הרב בני לאו (צילום: נתנאל טוביאס)
הרב בני לאו (צילום: נתנאל טוביאס)

הרב בני לאו: "יום הכיפורים הוא יום מתנה – נותנים לנו כ-25 שעות של שקט ושל מחשבות חיוביות"

לקראת יום הכיפורים, שיחה עם הרב בני לאו, מייסד מיזם '929 - תנ"ך ביחד' וראש קהילה בקטמון לשעבר, על תפילות בימי הקורונה ועל האנרגיות החיוביות שניתן וצריך לקבל מהיום הקדוש שבפתח: "שהצום יעבור בשמחה"

פורסם בתאריך: 15.9.21 13:34

ביום רביעי הקרוב נציין את יום הכיפורים שוב תחת מגבלות הקורונה ובמצב מאוד מורכב בו המתפללים הרבים בבתי הכנסת צריכים לשמור על ריחוק ואף לקיים תפילות בחצרות או בגינות ציבוריות. בראיון מיוחד ל"כל העיר" מספר הרב בני לאו, מייסד מיזם '929 – תנ"ך ביחד' ויו"ר אקים ישראל בהווה, איך הוא רואה את המציאות של השנה וחצי האחרונות תחת איום הקורונה, מהו עבורו צום יום הכיפורים, והשיעור לחיים שאנו למדים דווקא בימים לא פשוטים אלו.

"צריך לדעת להתמודד עם המצב שמלווה אותנו כבר תקופה ארוכה כפי שהוא ולקחת את הכל כחוויה", אומר הרב לאו ומוסיף: "הנה, בדיוק עכשיו, הודיעו לי שהבן שלי נחשף לחולה קורונה מאומת, ופתאום ברגע אחד הכל מתהפך – בדיקות קורונה, בידוד וכו'. אנחנו כל היום מתכננים תוכניות אבל בפועל לא באמת יכולים לדעת מה יקרה אפילו מחר. דוגמא נוספת לכך היא שהבן שלי, שמשרת בנח"ל, היה אמור להיות כל החג בבית, אך להפתעת כולנו ביקשו ממנו לחזור לצבא בגלל הבריחה של המחבלים מכלא גלבוע".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


"כולנו צריכים להמשיך את שגרת חיינו בצורה זהירה ומחושבת יותר", ממשיך ומסביר הרב לאו, "בדיוק כמו שנוהגים עם הרכב כשנכנסים לתוך ערפל – לאט ובזהירות, אבל בלי לעצור את הרכב. בתקופה כזאת רצוי להביט קרוב יותר ולא לדבר על מה יהיה בעוד 10 או 20 שנים, אלא לבדוק מה קורה עם בני המשפחה, עם השכנים שאולי זקוקים לעזרה ועם החברים הקרובים שלא ראינו תקופה ארוכה. צריך להגיד ברוך השם על הכל ועל מה שיש, ולהמשיך הלאה".



הרב לאו, 60, הוא ראש מיזם '929 – תנ"ך ביחד', ששימש במשך 18 שנים כרב בית כנסת הרמב"ן בשכונת קטמון בירושלים. הוא אב לשישה ילדים ונשוי לנועה, סגנית ראש המדרשה במדרשת נשמת, העומדת בראש תוכנית יועצות ההלכה במדרשה. הוא נולד בתל אביב אבל בחר לפני למעלה מ-20 שנים לעבור ולהתגורר בירושלים.

הרב לאו לא מסתיר את התרגשותו הרבה לקראת יום הכיפורים. "מבחינתי יום הכיפורים הוא יום מתנה – נותנים לנו כ-25 שעות של שקט ושל מחשבות חיוביות", הוא אומר. "לא יודע אם יש מדינה בעולם שנותנים לה יום אחד שלם בו ניתנת האפשרות לעצור את הכל ולחשוב מה אני יכול לעשות כדי שהשנה הזאת תהיה טובה יותר ומוצלחת יותר מהשנה שחלפה. אני עושה את זה במעגלים – בודק מה קורה אצלי בבית, מה קורה אצל העובדים שלי, ועובר לעשרות המתפללים ומתעניין בשלומם – מסתכל טוב טוב בעיניים של כל אחד ואחד. בתפילת הנעילה הלב שלי פתוח לכל העולם כולו, זה רגע השיא שלי ביום הכיפורים".


הרב בני לאו (צילום: נתנאל טוביאס)

הרב בני לאו (צילום: נתנאל טוביאס)


דווקא בימים בהם אנו רגילים להתאסף יחד, אנו נדרשים לריחוק. ישנם אנשים שאף נאלצים לעבור חג שלם לבדם – כיצד אפשר לחזק אותם?
"אסור לנו לשכוח שאנחנו אף פעם לא לבד – לכולנו יש את הזכרונות, את הסיפורים ואת המנהגים עליהם גדלנו. יש פסוק שאומר 'עץ חיים למחזיקים בה', ופסוק נוסף שאומר 'כי האדם הוא עץ השדה' – לבני האדם יש שורשים חזקים והקדוש ברוך הוא אבא של כולם. חשוב להיות מחובר לעבר, למנהגים ולמאכלים שאנו מכירים מילדות".

משרד הבריאות פרסם לפני מספר ימים הנחיות מפורטות לקראת חגי תשרי כדי למנוע הידבקות והדגיש כי על בתי כנסת מעל 50 איש קיימת חובה לבדוק תו ירוק בכניסה, גם אם התפילה מתקיימת בחצר בית הכנסת – איך מתקיימות התפילות בקהילה שלך?
"יש לנו גינה ציבורית גדולה בשכונת קטמון ואנחנו מתאספים בה בפשטות, כאשר כל אחד מוותר קצת על המנהג שלו ועל ההרגלים שלו כדי להתפלל ביחד. אין ספק שיש שם ברכה גדולה וזו תפילה מאוד מיוחדת שגורמת לקירוב בין לא מעט אנשים מכלל המגזרים".

מהו הטיפ העיקרי שלך ליום הכיפורים?
"יש לא מעט אנשים שמדברים על עצמם בצורה רעה ומסתכלים על חייהם בעין עקומה. אנשים אלו צריכים להבין שעל מנת שיהיה טוב, חובה עליהם להיות באנרגיה חיובית, ולהסתכל גם על הדברים הפחות טובים בעין טובה. יום הכיפורים הוא היום הטוב ביותר להיות בשמחה והיום היחיד בשנה בו ניתן לבחון את עצמנו מחדש כדי לגלות איך אפשר להיות מאושר ואיך אצליח לגרום לאחרים להיות שמחים – בדיוק כמו שרבי נחמן היה אומר ועושה".

הרב לאו מדגיש כי "לקראת יום הכיפורים בדרך כלל נוהגים לומר אחד לשני 'אני מאחל לך צום קל ומועיל', אך לדעתי עדיף ורצוי לומר 'אני מאחל לך שהצום יעבור בשמחה'".

"חייבים תמיד לזכור שיום הכיפורים הוא יום ללא קטטות, יום שמח, ויום שחייב להיות בו באנרגיות טובות", מוסיף הרב לאו ומסכם כי "רצוי לנצל את מגבלות הקורונה לטובה כי דווקא עכשיו זה זמן מצוין להעריך את הדברים הקטנים שבחיינו. שתהיה שנה טובה ומתוקה לכולם".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר