קריית הממשלה (צילום: Almog)
קריית הממשלה (צילום: Almog)

האם הפעם משהו ישתנה? עוד החלטה בנוגע למעבר משרדי ממשלה לירושלים

בשנת 2007 חוקק חוק יסוד אשר קובע כי על כלל משרדי ויחידות הממשלה לעבור לירושלים. מאז קיום החוק נדחה שוב ושוב. היום, ראשון, אישרה הממשלה סנקציות על משרדי ממשלה שלא יעברו לעיר. עכשיו נראה אותם גם מבצעים

פורסם בתאריך: 14.11.21 19:02

בלי שיפוצים, איסור על רכישת ריהוט ותשלום דמי שכירות כפולים – אלו הסנקציות שיוטלו על משרדי ממשלה ויחידות ממשלתיות שלא יעתיקו את פעילותן לירושלים. כך החליטה היום, ראשון (14.11) ממשלת ישראל.

מדובר על החלטה חשובה מאוד לירושלים, השאלה היחידה היא אם הפעם היא תבוצע הלכה למעשה או שמא מדובר על עוד החלטת ממשלה (והיו כבר לא מעט כאלה) שתישאר על הנייר בלבד?


כזכור, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", ההחלטה הראשונה שהתקבלה בנושא היתה לפני למעלה מ-14 שנה. לרגל יום איחוד ירושלים ה-40, בשנת 2007, חוקק בכנסת חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל. במסגרת החוק הוחלט על מעבר הדרגתי של כלל יחידות משרדי הממשלה, לרבות חברות ממשלתיות, לירושלים. אולם מאז מימוש החוק נדחה שוב ושוב, הממשלות השונות סירבו לעבור לירושלים והשרים אף סירבו להטיל סנקציות כנגד מי שלא יעבור לירושלים. ההחלטה, חשובה ככל שהיתה, פשוט לא קוימה ובכל פעם הובטח כי מדובר בדחייה זמנית בלבד.

אולם החוק, למרות שכל הממשלות וכמעט כל חברי הכנסת מוכנים להישבע בשמה של ירושלים, לא מומש. רחוק מכך. על פי דוח מבקר המדינה משנת 2018, שיצא לקראת ציון 51 שנים לאיחוד העיר, רק 2 אחוזים מעובדי החברות הממשלתיות עובדים מירושלים – 1,300 עובדים מתוך כ-56,000. מאז עברו עוד כמה יחידות ומשרדים, אבל עדיין המאסה העיקרית נשארה מחוץ לעיר.

ההחלטה שהתקבלה היום היא אולי אבן דרך לקיום חוק היסוד, וגם אם באיחור הרי שמדובר בבשורה אמיתית וגדולה. כעת, כאמור, ניתן רק לייחל שהפעם יעמדו חברי הממשלה מאחורי ההבטחה.

מי שדחפו להטלת הסנקציות הם שר הבינוי ושר ירושלים ומורשת זאב אלקין, שכבר בשנת 2018 דרש להטיל סנקציות על משרדים שלא יעברו לעיר, והשרה לשוויון חברתי מירב כהן, שפעלה בנושא כבר לפני כעשור, כחלק מתנועת התעוררות.

ממשרד ירושלים ומורשת נמסר כי "הסנקציות שיוטלו על המשרדים שלא יבצעו את המעבר לעיר בהתאם לתהליך שאושר בממשלה, כוללות הגבלת המשרדים בשיפוץ וברכישת ריהוט וציוד משרדי, תשלום ארנונה כפולה גם על משרד בירושלים וגם על המשרד שמחוץ לירושלים, והטלת דמי שכירות כפולים לכל יחידה שלא תעבור לירושלים במועד שייקבע על ידי צוות היישום של התוכנית".

השר אלקין מוסיף: "חלפו ‏ארבע שנים של מאבק במהלכן התחלפו שלוש ממשלות, אבל לבסוף הצלחנו. הממשלה אישרה היום את הצעת ההחלטה של משרד ירושלים בראשותי, אותה ניסינו לקדם עוד ב-2018. סוף סוף החלטה עם לוחות זמנים וסנקציות שתבטיח השלמת מעבר יחידות ארציות ממשלתיות לירושלים. הגיע הזמן להפוך הצהרות למציאות. זו החלטה שמביאה עימה בשורה משמעותית לעיר שתוכל להתפתח כלכלית ולמשוך אליה אוכלוסייה חדשה".

כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", מאבק משמעותי בנושא העברת עבודת הממשלה לירושלים ניהלה לאורך השנים תנועת התעוררות, שאף עתרה בנושא לבג"ץ, ודיון בנושא אמור להתקיים ב-6.12.21.

עופר ברקוביץ' יו"ר התעוררות ויו"ר האופוזיציה העירונית: "זהו ניצחון חשוב עבור ירושלים ועבור הכלכלה והשארת הצעירים. הממשלה חייבת לחזק את ירושלים בציבור יצרני וביצירת מקומות עבודה, ועליה להפסיק לגרור רגליים ולממש את חוקי היסוד והחלטותיה שלה. אני מודה לשר אלקין שפועל בנושא, למירב כהן שהעלתה את הנושא על סדר היום של הממשלה, ולכל הפעילים שפועלים זמן רב. לא נשקוט עד שנראה שההחלטה מיושמת בפועל ושכל המשרדים עוברים לבירה".

גם ראש העיר משה ליאון מברך על ההחלטה ואומר: "החלטת הממשלה שעברה היום היא חלק נוסף מקיבועה ומעמדה של ירושלים כעיר הבירה וכעיר ממשל בישראל והיא חשובה ביותר. היחידות הארציות יעברו לירושלים, אך לפני זה יש לנו עוד עבודת הכנה לסיים וזה מה שאנחנו עושים בימים אלה ממש – השלמת בניית הרכבת הקלה, בינוי דיור והכי חשוב, בינוי משרדים אליהם תוכלנה היחידות לעבור. העברת היחידות היא פעולה משלימה לעבודה המתבצעת היום ברחבי העיר ובלעדיה, ביצוע החלטה זו לא יתאפשר. אני שמח שהנושא נמצא על סדר היום של הממשלה ואנו פועלים ביחד, יד ביד, על מנת לאפשר לכך לקרות".

עכשיו רק נותר לקוות שגם ההחלטה הזו לא תתמוסס כמו שלל החלטות קודמות שהתקבלו.

העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר