הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)
הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

בתום דיון גורלי בעיריית ירושלים: הוועדה המקומית הצביעה בעד מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים

הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים - כך החליטה הערב הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים בתום דיון סוער וגורלי; האם המאבק הגדול ועתיר הממון נגד הפרויקט יסתיים?

פורסם בתאריך: 16.9.20 19:09

בתום דיון סוער בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים על מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, כחלק מתוואי הקו הכחול, אישרו חבריה לפני מספר דקות את התוכנית. הוועדה המקומית התכנסה לדון במקטע עמק רפאים, למרות שזה כבר אושר בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, בעקבות עתירה מינהלית שהגישו המתנגדים.

החלטה זו מסירה את החסמים המעכבים את פיתוח הקו. אם לא יהיו עתירות נוספות או צעדים משפטיים נוספים מצד המתנגדים – עבודות התשתית לקו הכחול צפויות להתחיל ב-2021. התוואי מתוכנן לעבור משכונת גילה ותלפיות בדרום ועד לרמת אשכול ורמות בצפון ירושלים.

17 מחברי הוועדה הצביעו בעד מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, ביניהם – ראש העיר משה ליאון; בין המתנגדים – חברות המועצה לורה ורטון (מרצ) ופלר חסן-נחום (ירושלים תצליח) וחבר המועצה יוחנן ויצמן (אגודת ישראל).


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת9"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


כידוע תוואי המקטע של עמק רפאים, שאורכו כ-800 מטרים בלבד, הוא בסיס למאבק תושבים, מהגדולים ומהיצריים ביותר שנראו בירושלים. מדובר על מאבק עתיר ממון, שכפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", חצה את המושבה לשני מחנות. בין השאר נערכו הפגנות, לא מעט כנסי תושבים, דיונים וקידומים ממומנים ברשתות החברתיות.

בצל הצורך בדיון חוזר בתוכנית על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, במכתב ששלח המשנה למנכ"ל משרד התחבורה יעקב בליטשטיין לראש העיר משה ליאון בשבוע שעבר, הוא מתריע שעיכוב ההחלטה או החלטה שלא לקדם את המקטע כלל בעת הזאת בתוואי שאושר על ידי הוועדה המחוזית, "משמעותה בפועל דחייה של הפרויקט וחריגה משמעותית בלוחות הזמנים של הקמת הרכבת הקלה בירושלים בשנים רבות". עוד הוא מציין: "אבקשך לפעול בכל דרך כדי להשלים את אישור מקטע עמק רפאים במועצת העיר והעברת הנושא לדיון מסכם בוועדה המחוזית, בהקדם האפשרי".

כאמור, למרות שהתוכנית אושרה בוועדה המחוזית, הדיון בתוכנית מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים התקיים בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים, לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים קיבל חלקית את עתירתם של המתנגדים לתוכנית. כפי שפורסם ב"כל העיר", מדובר בעתירה שהגישה קבוצת המתנגדים במושבה הגרמנית – "עמותת רפאים במושבות", נגד הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, עיריית ירושלים, צוות תוכנית אב לתחבורה, משרד הבינוי והשיכון ופעילי תחבורה. העתירה הוגשה לאחר שהוועדה המחוזית הכריעה לפני כשנה באופן סופי כי חרף ההתנגדויות שהוגשו, הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים. השופט אלי אברבנאל החליט כי העתירה מתקבלת בחלקה, ולכן החזיר את התוכנית לדיון מחודש.


הרכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

הרכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)


עו"ד ומתכנן ערים איתמר שחר, ממובילי קבוצת התושבים 'רכבת בעמק', מוסר בתגובה לאישור מועצת עיריית ירושלים כי "אנחנו שמחים ומברכים את ראש העיר וחברי מועצת העיר, שקיבלו היום החלטה חשובה לעתיד ירושלים כולה ובעיקר לטובת פיתוח ושגשוג המושבות ודרום העיר. אנחנו מאמינים שהוועדה המחוזית תאשר בהקדם את התוכנית, וקוראים למתנגדים לחדול מהניסיונות לעכב את צמיחתה של ירושלים".

חבר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אלעד מלכא (התעוררות), שהינו מתומכי מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, מוסר ל"כל העיר": "זהו יום חג לירושלים. אישרנו כעת במועצה את תוכנית העברת הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים. הקו הכחול הוא עורק תחבורה חיוני לעשרות אלפי תושבים בגוננים, תלפיות וגילה, וזוהי החלטה שמשרתת קודם כל אותם. תוך שמירה על פארק המסילה וחידוש רחוב עמק רפאים לטובל כלל תושבי העיר. עמדנו בעמדתנו זו לאורך כל הדרך, למרות קולות ביניהם גם ראש העירייה, שבשם אינטרסים צרים, ניסו לדחות את הקמת הקו עד לא ידע. אני שמח שהאינטרס הציבורי הרחב גבר בסופו של דבר. נפעל במקביל לתת סיוע לבעלי העסקים והתושבים, להקמת קרן פיצויים, להנגשת שירותים מקומיים בצורה מקוונת ועוד".

מעמותת רפאים במושבות נמסר בתגובה להחלטה: "איננו מופתעים שכך התנהל התהליך. ללא דיון מעמיק, ללא הזמנתנו להציג את השגותינו. ברגעים אלה אנו שוקלים את המשך צעדינו".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. משיח

    מתנגדי הרכבת הקלה בעמק רפאים, אליטה מפוצצת בכסף שלא אכפת לה מהשכונות הפחות מבוססות שזקוקות לתחבורה ציבורית איכותית.

  2. הרכבת לא תעבור בעמק רפאים!

    משיח, מה אכפת לך איפה עוברת הרכבת?
    הקינאה שלך ושכמותך לא תוביל אותך למקומות טובים.

  3. אטלס

    מה חושבים לעצמם כול השמאלנים
    שהם תמיד נגד כול מה שטוב לעיר
    ולשכונות בעיקר
    דיי נימאסתם תמיד לא אז
    עכשיו כןןןןןןן

  4. חני

    למה לא להעביר את הקו לדרך חברון? אותו כיוון אבל כביש רחב ולא צפוף כמו עמק רפאים.

  5. עמק רפאים ישאר נקי מרכבת, רכבת רק ברחוב הרכבת.

    אטלס
    אתה בטח ימיני, גם אני.
    בורח לך בכל מילה שאתה כותב שאתה מקנא.
    עזוב אחי , לך לעבוד אולי תצליח להתקדם בלי קנאה.

  6. אחד, לא מהשכונה

    אני חושש, מפני שעדיין לא הופיעה הפסקה שאומרת ש"בכך תמו האפרויות של מנגדי הרכבת לעכב את המהלך באמצעים המנהליים והמשפטיים האיסופיים שעומדים לרשותם".

    מה שבטוח, שתמיד תגיע תגובת הקוזק הנגזל הסטנדרטית שלהם, בנוסח: "איננו מופתעים שכך התנהל התהליך. ללא דיון מעמיק, ללא הזמנתנו להציג את השגותינו. ברגעים אלה אנו שוקלים את המשך צעדינו".

    עאלק

  7. פלאח

    אני לא מכיר את כל הטיעונים נגד, אבל השכל הישר אומר שקו הרכבת צריך לעבור ברחובות מרכזיים שיש בהם מסחר ותנועה ערה. תקופת העבודות תהיה מכה קשה לעסקים ואני מקווה שיעבדו שם בצורה חכמה ככל הניתן באופן שימזער את הנזקים לעסקים.
    בסופו של דבר, ביטול הכביש יאפשר לעסקים לגדול החוצה ואולי מן המר יצא מתוק.

  8. עניב

    אין צורך ברכבת רק רוצים לנפח כיסים למספר מושחתים שקנו בנינים בעמק רפאים ומעבר הרכבת יאפשר להם להוסיף קומות
    רכבת רק על המסילה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר