הכנה לטיפול בטחורים במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)
הכנה לטיפול בטחורים במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: כיצד מתמודדים עם טחורים ומהם הטיפולים המוצעים כיום?

מיליוני בני אדם בארץ ובעולם סובלים מטחורים בדרגות חומרה שונות. דר' אדם פרקש, מנהל מרפאת מומחים וסקולריים במרכז הרפואי שערי צדק, מסביר מה עושים עם טחורים, כיצד מתמודדים עם הכאבים העזים ומהם הטיפולים החדשים המוצעים כיום

פורסם בתאריך: 3.7.18 11:20

טחורים הם בעיה רפואית אנורקטלית הנפוצה בקרב מיליוני אנשים ברחבי העולם. מדובר בהגדלה של כריות טחורים, אוסף של רקמות רכות וכלי הדם באזור האנאלי. התופעות הנלוות לטחורים מהוות מטרד למטופלים הסובלים מהטחורים בהתאם לדרגת חומרתם. התופעות הללו כוללות כאב, בליטה בתעלה האנאלית, גרד סביב האזור האנאלי ודימום, לעיתים כה חמור, שהסובל מהם יזדקק לעירויי דם.



הקלה על כאב וטיפול שמרני: קרמים, אמבטיות חמות והיגיינה טובה עשויים לשפר את הסימפטומים. מניעת עצירות והורדה של הלחץ האנו-רקטאלי על ידי הוספת סיבים לדיאטה נחשבים אף הם כטיפול שמרני וקו ראשון, אך התועלת שהם מספקים מוגבלת במצבים קשים יותר.

במצבים הללו מוצע טיפול אנדוסקופי (זעיר פולשני). מבוצע על ידי גסטרואנטרולוג או מנתח, באמצעות מצלמה קטנה או על ידי הדמיה ישירה של האזור האנאלי. טיפולים אנדוסקופיים הם בדרך כלל האפשרות הפרוצדורלית הראשונה לטיפול בטחורים, הודות לתוצאות הטובות ששיטה זו מספקת ושיעור סיבוכים נמוך. הם ניתנים לביצוע בשיטת 'banding' (הנחת סוג של רצועת גומי סביב טחורים), או בהליך מסוג 'ablative', אשר משמעותו הריסת רקמת הטחורים.

ד"ר אדם פרקש, מנהל מרפאת מומחים וסקולריים במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר אדם פרקש, מנהל מרפאת מומחים וסקולריים במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

 

במצבים קשים עוד יותר, מופנים המטופלים לטיפולים כירורגיים, שמתבצעים בדרך כלל כאשר טיפולים אנדוסקופיים אינם מספיקים, או אם הטחורים בשלב מתקדם מדי. בטיפול זה מתבצעת הסרה מכאנית של רקמת הטחורים או הפחתת הבליטה שלהם לתוך התעלה האנאלית. ניתוח בדרך כלל יעיל למדי ולאחריו יש דיווח על שיפור בסימפטומים הקשורים לטחורים, אולם ההתאוששות ממנו ממושכת, וכרוכה בכאבים רבים ובסיכון גבוה יותר לסיבוכים.

"אנגיוגרפיה" (תמונה של הכלי דם) של עורקי הרקטום שמספקים את כריות הטחורים (צילום: דוברות שערי צדק)

"אנגיוגרפיה" (תמונה של הכלי דם) של עורקי הרקטום שמספקים את כריות הטחורים (צילום: דוברות שערי צדק)

 

וישנה גם שיטה חדשה לטיפול – אמבוליזציה ("Emborrhoid"). זרימת הדם המוגברת לכריות הטחורים נחשבת לגורם האחראי על הגדלתם, ולסימפטומים הנלווים לתופעה. טיפול באמבוליזציה הנה שיטה חדשה בארץ ובעולם והיא מבוצעת על ידי הכנסת קטטר קטנטן לתוך כלי הדם המובילים אל כריות הטחורים והזרקת סלילים זעירים לסגירת כלי הדם. הפחתת זרימת הדם לכריות הטחורים הראתה תוצאות מבטיחות בהפחתת הסימפטומים לטחורים, במיוחד דימום כרוני. ההליך נעשה בהרדמה מקומית, כאשר הקטטר מוחדר לגוף דרך חתך קטנטן בירך. רוב המטופלים שטופלו בשיטה זו מדווחים על אפס כאב עד לרמת כאב מינימלית, שניתן לשכך בעזרת תרופות ללא מרשם. מטופלים בשיטה זו צפויים לחזור הביתה באותו יום בו בוצע ההליך, עם חזרה מידית לפעילות רגילה וסימן קטן ביותר ברגלם. הטיפול באמבוליזציה נמצא בשלב מוקדם מבחינת ניסיון עולמי וטרם בוצע מעקב בטווח הארוך במטופלים שעברו טיפול בשיטה זו, אך תוצאותיו עד כה טובות ומבשרות על מהפכה בתחום הטיפול בטחורים.

המרכז הרפואי שערי צדק ( צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר