מחאה נגד רכבת קלה בעמק רפאים, הוועדה המקומית (צילום: יח"צ)
מחאה נגד רכבת קלה בעמק רפאים, הוועדה המקומית (צילום: יח"צ)

מחאה בכיכר ספרא נגד הקמת רכבת קלה בעמק רפאים

וידאו: כ-150 דיירים ובעלי עסקים בעמק רפאים מחו, במהלך דיון הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעירייה, נגד התוכנית לסלילת רכבת

פורסם בתאריך: 14.6.17 17:47

כ-150 דיירים ובעלי עסק הגיעו היום, ד', לדיון הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים שבכיכר ספרא, ומחו נגד התוכנית להקמת רכבת קלה בעמק רפאים – פרויקט, יש לציין, שכבר אושר, אולם כ-1,700 התנגדויות הוגשו בעניינו.

כידוע, הרכבת הקלה עוד לא חצתה את עמק רפאים, אבל את דעת התושבים היא כבר חצתה בהחלט. בעוד חלק מתושבי עמק רפאים ובעלי העסקים נאבקים נגד הפרויקט, מנגד ניצבים תושבים אחרים, משכונות קטמונים וקטמון, שמדגישים את החשיבות שיש לתוואי בשירות רבע מתושבי העיר.

 

 

המוחים הגיעו לבושים בחולצות שחורות ודרשו מחברי הוועדה, שבראשה עומד סגן ומ"מ ראש העיר מאיר תורג'מן (ירושלים תצליח), לפעול לביטול התוכנית. חלק מהדיירים השמיעו את דעתם וטענו כי התוכנית עלולה להוביל לפגיעה בחיי היום יום שלהם, בעסקים, בתיירות, ובתחבורה. התושבים במהלך הדיון עוד טענו כי מעבר רכבת קלה בעמ'ק רפאים יהווה "נזק בלתי הפיך לעסקים באזור, למורשת ולתרבות בסביבה, לתיירות, לעצים בני 140 שנה, למבנים ועוד". בנוסף, הדגישו הדיירים כי הרכבת שאמורה לעבור כל 3.5 דקות על אותו נתיב בנסיעה דו-כיוונית כשלצידה תחבורה פרטית וגדר מתכת מפרידה בין מסלולי הנסיעה, יהפוך את חציית הכביש לבלתי אפשרית".

 

מחאה נגד רכבת קלה בעמק רפאים, הוועדה המקומית (צילום: יח"צ)

מחאה נגד רכבת קלה בעמק רפאים, הוועדה המקומית (צילום: יח"צ)

מוטי יהושע, נציג הסוחרים פנה לתורג'מן ואמר: "הזכות לקניין שלנו נפגעת ונרמסת, הדבר הזה ייזכר כבכי לדורות".

כמו כן, אחת הטענות שהעלו התושבים ונציגיהם היא "שהפסטורליות של עמק רפאים תפגע והיא תהפוך להיות כמו רחוב יפו במרכז העיר בימי בניית הרכבת הקלה, והדגישו כי מה שמתאים לרחוב יפו אינו מתאים בהכרח לעמק רפאים מבחינת מבנה הרחוב וגודל הרחוב".

עם זאת, נראה כי במינהל הקהילתי מחבקים את פרויקט הרכבת הקלה. עדית רובין, תושבת השכונה וחברת הנהלה במינהל קהילתי גינות העיר, מציינת: "רכבת קלה היא תחבורת העתיד, והיא הדבר הבא שאליו מייחלים תושבי העיר ובכללם תושבי המושבה. במושבות מתגוררים רבים התומכים בתכנית הקיימת ובתוואי המוצע בעמק רפאים וכל ניסיון להציג כאילו המושבה חצויה ומחולקת אינו תואם את המציאות, אלו הם נסיונות הפחדה והתססה שבאים מבחוץ ואינם מבטאים את רוח המקום ויושביו, ודאי שאין שחר לטענה כאילו מצד אחד עומדים תושבי המושבה ומנגד תושבי קטמון וקטמונים, ואלה מתעמתים כנגד אלה. הגבולות בין שכונות העיר אינם רלוונטים לשיח הזה – הרכבת תשרת את כולם בצורה שוויונית וזו בשורתה החברתית הגדולה.

"המצב התחבורתי כיום קטסטרופלי ואינו עונה על הצרכים של הרנסנס הדמוגרפי המתחולל בדרום העיר", מוסיפה רובין. "בתי הספר וגני הילדים עמוסים לעייפה ומעידים על משפחות צעירות רבות שעוברות לגור באזורים אלה, ומכאן חשיבותה של הרכבת לדורות הבאים ולדרך בה הם ינועו ממקום למקום, בעיר ובדרכם ממנה ואליה. רכבת קלה שאיננה זמינה ו/או תוואי תחתי המסרבל את הגישה אליה ופוגע בפארק המסילה – לא יענו על הצרכים ולכן היא חייבת להיות מעל פני האדמה וברחוב נגיש לכולם. רעיון המינהור אינו רלוונטי כלל – עבודות מינהור יגרמו להארכת זמן עבודות ההקמה והשארת הפיח והפקקים – שמהם אנו רוצים להפטר, מעל פני הכביש. אם תהיה מנהרה – הרכבים יצטרכו לרדת אליה ולא הרכבת" .

התוכנית להקמת רכבת קלה בעמק רפאים: הוגשו כ-1,700 התנגדויות

נדחתה העתירה נגד רכבת קלה בעמק רפאים

מחאה נגד רכבת קלה בעמק רפאים, הוועדה המקומית (צילום: יח"צ)

מחאה נגד רכבת קלה בעמק רפאים, הוועדה המקומית (צילום: יח"צ)

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", הוגשו לתוכנית כ-1,700 התנגדויות. כך או כך, התומכים בתוכנית טוענים כי הפרויקט יפיח חיים בעמק רפאים. בצוות תכנית אב לתחבורה הסבירו בעבר כי תחילת העבודות בשטח צפויות להתחיל רק בשנת 2020. בהמשך להתנגדות התושבים, לפני כחצי שנה דחה בית המשפט לעניינים מינהליים עתירה שהגישו מספר תושבים נגד הפקדת התוכנית והעותרים חויבו לשלם לעירייה הוצאות משפט בסך 30 אלף שקלים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר