מרפאת מאוחדת, מרפאת כללית, מרפאת מכבי, מרפאת לאומית (צילומים: יח"צ, מכבי שירותי בריאות, אבי יוספי)
מרפאת מאוחדת, מרפאת כללית, מרפאת מכבי, מרפאת לאומית (צילומים: יח"צ, מכבי שירותי בריאות, אבי יוספי)

כ-243,000 חיסונים בירושלים: בקופות החולים החלו לחסן נגד השפעת

בקופות החולים כללית, מאוחדת, לאומית ומכבי בירושלים החלו השבוע לחסן נגד השפעת. מה כולל החיסון ולמי מומלץ להתחסן? המדריך המלא

פורסם בתאריך: 8.11.19 07:45

לפי נתונים שהתקבלו ממשרד הבריאות, לישראל הוזמנו השנה למעלה משני מיליון מנות חיסון נגד זני מחלת שפעת. בכללית שירותי בריאות הגיעו לירושלים כ-114,000 מנות חיסון נגד השפעת, בניגוד לחורף שעבר שבה נרכשו כ-112,000 אלף מנות במחוז ירושלים; ב'מאוחדת שירותי בריאות' מציינים כי צפויים להגיע במהלך השבוע הבא כ-100,000 חיסונים, שהוזמנו למרפאות; ב'לאומית שירותי בריאות' מציינים כי במחוז ירושלים הם הצטיידו בכ-9,000 מנות חיסון נגד שפעת בשלב הראשון, כאשר בשנה שעברה חוסנו כ-20,000 חברי הקופה – רובם קשישים וקשישות; וב'מכבי שירותי בריאות' מדווחים על כ-20,000 מנות חיסון שהגיעו השבוע למחוז ירושלים.

את החיסונים ניתן לקבל בחדר האחיות והאחים במרפאות בארבע קופות החולים ברחבי העיר. ניתן להגיע לקופות החולים ללא תור, אך בשעות הפעילות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


אילוסטרציה חיסון זריקה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

אילוסטרציה חיסון זריקה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)


במשרד הבריאות מגדירים השבוע את אוכלוסיית היעד לחיסונים – מבוגרים מעל גיל 65,  תינוקות וילדים מגיל חצי שנה עד 12, חולים במחלות כרוניות ונשים בהריון. כל השאר – מדובר בהמלצה להתחסן נגד מחלה שההתמודדות עימה יכולה להיות לא פשוטה.

השפעת, כידוע, היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף – Influenza. הנגיף תוקף את דרכי הנשימה והמחלה מתבטאת בחום, כאבי גרון, כאבי ראש, שיעול, נזלת, כאבי שרירים, חולשה ועייפות. זוהי מחלה מדבקת מאוד, כאשר התעטשות, שיעול ומגע ידיים לפני כן באף, בפנים או במישהו חולה עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם. לכן, הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני המחלה ולמנוע את הסיבוכים האפשריים שלה היא באמצעות חיסון נגד השפעת.

ממה עשוי החיסון? מדובר למעשה בנגיף המומת. כל החיסונים מומתים ומגיעים במינונים בודדים. אין בו שום דבר מסוכן שיכול לגרום לשפעת. נכון לעונת 2020-2019 צפויים להיות זמינים בישראל תרכיבים מומתים נגד ארבעה זנים, שלפי הערכת ארגון הבריאות העולמי צפויים להיות שכיחים בשנה הקרובה.

למעשה, המומחים הרפואיים ממליצים כי כל תושבי ישראל מגיל חצי שנה צריכים להתחסן. מי שלא יכול להתחסן נגד השפעת – קבוצה מאוד מצומצמת של אנשים; מי שפיתח אלרגיה קשה לחיסון המומת בעבר.

"צריך להבין ששפעת זו מחלה שהורגת", מספר בשיחה עם "כל העיר" ד"ר מנחם ביתן, רופא מחוזי במאוחדת שירותי בריאות. "אנשים מתייחסים לזה כ'כמה ימים של חום וזה חולף', זה ממש לא ככה, בכל שנה ישנם אחוזים בודדים שמתאשפזים בבתי חולים בעקבות השפעת ויותר זה, מגיעים לטיפול נמרץ ואפילו נפטרים ממנה והיא מחלה 'כאילו פשוטה'. רק השנה באוסטרליה נפטרו כ-480 איש משפעת, היו כל מיני זנים של שפעת, וכתוצאה מכך הגיעו להרבה נפטרים. בנוסף, השנה לקח יותר זמן יותר מהרגיל לפתח את החיסון במדינות מערב אירופה".

ד"ר ביתן, מספר על החיסון שניתן ללא עלות בכל קופות החולים, ומסביר למה חשוב שכל אחד יתחסן למען עצמו ולמען הסביבה. "כרגע מקבלים בקופות החולים חיסון כנגד ארבעה זנים, כאשר בעבר  נתנו חיסונים המכילים שלושה זנים, ולאחר מחקר שנעשה האם כדאי לחסן כנגד שלושה או ארבעה זנים, ראו שכנגד ארבעה זנים היו פחות סיבוכים ותמותה, וזוהי השנה השלישית שמחסנים עם ארבעה זנים".

"ההמלצה היום לחסן את כלל האוכלוסייה", ממשיך ואומר ד"ר ביתן. "מכיוון שאנשים בעלי מערכת חיסונית חזקה ובריאה, יכולים לשמש כמאגר של המחלה לאוכלוסיות מוחלשות, שהמערכת החיסונית שלהם פחות טובה מאוכלוסיות רגילות חזקות ולסכן אותם, למרות שבעיקר מתחסנים מבוגרים מעל גיל 65, וילדים קטנים מגיל חצי שנה עד 12, מכיוון שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יותר. המודעות להתחסן הולכת וגדלה, וגם בצוותים הרפואיים מדרבנים את האוכלוסייה להתחסן, וכך נגיע למקסימום אנשים. להערכתי לא מגיעים למאה אחוזים אבל באוכלוסיות הייעודיות מצליחים בעיקר אצל הקשישים".



"בנוסף, יש איזושהי מחשבה שאם אנשים לא חוסנו עד חודש ינואר אין מה לחסן כי רוב החורף מאחורינו. זה ממש לא נכון", מדגיש ד"ר ביתן. "מכיוון שיש עוד גל של התפרצות בחודשים פברואר-מרץ, ולכן נותנים במאוחדת חיסון עד סוף החורף, מי שקיבל בשנה שעברה חיסון וחושב שלא צריך לבוא שוב להתחסן טועה – מכיוון שמפתחים כל שנה את החיסון מחדש".

אורנה קול-גוטמן, מנהלת סיעוד במנהלת התיישבות כללית שירותי בריאות מחוז ירושלים, מספרת על המאמץ לחסן כמה שיותר מטופלים מהחודש. "אנחנו נרכז את המאמץ לחסן כמה שיותר בחודש הקרוב", אומרת קול-גוטמן. "אנו מקפידים  לחסן את אוכלוסיות היעד שהן קשישים, ילדים, חולים במחלות כרוניות, ולאחרונה נוספו נשים הרות או נשים שמתכננות הריון, מכיוון שמומלץ לחסן נשים הרות במידה והן נחשפות לשפעת כי הסיכויים לסיבוכים פחותים, וזה גם משמש הגנה על העובר".

"בנוסף, הדגש שלנו הוא לחסן ילדים שהם גורם מדבק", מבהירה קול-גוטמן. "וכשהם מתחסנים נגד שפעת התגובה החיצונית שלהם טובה, ויתרה מכך זה מגן על האוכלוסייה, מכיוון שילד אחד יכול להדביק משפחה שלמה, והמטרה גם להגן על המבוגרים".

לדברי קול-גוטמן, מי שמקפיד כל שנה להגיע להתחסן אלו המבוגרים והחולים הכרוניים, אך החיסון מיועד לכלל האוכלוסייה. "החולים הכרוניים והמבוגרים באים כל שנה ראשונים להתחסן, אנחנו מרכזים מאמץ גדול לרכז את שאר האנשים שנכללים באוכלוסיית היעד. השאיפה שלנו לחסן כמה שיותר עד סוף חודש דצמבר – ככל שמתחסנים יותר מוקדם זה עדיף, מכיוון שלוקח לגוף כשבועיים לפתח תגובה לחיסון. כל מי שרוצה להתחסן, וגם מי שלא נכלל באוכלוסיית היעד יכול לקבל את החיסון נגד שפעת, אנו קוראים בקופת חולים כללית לכולם לבוא להתחסן כנגד השפעת על מנת לשמור על האוכלוסייה שלנו".

"החיסון יותר יעיל ואפקטיבי לילדים מאשר לקשישים", טוען ד"ר רפי קיים, רופא מחוזי בלאומית שירותי בריאות,  "כי בעולם אידיאלי כל הילדים היו מחוסנים, וכך גם המבוגרים כי לא היתה הדבקה", הוא מבהיר.

"אני בטוח שנשתמש בכל מכסת החיסונים שקיבלנו למחוז. החיסון הינו אחד החיסונים החשובים ביותר בשגרה. הבעייתיות בחיסון היא שצריך לייצר את החיסון מחדש כל שנה, וזאת בשל הזנים שמשתנים, אני מקווה שבעתיד הקרוב יהיה חיסון שיכלול את כל הזנים או לפחות את רובו, ולא נצטרך להתחסן כל שנה מחדש".


אילוסטרציה חיסון זריקה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

אילוסטרציה חיסון זריקה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)


"שפעת זה לא משהו סתמי", מדגיש ד"ר קיים. "וזה יכול להחמיר במיוחד באוכלוסיות חלשות, לכן אנו קוראים לכולם להתחסן נגד השפעת".

"אנחנו מזמינים אוכלוסיות בסיכון גבוה להגיע למרפאות ולהתחסן כנגד מחלת השפעת", מוסיף ומסכם ד"ר אנג'לה עירוני, ראש אגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי שירותי בריאות. "בעוד כ-10ימים תושלם הפצת החיסונים, ואנחנו ממליצים לכולם להגיע בשעות פעילות המרפאות ולקבל חיסון. שפעת היא מחלה מדבקת מאוד ולכן חשוב מאוד להתחסן כדי להגן על עצמם, אך גם על בני המשפחה והסובבים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר