רמי לוי (צילום: פרטי)
רמי לוי (צילום: פרטי)

רמי לוי מבטיח: "אנחנו נעשה את הכל כדי שהמחירים לא יעלו אחרי החגים"

על רקע יוקר המחייה ועליות המחירים, רמי לוי מנדב כמה טיפים לקנייה חכמה ומפציר בצרכנים: "אל תקנו בכל מחיר". וגם, הביקורת על התנהלות המדינה, טירוף הנסיעות לחו"ל, תוכניות ההתרחבות, וכמובן, שגם איחולי שנה טובה. ראיון

פורסם בתאריך: 22.9.22 19:47

את רמי לוי כמעט ואין צורך להציג. את סיפור הסינדרלה שלו רבים מכירים: מחנות קטנה בשוק מחנה יהודה (שעדיין קיימת ועובדת) לטייקון רב עוצמה, כשהחברה שבבעלותו – רמי לוי שיווק השקמה – נסחרת כיום בבורסה וחולשת על שלל תחומים במשק הישראלי – החל מרשת המרכולים, דרך ביגוד, סלולאר ועד תעופה, וממש באחרונה היא נכנסה לעוד שני תחומים – ביטוח ורחפנים, כשמנגד, לפעמים הוא גם חווה כישלונות כפי שקרה לו עם מיזם החנויות האוטונומיות (בשותפות עם אבי כץ, בעלי קופיקס) שנסגר בשבוע שעבר.

לוי, בן 67, נולד, גדל ועדיין חי בירושלים, והוא אחד מהאנשים המעניינים בעולם העסקי, בטח בימים אלה שיוקר המחייה רק עולה. לוי, כידוע, חרט על דגלו, וכך גם הוא משווק את עסקיו, לספק ללקוח (הירושלמי ובכלל) את סל הקניות הזול ביותר שניתן. מוטי רוזינק תפס אותו לשיחה מרתקת, כדי שיציג את משנתו בעסקים בימים אלו של יוקר המחיה ורוחות החג, המנשבות עלינו. הנה היא לפניכם.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


שלום רמי לוי, ושנה טובה לך ולמשפחתך. חגי תשרי ממש מעבר לסוף השבוע – זוהי תקופה של קניות ודווקא עכשיו יש גל עליות מחירים מואץ והמצב עוד הולך להחריף אחרי החגים – אז מה תאמר, האם צפויים לנו מבצעים מיוחדים? ומה יכול האזרח הממוצע לעשות כדי להתמודד עם הבעיה הזו?
"האזרח הממוצע צריך להבין שהכוח נמצא בידיים שלו. אם הוא יעשה קנייה חכמה הוא יכול לחסוך עשרות אחוזים בקניה. פשוט שלא יקנה בכל מחיר. אני חוזר ואומר: שלא יקנה בכל מחיר. וברגע שלא קונים בכל מחיר ולא מייצרים ביקוש, אז את יודע מה קורה? גם זה שמעלה את המחיר באופן גורף, בסוף מוריד אותו, כי בסוף הוא רוצה למכור את המוצר שלו.

"דבר שני, חגי תשרי נמצאים עכשיו בפתח, אז יש את רמי לוי שיווק השקמה הידועה כרשת שדווקא בתקופה הזו היא עושה מבצעים מעמיקים, ככה אני קורא להם, וזאת כדי לבוא לקראת הצרכנים שלה כמה שיותר. אנחנו בהחלט יוצאים עם הסל הזול ביותר, כי זוהי האסטרטגיה שלנו לכל אורך הדרך. זה גם המוטו שלי: למכור הרבה, להרוויח קצת, ולאפשר לאלה שאין להם ממש, לקנות".

הזכרת את אלה שאין להם – עמותות הסיוע בירושלים מדווחות כי לקראת החגים יש עלייה בביקוש לסלי מזון – האם אתה מקבל פניות לגמילות חסדים?
"החברה שלי מחלקת בחגים לכמעט 12,000 משפחות כל מה שצריך ונחוץ להם, וזאת כבר יותר מ-20 שנה. זה מה שאני עושה גם בראש השנה שלפנינו, ולא אדבר יותר".

בעבר היה אצלך מבצע לחג של עוף בשקל – לאן נעלמו המבצעים הללו?
"המבצעים שלנו הם מבצעים יותר מעמיקים. כי הרחבנו את המבצעים לכל הסל, וברגע שאתה קונה אצלנו, את כל הסל, אתה רואה שיותר זול לך, שיש הנחה יותר משמעותית מאשר עוף בשקל".


סניף 'רמי לוי שיווק השקמה' (צילום: פרטי)

סניף 'רמי לוי שיווק השקמה' (צילום: פרטי)


יש הרבה דיבורים על עליות מחירים אחרי החגים – כמה כואב זה הולך להיות לצרכן?
"תראה, אני בדרך כלל לא אוהב לדבר ולנבא כי השם גדול. אבל אנחנו נעשה את הכל כדי שבסופו של דבר המחירים לא יעלו אחרי החגים".

הלוואי ואתה צודק. בינתיים, אילו המלצות היית נותן לצרכן הירושלמי בכדי להתמודד עם ההשתוללות המייאשת הזאת של עליות המחירים?
"אני רוצה לתת לו עצה כזאת: קודם כל, וכמו שאמרתי קודם – הכוח בידיים שלו – ואם הוא יקנה בצורה חכמה, ולא בכל מחיר, הוא יכול להיכנס לסופר ולחסוך שם עשרות אחוזים בכל קניה. הוא יכול על אותו הסל בדיוק, אם הוא יקנה אותו בצורה חכמה, לחסוך בין 20 ל-30 אחוז בכל פעם. מעבר לכך, הבעיה היא לא רק הרשתות והיבואנים – מי שבאמת אחראי לעליית המחירים, זוהי בראש ובראשונה המדינה. יוקר המחיה תלוי במדינה. כל המיסים, המכסים, והמע"מ, והרגולציה, והבירוקרטיה – כל אלו, אם המדינה תרצה היא תוזיל אותם, והיא צריכה באמת לקחת את עצמה בידיים ולהחליט שהיא הולכת לטפל ביוקר המחיה ולהוריד כמה שיותר מיסים ומכסים, ולבוא לקראת התושבים והצרכנים. אין שום סיבה שהארנונה תעלה בכל שנה בשני אחוזים ויותר. כל עלייה כזו משאירה פחות כסף לתושבים, והם יוצאים פחות, הולכים פחות למסעדות, מוציאים פחות בקניות, וזה פוגע בכלכלה. המדינה צריכה להשאיר כמה שיותר כסף אצל הציבור בידיים, כדי שהוא יוכל להגדיל את הצריכה. כשזה יקרה – באופן אוטומטי זה ייצור מקומות עבודה והמשק יצמח".

***

רמי לוי, כפי שכבר צוין בפתיח, הוא הרבה יותר מרשת מרכולים וסופרים. הוא הפך לטייקון על שעסקיו נוגעים כמעט בכל רובד בחברה הישראלית. בין העסקים הטריים יחסית הוא הבעלות על חברת התעופה והתיירות ישראייר, שאותה הוא רכש לפני קצת פחות משנתיים – בעיצומו של משבר הקורונה שפקד את הענף.

הקורונה, כידוע, עברה חלפה ומאז עסקי התעופה המריאו מחדש, וכעת – רגע לפני החגים ושרבים מתושבי ירושלים (ובכלל) יארזו מזוודות לטובת חופשה בחו"ל, זו הזדמנות טובה לבדוק עד כמה לוי בקיא בנושא התעופה ובכלל לתהות איך, למרות יוקר המחייה ועליות המחירים, הביקוש לטיסות ולחופשות רק הולך ועולה.


מטוס של חברת ישראייר (צילום: Bram Steeman, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons)

מטוס של חברת ישראייר (צילום: Bram Steeman, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons)


"זה לא סוד שעברנו שנתיים של קורונה, ואנשים ישבו בבתים ולא נסעו", מסביר לוי. "זה כמו שאתה לוקח בקבוק שמפניה ומנער אותו ופותח לו פתאום את הפקק אחרי שאתה מנער אותו, אז הכול צף ומשפריץ ויוצא החוצה. וזה מה שהיה פה. כל מה שהיה בקורונה יצר את הביקושים האדירים. אני חושב שאם לא היינו עוברים את השנתיים וחצי של הקורונה – לא היינו רואים כזה מצב של לחץ".

יש קשר גם לכך שמטבע האירו נמצא בשפל?
"לא, אין קשר. אבל זה שהאירו ירד יחסית – מיטיב עם האנשים, כי הם יכולים לקנות יותר בשקל שלהם וליהנות יותר בחו"ל".

מהם היעדים המבוקשים ביותר של ישראייר?
"ישראייר טסה ל-60 יעדים ברחבי העולם, 10 המבוקשים ביותר הם באטומי, דובאי, רודוס, אתונה, מונטנגרו, פראג, טיבליסי, ורנה, שארם ובאקו".

האם יש התקדמות עם מעבר מטוסים מעל לשמי ערב הסעודית ומדינות המפרץ – האם הדבר יוזיל את המחירים?
"כמובן. כי ברגע שאתה טס פחות שעות, באופן אוטומטי העלויות שלך הן יותר נמוכות, ולכן אתה יכול את אותן העלויות שחסכת להעביר אותן לצרכן ולהוריד את המחיר".

נעזוב את התעופה לטובת ההתרחבות האחרונה שלך – לעולם הביטוח ולענף הרחפנים – ספר בבקשה מה הוביל אותך לשם?
"הקטע של הביטוח, זה פשוט לייצר יותר סינרגיה עם כרטיס המועדון, ולחשוב תמיד איך להיטיב עם הצרכן. גם פה – ברגע שאנחנו נכנסים לתחום הזה, אנחנו מייצרים יותר תחרות ונוזיל את המחיר לצרכן. על נושא הרחפנים לא ארחיב כעת".

האם יש עוד תחומים שאליהם אתה לוטש עיניים?
"יש הרבה תחומים אבל כרגע עדיין מוקדם לספר לך עליהם. בכל מקרה, כל מה שאני יכול לעשות כדי לייצר סינרגיה בין העסקים שלי אעשה. איפה שאני יכול להיטיב עם הצרכנים – שם אני אהיה".

 

 

***

יוקר המחייה והצרכנים הוא מוטיב שחוזר בשיחה עם לוי בכל כמה דקות. אם עדיין לא הבנתם – יש לו ביקורת גדולה על ההתנהלות של המדינה ובעיקר על היחס שלה לאזרחים – לצרכנים. את הביקורת הזו הוא משמיע כל הזמן ומעל לכל במה – הן בתקשורת והן בוועדות הכנסת השונות שאליהן הוא הוזמן (ואף ייצר לא מעט כותרות).


סניף 'רמי לוי שיווק השקמה' (צילום: פרטי)

סניף 'רמי לוי שיווק השקמה' (צילום: פרטי)


"הממשלה יכולה וצריכה לעשות הרבה יותר למען האזרחים", הוא יורה ומסביר: "לייקר את החשמל ב-10 אחוזים זה לא דבר פשוט, וזה פוגע באזרחים הקטנים למטה. המדינה יכולה לפעמים לספוג את העליות, ואני לא אומר את זה סתם – בחודש שעבר, באוגוסט, משרד האוצר התגאה בכך שהוא גבה 10 מיליארד שקל מיסים. עכשיו למה המדינה לא מפנה את אותם 10 מיליארד להורדת יוקר המחייה? להורדת מכסים? עדיף שהכנסות ממדינה ממיסים יבואו מצמיחה ולא ממכסים".

באחרונה פורסמו הנתונים של המחצית הראשונה של 2022 – ורשת רמי לוי רשמה קיפאון במכירות – האם הכעס שלך נובע גם מכך?
"דווקא רשת רמי לוי לא רשמה קיפאון במכירות. היא עלתה יחסית מכל המתחרים שלה, אפילו הרבה יותר, גם בסן סטור וגם במותג הפרטי. רשת רמי לוי הורידה את הרווח הגולמי שלה, והכול לטובת הצרכנים ובאמצעות מבצעים מעמיקים".

אם היית כיום שר האוצר או שר הכלכלה – אילו פתרונות היית מציע למשבר יוקר המחייה?
"קודם כל, הייתי מפחית מיסים ומכסים. דבר שני, הייתי דואג שמחירי הדירות לא יעלו יותר. הייתי דואג שיישאר כמה שיותר כסף לתושבים ולצרכנים ביד. כמו כן הייתי עובד על כך שפריון העבודה, ומוסר העבודה, יהיו הרבה יותר טובים ממה שיש וקיים כרגע".

למה שלא תהיה באמת שר האוצר או הכלכלה?
תראה, בוא אני אגיד לך, אני לא הולך לפוליטיקה, כי הפוליטיקה שלי זה לשרת את ה-2.5 מיליון לקוחות שלי בחודש ואת 9,000 העובדים שאני מעסיק".

ירושלים, וזה לא סוד מדינה, היא עיר ענייה, במדד סוציואקונומי נמוך מאוד (2 למען הדיוק) – האם לדעתך יש מה לעשות גם ברמה העירונית כדי להקל כאן על התושבים?
"אני רוצה להגיד לך שיש לנו בירושלים ראש עיר מעולה, אחד הטובים שהיו לנו מאז קום המדינה. אני מאמין שהוא עושה עבודה טובה, ואני מאמין שאנחנו נראה את התוצאות אחרי שייגמרו כל העבודות על הרכבת הקלה, כי ברגע שכל העבודות בכניסה לעיר למשרדים שהולכים ונבנים שם, ירושלים תהיה מפותחת, ונראה הרבה אנשים שהם מהמרכז באים לירושלים ולא להפך".

לסיום, ספר בבקשה מהן התוכניות שלך לחג?
"אני אהיה ואבלה עם המשפחה, עם ההורים, עם הילדים האחים והנכדים. כמו כן אני מאחל שנה טובה לחיילי צה"ל, לכל תושבי ישראל ובעיקר לאזרחי ואזרחיות ירושלים, שאני הכי אוהב בעולם".


רוצים גם לסגור עסקה? היכנסו ללוח הדירות הגדול של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ירושלמית תושבת פסגת זאב

    קודם שיפתח סניף בפסגת זאב מרכז ונשווה מחירים!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר