צילום: פפה אללו

מדוע אתרי טבע עירוניים מיועדים לבנייה? | דעה

השאלה שעומדת לפנינו היא מדוע אנו צריכים להתפתח על חשבון אתרי טבע נדירים ולא בתוך העיר הפנימית | טור דעה

פורסם בתאריך: 1.8.21 13:38

אין חילוקי דעות על כך שירושלים צריכה וחייבת להתפתח. השאלה שעומדת לפנינו היא מדוע אנו צריכים להתפתח על חשבון אתרי טבע נדירים ולא בתוך העיר הפנימית.
בימינו, פעם אחר פעם שומעים על בנייה שפיתוחה בא על חשבון אתרי טבע, כמו למשל הרשימה הבאה: רכס לבן, עמק הזיתים, יער ירושלים, יער מיר, יער רמות, כנסת ישראל, ליפתא, שגרירות ארה"ב (גם במתחם אלנבי, וגם במלון דיפלומט) ועוד.



אני בטוח שלכל הבנייה הזאת היינו יכולים למצוא אלטרנטיבות שונות ולהשאיר את האתרים לדורות הבאים ליהנות מהטבע. הבא בתור שנמצא כעת על הפרק הוא "מצפתל" (גבעת התורמוס הנמצאת בין ארמון הנציב וג'אבל מוכאבר במזרח העיר). זהו רכס צר וארוך, אורכו כקילומטר ורוחבו עשרות מטרים, שמהגבעה ניתן לקבל את התצפית הכי רחבה, נדירה ומדהימה של העיר ירושלים. מצד אחד אפשר לראות את הרודיון, ובימים יפים גם את ים המלח, ומצד שני את הר הבית והעיר החדשה.

למקום מגיעים מבקרים במשך כל השנה – תושבים ותיירים מכל הארץ ומחוצה לה. בתקופת האביב ההנאה כפולה. פריחת התורמוסים: כמעט כל הרכס נצבע בכחול-סגול על ידי כמויות נדירות של תורמוסים. בתקופה הזאת (שיחסית ארוכה), המקום ממש הופך להיות אטרקציה שחבל להפסיד. תושבי האזור והמנהל הקהילתי תלפיות מזרח הופתעו לשמוע שיש כוונה להעביר לגבעה את משטרת "עוז" שנמצאת כבר היום מעבר לכביש. ברור שתוכנית לבניית משכן קבע למשטרה על 5,000 מ"ר עם מבנה של ארבע קומות תשאיר רק כמה מטרים בודדים לשטחי ציבור וטבע עירוני. לפי התוכנית המקום יהיה חסום על ידי גדרות ושערים ולא ימשוך מבקרים שרוצים לראות נוף פתוח ופריחה פראית.

צילום: פפה אללו

 

לא רק תחנת המשטרה תפגע באתר הטבע. לאחרונה הוקם במקום מעין "חניון" לאוטובוסים ומשאיות לא מוסדר, וייתכן שעם הבנייה של משכן הקבע למשטרה, ינסו להסדיר את החניון וכך כל הרכס יהרס.
בשנים האחרונות התושבים והמנהל הקהילתי תלפיות מזרח, שלא ידעו על כוונות העתקת תחנת המשטרה, פיתחו את האתר וכיום ישנם מקומות ישיבה, פרגולות, מגדל תצפית ועוד. אתר הטבע העירוני "מצפתל", הפך להיות מקום לפעילויות תרבותיות וחברה שחסרים בשכונה. במקום להעתיק תחנת המשטרה, העירייה הייתה צריכה להיות מחויבת להפוך את המקום הנהדר הזה לפארק. אני בדעה שלא רק יש כוונות להפוך את "מצפתל" לתחנת משטרה, אלא שבימים אלה אנו עדים שלא רחוק משם, בתוך שכונה במזרח העיר (ג'אבל מוכאבר), העירייה יחד עם ראש העירייה, חגגה את הנחת אבן נפינה להרחבת ההתנחלות "נוף ציון". נכון שראש העירייה התבטא כמה פעמים שהוא לא יאשר את תוכנית העתקת תחנת המשטרה אבל התושבים, שכבר הכינו את עצמם למאבק, לא יסתפקו בהבטחות בלבד.



אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר