צילום: vadimphoto1@gmail.com/depositphotos.com
צילום: [email protected]/depositphotos.com

רפואת נשים בצל המלחמה: הקדמה והחדשנות 

מיד עם תחילת המלחמה, נערכו במערך בריאות האישה של כללית במחוז ירושלים לתת מענה למספר גדול של מטופלות מהמחוז עצמו ולמטופלות שפונו מבתיהן מהדרום והצפון, תוך שהם מעמידים לרשותן את כל הצוותים המקצועיים ואת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר • "נכנסנו מיד לשגרת חירום מתוך הבנה, כי גם בעת מלחמה, בגוף ובנפש חובה להמשיך לטפל", אומרת ד"ר רויטל דרעי חסיד, רכזת תחום רפואת הנשים במחוז ירושלים של כללית

פורסם בתאריך: 23.11.23 01:26

אירועי הזוועה של השבת השחורה ב-7 באוקטובר הותירו מדינה שלמה בהלם. תחושות הכאב, הזעזוע העמוק והכעס לא פסחו על איש. ביום שלמחרת, כשלכל היה ברור שלפנינו תקופה ארוכה של מלחמה שסופה אינו נראה באופק, עסקים רבים ומוסדות ציבור סגרו את שעריהם, עד שנדמה היה כי החיים עצרו מלכת. אבל לא כך נהגו במערכת הבריאות.

"כמו כולם, גם אנחנו הוכינו בהלם. היה קשה להכיל את האירועים", אומרת ד"ר רויטל דרעי חסיד, מנהלת מרכז בריאות האישה של כללית בשערי צדק ורכזת תחום רפואת הנשים במחוז ירושלים של כללית. "נכנסנו מיד לשגרת חירום מתוך הבנה, כי גם בעת מלחמה, בגוף ובנפש חובה להמשיך לטפל. איש מאיתנו לא חשב לא להגיע לעבודה. למעט רופאים ועובדים שגויסו בצו שמונה, כולם התייצבו לעבודה, וכל הצוותים עבדו בתפוקה מלאה".

שישה מרכזים רפואיים יש למערך בריאות האישה במחוז ירושלים, החדש שבהם נפתח רק לאחרונה במרכז העסקים סיטי קורט בכניסה לבירה. ד"ר דרעי: "זה מרכז גדול וחדיש, המצויד בציוד הכי מתקדם ועובדים בו מומחים מהשורה הראשונה. למרות כל הקושי, החלטנו לפתוח אותו, וזאת במטרה להמשיך לדחוף קדימה, ליזום וליצור. המרכז בסיטי קורט, בניהולו של פרופ' חיים יפה, מיועד לאוכלוסיות מגוונות והוא מציע את כל תחומי רפואת הנשים והתת תחומים, החל משירותי רפואה דחופה, דרך התמחויות מיוחדות כמו היסטרוסקופיה וקולפוסקופיה וכלה בהיריון בסיכון, סקירות מערכות, אולטרסאונד ועוד".

הטיפול במפונות מהדרום והצפון

ירושלים מארחת כיום כ-30 אלף מפונים מהדרום. כמחצית מהנשים המפונות הן מבוטחות כללית, ובמערך בריאות האישה נערכו מיד לתת גם להן מענה. "מהיום הראשון של המלחמה אנחנו מקבלים גם מטופלות שהן לא ממחוז ירושלים", אומרת ד"ר דרעי, "מהר מאוד התארגנו בהתאם כדי לתת להן את המענה הדרוש. מספר המטופלות שהגיעו למרכזים הרפואיים שלנו בשבועות הראשונים של המלחמה הוכפל, כשמחצית הפונות הן מטופלות שמתארחות בעיר. כל אישה בהיריון שיצרה איתנו קשר וביקשה תור לבדיקה כלשהי, כמו שקיפות עורפית או סקירת מערכות, נענתה מיידית. הצוותים קיבלו מטופלות גם מעבר לשעות העבודה. כולם הבינו את גודל השעה והיו נכונים לתת מעצמם מעל ומעבר".

ד"ר רויטל דרעי, רכזת תחום רפואת הנשים בכללית מחוז ירושלים (צילום: דוברות כללית)

ד"ר רויטל דרעי, רכזת תחום רפואת הנשים בכללית מחוז ירושלים (צילום: דוברות כללית)

התגובות, לדברי ד"ר דרעי, לא איחרו להגיע. "המטופלות לא ידעו איך להודות לנו. הן אמרו לנו שקיבלו מאיתנו כל כך הרבה חום אנושי ואמפתיה, ושהן ממש היו זקוקות לכך. צריך לזכור, שלאישה בהיריון יש בדרך כלל רופא נשים קבוע שאצלו היא עושה את מעקב ההיריון. הניתוק הזה מהסביבה הטבעית ומהרופא הקבוע הוא לא דבר פשוט עבור אישה בהיריון, והן ממש הרגישו שאנחנו כאן בשבילן".

בלעדי בכללית: אולטרסאונד ביתי

תחום מעקבי ההיריון עבר בשנים האחרונות שינוי מהותי. כיום, כבר אין צורך לכתת רגליים למרפאה בשביל כל בדיקה. בדיקות שתן ואולטרסאונד, למשל, יכולה כל אישה הרה המבוטחת בכללית לעשות כיום גם בבית. "גם בתחום הזה הרחבנו מאוד את הפעילות בתקופה זו, הן עבור המטופלות מהמחוז והן עבור המטופלות האורחות", אומרת ד"ר דרעי, "בכללית קיימת תשתית שלמה של ליווי היריון היברידי, כלומר, ליווי משולב שכולל גם רופא שנותן מענה פרונטלי בעת הצורך וגם רופא או אחות שנותנים מענה טלפוני או דיגיטלי באמצעות וידיאו".

בלעדי בכללית: אולטרסאונד ביתי (צילום: פאלסנמור)

בלעדי בכללית: אולטרסאונד ביתי (צילום: פאלסנמור)

בתחום האולטרסאונד לנשים הרות מובילה כללית מהפכה של ממש בדמות האולטרסאונד הביתי. על כך מרחיבה ד"ר דרעי: "אישה בהיריון, שנמצאת בחרדה ובסטרס ודואגת לגורל העובר, יכולה כיום לעשות את בדיקת האולטרסאונד בביתה. מדובר בערכה שמכילה מכשיר אולטרסאונד (מתמר), ג'ל מיוחד ואפליקציה תומכת ונמכרת במחיר מסובסד למבוטחות כללית מושלם. המכשיר בטוח לשימוש ובודק שלושה מדדים עיקריים וחיוניים לבריאות העובר: דופק עוברי, תנועות העובר וכמות מי השפיר. מדובר בבדיקה פשוטה מאוד לביצוע. האישה מורחת על בטנה את הג'ל המצורף לערכה ומעבירה עליה את המתמר, שמחובר לאפליקציה ייעודית בטלפון, ותוצאות הבדיקה מועברות ישירות לרופא שיושב באותה העת במוקד הרפואי ומפענח את התוצאות. השירות הזה בלעדי של כללית והוא ניתן שבעה ימים בשבוע בין השעות 22:00-08:00".

רופא אונליין

ד"ר ארבל בן-דוד הוא רופא נשים אונליין. "תחום האונליין ברפואת הנשים", הוא מספר, "התחיל לצבור תאוצה בערך לפני כשנה, כאשר הבנו שמה שטוב לרפואת משפחה, רפואת ילדים ורפואת עור טוב גם לרפואת נשים. הרציונל היה טובת המטופלות. אישה בהיריון שמתגוררת ביישוב מרוחק ממרפאות לא צריכה לבזבז שעות בדרכים בשביל לקבל הפניה או מרשם. עבור אישה בהיריון שסובלת, למשל, מהיפראמזיס (הקאות יתר), לצאת למסע ארוך כזה ואחר כך עוד להמתין זמן רב לתורה במרפאה – זה סיוט. כך רפואת הנשים אונליין יצאה לדרך ועד כה היא מאוד הוכיחה את עצמה".

ד"ר ארבל בן-דוד, רופא נשים אונליין (צילום: דוברות כללית)

ד"ר ארבל בן-דוד, רופא נשים אונליין (צילום: דוברות כללית)

לדברי ד"ר בן-דוד, היתרון הגדול של רפואת הנשים אונליין הוא שהיא לא תלויה לא בזמן ולא במיקום הגאוגרפי. "המטופלת יכולה להיות בכל מקום בגלובוס ו'לראות' רופא גם בשמונה בערב או ביום שישי בצהריים", אומר ד"ר בן-דוד ומדגיש: "איכות הטיפול אונליין לא נופלת מאיכות הטיפול במרפאה. הרי ברוב המקרים אישה במעקב היריון לא נדרשת לבדיקה פיזית. הרופא עובר איתה על תוצאות הבדיקות, מפנה לבדיקות, רושם מרשמים, כשרוב המפגש הוא בעצם שיחה, ואין שום סיבה לא לקיימו אונליין בלי לטרטר את האישה. עם זאת, השירות לא מיועד למקרים מורכבים שבהם נדרשת בדיקה פיזית של רופא".

יתרון נוסף של רפואת הנשים אונליין הוא הרצף הטיפולי. ד"ר בן-דוד: "הרופא לכל אורך ההיריון הוא אותו הרופא. אני יכול לספר לך על נשים שמטופלות אצלי כבר בסבב השני של ההיריון, וזו חוויה לגמרי אחרת למטופלת וגם לי, כרופא המטפל. הדבר הכי נחמד עבורי זה כשמטופלת שלי שולחת לי מחדר הלידה תמונה שלה ושל התינוק שזה עתה נולד. היא עושה את זה בדיוק באותם האמצעים הדיגיטליים שבהם נעשו מפגשי האונליין שלנו. סיטואציה כזו מרגשת לא יכולה לקרות ברפואה פרונטלית, שכן הפעם הבאה שבה יולדת פוגשת את הרופא שטיפל בה בעת ההיריון במסגרת קופת חולים היא רק שישה שבועות לאחר לידה".

ד"ר בן-דוד בשיחה עם מטופלת (צילום: דוברות כללית)

ד"ר בן-דוד בשיחה עם מטופלת (צילום: דוברות כללית)

את השיחה איתו מסיים ד"ר בן-דוד בסיפור: "מטופלת קבעה תור אונליין ליום שישי בצהריים. במהלך השיחה עם המטופלת נכנסה לחדר בתה ושאלה אותה: 'אמא, לא אמרת שיש לך תור לרופא נשים עכשיו?'. 'אכן, יש לי תור', השיבה לה האם, 'ואני עושה אותו עכשיו'".

האחיות מגויסות למשימה

מי שעוד נרתמו מיד להרחבת השירות הרפואי לנשים הרות, בצל המלחמה, הן האחיות. על כך מרחיבה ענת ארליך, מנהלת הסיעוד במרכז בריאות האישה של כללית במעלה אדומים: "כמו כל עם ישראל גם אנחנו הוכינו בהלם וזעזוע, ולכן מיד התחלנו לתת מענה גם לנשים מהדרום והצפון שפונו לירושלים וסביבותיה. בתוך כל הטראומה שהן עברו, היה חשוב לנו לתת להן מענה מיידי בלי צורך בהמתנה. במקביל, קידמנו את ליווי ההיריון הטלפוני והדיגיטלי בווידיאו הן עבור מטופלות מהמחוז והן למפונות".

ענת ארליך, מנהלת הסיעוד במרכז בריאות האישה של כללית במעלה אדומים (צילום: דוברות כללית)

ענת ארליך, מנהלת הסיעוד במרכז בריאות האישה של כללית במעלה אדומים (צילום: דוברות כללית)

לדברי ארליך, בדיקת השתן הדיגיטלית היא לא דבר חדש, אך בימים אלה של מלחמה, היא תפסה תאוצה, והיא מסבירה: "כיום אישה בהיריון לא צריכה לצאת מהבית בשביל בדיקת שתן. היא מקבלת ערכה, מבצעת את הבדיקה בפרטיות בביתה, ומשדרת את התוצאות למרפאה היישר לתיק הרפואי שלה. גם בשביל בדיקת לחץ דם ושקילה לא צריך לצאת כיום מהבית. אלה אמצעים שנמצאים כיום בהישג ידה של כל אישה כמעט. אנחנו, במרפאה, מקבלות את תוצאות בדיקת השתן ואת המדדים האחרים, ובהתאם לכך נותנים ייעוץ וליווי טלפוני".

ענת ארליך עם קבוצת הנשים והתינוקות בקורס עיסוי תינוקות (צילום: דוברות כללית)

ענת ארליך עם קבוצת הנשים והתינוקות בקורס עיסוי תינוקות (צילום: דוברות כללית)

בשבועיים הראשונים של המלחמה הפיצה כללית במחוז ירושלים בקרב המפונות פלאייר עם שמותיהן של האחיות לפי תחום התמחותן ועם מספר הטלפון האישי שלהן. ארליך: "זו הייתה רשימה של אחיות בכירות במחוז, כך שכל מטופלת שהייתה צריכה מענה מיידי יכולה הייתה לפנות ישירות לאחות בלי לעבור דרך מוקד טלפוני. גם במרכזים הרפואיים המפונות קיבלו מענה ישיר ללא צורך בהמתנה. מטופלות שסובלות מהיפראמזיס, למשל, קיבלו עירויים בביתן. בדרך כלל זו פרוצדורה שנעשית בשלבים, אבל עבורן קיצרנו את התהליך. גם שירות משלוחי התרופות מבית המרקחת ניתן בימים אלה ללא עלות, והמטופלות מקבלות את הוויטמינים והברזל עם שליח עד פתח הבית".

התינוקות של קורס עיסוי תינוקות (צילום: דוברות כללית)

התינוקות של קורס עיסוי תינוקות (צילום: דוברות כללית)

סטרס וחרדה הם מנת חלקן של נשים בהיריון כדבר שבשגרה, ועל אחת כמה וכמה בזמן מלחמה. לא מעט נשים בהיריון נאלצות להתמודד בימים אלה, בנוסף על המצוקות שלהן כתוצאה מההיריון, גם עם ילדים נוספים בבית, ומצבן קשה שבעתיים אם גם הבעל גויס למילואים. ארליך: "נשים בהיריון צריכות כיום יותר מתמיד מענה רגשי ומעטפת תומכת. אנחנו מעניקות להן זאת באמצעות שיחות והדרכות, וכמו כן עומדת לרשותן עובדת סוציאלית שנותנת להן מענה טלפוני או פרונטלי".

 

 

שני תינוקות בשם "בארי"

מיד אחרי חופשת חגי תשרי אמור היה להימשך קורס ההכנה ללידה בהובלתה של ארליך, אלא שאז הפרצה המלחמה, והכל נקטע. ארליך מספרת: "כללית מציעה בשגרה קורסי הכנה ללידה, עיסוי תינוקות ופילאטיס. בשבועיים הראשונים של המלחמה הכל נפסק. עם הזמן חזרנו לסדנאות ההכנה ללידה, ואנחנו כבר במפגש הרביעי. כמובן שכל הפעילות מתבצעת בהתאם להנחיות של פיקוד העורף".

לפני כשבועיים חודשו גם הסדנאות לעיסוי תינוקות, וארליך מספרת על רגע מרגש במיוחד, כשהתברר ששני תינוקות בסדנה נושאים את השם 'בארי'. "בקבוצה יש שלושה תינוקות בנים בסך הכל, ושניים מהם נקראים 'בארי'", משתפת ארליך, "מה שמדהים זה שהם נולדו בכלל לפני 7 באוקטובר, כלומר, לשם שניתן להם אין כל קשר לאירועי 7 באוקטובר. הבעלים של אימהותיהן של שני ה'בארי' מגויסים עכשיו למילואים".

גם קורס הפילאטיס שמעבירה ארליך חודש לאחרונה. "אני מעבירה קורסי פילאטיס במצפה יריחו", היא מספרת, "בשלושת השבועות הראשונים של המלחמה, איישו חיילים את המועדון שבו מועברת הפעילות, אז העברתי אותו בזום. בשבוע שעבר, כשהמועדון התפנה, חזרנו אליו. התעמלות בריאה גם לגוף וגם לנפש, ובמיוחד בימים אלה. נשים שהבעלים שלהן גויסו למילואים לקחו בייביסיטר רק כדי לבוא להתעמל. יש בקורס גם נשים שהבנים שלהן משרתים בעזה. יש אחווה מרגשת בקורס הזה".

צוות המינהל למען המטופלות

מיכל כהן, מנהלת אדמיניסטרטיבית במרכז בריאות האישה של כללית בשערי צדק, משתפת: "כל מטופלת שמגיעה למרכז בריאות האישה מתקבלת בזרועות פתוחות. צוות המינהל פוגש אותה ומלווה אותה עד לסיום ביקורה, מתדרך בכל שלבי השירות וקובע את הבדיקות הנדרשות להמשך ליווי ההיריון".

מיכל כהן, מנהלת אדמיניסטרטיבית במרכז בריאות האישה של כללית בשערי צדק (צילום: דוברות כללית)

מיכל כהן, מנהלת אדמיניסטרטיבית במרכז בריאות האישה של כללית בשערי צדק (צילום: דוברות כללית)

בכובעה השני, כמנהלת טכנאיות אולטרסאונד מחוזית, מוסיפה כהן: "כ-500 בדיקות אולטרסאונד מתבצעות בכל יום במרכזי בריאות האישה של כללית במחוז ירושלים. איכות הטיפול בכללית היא בין המתקדמות בארץ בזכות המכשור הרפואי והצוות המקצועי שמעניק את השירות. מתחילת המלחמה ארגנו ימים מרוכזים עבור הנשים המפונות מהדרום ומהצפון, וכמובן שאנחנו ממשיכים לדאוג לכל המטופלות של כללית ברגישות הנדרשת לאור המצב".

המלחמה כאן, וגם השפעת

החורף כבר כאן, ואיתו הגיעה גם השפעת, וד"ר דרעי קוראת לכולם, ובמיוחד לנשים ההרות להגיע ולהתחסן: "המלחמה לא עצרה את השפעת. יתרה מכך, במצבי חירום, מאוד חשוב לנו, בכללית, כגוף בריאות שרפואת הנשים בראש מעייניו, לעודד נשים לעשות את הדברים הבסיסיים שמגינים עליהן. אחד הדברים האלה הוא חיסון השפעת. השפעת עלולה להיות מחלה חמורה עם סיבוכים מאוד משמעותיים".

ד"ר דרעי מוסיפה: "יש שלוש אוכלוסיות שנמצאות בסיכון לחלות בסיבוכי שפעת: קשישים, נשים בהיריון ותינוקות בשנה הראשונה לחייהם. כמערך שדואג לבריאות הנשים, אנחנו מסבירים לנשים בהיריון שחיסון השפעת מספק להן שלוש הגנות: הגנה על האישה ההרה עצמה, שנמצאת בסיכון יתר לסיבוכים; הגנה על העובר שלה, שכן אסור לחסן נגד שפעת תינוק בחצי שנת חייו הראשונה, ואת ההגנה שלו הוא מקבל באמצעות החיסון שקיבלה האם במהלך ההיריון. הנוגדנים שתייצר האם יועברו לעובר ויגנו עליו בתקופת חייו הראשונה; ההגנה השלישית היא על ההיריון עצמו. מחקרים מוכיחים, כי חיסון שפעת מפחית סיכון להפלות וללידות מוקדמות, שכן אישה בהיריון שחלתה בשפעת חמורה מעמידה את ההיריון שלה בסכנה".

לדברי ד"ר דרעי, במרכזים הרפואיים נעשית מדי יום עבודה מאומצת במטרה לעודד כמה שיותר נשים הרות לבוא ולהתחסן. כדי להקל על הנשים, החיסונים זמינים עבורן בכל המרפאות לבריאות האישה ובמרפאות הקהילה, והחיסון במרכזי בריאות האישה ניתן בלי צורך לקבוע תור מראש.

ד"ר דרעי מודעת לכך שעצם המילה "חיסון" גורמת לחששות בקרב נשים הרות, ולכן היא מדגישה: "חיסון השפעת מבוסס על נגיף מומת ולא על נגיף חי מוחלש, ולכן החיסון הזה בטוח לגמרי. נכון שחיסונים אחרים אנחנו לא מבצעים במהלך ההיריון, אבל חיסון השפעת מומלץ מאוד. יעילותו ובטיחותו הוכחו מעבר לכל ספק באינספור מחקרים בינלאומיים".

לסיכום אומרת ד"ר דרעי: "כולנו עוברים ימים לא פשוטים, אבל גם בימים קשים חובה עלינו לשמור על בריאות הגוף ובריאות הנפש שלנו. במרכזי בריאות האישה שלנו עומדים לרשות הנשים, הן באופן פרונטלי והן באונליין, עובדות סוציאליות, פסיכולוגים ופסיכיאטרית, שנותנים מענה לכולן, ובמיוחד לנשים בהיריון הזקוקות לתמיכה הרגשית הזו עכשיו יותר מתמיד. אני פונה לכל המטופלות שלנו ממחוז ירושלים וגם לאורחות, המשיכו לדאוג לעצמכן ולהיריון היקר שלכן. אנחנו כאן, בשבילכן, גם בשגרה וגם בשגרת חירום. אל תהססו לפנות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר