הרב עובדיה יוסף ז"ל, שכונת הר נוף, שלט רחוב הקבלן בהר נוף (צילומים: Alloni, באדיבות משפחת עבוד-לוי, Sir kiss)
הרב עובדיה יוסף ז"ל, שכונת הר נוף, שלט רחוב הקבלן בהר נוף (צילומים: Alloni, באדיבות משפחת עבוד-לוי, Sir kiss)

המאבק הסוער בשכונת הר נוף: איך ייקרא הרחוב הראשי?

העירייה בוחנת לשנות את שם רחוב הקבלן בהר נוף לרחוב עובדיה יוסף, אולם בני משפחתו של יצחק לוי עבוד ז"ל - הקבלן שעל שמו נקרא הרחוב, זועמים: "מדובר במחטף"

פורסם בתאריך: 7.10.19 07:46

רחוב הקבלן או רחוב עובדיה יוסף? השאלה הזו מטרידה בימים האחרונים את בני משפחתו של יצחק עבוד לוי ז"ל, אחד מבוני ירושלים שהיה מעורב בהקמת מבני ציבור בכל רחבי העיר בהם גם חיפוי באבן של חלקים נרחבים מבתי החולים שערי צדק והדסה עין כרם, חיפוי חלקים נרחבים מבניין יד ושם, מוזיאון האסלאם ועוד. כהוקרה על פועלו הוענקו לעבוד לוי ז"ל אותות עירוניים ובשנות ה-80 אף הוחלט לקרוא על שמו את אחד הרחובות המרכזיים בשכונת הר נוף, כשהשם הנבחר היה הקבלן.

כעת, למעלה מ-30 שנה לאחר מכן, בוחנת עיריית ירושלים את האפשרות לשנות את השם של רחוב הקבלן ולהחליפו בשם רחוב עובדיה יוסף ז"ל, מייסד תנועת ש"ס שהתגורר ברחוב.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בני משפחתו של הקבלן יצחק עבוד לוי ז"ל מתנגדים לשינוי השם ומביעים כעס רב על העירייה. לטענתם בני המשפחה מדובר בניסיון למחטף וגזילת הכבוד מאבי המשפחה.

נכדתו של עבוד לוי ז"ל, יפעת לוי, תושבת ירושלים בת 49, מספרת בשיחה עם "כל העיר" כי "את הידיעה על הכוונה לשנות את שם הרחוב קיבלנו במקרה, מקרוב משפחה ששמע על זה בדרך כזו או אחרת. אף אחד לא טרח להודיע לנו. מיד התחלנו לעשות בירורים והבנו שיש לנו רק שבועיים להגיש התנגדות, כשבשבועיים הללו יש את כל החגים. אנחנו כמובן לא נוותר ונגיש את ההתנגדות, אבל זה נראה לנו מטורף – פשוט לא הגיוני. איך אנשי העירייה מקבלים החלטה כזו בצורה שרירותית? מדוע בוחרים לגזול כך את הכבוד מהאדם שעל שמו קרוי הרחוב? התחושות שלנו מאוד קשות. הכי כואב לי על אבא שלי, הוא כבר בן 76, ובמשך שנים הוא עבד עם סבא בחברה. עכשיו, אחרי כל העבודה הקשה שלו ושל סבא ושל דוד שלי, זה מה שהם צריכים לחוות? זה פשוט מטורף".


יצחק עבוד לוי (במרכז) עם שני בניו (צילום: באדיבות המשפחה)

יצחק עבוד לוי (במרכז) עם שני בניו – יוסף ועזרא לאחר קבלת אות פפרמן מטדי קולק ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)


לוי מוסיפה ואומרת "לקחו פה בנאדם שהקים מפעל חיים מדהים, אחד שבנה את ירושלים מתוך שליחות חלוצית. הוא אחראי למראה של העיר וככה פתאום מקבלים החלטה שכזו? אבא שלי בהלם, הוא לא יודע איך להתמודד עם זה".



מה אתם מתכוונים לעשות?
"יש לנו עורכי דין במשפחה ואנחנו הגשנו ההתנגדות, ואחר כך נקווה לטוב. לצערי, אני לא הכי אופטימית. אני לא בטוחה שהכוח שלנו גדול מול ועדת השמות. מה שמרגיז הוא שלמרות שיש עשרות בני משפחה, אף אחד לא טרח בכלל ליידע אותנו, ולכן אנחנו מרגישים שזה ניסיון למחטף".

לדברי לוי, "אני בטוח שאם היו שואלים את הרב עובדיה ז"ל אם הוא רוצה שיגזלו מאדם שתרם ועשה למען העיר כדי לקרוא רחוב על שמו, אני לא חושבת שהוא היה שמח מההחלטה הזו. כבודו של הרב עובדיה ז"ל במקומו, אבל זה לא אומר שצריך להעלים מפעל חיים של אדם אחר בשביל להנציח אותו. אפשר לקרוא רחובות וכיכרות אחרים ע"ש של הרב עובדיה".

לוי מוסיפה ומספרת "כל העיר" על ההיסטוריה המשפחתית כי "המשפחה של אבא שלי התגוררה באזור נחלת אחים ליד שוק מחנה יהודה, הם היו עשרה ילדים – שישה בנים וארבע בנות. הבנים עבדו איתו בחברה. חלק מהאחים והאחיות נפטרו במהלך השנים. אנחנו כילדים גדלנו בשכונת בית וגן, וחלק גדול מהמשפחה התגוררה בקרית משה, אבל כולם גרים בירושלים עד היום, כולל רוב הנכדים והנינים, משפחה ירושלמית שורשית ממוצא אורפלי. נהגנו להתפלל בבית הכנסת ברחוב נבון, סמוך לשוק מחנה יהודה".

"סבא שלי היה אדם דתי", מציינת לוי, "ואגב היה מקורב לאביו של הרב עובדיה יוסף. היה אדם שכיבד את הבריות וכולם מאוד העריכו אותו".



מהעירייה נמסר בתגובה: "שינוי שם הרחוב טופל על פי הנוהל העירוני, ובכלל זה כלל גם מאמץ כן וניסיונות חוזרים ונשנים לאיתור מגישי הבקשה המקורית. למרות זאת, לא אותרו מגישי הבקשה לקריאת שם הרחוב ע"ש הקבלן. על פי המקובל, עם קבלת ההחלטה בוועדת השמות, היא פורסמה בכל אמצעי התקשורת ובכלל זה בעיתונות הארצית והמקומית, בתקשורת החרדית, באתר העירייה, בשלטים לאורך הרחוב, בתיבות הדואר של תושבי הרחוב וכן במינהל הקהילתי בהר נוף, זאת כדי לאפשר ערעור על ההחלטה. עם תום המועד לקבלת ההתנגדויות, אם יוגשו כנדרש, הן תיבחנה, על ידי ועדת השמות העירונית ותתקבל החלטה בנושא".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר