מתחם אפטאון גילה (צילום: דוברות התעוררות)
הבור במתחם אפטאון גילה (צילום: דוברות התעוררות)

ההזנחה באפטאון גילה: האם העירייה החליטה לתת פרס ליזם?

המתחם עומד מוזנח מזה שנים רבות, וכבר למעלה משנתיים שבכיכר ספרא מבטיחים שהם מטפלים באירוע ושהשינוי מעבר לפינה. אלא שבפועל כלום לא קרה וגם הבור הענק שפעור בסמוך לא טופל. כעת נודע ל"כל העיר" כי במקום סנקציות – בעירייה שוקלים להגדיל את זכויות הבנייה במתחם. הגיוני?

פורסם בתאריך: 28.7.23 02:19

לפני למעלה כ-17 שנים הוקם בשכונת מתחם ה'אפטאון', שהיה אמור להיות מרכז מסחרי שוקק חיים, כזה שנותן שירות לכ-40 אלף תושבים בשכונה. אלא שמאז הקמתו – אפטאון גילה הפך לשם נרדף להזנחה, ולו רק בגלל הבור הענק שעומד בסמוך לו – זכר לחפירות שנערכו לפני כ-8 שנים לטובת הקמת מגדל מגורים בן 24 קומות.

מתחם האפטאון עבר, כידוע, טלטלות רבות מאז, בהן החלפת בעלים, אולם דבר אחד לא השתנה – המבנה נותר שומם ולמעט סערת מתחם הטסטים שפעל מתוכו ועורר מחאה נרחבת של התושבים – מעטים מתושבי גילה יודעים מה קורה בתוכו.

לפני כשנתיים, בעקבות פניות של יו"ר התעוררות דאז עופר ברקוביץ בנושא מתחם האפטאון, הבטיחו בעיריית ירושלים שהם "נכנסים לאירוע", מה שנקרא. הם הבטיחו לפנות ליזם ולהניע אותו לפעולה, או, כפי שנכתב על ידי המחלקה המשפטית של העירייה, יפעלו בעצמם וישיתו את העלויות על הבעלים (כך במכתב מדצמבר 2021).

ומה קרה מאז? לא הנעה ולא פעולה. המתחם נותר כשהיה – אלא אם אתם מחשיבים הכנסת גני ילדים למגזר החרדי למקום שאמור לשמש כמרכז מסחרי כבשורה כלשהי. וכן, אם תהיתם, הבור עדיין במקומו.

אז במקום שבעיריית ירושלים יבצעו את מה שנכתב במחלקה המשפטית, כעת ישנו רעיון חדש – במקום סנקציות, פרס בדמות הגדלת זכויות הבנייה. הגיוני? לא בדיוק. אבל אולי זה מה שיניע מישהו לפעולה.

 

 

"כל העיר" פנה לעירייה בנושא האפטאון מספר פעמים בשנים האחרונות, ובכל פעם התקבלה תשובה אחרת, שונה מקדמותה, אך המסר והשורה התחתונה נשארו זהים – בקרוב, ממש בקרוב, דברים יתחילו לזוז.

כאמור, בסוף 2021 – לאחר פנייה של "כל העיר" – המחלקה המשפטית בעיריית ירושלים שלחה מכתב ליזמים ובו התראה: "ככל שלא תפעלו באופן מידי להסדיר את פיתוח שטח הבור לרווחת הציבור, תפעל העירייה למילויו ופיתוח השטח כאמור, תוך הטלת כלל ההוצאות עבור פעולות אלה וכל הכלול בכך על חשבונכם".

באפריל 2022, בעקבות פנייה נוספת של "כל העיר", בכיכר ספרא כבר שינוי כיוון, ומסרו: "הנושא נבחן באופן עמוק ומקצועי ונמצא כי מילוי הבור מנציח את הבעיה ולא יפתור אותה. לכן העירייה פועלת בניסיון לקדם את הפרויקט התכנוני….".

מאז, כאמור, המתחם עצמו לא השתנה (למעט כאמור שכירת מאות מ"ר מכספי משלמי הארנוה לטובת גני ילדים). מה שכן השתנה זה הפיתוח המואץ של עבודות הרכבת שעתידה לעבור בסמוך, וגם שבעירייה שמו למטרה לבנות עוד ועוד מגדלים גם בשכונת גילה.

השבוע פנה "כל העיר" שוב לעירייה כדי להבין היכן עומד "קידום הפרויקט התכנוני", עליו דובר לפני למעלה משנה, וכמו כן עלתה השאלה עד מתי ימשיך הבור הענק לכער את המרחב הציבורי.

אז הנה מה שענו בעיריית ירושלים: "עיריית ירושלים מנהלת בשנה האחרונה דיאלוג תכנוני עם היזם, וזאת במטרה לקדם תוכנית אשר תשפר את נראות המתחם כולו, תשפר את תפקוד המרכז המסחרי ותטפל בכלל הבעיות הקיימות בשטח, לרבות סוגיית הבור ובדיקת האפשרות למתן תוספת זכויות בינוי בהתאם למדיניות הציפוף לצד צירי הרכבת הקלה. התוכנית תוגש בקרוב לדיון בוועדות התכנון הרלוונטיות".

אז השורה התחתונה היא שכעת החליטו בעירייה לתת פרס ליזם ולבעלים של המתחם – הגדלת זכויות הבנייה. ומצד שני, עם כל ההבטחות מהשנים האחרונות – צריך לבחון האם התוכניות הנוכחיות ייצאו אל הפועל.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר