החניון החדש (צילום: באדיבות סופרבוס)
החניון של סופרבוס (צילום: באדיבות סופרבוס)

מחזקים את התח"צ בירושלים: זהו הצעד הדרמטי שעשוי לבלום את נטישת נהגי האוטובוסים בעיר

בעקבות חתימה על הבנות בין חברת סופרבוס ואיגוד התחבורה - ישנו ניסיון למנוע את נטישת נהגי האטובוסים בירושלים. במקביל, מועצת העיר דנה אמש, שני, בבעיית האלימות כלפי עובדי התחבורה הציבורית (נהגים ומבקרים) בעיר

פורסם בתאריך: 25.7.23 16:13

איגוד התחבורה בכוח לעובדים וחברת סופרבוס חתמו בשבוע שעבר על מסמך הבנות בתיווך הממונה האזורית על יחסי העבודה במשרד העבודה, עו"ד ליבקא חלבי חסון. בעקבות ההגעה להבנות, הסתיים הליך התיווך בין הצדדים ונסגר סכסוך העבודה בסוגיות הנידונות.

איתי כהן, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים: "חסרים בארץ כ-6000 נהגים, ובירושלים אנו חשים זאת במיוחד. יתרה מכך, בקרוב אמור השירות להתרחב בעיר – כיצד יורחב השירות אם אין נהגים? אנו תקווה כי ההבנות יתנו יותר ביטחון ויציבות לנהגים ולפקחים, יהוו מודל גם לחברות אחרות, ויאפשרו המשך מו"מ משותף לטובת שיפור התחבורה הציבורית בירושלים ובכל האשכולות בהם חברת סופרבוס פועלת. אנו מודים לממונה האזורית על יחסי העבודה במשרד העבודה, עו"ד חסון חלבי, בגישור על הפערים ומקווים כי ההבנות יחזקו את יחסי האמון בין ההנהלה והעובדים".

עיקר טענותיהם של העובדים בסכסוך העבודה, הוא על מהלכי ענישה חד צדדיים ובלתי שקופים מצד ההנהלה. במסגרת ההבנות, בירור על חשד לעבירת משמעת ייצא מעתה בהודעה מסודרת בכתב לנהגים. לאחר הבירור בכתב יוכל הנהג לדרוש שיחת בירור נוספת. אם לא יתבצע בירור בהודעה כתובה, לא תוכל ההנהלה לקנוס את הנהג. בנוסף, לא ניתן יהיה להעניש ולהחליף סידור לנהג שיצא למחלה. סוכם כי לכל היותר בתוך יומיים מהחזרה מהמחלה, יוחזר הנהג לסידור הקבוע שלו.

מאג'ד מברוק, חבר ועד עובדי סופרבוס בירושלים: "אם לא די בכך שהנהגים בירושלים מתמודדים עם אלימות מצד הנוסעים, חשופים לאלימות מילולית על בסיס יומיומי, מתמודדים עם קווים עמוסים במיוחד וכמעט ללא זמן להפסקה, הרי שהנהגים והפקחים מוצאים עצמם בחזקת אשמים פוטנציאלים. החברה לא נתנה לנהג, המשאב הכי חשוב בחברה, הסבר כאשר קונסים אותו. נהג חולה-לא פעם בשל העומס הרב? מענישים אותו בשינוי סידור. שמנו לזה סוף. זהו צעד דרמטי לחיזוק מעמד נהגי האוטובוסים בירושלים ובכלל.
כזכור, קיים עדיין במקביל, סכסוך עבודה פתוח בסופרבוס ירושלים כנגד מצוקת האלימות באוטובוסים. היקף האלימות באוטובוסים בירושלים הוא הגבוה בארץ – עליה של 32% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה".

בתוך כך, מועצת העיר ירושלים דנה אמש, שני, ביוזמת חברת המועצה לורה וורטון, בבעיית האלימות כלפי עובדי התחבורה הציבורית (נהגים ומבקרים) בירושלים . עפ"י נתוני כוח לעובדים המאגד רבים מנהגי האוטובוסים בעיר, בשנת 2022 אירעו כ-500 אירועי תקיפת נהגים בירושלים. במהלך 2023 חלה עליה של כ-32% במספר תקיפות הנהגים, ונכון להיום מובילה ירושלים במספר מקרי תקיפת עובדי תח"צ בארץ.

עבד מחיסן, חבר ועד סופרבוס ירושלים: "נהגים מפחדים לצאת לקווים בשכונות מסוימות, זה מוביל לכך שיש תקופות מסוימות שאין בכלל אוטובוסים לאזורים שונים בעיר. המשמעות היא פגיעה בציבור הנוסעים בירושלים".

יעל שלו-ויגיסר, ראש מטה ירושלים בכוח לעובדים: "אנו מודים לחברת המועצה ורטון על הדיון החשוב ולחברה המועצה על האוזן הקשבת. קשה לשמוע את הדברים ולא להזדעזע-תקיפת נהגים בירושלים הפכה לצערנו לדבר שבשגרה. תופעה יומיומית. אסור שנראה בכך גזירת גורל. על גופי השלטון, המרכזי והמקומי, לצד גורמי אכיפת החוק – להיאבק בתופעה ולמגר אותה. לעקור אותה מהשורש. אנו קוראים לעירייה ולמשטרה, ליישם את הדגשים שגיבשנו:

"•תגבור מערך האבטחה באוטובוסים – למקדו בקווים, במקומות, במועדים ובשעות המועדות לפורענות עפ"י המיפוי שלנו.
•גינוי מוחלט ובפעולות הסברה בנושא – הן על ידי ראש העיר עצמו, הן באמצעות המינהלים הקהילתיים.
•תכנון תחבורתי מדויק יותר ופיתוח יעיל ומהיר של תשתיות התחבורה (וכך להקטין את תסכול ציבור הנוסעים) באמצעות תחנות נגישות – לנוסעים ולאוטובוסים ומוצללות. יצירת נתיבי תחבורה ציבורית שיקלו על העומס. אנו בכוח לעובדים קוראים לעיריית ירושלים לפעול יחד איתנו לקידום הפתרונות המוצעים".

יש לציין כי כוח לעובדים הוא ארגון העובדים היחידי בעיר, שהכריז על סכסוך עבודה בשל בעיות האלימות ויכול להשבית את פעילות הקווים במידה שלא יחול שינוי באיום על עובדי התח"צ.

"בתום בדיון החליטה המועצה על קיום דיון נוסף, בשיתוף איגוד העובדים והמשטרה, וכן פתיחת קמפיין עירוני לשינוי היחס כלפי עובדי התחצ, בשכונות בהן קיימת אלימות מוגברת", נמסר.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אוריה

    תעסיקו נהגים יהודים זהירים בדרכים ולא נהגים בני השפחה שנוהגים בפראות ולא זהירים בכלל !! בני השפחה בולמים את האוטובוסים בפתאומיות ולעיתים נוסעים מועדים בגללם !!
    הם גם נוהגים במהירות בנסיעה על במפרים בכביש ולא אכפת להם מבטיחות הנוסעים . אסור לבני השפחה להיות על הכבישים וביחוד לנהוג באוטובוסים !!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר