ריסוק אבני כליה (צילום: דוברות שערי צדק)
ריסוק אבני כליה (צילום: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: כך תמנעו אבנים בכליות

ד"ר אילן קפקא, רופא בכיר, אחראי תחום אבנים בדרכי השתן במחלקה האורולוגית במרכז הרפואי שערי צדק עם מספר עצות תזונתיות לעזרה במניעת אבנים בדרכי השתן

פורסם בתאריך: 15.4.18 13:25

התקף עווית כליה, כאב שנגרם כתוצאה מאבן חוסמת בדרכי השתן, הינו פניה שכיחה ומוכרת מאוד בחדר המיון של המרכז הרפואי שערי צדק ובכלל המרכזים הרפואיים בעולם, שכן מחלת אבנים בדרכי השתן פוגעת ב-15-5 אחוז מאוכלוסיית העולם. המחלה שכיחה יותר בגברים, על אף שבשנים אחרונות קיימות עדויות לעליה בשכיחות המחלה בנשים, ומושפעת מגזע, גיל, מיקום גאוגרפי (יותר באזורים חמים), משקל עודף ורקע משפחתי (ב-25 אחוז מהמקרים). לאחר אירוע הראשון של עווית כליה, קיים סיכוי של כ-50 אחוז לאירוע חוזר בתוך 5 שנים. אבחנת הגורמים לבעיה, כמו גם הברור הנלווה, מאפשרים טיפול מיטבי למניעת אירועים חוזרים לאחר טיפול ניתוחי (דפיניטיבי) או תרופתי (שמרני).

האבן השכיחה ביותר בדרכי השתן, כ-80 אחוז מכלל האבנים, מכילה סידן, כאשר בין אבני הסידן ההרכב השכיח הינו סידן-אוקסאלאט הקיים ב-60 אחוז מכלל האבנים. האבנים שאינן מכילות סידן כוללות: אבני חומצה אורית (10 אחוז), והשאר אבנים נדירות יותר כמו אבני סטרוביט המשניות לזיהום, ציסטין ועוד (10 אחוז).

באופן כללי אבנים בכליות קשורות בצריכה עודפת של מזון, בעיקר מלח וחלבונים, וחוסר בשתייה. עבור רוב המטופלים, דיאטה היא גורם מכריע ביצירת אבנים וניתן להפחית באופן משמעותי את יצירת האבנים בכליות על ידי שינוי התפריט היומי. במקרים בהם נוטלים תרופות למניעת אבנים, טיפול אשר אינו מתאים לכלל סוגי האבנים, בשילוב של תזונה מתאימה, ניתן גם לשפר את יעילות התרופות.

דר אילן קפקא (צילום: דוברות שערי צדק)

דר אילן קפקא (צילום: דוברות שערי צדק)

צריכה מספקת של סידן
בניגוד למה שנהוג לחשוב, לסידן ערך חשוב במניעת אבנים בכליות. המינון המומלץ ליום הינו 1,200-1,000 מ"ג. עדויות אחרונות ממחקרים מציעות שתזונה עם רמת סידן מומלצת הינה בעלת השפעה הגנתית גבוהה כנגד אבנים בכליות יותר מאשר תזונה ענייה בסידן. בנוסף, לגוף נדרש סידן בכדי לתמוך בשלד. לכן, על האנשים הנוטים לייצור אבנים בכליות, לצרוך ביום שתי מנות חלביות או מזון אחר עשיר בסידן, זאת כדי לשמר את מאגרי הסידן בעצמות. מנגד עליהם להימנע מצריכת סידן בטבליות. אולם ישנם יוצאי דופן לכלל זה, ועל כן יש להיוועץ תמיד עם תזונאי או מומחה.

הפחתת צריכת מלח (נתרן)
ריבוי של מלח בתזונה גורם לריבוי מלח בשתן ולהפרשת יתר של סידן, ועל ידי כך מעלה את הסיכון לאבני סידן. המטרה היא לצרוך פחות משני גרם של נתרן ליום. לכן, מומלץ להפחית את רמות המלח בתזונה, כולל מזון מהיר, מזון ארוז או משומר וחטיפים מלוחים. מתן תשומת לב לתוויות על אריזות המזון הינה חשובה. כמו כן, אכילה במסעדות מפחיתה את השליטה על צריכת הנתרן ועל כן דורשת תשומת לב מיוחדת. ניתן להיעזר בדיאטן קליני על מנת להשיג מטרה זו.

המרכז הרפואי שערי צדק ( צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

הגבלת צריכת החלבון
אנשים רבים חורגים בצריכת כמויות החלבון הנדרשות והמומלצות ליום, וזהו ממצא שכיח בחולים המייצרים אבנים מסוג חומצה אורית. כהמלצה כללית, על אנשים בעלי נטייה לפתח אבנים בכליות להגביל את צריכת כמות החלבון היומית ל-300 גרם (מבשר, עוף או דגים), כמות אשר יש בה כדי לספק את הדרישה היומית של הגוף. צריכה מוגברת של חלבון קשורה הן באבנים מסוג חומצה אורית והן ביצור יתר של אבני סידן. ולכן המלצה זו חלה על כל המטופלים הנוטים לייצר אבנים בכליות.

 

הגבלת אוקסלט בתזונה
מידע זה חשוב עבור מטופלים אשר מייצרים אבני סידן-אוקסלט, וזוהי כאמור הקבוצה הגדולה ביותר מבין מיצרי אבנים. למרבה הצער, מזונות עשירים באוקסלט כגון שוקולד ואגוזים הם מהמועדפים על ידי הקהל הרחב. אוקסלט נמצא ברמות גבוהות גם בירקות עליים ירוקים כגון תרד, כוסברה, כרוב, סלק, נבט חיטה וסויה. כמו כן, תה שחור עשיר באוקסלט. אוקסלט וסידן נקשרים זה לזה בכל מקום בו הם נמצאים בסמיכות: במעי או בשתן ולכן, אם נאכל מזון עשיר באוקסלט ובו בזמן נאכל מזון עשיר בסידן יכול להיות שהתוצאה תהיה הגנתית. אם סידן ואוקסלט יקשרו זה לזה במעי הם יופרשו בצואה ולא בשתן בו נוצרות אבנים.

שתייה מרובה של נוזלים להגדלת נפח השתן
הדבר החשוב ביותר שמטופל יכול לעשות בכדי למנוע יצירת אבנים הוא הגברת כמות הנוזלים שהוא שותה, כשעל ידי כך הוא מדלל את החומרים התורמים להיווצרות אבנים בשתן. ניתן לכלול את כל סוגי הנוזלים, אך המים הם הבחירה הטובה ביותר. יש לשאוף למתן של יותר משני ליטר שתן ביום, ועל צבע השתן להיות צהוב בהיר או שקוף במשך יממה. אם השתן מרוכז מדי, גבישים עלולים להיווצר בו ביתר קלות ואז להתחבר אלו לאלו וליצור אבנים. הקפדה על שתן מדולל על ידי שתיה מרובה ויום-יומית מסייעת בצמצום הבעיה.

ריסוק אבני כליה (צילום: דוברות שערי צדק)

ריסוק אבני כליה (צילום: דוברות שערי צדק)

חשוב לזכור – ישנה תועלת רבה בשתייה מרובה. למים בגופנו תפקידים חשובים רבים, ביניהם לעכל מזון ולהיפטר מרעלים ותוצרי פירוק של מזון. אם אתם מנסים לשמור על משקלכם או לרדת במשקל, צריכת מים יכולה ליצור תחושה של מלאות ולהחליף מזון או נוזלים עתירים בקלוריות. זכרו כי בימים חמים מאבדים יותר נוזלים בהזעה ובנשימה, ועל כן בימים אלו יש לשתות אפילו יותר על מנת לפצות על אובדן הנוזלים.

טיפים פשוטים היכולים לסייע להגיע לשתייה של לפחות שני ליטרי נוזלים ליממה:
– שתו כוס מים שלמה במעברים מפעילות לפעילות במהלך היום.
– שמרו בקבוק מים על השולחן שלכם בזמן העבודה.
– שתו כוס מים כל שעה עגולה או כל שעתיים עגולות.
– כאשר אתם חשים רעב למזון או לממתקים, שתו כוס מים במקום.
– קל יותר לשתות מים צלולים. נסו להתרגל לשתות מים מינרליים או מים מפילטר.
– הוסיפו לימון למים קרים. הלימון מכיל חומר בשם ציטראט, המסייע במניעת היווצרות אבנים.
– קחו עמכם בקבוק מים לכל מקום אליו אתם הולכים – לקניות, לנסיעות, בעת צפייה בטלוויזיה וכו'.
– בחרו במזונות לחים, למשל פירות טריים במקום פירות יבשים.

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר