פרופ' עופר מרין, אכיפת סגר הקורונה (צילומים: דוברות שערי צדק, דוברות המשטרה)
פרופ' עופר מרין, אכיפת סגר הקורונה (צילומים: דוברות שערי צדק, דוברות המשטרה)

מנכ"ל שערי צדק פרופ' מרין ל"כל העיר": "אובדן האמון בממשלה מקשה על מתן מסרים עקביים לציבור"

לקראת סגר לילי במוקדי הקורונה - מנכ"ל שערי צדק פרופ' עופר מרין מודאג מהכוחות הפוליטיים שמשפיעים על ניהול המשבר, וקורא בשיחה עם "כל העיר": "צריך הנחיות אחידות חוצות לאום בכל היישובים, אחרת זה יגרום לקרע ארוך זמן בעם"

פורסם בתאריך: 8.9.20 08:19

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק – בית החולים הראשון בירושלים שפתח מחלקות קורונה עם פרוץ המשבר – מודאג מאוד ממשבר האמון של הציבור בממשלה, בכל הקשור למאבק להורדת התחלואה של הקורונה.

"האמון של הציבור זה משהו מהותי להיענות להנחיות", אומר פרופ' מרין בשיחה עם "כל העיר". "אובדן האמון בממשלה עלול להביא להתפרקות החברה, אובדן האמון בממשלה מקשה על מתן מסרים עקביים לציבור, והרושם הוא שיש פה הרבה מאוד כוחות פוליטיים. כשפרופ' רוני גמזו מציע לעשות משהו, ובגלל החלטות פוליטיות עושים אחרת – ישנה חשיבות של אמון הציבור בו. ככל הניתן צריך לתת הנחיות גורפות לאומיות. אני לא אוהב את הקרע ואת השסע שיש בציבור".

האם הפוליטיקה מנהלת את המשבר?
"יש מספיק אנשים במדינה שחושבים שזו משרתם להגיד – 'זה לא עשו טוב, וזה עשו טוב'. אני מסתכל ורואה כי גם ברמה העולמית – אף אחד לא פיצח את המשבר. אם נצליח לבודד כמה שיותר אנשים – התפרצות המחלה תקטן. אך כרגע נראה שקונים זמן, זמן עד שיגיע אולי החיסון. הסיכוי שהקורונה תיעלם מהעולם בלי חיסון הוא קטן. אם היה חיסון אולי היינו יכולים להקשיח את נושא הסגר לחודש-חודשיים, מתוך מחשבה שבעוד חודשיים יהיה טוב, אבל זה לא יקרה. אף אחד לא יודע מתי יהיה חיסון. במרוץ אחרי החיסון של הסינים, האמריקאים והישראלים – אנחנו במודעות גדולה של חודשים רבים עד שיהיה חיסון, זה זמן ארוך מדי, ולכן לא נוכל לחזור לסגר שהיה בפסח".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מה כן צריך לעשות כדי לבלום את התחלואה?
"צריך לשמור על יציבות מבחינת ההמלצות של שמירת מרחק, עטיית מסכה. שוב – אין פתרון. אף מדינה לא פיצחה את זה".

"כשמדברים על שיטת הרמזור – מאוד קשה שבשכונה מסוימת בתוך עיר, התושבים האלה בכאב רב לא יוצאים מהבית. אנו יודעים שהשכונות האלה פחות מבוססות כלכלית, זאת המציאות, ולכן לא פשוט לקחת שכונות כאלה ולהגיד לתושביהן, שבערב הם לא יוצאים מהבית. כשאדם מסתכל בטלוויזיה בערב, ורואה את חופי הים שמלאים, את ההפגנות בבלפור שמלאות – זה עלול להחריף את השסע שכבר קיים".

אתה חושב שצריך להגביל את ההפגנות בבלפור, למרות שיש שם אפס הדבקות?
"אין סיכוי שאגרר לאמירה פוליטית על ההפגנות של בלפור, זה נושא סופר מורכב והדעות הפוליטיות שלי לא רלוונטיות", מבהיר פרופ' מרין, ומוסיף – "אני כן חושב שצריך לתת כללים לאומיים ברורים לכולם. אם לא מאשרים אירוע של למעלה מ-50 אנשים במקום מסוים – חתונה, בר מצווה, הפגנה, זה לא משנה איזה אירוע, זה צריך להיות גורף על כל היישובים. לא יכול להיות שיהיו הנחיות שונות למתרחצים בחוף הים, לאנשים שרוצים להתפלל יחד בבית כנסת ולחוגגים במסיבת טבע. אם הייתי יושב בכפר ערבי והיו אומרים לי 'אל תעשה חתונה של 50 איש', אבל מנגד רואה בטלוויזיה מסיבות טבע ותפילות והפגנות – זה קשה. קשה לאנשים ששמים אותם בסגר בלילה. צריך הנחיות אחידות חוצות לאום בכל היישובים, אחרת קהילות רבות ייפגעו מזה, וזה יגרום לקרע ארוך זמן בעם ולאובדן אמון".

בימים האחרונים, נרשמת מגמת עלייה בתחלואה ברחבי הארץ – בירושלים היא מורגשת בעיקר ביישובים במזרח העיר, בין השאר בשל הדבקות המוניות שהתרחשו בחתונות באירועים. בשערי צדק מרגישים את הזינוק במספר המאושפזים. "יש יותר מטופלים ממזרח ירושלים", אומר פרופ' מרין, "שלוש מחלקות הקורונה שלנו עמוסות, מלאות ועובדות, ואנחנו עובדים מול המדינה על הצרכים התקציביים שלנו, זו השגרה של החודשים האחרונים".

פרופ' מרין מוסיף ומדגיש בשיחה עם "כל העיר" כי "צריך למצוא את האיזון, וצריך להקפיד מאוד מאוד על ההנחיות – עטיית מסכות, רחיצת ידיים, הנחיות התו הסגול. ויש לחלק קנסות ולפקח הרבה יותר על מי שצריך בידוד. להגיד שהפתרון הוא רק סגר – עלול לגרום לפגיעה חברתית וכלכלית למשך חודשים ארוכים".

פרופ' מרין אומר בשיחה עם "כל העיר" כי אורח החיים תחת איום הקורונה צפוי ללוות אותנו, "עד אביב 2020/2021, רק אז נהיה במצב של חיסון", מציין פרופ' מרין, "צריך שישה חודשים, שבהם צריך לקבוע כללים אחידים חוצי לאום, כללים ישימים, פשוטים. הקורונה זה אירוע מורכב. היום יש מדינות שקורסות, ישראל, עם כל הביקורת, עוד לא קורסת".

על מתווה עבודתו של פרופ' גמזו, אומר פרופ' מרין כי "התפיסה שלו להטיל סגרים היא נכונה, אבל אני מחפש יותר אחידות בעם, ברמה הפרקטית. אם היינו צריכים לנהל רק מסיבות רפואיות היה קל יותר לנהל, אבל המשבר מורכב מאספקטים כלכלים וחברתיים, צריך לזכור את המעגלים האחרים".

פרופ' גמזו היה צריך להתפטר אחרי הפארסה השבוע?
"אני חושב שהוא לא צריך להתפטר. הוא ידע מראש, כמי שמשרת את הציבור, שצריך לקחת החלטות מקצועיות, ואז לנתח אותן באספקטים כלכליים וחברתיים וטוב שהוא נותן המלצות ברורות, ואחרי זה צריך להתאים אותן לשטח. צריך בעת הזו יציבות, בסך הכל לקחו איש ראוי ביותר – מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר שניהל בית חולים גדול בארץ. אחרי שלושה שבועות לקחת מישהו אחר? צריך קצת שקט ויציבות ואמון".




תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר