה. רק חבל שמצה זה משמין.



הפלוס של פסח בגולה הוא שיש חמץ בכל מקום, מה שלפי דעתי עוד יותר מעצים את ערך המוסף של חירות, האופציה שלי לבחור בעצמי אם אני רוצה לקיים את האיסור על אכילת חמץ. בגלל שיש פה חמץ זה אפילו דוחף אותי יותר בתור "כופרת" לשמור על מצוות ולבחור לעצמי מה מתאים לי יותר או מה פחות. כן, כי לא נכפתה עלי שום חובה, אלא הבחירה נעשתה מרצון מלא שלי. יתרה מכך, ביעור החמץ וניקיון פסח לקח לי יומיים וחצי שלמים של מכל אקונומיקה ענק, ארבעה זוגות של כפפות וריח חזק של מסיר שומנים מתחת לציפורניים שסירב להיעלם. אני כל כך אוהבת את ניקיון פסח שאני חושבת על להפוך אותו לעסק מצליח ומשגשג כאן "מזל ניקיונות בע"מ"? ובכן, אם חשבתי שזהו הדבר הייחודי רק לעם היהודי, מסתבר שממש-ממש לא. "ניקיון אביב" הוא משהו שכיח גם בין חבריי הבינלאומיים – אמנם רק אני לקחתי חלק בו' אבל היה מרענן לדעת שההיגיון מאחורי הקונספט הוא נחלת הכלל ולא רק שלנו. הבית שלי עכשיו נקי למופת ואפוף בריח של חוואיג' וטיגוני מצה בריי – אושר עילאי בסך הכל. לא כך?


ההכנות לפסח באיטליה (צילום: עצמי)

ההכנות לפסח באיטליה (צילום: עצמי)


הפייבוריט שלי זה הבוקר שאחרי הסדר, שברור שהביס הראשון יהיה מצה בריי מלוח עם שמנת חמוצה וסחוג, ואולי גם איזו עגבנייה מגורדת, ואז מיד לאחר מכן קינוח – מצה בריי בגרסה האשכנזית עם סוכר, מלא סוכר! ואז בוקר אחרי הכל חוזר חלילה. חירות שמשלמים עליה בחדר הכושר הדמיוני שאני חלק ממנו.

השנה חשבתי לגוון והכנתי מצה בריי בריא ומזין למחיצה:

מצרכים:
2 וחצי מצות
חצי כוס חלב
כף שטוחה של כורכום
3 ביצים
חופן נכבד של תרד
זוקיני אחד (מגורד)
שמן לטיגון לבחירתכם
לתוספת: שמנת חמוצה וסריראצ'ה


מצה בריי (צילום: רות פון שטראוס)

מצה בריי (צילום: רות פון שטראוס)


אופן הכנה:
בקערה בינונית יש לערבב את החלב עם הכורכום היטב, לשבור את המצות לשברים בינוניים עד גדולים לתוך הקערה ולהשרות לדקה וחצי.
בקערה נפרדת יש לטרוף את הביצים ולהוסיף אליהן את החלב כורכום מהקערה הראשונה.
הניחו מחבת על אש בינונית וחממו בה מעט שמן. כשחם הניחו שכבה ראשונה של שברי מצות, עליהן הניחו חצי מכמות הזוקיני והתרד ומיד כסו הכל בביצה וחזרו על הכל מהתחלה עד שנגמרה לכם בלילת הביצה והמצה ושלל הירוקים.
כאשר המצה בריי נפרדת בחלקה התחתון מהמחבת בקלות העבירו אותה לצלחת והפכו את המצה בריי על צידה השני שעוד לא נעשה. מיד עם הוצאת המצה בריי לקראת הגשה יש לבזוק מעליה מעט מלח ומומלץ בהחלט להגיש לצד שמנת חמוצה שעורבבה עם רוטב סריראצ'ה חרפרף או ליד התוספת האהובה עלי – סחוג ירוק מרענן!
**ניתן להכין את המצה בריי כאוות נפשכם, רק עם תרד או רק עם זוקיני ואף לחלק את אותן לשלל מצות בריי קטנות שכיף לנשנש כל פעם עם תוספת אחרת. תתפרעו – זו החירות שלכם במטבח.

בתיאבון!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. נורית צוברי

    אלופה אמיתית, כתבה סוחפת, מלאת אנרגיות רעננות וחן, כל הכבוד , בת שלי

  2. אבא אורי

    אהבתי כתמיד את סגנון הכתיבה שלך והתוספות למתכונים המקוריים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר