כביש בגין, השבוע
כביש בגין, השבוע

ההשלכות של המגה-פרויקט ביציאה מהעיר: עומסים כבדים בכביש בגין

בפרויקט הכניסה לעיר חששו מספטמבר, וכנראה שהיתה להם סיבה. תמונת מצב

פורסם בתאריך: 13.9.19 08:35

באזור העבודות במגה-פרויקט בכניסה לעיר פועלים במרץ – בינתיים, בכבישים ברחבי העיר עומסי התנועה החריפו – מוקד הפקקים: כביש בגין. בעוד שבחודש אוגוסט לא נרשמו עומסים כבדים, כעת – חודש ספטמבר, עם החזרה לשגרה ואחרי שרבים חזרו מחופש, נהגים ברחבי העיר מדווחים על עומסים כבדים בציר שחוצה את ירושלים, בעיקר במחלף קרית משה לכיוון היציאה מהעיר.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


למעשה בירושלים מתקיימים במקביל מספר פרויקטים ועבודות תשתית מסיביות, בכמה מוקדים – שגם משפיעים על מאזן העומסים בירושלים, ובהם – עבודות לסלילת הרכבת הקלה בצומת פת, במלחה, בגילה, בגבעה הצרפתית ובציר הרצוג; והעבודות להקמת כביש 16 באזור רמת בית הכרם וגבעת מרדכי.

במרכז ניהול תנועה ירושלים (מנת"י) צופים במסכים על העומסים במוקדי הפקקים. בשבוע שעבר, כזכור, נערכו עבודות להסדרת 'גל ירוק' בצמתים באזור הכניסה לעיר, וזאת במטרה לצמצם את הגודש.

קובי ממליה, מנהל אגף לתחבורה ופיתוח תשתיות במנת"י מספר השבוע בשיחה עם "כל העיר" כי "עומסי התנועה העיקריים בכביש בגין הם בשעות השיא – בבוקר ואחר הצהריים". לדבריו, "המצב יחסית לחודש ספטמבר בשנה שעברה הוטב, בגלל ההסדרים שביצענו בכניסה לעיר".

ממליה מציין כי "כשהקימו את כביש בגין יצרו יציאה אחת מרכזית, שכולם מנסים לצאת אליה – מחלף קרית משה. לכן, כל מי שנכנס למרכז העיר יוצא לקרית הממשלה. כל התנועה מתרכזת ליציאה הזו על ציר יצחק רבין. לכן, על מנת לשפר את המצב הפעלנו בשבועיים האחרונים של אוגוסט הסדר חדש – ביטלנו פניות שמאלה מכיוון רחוב בצלאל, כנ"ל פנייה שמאלה לגבי רחוב רוטשילד שבוטלה, והחלופה היא לעשות פרסה במעגל תנועה, ולהמשיך ישר עד שמגיעים לצומת הסינמה סיטי. ביצענו את השינויים מכיוון שבאזור התנועה דלילה ופחות מורגשת, זה נתן לנו עוד 20 שניות למשוך את התנועה מבגין לכיוון רחוב בצלאל, כי אין רמזורי שמאלה שמפריעים. זו הסיבה שחל מעט שיפור בתנועה".

"עדיין בכביש בגין יש עומסי תנועה כבדים בשעות העומס", מדגיש ממליה. "יש יציאה אחת רק לכביש בגין, שעוברת דרכה התחבורה הציבורית וגם הרכב הפרטי".

ממליה מספר ל"כל העיר" כי בימים אלה הם בוחנים להוסיף שתי רמפות – מצפון ומדרום – שיתחברו לכביש בגין. "אנחנו כרגע בשלבים ראשונים של בדיקות היתכנות לייצר בבגין עוד שתי רמפות – אחת מצפון ואחת מדרום שיעלו לשדרות רופין, אך הן ישרתו את התחבורה הציבורית במטרה להעדיף את היציאות מבגין לתחבורה ציבורית", מסביר ממליה, ומדגיש: "זה בשלבי בדיקת היתכנות".

כביש בגין, השבוע

כביש בגין, השבוע


מי שמרגיש יותר מכולם את עול הפקקים הם נהגי התחבורה הציבורית בירושלים. משה עמרם, מבעלי תחנת מוניות בית הכרם, מתאר כי "השבוע הנהגים שלי נתקעו בפקק בבגין שעה ו-20 דקות. יש ימים שאני אומר לנהגים שהם היו יכולים לנסוע לחיפה בזמן שהם עומדים בבגין".



"בימים האחרונים מורגשת האטה בזרימת התנועה של כביש בגין", מציינת ומתארת ד"ר לורה ורטון, חברת המועצה מסיעת 'מרצ-ירושלים', שמתגוררת בבית הכרם. "ישנה דאגה מהעבודות שמתרחבות באזור כביש בגין ובמקומות נוספים שמשפיעים על הכביש. למשל, העבודות להקמת כביש 16 – הכל משפיע על כביש בגין. התוצאה היא שנהגים ונוסעים רבים עומדים הרבה זמן בפקקים בכביש בגין שהוא ללא ספק עמוס".

"קיבלתי הרבה פניות על האטה בתנועה ועומסים רבים בשעות העומס – בבוקר ואחר הצהריים", מוסיפה ואומרת ד"ר ורטון. "בעיקר מתושבי בית הכרם, קרית משה וגבעת מרדכי – אזור מרכזי שקרוב לכל מוקדי העבודות".

"נתיב תחבורה ציבורית היה מקל על הנהגים", מוסיף ואומר עמרם. העבודות להקמת נתיב תחבורה ציבורית בכביש בגין כבר יצאו לדרך והצפי הוא שהפרויקט יסתיים תוך שנה, כך פורסם מוקדם יותר השבוע ב"כל העיר".

"צריך להבין שמשאב הדרך בכביש בגין הוא מוגבל", טוען בשיחה עם "כל העיר" יוסי סעידוב, מייסד ארגון '15 דקות – לשיפור התחבורה הישראלית בישראל'. "גם אם יוסיפו עוד נתיב נסיעה בכביש בגין זה לא יפתור את הבעיה. הפקקים ילכו ויחמירו, עם הוספת נתיבי תחבורה או בלי, הסיבה לכך היא העדפת הרכב הפרטי. בכבישי ישראל עולים מדי שנה כמעט כ-300 אלף מכוניות חדשות, כל עוד אין חלופה של תחבורה ציבורית מהירה הבעיה לא תיפתר מהר. למשל, הפקקים בנתיבי איילון לא רק שהם הולכים ומחמירים, אלא הם הופכים להיות 24/7, נתיבי איילון פקוקים כל הזמן".

"על מנת לצמצם את הפקקים בכביש בגין", מסביר סעידוב, "חייבים לשנות את סדר העדיפויות. צריך לתת עדיפות לתחבורה ציבורית שתיתן חלופה ראויה, במקום לעמוד בפקקים כל יום, שעה הלוך ושעה חזור. זמני הנסיעה בתוך ירושלים הם קיצוניים ולכן חייבים לספק חלופה ראויה. לכן, הרשויות צריכות לספק אלטרנטיבות".

"בנוסף, צריך לומר שהמדיניות הממשלתית והעירונית היא לא נכונה ולא אמיצה", מבהיר סעידוב. "מצד אחד היא מעודדת תשתיות של רכב פרטי, ומצד שני היא מעודדת לכאורה תשתיות של תחבורה ציבורית. אפשר לראות את זה בצורה ברורה בנתיב התחבורה הציבורית שייבנו בכביש בגין – משתדלים שם שהנתיב שייבנה לא יהיה על חשבון נתיב נסיעה פרטי ובשולי הכביש, מה שהופך את הכביש ליותר מסוכן ומורכב לביצוע כי לא יהיו לנתיב שוליים".


כביש בגין, השבוע

כביש בגין, השבוע


העבודות המסיביות במגה-פרויקט בכניסה לעיר צפויות להימשך כשלוש שנים. אז מה בונים שם? מדובר במתחם ענק, שיתפרש על פני שטח של כ־300 דונם וצפוי להוסיף עוד כ־65,000 אלף מקומות עבודה חדשים. הרובע החדש, שמוקם בהשקעה כוללת של כ־1.4 מיליארד שקלים, כולל מגדלי עסקים ומשרדים שישמשו גם לתיירות. באזור יעבור גם קו הרכבת המהיר ירושלים-ת"א, שתי רכבות קלות – קו אדום וקו ירוק, נתיבי תחבורה ציבורית ופרטית ושטח ציבורי רחב להולכי רגל.

בקיץ האחרון הגיעו לסיומן עבודות הכרייה המבוצעות מתחת לכניסה לעיר מאז שנת 2015 לטובת מעבר תת קרקעי של רכבים פרטיים והקמת חניון 'חנה וסע' ובו כ-1,300 מקומות חניה. העבודות כללו כריית מנהרה תת קרקעית באורך של 250 מטרים ובעומק של 30 מטרים מתחת לפני הקרקע. בשלב זה, על מנת לאפשר פתיחה מלאה ולהשלים את העבודות עד לסוף שנת 2022 כמתוכנן, נדרשות העבודות לעלות אל מעל לפני הקרקע לטובת ביצוע שערי הכניסה (פורטלים) ממזרח וממערב.


הדמייה פרויקט הכניסה לעיר (הדמיה: דגן פתרונות ויזואלים מתקדמים)

הדמייה פרויקט הכניסה לעיר (הדמיה: דגן פתרונות ויזואלים מתקדמים)


"ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח של תשתיות תחבורה הציבורית, שטרם ידעה כמותה מאז קום המדינה", כך נמסר השבוע ממשרד התחבורה. "מדובר בין השאר בהקמת רשת של רכבות קלות שיגיעו לכל חלקי העיר וצפויים לשנות את המציאות התחבורתית בירושלים. במקביל מקדם המשרד הקמת נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית (נת"צים) בצירים מרכזיים בעיר, דוגמת בגין וגולדה שיתנו העדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. פיתוח התחבורה כולל בין השאר הקמת חניוני "חנה וסע" ומסופי אוטובוסים".

עוד נמסר כי "הפעלת התחבורה בבירה כוללת גם הקמת כניסה חדשה לירושלים (כביש 16) שיקצר את זמן הנסיעה מירושלים לשפלה. שדרוג הכניסה המרכזית לעיר והקמת מע"ר ומרכז תחבורה ציבורית הגדול במדינה, המאגד בתוכו את כל אמצעי הסעת ההמונים".

נראה כי שכשלנהגים תהיה אופציה לחנות בחניון תת קרקעי באזור הכניסה העיר, וכשרשת הרכבות המהירות בירושלים תתרחב – בעוד כארבע שנים צפויה התמונה התחבורתית בירושלים להשתנות. "פיתוח מסיבי וחסר תקדים זה גורם מטבע הדברים לעומסי תנועה ופקקים לאורך תוואי העבודות, המבוצעות כמעט בכל חלקי העיר, עם סיומו, בעוד מספר שנים, המציאות התחבורתית בבירה תשתנה ללא היכר", מבהירים במשרד התחבורה, "וירושלים תהפוך לעיר המתקדמת ביותר בארץ מבחינת נגישות תחבורתית כפי שקיים במדינות המתקדמות באירופה".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. גיא

    צריך להוזיל מחיר תחבורה ציבורית ל 2 שח (בהתחייבות ל 3 שנים) לתת עדיפות לתחבורה ציבורית, לייעל את מסלולי האוטובוסים.
    אז אנשים יעדיפו את האוטובוסים ויירדו מספר המכוניות.

  2. ארטיק

    פקקים, רעש מפרוקיטי בניה, אין תקווה. כולנו עוזבים את העיר, עד שתסיימו לא ישארו תושבים

  3. סנופי

    "ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח של תשתיות תחבורה הציבורית, שטרם ידעה כמותה מאז קום המדינה". במקביל, ירושלים נמצאת בתנופה של החרבת המדרכות לטובת מכוניות חונות שטרם ידעה כמותה מאז קום המדינה. חבל שבעיר כמו ירושלים עדיין מנסים לספק כמה שיותר חניה, ובחינם. אין מקום לחניה בחינם בעיר כמו ירושלים. החניה צריכה להיות בתשלום, לכולם, וזה לא נגד הנהגים, זה לטובתם, ולטובת כולנו.

  4. שמוליק

    יש מקומות שחייבים להסביר למכווני התנועה בצמתים לתאם אחד עם השני לפי זמן או בתאום כי ראיתי כמה פעמים ממש תאונה בגלל חוסר תאום ממש כמו בסרט ערבית

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר