צומת פת, השבוע (צילומים: ארנון בוסאני)
צומת פת, השבוע (צילומים: ארנון בוסאני)

העבודות בצומת פת – התסכול והזעם של הסוחרים על עיריית ירושלים: "מרגישים שמדברים אל הקיר"

בעקבות עבודות התשתית להקמת קו הרכבת הקלה, הולך ומתעצם הקונפליקט בין הסוחרים בצומת פת לבין העירייה. ומה אומרים בכיכר ספרא? "מתקיים דיאלוג רציף בדבר העבודות בשטח"

פורסם בתאריך: 24.10.19 07:48

צומת פת, אחד מעורקי התחבורה החשובים של העיר, הפך בחודשים האחרונים, מאז החלו העבודות להקמת קו הרכבת הקלה, לסיוט מתמשך עבור הנהגים, כאשר בכל שעה ביום, כולל בסופי שבוע, נדרשות דקות ארוכות כדי לצלוח את הרמזורים בצומת וזה לא משנה אם התנועה ערה או דלילה.

בעוד לנהגים הירושלמים ואף לתושבי האזור יש אפשרות לנסוע בדרכים חלופיות, הרי שהסוחרים במרכז המסחרי שבצומת פת אינם יכולים לזוז והם מנסים להמשיך להתפרנס למרות שבחודש האחרון נדמה שהם נמצאים בתוך מכלאת גדרות, אשר מקיפות את המרכז המסחרי.

פרט לגדרות, לבעלי העסקים טענות על אובדן מקומות החניה אשר היו בצומת, מה שעוד יותר מונע מהלקוחות להגיע למקום.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


צומת פת, השבוע (צילום: ארנון בוסאני)

צומת פת, השבוע (צילום: ארנון בוסאני)


שלומי פרסי, בעלי המסעדה המיתולוגי 'שבח האבא של הפלאפל והשווארמה', טוען בשיחה עם "כל העיר" כי "מאז שגידרו את המתחם לפני כחודש אנחנו חווים ירידה של בין 60-50 אחוזים במספר הלקוחות . יש לכך מספר סיבות – בראש כמובן הבור הענק שפערו ברחבת המרכז שמגודר כולו וגורם לאנשים לחשוב שאנחנו סגורים וגם העובדה שביטלו את מקומות החניה שהיו על הכביש הראשי בחזית. האבסורד הוא שכבר למעלה מחודש, כשבוע לפני ראש השנה בערך, הפסיקו פה את העבודות והשאירו את הבור והגדרות. רק ביום שלישי האחרון, בלי כמובן שדיברו איתנו ועדכנו אותנו, הופיע בשטח טרקטור ענק שייצר הרבה רעש ואבק. אנחנו מבקשים שיתחשבו בנו אבל מרגישים שאין עם מי לדבר. ביקשנו מהעירייה שיחזירו את מקומות החניה בחזית המרכז ושיורידו עד כמה שאפשר את הגדרות, אבל שום דבר לא קורה".

"אני חושש לקרוס", אומר פרסי בייאוש, "השקעתי הרבה כסף בעסק וכעת הגעתי למצב שאין לי כסף לשלם לספקים. נאלצתי לפטר עובדים כי אין פה תנועה ועבודה. פניתי לעירייה בבקשה שיקלו עלינו בארנונה, שיבואו קצת לקראתנו, אבל הם לא מוכנים לשמוע. הרגשתי שאני מדבר אל הקיר".

עזרא מוגרבי, בעלי 'פיצוחי עמדי', שפועל בצומת כ-3 שנים, מספר בשיחה עם "כל העיר" כי "צומת פת, שהיה לא מזמן שוקק חיים, הפך לצומת אפל בעל מראה של מגרש גרוטאות עם מפלצות צהובות בשיניי ברזל".

לטענת מוגרבי, "מאז שהחלו העבודות ברחבת המרכז המסחרי הלקוחות כמעט ולא יכולים להגיע אלינו. בנוסף, לקחו את מקומות החניה שהיו בחזית וכך, גם אם מישהו רוצה להגיע אלינו, הוא פשוט לא יכול. בגלל שהעבודות מתבצעות בחזית הובילה את הלקוחות להפסיק להגיע, כי המקום ממש נראה כמו אתר בניה. בסופו של דבר מה שקובע הוא מבחן התוצאה, ובפועל בעלי העסקים בצומת חווים ירידה דרסטית ומשמעותית במחזור המכירות. אצלי יש ירידה של כ-60 אחוזים. יש פה משפחות שמתפרנסות וזה גרם לנזק משמעותי. ניתן לראות את זה בעיניים, היום אנשים אומרים לי 'גם ביטלו את הפרסה, וגם את החניה – אין לנו איך להגיע אז אנחנו לא באים'. הנזק שנגרם לנו הוא כמעט בלתי הפיך – זה יכול להוביל חלילה לסגירת העסק. ממש לא ברור לי מה שקורה פה".

מוגרבי מוסיף ומתלונן על היעדר מקומות חניה באזור צומת פת. לדבריו, "כמובן שיש לעירייה מה לעשות. הם חייבים למצוא לנו פתרון. הגישה ללקוחות שמגיעים עם רכב הפכה להיות בלתי אפשרית, והכי מתסכל זה שבעירייה פשוט לא מתחשבים בנו. פנינו אליהם בבקשה לקבל הקלות בארנונה אבל לאף אחד לא איכפת".


צומת פת, השבוע (צילום: ארנון בוסאני)

צומת פת, השבוע (צילום: ארנון בוסאני)


גם לאייל שגב, שמפעיל חנות סלולר בצומת פת מזה כ-12 שנה, יש טענות על היעדר מקומות חניה בצומת. "הלקוחות שלי הגיעו מכל רחבי העיר. הם ידעו שיש להם מקום חניה מסודר או בחזית או מאחורי החנות, אבל שום דבר מזה לא נשאר. בגלל העבודות אין פה איפה לשים את הרכב ואנשים פשוט הפסיקו להגיע. אני מזמין את אנשי העירייה לשבת איתי יום שלם בחנות – אנשים פשוט לא מגיעים וכאלה שמכירים אותי מתנצלים ואומרים 'אנחנו לא באים כי אין חניה'".

לשגב יש טענות גם על ההתנהלות של העירייה. לדבריו, על העבודות הצפויות בצומת הוא קיבל הודעה ב-18 בדצמבר 2018, אך אז נמסר לו כי אין תאריך התחלה ולא ידוע מתי זה יקרה. "יום אחד", ממשיך שגב ומספר, "הם הגיעו אלי והודיעו – בעוד שבוע אנחנו מתחילים. הביאו לפה דחפור באחד הימים, חפר ברחבה שלנו בור ענק ונעלם. מסביב לבור הציבו כמובן גדרות כי זה מסוכן, אבל אז הם הפסיקו את העבודות. כבר חודש שלם שיש פה את הבור, יש את הגדרות אבל אין עבודה. ואנחנו בעלי העסקים משלמים את המחיר הכבד. הבטיחו לנו שיסדירו עבור המרכז חניון ברחוב הורקניה עם שילוט להגעה למרכז המסחרי, אבל כמובן שלא דובים ולא יער".


צומת פת, השבוע (צילום: ארנון בוסאני)

צומת פת, השבוע (צילום: ארנון בוסאני)


מה אתה מתכוון לעשות?

"לעזוב. אין לי את היכולת להחזיק פה מעמד בזמן העבודות. פשוט אין לי ברירה. אני כבר חודשיים לא משלם שכירות לבעל הבית. הבעיה היא שאנחנו לא רואים את הסוף – אמורים להמשיך פה את העבודות, ישאירו אותנו בלי הרחבה הגדולה שהיתה אלא רק שביל מעבר ברוחב מטר. אי אפשר יהיה לעבוד פה. אני מבין את הצורך בפרויקט של הרכבת הקלה ואת החשיבות עבור העיר, אבל למה לא דואגים קצת לבעלי העסקים? מדוע לא משאירים פה מקומות חניה? יש פה חוסר תכנון ומחשבה לקויה. פשוט בחרו שלא להתחשב בבעלי העסקים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "קידום פרויקט הרכבת הקלה הוא אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה. העירייה מקפידה גם בו על שיתוף ציבור ודיאלוג רציף עם הסוחרים בדבר העבודות והתקדמותן בשטח. בפגישה שנערכה לפני החגים עם נציגי הסוחרים, ביקשו הסוחרים לעצור העבודות במהלך חגי תשרי, בשל רווחיותו ובקשתם נענתה, למרות הקשיים. עם תום החגים, העבודות יחודשו במרץ במטרה לעמוד ביעדים שהוצבו ואולי אף לקצר ככל שניתן את זמן העבודה. יש לציין כי שטח העבודות מגודר לשמירת שלומם ובטיחותם של העוברים והשבים ובכפוף להסדרי התנועה במקום. הנגישות לחנויות שופרה ואף הוספו לבקשת הסוחרים שלטי הכוונה למתחם המסחרי".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש נכון! וגם אין דרך להגיע מכיוון גבעת מרדכי אל תחנת הדלק.
    אין חניה גם ליד בית הנוער,הכל הפך לסבל אחד גדול למי שגר באזור.
    תרחיבו ותשפרו אך עם הגיון ובלי פגישה בעסקים ובתושבים!

  2. אנוניממ

    אסור לרמוס את העסקים הקטנים. הם אלו שהחזיקו את השכונה הזו והתפרנסו בכבוד וברמת שירות עולה. תנו אפשרות ללקוחות להגיע אליהם. בכבוד. לא כולם יעלו על הרכבת. גם בעתיד יהיו נהגים ורכבים שצריכים חניה בשכונה קהילתית ונעימה. אסור לכם להעדיף את הרכבת ולרמוס את כל השאר.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לכתב הנחמד כבר נותן לך כתבה דומה אבל בשכונה שונה ברחוב הפלמח הולך להיות אותו סיפור בקרוב הורדות מקומות חניה מול שתי מרכזי חניות שיפוץ של כל הרחוב הצרת הכביש וגרימה של עומסי תנועה למרות התנגדות התושבים אין מספיק גב מהמנהל הקהילתי וממחלקת קידום עסקים הם נלחמים בתושבים לא מובן תגיע למרכז בפלמח 42 ותבוא תקבל כתבה עם הסברים

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בכיינים נמאסתם. יש רווח ויש מחיר להימצאות עסק על כביש ראשי ובמרכז צומת עמוסה. מרוויחים שצפוף ועמוס ומפסידים כשמרחיבים ומשפצים. כשתעבור במקום הרכבת העסקים ירוויחו פי כמה. מישהו אז יבוא וידרוש מכם חלק מעלות השיפוץ? ההתחשבות של בעלי העסקים צריכה להיות מול בעלי הנכסים. אלו צריכים להוריד את שכר הדירה באופן זמני וכד עבודות יסתיימו הם יוכלו להעלות דרמטית את שכר הדירה בזכות התנועה המוגברת הצפויה באזור.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש בושה גם ככה רק הנינים שלנו יהנו מהרכבת הזו שילכו להזד*** דור ההמשך איפה הרווחה שלנו

  6. ירושלמי

    פלאפל שבח גמר הסיפור.
    אין שום זכר לטעם של פעם והמקום נראה עזוב ומזוהם.
    הבעלים החדש כל היום עסוק בהימורים בחנות ליד וכך המקום שלו נראה.

  7. תושב העיר

    העירייה הזו חסרת רגישות ,אטומה לסבל התושבים
    לא מענין אותה כמה עסקים יסגרו או יפשטו רגל .
    לא למדו כלום בעירייה מאז " תעלת בלאומילך"
    שרחוב יפו עבר בגלל הרכבת התקולה והמקוללה.
    היו חייבים להביא מסין 20,000 פועלים ואז לסיים
    עם הסאגה והסבל של כולם תוך חודש ופחות …!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר