זירת אסון ורסאי, פיני בנו לאחר האסון (צילומים: אוריאל סיני, פרטי)
זירת אסון ורסאי, פיני בנו לאחר האסון (צילומים: אוריאל סיני, פרטי)

"ברגע אחד היתה דממת מוות, ואז החלו הצעקות ההיסטריות"

בדיוק ביום ירושלים, 24.5, יצוין 16 שנה לאסון ורסאי, שבו קרסה רצפת אולם השמחות בתלפיות ו־23 אורחים נפלו אל מותם. פיני בנו, אחד הנפגעים, נאבק עד היום לקבל את כספי הפיצויים: "המדינה הפקירה אותנו"

פורסם בתאריך: 17.5.17 16:02

ביום רביעי הקרוב, יום ירושלים 24.5 יימלאו 16 שנים לאסון קריסת אולמי ורסאי בתלפיות. "ברגע אחד היתה דממת מוות. כמות אבק כזאת שאי אפשר היה לנשום, ואז החלו הצעקות ההיסטריות", משחזר פיני בנו, אחד מנפגעי האסון את הרגעים הנוראיים שהתרחשו בערב 24.5.2001. כיום מוביל בנו את המחאה לקבלת כספי הפיצויים למשפחות. "אני מרים את הראש למעלה ורואה קבוצה של קורות ענקיות בגובה של שלוש קומות מתנדנדות, אני מבין שזה עניין של זמן עד שהם גם כן ייפלו על כולנו. אני לא יודע מאיפה הגיעו לי הכוחות והצלחתי להזיז מעלי את קורת הבטון שהיתה לי על הרגל והצלחתי לעמוד על הרגליים, וכמו שלימדו אותנו בצבא התחלתי לאסוף נפגעים, ניסיתי לזהות את הפצועים וניסיתי לחפש דרך מילוט. נפלנו לקומת החניון, ושם גיליתי דלת עץ שאותה עקרתי מהמקום.

זירת אסון ורסאי (צילום: אוריאל סיני)

26.5.2001, יומיים לאחר אסון ורסאי (צילום: אוריאל סיני)

"באסון נפגעו אבי ז"ל, אמי, אחותי, שני אחיינים שלי ואני", מספר בנו. "לצערי הרב אני זוכר את המראות כאילו היו אתמול, ואני זוכר שהגענו לבית החולים שהיה עמוס.הם לא היו ערוכים לכמות כזאת של נפגעים. בגלל זה את הפגיעות והשברים החמורים שהיו לי גילו רק חמישה ימים לאחר האסון, רק אז התחילו לטפל בי".

 

פיני בנו, בבוקר לאחר אסון ורסאי. (צילום: פרטי)

פיני בנו, בבוקר לאחר אסון ורסאי. (צילום: פרטי)

כזכור, באסון קרס חלק מרצפת רחבת האולם, במהלך חתונה, וכתוצאה מכך 23 מאורחי החתונה נפלו אל מותם ולמעלה מ־400 אורחים נוספים נפצעו. על בעלי האולם ועל המהנדסים נגזרו עונשי מאסר בפועל, ביניהם, גם על ממציא שיטת הפל קל אלי רון, שעליו נגזרו ארבע שנות מאסר בפועל.

זירת אסון ורסאי (צילום: אוריאל סיני)

זירת אסון ורסאי (צילום: אוריאל סיני)

"אף אחד לא הכין אותנו להתמודדות עם האסון", אומר בנו ל"כל העיר", "אני גדלתי בידיעה שהמדינה תעשה הכול למען תושביה, ולצערי אני כבר לא יכול להגיד דברים כאלה. קברניטי המדינה עסוקים בדברים אחרים, ואותנו הקטנים שכחו. אני הייתי צריך לארגן הפגנה כדי להחזיר את אסון ורסאי לתודעה, ולא רק שלא עזרו לנו – התעלמו מאיתנו. ישנם אנשים שכבר הלכו לעולמם מדרך הטבע ולא יזכו לדעת האם הפרשה נגמרה או לא, ולכן האכזבה גדולה כל כך מהמדינה שהפקירה אותנו".

 

פיני בנו, היום (צילום: יניב באיו)

פיני בנו, היום (צילום: יניב באיו)

כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני חודש, עד כה המשפחות והנפגעים לא קיבלו את כספי הפיצויים שנפסקו להם. עו"ד אסף פוזנר, שמייצג 290 מתוך למעלה מ־400 נפגעי האסון, ומלווה אותם מאז 2001, טוען בשיחה עם "כל העיר" כי "העירייה עושה תרגיל יחצ"ני. העירייה החזיקה בחלק מהכסף שקיבלה מהביטוח מאוקטובר שנה שעברה ולא העבירה אותו למדינה ישירות. הרי זה לא כסף שלהם, הם ידעו שיצטרכו להעביר אותו".

 

הפגנת משפחות אסון ורסאי בכיכר ספרא

הפגנת משפחות אסון ורסאי בכיכר ספרא

סגן ראש העיר עופר ברקוביץ' (התעוררות), שפועל לסייע למשפחות אומר השבוע כי "לבי עם נפגעי אסון ורסאי. העובדה שרק עתה, 16 שנה לאחר האסון הושלם הליך מתן פיצויים היא תעודת עניות חמורה למדינת ישראל. עלינו כעירייה במקרים מסוג זה, גם אם האחריות איננה שלנו, להרים קול צעקה ולקדם את התהליכים עבור תושבנו. זה מה שעשיתי מהרגע שקיבלתי פניות בנושא, ואני שמח שנפגעי האסון יזכו סוף כל סוף לפיצויים המגיעים להם, בדומה למה שהצלחנו לעשות בפעילות עם נפגעי אסון הגז בגילה".

סגן ו"מ ראש העיר מאיר תורג'מן (ירושלים תצליח), שגם פועל לסייע למשפחות, מוסיף: "מבחינת העירייה אנחנו סגרנו את הנושא, בישיבת העירייה האחרונה שהתקיימה ב־24.4 מועצת העיר אישרה העברה של למעלה מ־70 מליון שקלים ושאר התשלום אמור להגיע ממשרד האוצר".

 

***

מה עם  הפיצויים? משפחות אסון ורסאי בהפגנה בכיכר ספרא

"כל השכונה מזועזעת, רצח מחריד, כמו סרט אימה"

"אנחנו לא מתחייבים על קיצור זמן הנסיעה"

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר