הדמיה של כביש 16, הפגנת תושבי יפה נוף נגד מפגעי הרעש מול ביתו של ראש העיר משה ליאון (צילומים: נתיבי ישראל, פרטי)
הדמיה של כביש 16, הפגנת תושבי יפה נוף נגד מפגעי הרעש מול ביתו של ראש העיר משה ליאון (צילומים: נתיבי ישראל, פרטי)

עבודות הלילה להקמת כביש 16: המשרד להגנת הסביבה נגד העירייה והמשטרה

"רעידות קשות, שאינן נותנות מנוח לתושבים": המשרד להגנת הסביבה דורש מהעירייה ומהמשטרה שלא להמשיך לאשר את עבודות הלילה לכריית מנהרות כביש 16, שמהוות מפגע רעש לתושבי יפה נוף שמתגוררים בסמוך

פורסם בתאריך: 22.10.20 08:01

מאבק התושבים נגד מפגעי הרעש בעבודות לכריית כביש 16 נמשך – המשרד להגנת הסביבה דורש מעיריית ירושלים וממשטרת ירושלים שלא לאשר את המשך עבודות הלילה לכריית המנהרות. מדובר בעבודות, שלפי תלונות הדיירים, נמשכות אף אחרי שעת חצות.

מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה שוני גולדברגר שיגר מכתב בנושא לראש העיר משה ליאון ולמפקד משטרת מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד, שבו הוא מציין בין השאר כי "המשרד דוחה את מסקנת חוות הדעת, כי עבודות כריית מנהרות כביש 16 אינן כפופות למגבלות המפורטות בתקנות למניעת מפגעים".



כפי שפורסם בהרחבה ב"כל העיר", לפני כשמונה חודשים החלו העבודות לכריית מנהרת ציר הכניסה הנוסף לעיר – כביש 16. דיירים שמתגוררים בסמוך בשכונת יפה נוף, מתלוננים כי עבודות הפיצוץ בהר גרמו לסדקים בדירותיהם. כמו כן, התושבים דרשו להפסיק את עבודות הלילה בשל מפגעי רעש חמורים. לפני שלושה חודשים הפגינו הדיירים ברחבת כיכר ספרא, מול בניין עיריית ירושלים, ובתחילת השבוע הפגינו הדיירים מול ביתו של ראש העיר משה ליאון ברחביה.

גולדברגר מדגיש במכתב כי "ביחס לתקנות מניעת רעש, אנו דוחים את הטענה כי הרעש אינו אסור על פי תקנה 5, בהיותו נובע מהפעלת ציוד בניה, שלא באזור מגורים, אלא מתחת לפני הקרקע. לעמדת המשרד, כוונת מחוקק המשנה הייתה למנוע רעש מעבודות באזור מגורים, גם כזה הנגרם בתת הקרקע של אותו אזור. ויודגש, מדובר בעבודות היוצרות רעש בלתי נסבל בעוצמה של 60 דציבל (פי 1000) יותר מרעש הרקע הנמדד: (30 דציבל), כפי שהראו מדידות רעש במקום. אין מדובר בתוספת קלה לרעשי הרקע, אלא ברעש חזק ביותר, המחלחל לבתי המגורים דרך קירות הבתים באמצעות רעידות קשות, שאינן נותנות מנוח לתושבים ואין מפלט מהן, אף באמצעות סגירת חלון או בכל דרך אחרת. לכן הטענה כי הציוד אינו מופעל באזור המגורים אינה סבירה", מציין גולדברגר בפנייתו.


שוני גולדברגר, מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה

שוני גולדברגר, מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה


כמו כן, גולדברגר תוקף את עמדת החברה הקבלנית בנושא, וכותב בפנייתו כי "אין לקבל את עמדת שפיר-פיצרוטי כי עבודות הבניה דרושות למניעת סכנה או הפרעה בלתי סבירה לביטחון הציבור או בטיחותו, כלשון תקנה 5 לתקנות מניעת רעש. עצירת העבודות בלילה לא תגרום להפרעה לתנועה, שכן הן מבוצעות מתחת לפני הקרקע, ולא השתכנענו מנימוקי חוות הדעת הן בנושא חשיבות קידום הכביש לצורך בטיחות הנסיעה במטרופולין ירושלים (בנושא זה יש עמדות לכאן ולכאן) כמו גם בנושא הסכנה מהתמוטטות קירות המנהרה בזמן עצירת העבודות".

"מדובר ברעש הנשמע באזורי מגורים בירושלים מזה שבועות ואף חודשים", מוסיף גולדברגר, "הגורם לסבל קשה וממושך לתושבים, באופן שאינו מאפשר לשותפות לחסות תחת החריג לתקנות רעש בלתי סביר, המתייחס לציוד בניה. אנו אף דוחים את פרשנות שפיר-פיצרוטי לפיה עמדת המשרד אינה חלה על ברייקרים, בהיותם ניידים. מדובר במכונות שהרעש המופק מפעילותן הוא רב וחולש על שטח נרחב, שניידותן מיום ליום מוגבלת בעת חפירה במנהרה, ואינה מונעת את הרעש הממושך לתושבים".

יו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ (התעוררות), שהצטרף למאבק הדיירים, תוקף את החברה הקבלנית ואת ראש העיר: "ליאון וחברת שפיר ממשיכים לדאוג לאינטרסים שלהם על חשבון התושבים. המשרד להגנת הסביבה אומר כי הטענות שלנו ושל התושבים נכונות. מתבצעת פעילות שאינה חוקית אחרי בשעה 19:00. האם זה מפריע לראש עיר? האם היועץ המשפטי של העירייה מתערב? כמובן שלא. מציאות כזאת אינה מתקבלת על הדעת. לא אסכים שתושבי ירושלים יידרסו תחת אינטרסים כלכליים. הצלחנו לעצור את העבודות לאחר 23:00 בלילה ואיכות חייהם של התושבים השתפרה מעט, אך זוהי רק תחילת הדרך. אני דורש מראש העירייה להודיע שהוא בניגוד עניינים, למנות חבר מועצה אחר שיפעל בעניין וישמע למשרד להגנת הסביבה, לאכוף ולהפסיק לאלתר את העבודות הבלתי חוקיות אחרי השעה 19:00".

במשטרת ירושלים הפנו את האחריות בנושא לעיריית ירושלים.

מעיריית ירושלים נמסר לפניית "כל העיר" כי "המכתב שבנדון מוכר לעירייה. הנושא נמצא בדיאלוג מול הגורמים הרלוונטיים לפתרון הסוגיה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. על איזה דיאלוג הם מדברים?!

    העיריה עוברת על החוק בריש גליי ומוציאה אישורי עבודה חריגים שמנוגדים לחוות דעתם של הגופים המקצועיים. משה ליאון לוחץ ידיים למהנדסים של שפיר-פיצרוטי ועושה קופה על חשבון משלמי הארנונה.

  2. נדגוררי נאמן

    אין להם זמן לשטויות כאלה.
    העיריה והמשטרה עסוקים בהשתקת מפגינים בבלפור אחרי 9 וחצי.
    עצה לתושבי יפה נוף: תדווחו שהעובדים משדרים שירים וקריאות נגג נתניהו, יבואו על טיל לעזרתכם.

  3. אלי יעקב

    אני גר בהר נוף וגם שם מרגישים ושומעים את העבודות הלילה וזה נורא מפריע התקשרתי ל106 כמה פעמים אבל אמרו לי שיש אישורים ואין מה לעשות
    ברקוביץ קיבלת את הקול שלי בבחירות הבאות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר