רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: עמק שווה)
הרכבל לכותל (הדמיה: עמק שווה)

תוכנית "הרכבל לכותל" עולה הילוך – העירייה תאתר יזם באמצעות מכרז

העירייה מתקדמת עם פרויקט הרכבל השנוי במחלוקת - תאתר באמצעות מכרז יזם שיעמוד בדרישות; ההתנגדות העיקרית - כיצד יעברו כהנים מעל לבית הקברות?

פורסם בתאריך: 2.9.20 07:10

תוכנית השאפתנית והשנויה במחלוקת להקמת רכבל, שיוביל ממרכז העיר לאזור העיר העתיקה ועד לכותל עולה הילוך. התוכנית, כידוע, נתקלת בהתנגדות ציבורית לא מבוטלת ובחששות מפני סתימת ושיתוק כבישים רבים במרכז העיר, ובבעיות מצד אוכלוסייה המתנגדת לתוואי שלו שעובר בין היתר מעל בית קברות. ל"כל העיר" נודע כי עיריית ירושלים מתקדמת שלב בתכנית הרכבל לעיר העתיקה, ויוצאת במכרז לבחירת יזם לפרויקט.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ההתקדמות מצד העירייה בפיתוח הפרויקט החלה בעקבות דרישת בג"ץ לקבל פירוט על ההחלטות בפרויקט. על פי תקנון שצורף למכרז, שהתפרסם בימים האחרונים, מציינת העירייה כי "תותר הקמת קרוי מעל בית הקברות הקראי, ככל שלא ימצא פתרון הלכתי אחר לבעיית הטומאה לכהנים, ובכפוף להסכמת עמותת היהדות הקראית העולמית ולאחר היוועצות עם הרבנים הראשיים לישראל".

כזכור, בשנת 2019 העדה הקראית פתחה במאבק נגד הרכבל שמתוכנן לעבור מעל בית העלמין העתיק של הקהילה מחשש לחילול ולטומאת המת, וזאת חרף פניית הרב הראשי לישראל לעדה הקראית ובקשתו לקרות את בית הקברות. למרות מאבק זה ולמרות ההתנגדות הנוקבת של העדה, הן ברמה המדינית והן ברמה העולמית, לפיתוח הפרויקט, קיבל זה לבסוף את אישור הוועדה לתשתיות לאומיות, בדרכו להפוך מחלום שאפתני למציאות בשטח.

הרכבל, לפי התוכנית, ייצא ממתחם התחנה הראשונה, יחצה את גיא בן הינום וימשיך עד לכותל – מדובר בכ-1,400 מטרים. הפרויקט צפוי לפעול ב-2021. אך, בתוואי זה נמצא גם בית הקברות העתיק של העדה הקראית. יזמי התוכנית – הרשות לפיתוח ירושלים, פנו לעדה הקראית על מנת לקרות את בית הקברות, אך הקהילה מתנגדת למהלך ופותחת במאבק.


הדמיה של הרכבל לעיר העתיקה (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

הדמיה של הרכבל לעיר העתיקה (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)


כפי שצוין על ידי העירייה, במידה ולא ימצא פתרון הלכתי למעבר כהנים מעל בית הקברות, יוצב שילוט בתחנות, בו יצוין באופן בולט לעין כי הרכבל עובר מעל בית קברות, וזאת בנוסח שיקבע על ידי גורם רבני מוסמך, במטרה שלא לגרום למעבר לא מכוון של כהן או בן העדה הקראית מעל בית הקברות.

בנוסף, היזם שייבחר על ידי העירייה יצטרך להציג דוח המפרט את הדרכים והאמצעים באמצעותם יהיה ניתן לשמור ככל הניתן על פרטיות הדיירים שהרכבל עובר בקרבתם, זאת בנוסף לדו"ח נוסף שיכלול חוות דעת וסיכום אמצעים שידרשו למניעת סינוור מחלונות הקרוניות, הכל במטרה למזער ככל הניתן את הפגיעה הציבורית ואת ההתנגדויות שעלולות לעלות בעקבותיה.

סעיף נוסף שמופיע במכרז לבחירת היזם, כפי שפורסם על ידי העירייה, קובע כי שהתנאי להיתר הבנייה יהיה יידוע של בני האוכלוסייה הערבית באזור הפרויקט לגבי קיומו והאפשרות להשתתף בו, וכן יידוע דומה בקרב כל המינהליים הקהילתיים הרלוונטיים. יזם שיענה על כל התנאים הללו יוכל להתחיל במגעים עם רשויות העיריה לצורך פיתוח הפרויקט.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. יוסי

    צר לי אך ההתנגדות העיקרית היא ממש לא של הכהנים (בין המתנגדים).
    ההתנגדות העיקרית לתפיסתי מגיעה מהיהדות הקראית שפרויקט הרכבל עלול לבטל את הפעילות בבית העלמין העתיק שלה.

  2. ירושלמי

    בזבוז מושחת של כספי ציבןר בסכומי עתק –
    על פרויקט הזוי, מכוער ומיותר, שלא ישרת את הציבור אלא קבוצה זעירה של פוליטיקאים מושחתים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שמאל קיצוני, שרוצה בחורבן בירתנו, משתמש בכל טיעון. זה גם עלול להטיל צל על פרחי החצב!!!! דחוף בגץ/מרץ

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר