המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)
המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

"זה לחלוטין נס" – כך הצילו רופאי שערי צדק את ראייתה של ילדה מירושלים

בת 14 מירושלים כמעט התעוורה בשל תופעה נדירה הקשורה בהשמנת יתר; מומחי העיניים בשערי צדק ביצעו ניתוח דחוף ומורכב שהציל את ראייתה

פורסם בתאריך: 15.12.21 17:52

כשרוני בת ה-14 מירושלים החלה להתלונן על כאבים חזקים בצווארה לפני מספר שבועות, אמה חשבה כי מדובר בלחץ נפשי בשל המבחנים, שנערכו באותם ימים בבית ספרה אלא שהכאבים לא פסקו. אמה המודאגת החליטה לקחת אותה לבדיקה אצל רופאת המשפחה שקבעה שאין מקום לחשש וכי ככל הנראה מדובר בתופעה שנגרמה מלחץ נפשי בשל המבחנים. "בהמשך נוספו לכאבי הצוואר גם כאבי כתפיים וטשטוש בראייה ובהמשך עיוורון", מספרים בשערי צדק ומוסיפים כי "במשך שבועות אף רופא לא הצליח לפענח את הגורם לתופעות הקשות, בביקור חירום אצל רופא עיניים בקהילה שלמרבה המזל היה ער לתופעה, הופנתה רוני למיון שערי צדק. הבדיקות במיון מצאו בצקת בעצבי הראייה ולחץ תוך גולגולתי מוגבר עם פגיעה קשה בראייה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


מנהל היחידה לנוירואופתלמולוגיה במחלקת העיניים במרכז הרפואי שערי צדק, ד"ר דניאל רפפורט,  שאבחן מיד את התופעה, מסביר כי מדובר בתופעה ששכיחותה הולכת ועולה לצד עליה בחומרתה בארץ ובעולם. "זה נדיר מאוד שמטופלים נזקקים לניתוחים במחלה זו, ברוב המקרים טיפול תרופתי וירידה במשקל הם הפתרון לטיפול בתופעה, ללא נזקים משמעותיים לראייה. כאשר הגורם לתופעה זו הוא בעצם לחץ גבוה בתוך הגולגולת הגורם לכאבי ראש ומסכן את עצב הראייה. במקרים קשים עלולה להיגרם פגיעה בראייה שאם לא תטופל באופן מידי עלולה להחמיר ואף להיות קבועה, ואכן השנה ראינו עליה במספר המקרים ובתוכם עליה במספר המקרים הקשים, כולל שלושה מקרים שנזקקו להתערבות ניתוחית כזו, לעומת שניים בלבד שבהם טיפלתי בעבר בכל שנותיי כרופא עיניים.

"מאמרים שפורסמו בעולם קושרים את הקורונה והסגרים כגורם לעלייה במספר הצעירים שסובלים מהשמנת יתר, ובהתאם גם עלייה במספר מקרים של הופעת לחץ גבוה תוך גולגלתי אידיופתי (IDIOPATHIC INTRACRANIAL HYPERTENSIONׂ) במקביל למגפת ההשמנה. רופאים בקהילה אינם מודעים מספיק לתופעה דבר שעשוי להחמיר את הקליניקה של טיפול במקרים מסוג זה. הסיכוי ללקות בתופעה הזאת הוא 1-2:100,000 ומתגבר פי 19 כאשר מדובר בהשמנת יתר".

"לאחר שנשלל כיוון של גידול בבדיקות ההדמיה, בוצעה בדיקת עיניים במהלכה אותרה הבצקת בעצבי הראייה ובוצע הניקור המותני, בדיקה אבחנתית למדידת הלחץ שמנקזת נוזל ומורידה את הלחץ באופן זמני, ובנוסף הוחל מיד בטיפול התרופתי. אך כיוון שכבר נצפה נזק משמעותי לראייה ולשדה הראייה הוחלט על ביצוע הניתוח באופן דחוף, בכדי לתת לרוני סיכוי לראות", מוסרים בשערי צדק.

ד"ר אודי רייך, מנהל תחום גידולי עיניים ואוקולופלסטיקאי בכיר במחלקה, ביצע יחד עם ד"ר אורטל זקס, רופאה עמיתה, ניתוח חירום משולב ומורכב לניקוז הבצקת ממעטפות עצב הראיה. "רוני הגיעה אלינו עם בצקת מפושטת שהובילה לירידה בשדה הראייה שעמדה של 6% בלבד עם חשש כבד לעצב הראייה, ולעיוורון לכל חייה. בניתוח ביצענו חתך מדויק מאוד במעטפת עצב הראיה לניקוז הנוזל. החתך מבוצע מילימטרים מסיבי עצב הראיה שכל פגיעה בהם במהלך הניתוח תוביל לעיוורון. זהו ניתוח שבו אנחנו תמיד מאוד דרוכים מאחר וברור לנו שעל הכף ובקצה הלהב מונח תרתי משמע הסיכון לעיוורון בנערה צעירה. לשמחתנו ראייתה חזרה במהירות והיא עדיין משתפרת מיום ליום", מספר ד"ר רייך.

"משקל עודף הוא בעיה בריאותית ידועה, בנערות ונשים צעירות ישנה סכנה לאובדן ראיה. במידה ויש כאבי ראש הנמשכים מעל מספר ימים יש להיבדק מהרה כול בדקת קרקעית העין. המקרה של רוני היה קשה יותר לאבחנה בגלל שלא סבלה מכאבי ראש. דבר שהיה מדליק נורת אזהרה מוקדם יותר", מוסיף ד"ר רייך.

"זה לחלוטין נס. אני כל כך מעריכה את הרופאים שהצליחו במהירות להציל את הראיה שלה. רוני חזרה לעצמה, העולם שלה זה הציור והיא קיבלה את זה חזרה במתנה". סיכמה האם.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר