עקיצת מדוזה בדרום אמריקה (צילום: דוברות שערי צדק)
עקיצת מדוזה בדרום אמריקה (צילום: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: הסכנות שניצבות בפני המטיילים באזורים טרופיים?

פרופ' אלי שוורץ וד"ר תמר לכיש, רופאי המרפאה הטרופית במרכז הרפואי שערי צדק, מסבירים על המחלות השכיחות בקרב הנוסע הישראלי, איך מטפלים בהן וכיצד נמנע התפשטותן?

פורסם בתאריך: 5.6.18 11:27

עונת הטיולים כבר כאן, ומתוך למעלה מ-3.5 מיליון ישראלים שטסים בכל שנה לחו"ל, כשליש בוחרים לטייל ולנסוע לאזורים טרופיים ברחבי העולם, שמאופיינים בדרך כלל בתנאי היגיינה ירודים.על כן, לפני כל נסיעה לאזורים אלה – אמריקה הלטינית, אפריקה והמזרח – מומלץ לבקר במרפאות מטיילים, בהן גם המרפאה הטרופית במרכז הרפואי שערי צדק, כדי לקבל את כל המידע על דרכי המיגון.

אופי הטיול, כידוע, מגוון: החל מתרמילאים, דרך טיולי יוקרה ונסיעות מסודרות לצרכי עבודה, ועד להורים שנוסעים על מנת לפגוש את ילדיהם באזורים אלו. המטיילים כיום הם בכל קשת הגילאים ובחלקם אוכלוסייה עם תחלואה כרונית בסיסית. רבים מן המטיילים דואגים להתחסן, לרכוש את מיטב הציוד הנדרש, מצטיידים בתרופות, אם הם שומרי כשרות נערכים גם עם שלל מזונות בקופסאות שימורים, סכו"ם וסירים, כל אלה חשים לרוב כי הם נערכים בהתאם. למרות שמדובר בקהילה כה מגוונת של טיילים, ובנסיעות בעלות אופי וגוון שונים, הסיכוי לחלות קיים, אך ישנם מספר כללים היכולים למנוע רבות מן המחלות עמן עלולים לשוב מן הטיול.

חשוב להדגיש ולדעת כי בנסיעות לארצות הטרופיות כולם חשופים לבעיות של מערכת העיכול ובעיות של עקיצת יתושים.

בעיות של מערכת העיכול הן השכיחות ביותר בין המטיילים באזורים אלה. בחלק מהבעיות מדובר בתחלואה אקוטית, שכוללת מקרים של שלשול חמור, צהבת, טיפוס הבטן ועוד. לצד זה, אנו גם נחשפים ובתדירות גבוהה למדי בתחלואה כרונית לאחר החזרה מהנסיעה שמתבטאת בכאבי בטן, ירידה במשקל, שלשול ממושך ועייפות מאוד גבוהה. אנשים סוחבים עמם בעיות אלו ימים, שבועות, חודשים ואף שנים לאחר הנסיעה.

רימה שחדרה לגוף מטייל (צילום: דוברות שערי צדק)

רימה שחדרה לגוף מטייל (צילום: דוברות שערי צדק)

 

רימה שהוצאה מגוף המטייל (צילום: דוברות שערי צדק)

רימה שהוצאה מגוף המטייל (צילום: דוברות שערי צדק)

מניעה של מחלות מערכת העיכול תתאפשר על ידי הקפדה על היגיינת ידיים, מים ואוכל – הימנעות משתיית מי ברז בכל היעדים ובכל רמות המחייה – כן, גם במלונות היוקרה; העדפה של מזון מבושל כגון תבשילים למיניהם, לחמים וכו', על פני ירקות טריים שמושקים במים באיכות ירודה.

בדרך כלל טפילי המעיים הם שאחראים על תחלואה כרונית במערכת העיכול. שיטות האבחון לטפילים אלה מסורבלות ולוקות בחסר, ולכן בעלות ערך ניבויי נמוך. מעבר לביצוע בדיקות דם בסיסיות ובדיקות צואה, אנו בוחרים לתת טיפול קצר אך רחב טווח כנגד מגוון הטפילים שמאפיין את יעדי העולם השלישי. במעקב ארוך טווח אחר נוסעים שהיו בטיפולנו, למעלה משני שליש (67 אחוזים) החלימו ועוד כ-15 אחוזים דיווחו על שיפור בתלונותיהם, הודות לטיפול התרופתי.

חשוב לדעת: שמירה על כשרות לא בהכרח מבטיחה היגיינה. מי ברז וירקות טריים עלולים להוות מקור למחלות חיידקיות ופרזיטיות שניתנות להעברה בצריכתם. מטיילים רבים חושבים שאכילת בשר היא מקור הבעיה, ולכן אם הם לא אוכלים בשר אז אין בעיה. אך לא כך הדבר, אוכל לא מבושל, בעיקר ירקות, ומים מזוהמים עלולים, כאמור, להביא להדבקה.

קבוצת מחלות נפוצות נוספות הן מחלות חום המועברות בעקיצת יתושים. החשובה במחלות אלה היא המלריה, שנצפית בעיקר בקרב מטיילים שחוזרים מאפריקה. במחלה זו האבחון והטיפול המהיר הוא חיוני ועשוי להציל את חיי החולה, ולכן במחלת חום המופיעה לאחר חזרה מאפריקה יש לפנות בהקדם לחדר מיון ולציין כי הפניה היא אחרי נסיעה לאפריקה.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

מחלות חום קשה נוספות המובילות לעתים לצורך באשפוז הן: קדחת דנגי, מחלת צ'יקונגוניה הגורמת גם לכאבי פרקים קשים, ולאחרונה נוספה לקבוצה זו גם מחלת הזיקה. מחלות אלה שכיחות בחוזרים מהמזרח הרחוק ומאמריקה הלטינית.

מחלת הזיקה קיבלה חשיבות רבה עקב הגילוי כי אשה בהריון החולה במחלה זו יכולה להדביק את העובר ועלולה לגרום לו לפגיעות נוירולוגיות קשות.

המלריה והמחלות הויראליות שהוזכרו מועברות בעקיצה של יתושים נגועים, ולכן מניעת מחלות אלו היא על ידי שימוש בדוחה יתושים על בסיס DEET בריכוז 25 אחוזים, לפחות פעמיים ביום (ביעדי עולם שלישי עלולים להיעקץ 24 שעות ביממה). לנוסעים לאזורים בהם נפוצה המלריה מומלץ גם טיפול תרופתי למניעת מלריה.

 

בעיות עור. אחת הבעיות שאנו רואים לעיתים קרובות במרפאה הן בעיות עור. גם כאן המחוללים העקריים הם הטפילים, אך יתכנו גם חרקים ייחודים או עקיצות. בעיות העור נפוצות בחוזרים מכל היעדים, מהמזרח הרחוק, מדרום אמריקה ומאפריקה. הטיפול בבעיות אלו הוא לרוב תרופתי, אך ישנם מקרים שבהם אנו פותרים את הבעיה על ידי הוצאת התולעת/חרק.

מניעה של בעיות אלו אפשרית על ידי הימנעות מהליכה יחפים בחוץ ובעיקר על חוף הים; הימנעות משכיבה ישירות על חול (אלא על כיסא או מגבת); שימוש, כאמור, בדוחה יתושים; באזורי ג'ונגלים לבישת בגדים ארוכים, נעליים סגורות וכו'.

לשמניה ברזילאית - לפני טיפול (צילום: דוברות שערי צדק)

לשמניה ברזילאית – לפני טיפול (צילום: דוברות שערי צדק)

 

לשמניה ברזילאית - מספר חודשים לאחר הטיפול (צילום: דוברות שערי צדק)

לשמניה ברזילאית – מספר חודשים לאחר הטיפול (צילום: דוברות שערי צדק)

ולמרות כל טיפולי המנע, ההידבקות היא עדיין אפשרית. כך נמנע הדבקה של הסביבה הקרובה לאחר החזרה מהטיול:

מחלות דרכי עיכול. מחלות אלה יכולות לעבור לסביבה באם לא שומרים על כללי היגיינה אחרי ביקור בשירותים. אין צורך לבודד חולים אלה, ואף אין צורך במערכת שירותים נפרדת, אלא עליהם לרחוץ ידיהם היטב אחרי שימוש בשירותים ובמיוחד לפני טיפול באוכל.

עקיצת יתושים. בארץ ישנם יתושים, במיוחד "הנמר האסיאתי", שעלולים להעביר מחלות שהוזכרו לעיל. העברת המחלות יכולה להתרחש בזמן מחלת החום הפעילה. בזמן זה, אם החולה יעקץ, היתוש הנגוע עלול להעביר מחלה זו לאנשים נוספים [תרחיש זה אירע כבר באירופה] . ולכן חשוב כי אדם שחזר חולה מנסיעות אלה יגיע לאבחון מחלתו ובנוסף יתמגן בחומר דוחה יתושים כדי למנוע עקיצת יתושים מקומיים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר