יוסי חביליו, הפגנת החוכרים לפני כחצי שנה, טלביה, גבעת התנ"ך (צילומים: ישראל כהן, אורן בן חקון, אורטל צבר)
יוסי חביליו, הפגנת החוכרים לפני כחצי שנה, טלביה, גבעת התנ"ך (צילומים: ישראל כהן, אורן בן חקון, אורטל צבר)

מתווה חביליו להצלת החוכרים: עצירה מוחלטת של תוכניות בנייה על קרקעות הכנסייה

לאחר השלמת עסקת הענק של חברת 'אקסטל', המועמד לראשות העיר יוסי חביליו יוצא עם מתווה להצלת התושבים וגם תוקף את משה ליאון, "לא עשה כלום במשך 5 שנים". ליאון בתגובה: "טענותיו מעידות על מצוקתו הרבה ועל אובדן דרך"

פורסם בתאריך: 16.1.24 19:59

מזל שיש בחירות? ההודעה ששוחררה בתחילת השבוע על ידי חברת 'אקסטל', לפיה איש העסקים גארי ברנט השלים את עסקת הענק להעברת אדמות כנסייה בטלביה-רחביה-ניות לבעלותו, מובילה, כך מסתבר, לעימותים ומריבות בתוך הקואליציה העירונית – או יותר מדויק יהיה להגיד בין המועמדים לבחירות שיתקיימו ב-27.2.2024.

כזכור, בעקבות ההודעה של חברת 'אקסטל' ובעיקר לאחר תגובת המטה לחכירה הוגנת, שמאגד בתוכו את התושבים אשר מתגוררים כיום על הקרקעות, שחרר אתמול, שני, ראש העיר משה ליאון הודעה לפיה הוא עומד לצד התושבים וכי "עיריית ירושלים תפעל על מנת להגן על זכויות החוכרים". החוכרים מצידם בירכו את ליאון, אך טענו כי "עד כה העירייה לא עשתה דבר".

היום, שלישי, סגן ראש העיר יוסי חביליו, המועמד לראשות העיר מטעם 'האיחוד הירושלמי', יוצא במתקפה נגד ליאון וטוען כי "משה ליאון לא עשה כלום במשך 5 שנים למען חוכרי קרקעות הכנסייה. עכשיו, לפני הבחירות, הוא מוציא הודעה חלולה. אם הוא באמת רוצה לעשות משהוא שיאמץ את המתווה שהצעתי ויעצור את התוכניות שמקדמים יזמים עלומים על קרקעות הכנסייה".

עוד מוסיף חביליו: "אני מתחייב שכשאהיה ראש העיר – אעצור את שתי התוכניות וכל תוכנית אחרת על קרקע כנסייה עד להסדרת מעמד החוכרים".
חביליו, יש לדייק, מתייחס בדבריו לקרקעות רבות ברחבי ירושלים ולא באופן נקודתי לקרקעות בטלביה-רחביה-ניות שנקנו על ידי חברת 'אקסטל' והיזם ברנט. התוכניות שעליהן הוא מדבר הן בגבעת התנ"ך, בסמוך לכנסייה הסקוטית, ובסן סימון. "על עיריית ירושלים החובה לדאוג לתושביה ולדאוג לכך שאלפי משפחות לא יהיו בסכנה של פינוי מביתן, או שלא יוכלו לממש את הנכס, בעוד שהיזמים מרוויחים הון עתק מקרקעות הכנסייה".

היום, שלישי, הוציא חביליו מכתב בנושא לראש העיר ליאון, לממלא מקומו וסגנו אליעזר ראוכברגר, יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים ומהנדס העיר יואל אבן (עם העתק ליו"ר ועדת התכנון במחוז ירושלים שירה תלמי-בבאי).

"מדובר בשערורייה", כותב חביליו בנושא. "במקום שעיריית ירושלים תעשה כל מאמץ לעזור לתושביה – החוכרים לדורות, שרכושם העיקרי נמצא בסכנה, העירייה תומכת בניסיונות היזם לגרוף רווח כספי עצום תוך הפקרת אלפי תושביה. אני דורש שעיריית ירושלים תכלכל את צעדיה מול יזמים שרכשו את קרקעות הכנסייה, בשונה ממה שעשתה עד היום. תוך שמעבר לשיקול התכנוני היא תראה לנגד את עיניה את השיקול של תושבי העיר חוכרי הקרקעות בירושלים. אני סבור שזו זכותה ואף חובתה של עיריית ירושלים לעשות זאת".

כאמור, התוכניות שעליהן מדבר חביליו בשלב זה, שהן לדבריו נושא בוער יותר בשל התקדמותן התכנונית, הן בגבעת התנ"ך ובסן סימון.

 

 

במסגרת התוכנית בגבעת התנ"ך, מבקש היזם לבנות מלון ומרכז מסחרי בסמוך לכנסייה הסקוטית, תוכנית נוספת המקודמת – בסן סימון – כוללת תכנון מגדל מגורים ומרכז מסחרי בצמוד לפארק סן סימון ועל אתר ההנצחה ללוחמי מלחמת העצמאות. התוכניות נמצאות בשלבים תכנונים שונים – גבעת התנ"ך בשלב ההתנגדויות, ואילו סן סימון נמצאת בשלבים ראשוניים בהם היזם מתנהל מול עיריית ירושלים והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לפני הליך סטטוטורי.

לטענת חביליו, כפי שהיא עולה ממכתבו, בשנים האחרונות נחשפו בירושלים עשרות עסקאות מכר של כנסיות שונות (היוונית-אורתודוקסית, הקתולית, הארמנית, ועוד) לגופים עסקיים עלומים. עסקאות המקרקעין הללו, כך טוען חביליו, יוצרות בעיה כלכלית וחברתית קשה לאלפי המשפחות החוכרות השוכנות על הקרקעות. משפחות אלו עומדות בפני שוקת שבורה מזה שנים. מחד, הן שילמו מחיר מלא על דירותיהן, ומאידך, עומדים יזמים אשר חותרים להרוויח אלפי אחוזים על הקרקע ומאיימים לפנות את המשפחות עם תום הסכמי החכירה. תופעה זו הפכה למגפה של ממש בירושלים, ובמסגרתה ערך הדירות קפא, חוסר הוודאות התכנוני והמשפטי עולה, ומצוקת המשפחות הירושלמיות זועקת לשמים.

עיקרי המתווה שמציע חביליו:
– עצירת תוכניות הבנייה בסן סימון וגבעת התנ"ך
– עצירת כל תוכנית שתוגש על ידי רוכשי קרקעות הכנסייה
– במקביל – פעולה מול הקרן הקיימת לישראל, על מנת שתאריך את חוזה החכירה שלה מול הכנסייה בחלק מקרקעות הכנסייה בהן היא חוכרת.
– במקביל לעצירה – קידום חקיקה לפיתרון בעיית כלל החוכרים בקרקעות פרטיות שהיו בעבר "קרקעות כנסייה".

ממטה הבחירות משה ליאון נמסר: "צר לנו על כך שהמועמד חביליו זורע חרדה בקרב החוכרים ועושה שימוש במצוקתם לצורך מימוש העניינים האישיים שלו. פנייתו של המועמד חביליו וטענותיו מעידות על מצוקתו הרבה ועל אובדן דרך. המועמד חביליו מכיר ומוקיר את פעילותו של ראש העיר בעניינים אלה ובוודאי שהוא מכיר את התייצבותו של משה ליאון לצד החוכרים – פעילות שבה הוא עוסק כבר עת ארוכה ומנהל בעניינה מגעים עם הקרן הקיימת לישראל ועם גורמי ממשל. לעומת זאת, המועמד חביליו לא עשה דבר וחצי דבר בעניין זה שעל סדר היום הציבורי מזה מספר שנים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "סגן ראש העיר מכיר את עמדת העירייה ואת עמדת ראש העיר בעניינים אלה, וכל פנייתו נובעת ממניעים זרים. ראש העיר הודיע על עמדתו לצד החוכרים, ואף ציין כי כבר פעל בעניין זה מול הקק"ל ומול גורמי ממשל. כמובן, שמיד אחרי הבחירות יוכל ראש העיר לומר את דברו בדרך ברורה אף יותר.

"בעניין גבעת התנ"ך – ראש העיר אינו תומך בתוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית, ולאור הרגישות הרבה וההתנגדויות הרבות שהוגשו, עיריית ירושלים תודיע בישיבת הוועדה המחוזית על התנגדותה לקידום תוכניות בנייה בגבעת התנ"ך, למרות העובדה שמדובר בקניין פרטי ובייעוד שאינו ירוק".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר