משה ליאון, עופר איובי, יהודה בן יוסף (צילומים: ארנון בוסאני, ליאור יאדו, שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)
משה ליאון, עופר איובי, יהודה בן יוסף (צילומים: ארנון בוסאני, ליאור יאדו, שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)

אליפות עם כוכבית: התייחסות ראשונה של ליאון ושות' לתוצאות הבחירות למועצה

ראש העיר משה ליאון אמנם מתגאה ב-81 אחוזי תמיכה לראשונת העיר, "יוצא דופן וללא תקדים", אך גם השיג 2 מנדטים בלבד עם 'ירושלים אחת'. "זה לא סוד - ציפיתי לקבל יותר. זה מאכזב". המפסיד הגדול - עופר איובי שיועד להיות סגן ראש העיר ולא נכנס: "אמשיך לשרת את ראש העיר"

פורסם בתאריך: 1.3.24 07:39

משה ליאון היה אמור להיות שמח ומאושר ביום שלישי בלילה. ראש העיר, שהתמודד לקדנציה שנייה בתפקיד, השיג ניצחון סוחף וגרף מספר מצביעים מעורר כבוד – כ-180,000 ירושלמים וירושלמיות שהאמינו בו ובעשייה שלו ונתנו לו את קולם.

אולם ביום שלישי בלילה (וגם בהמשך השבוע), כשליאון עלה על הבמה באולם שנשכר לצורך אירוע הניצחון – ליאון היה מאופק. אז נכון, הוא הסביר מיד עם תחילת דבריו, ולמען האמת הנחה על כך הרבה קודם, שלא יהיו חגיגות גדולות. המצב בישראל, כך הוא וסביבתו הקרובה מאמינים, לא מאפשר זאת.

בכל זאת – ברצועת עזה עדיין ישנם 134 חטופים וחטופות ורבבות לוחמים במילואים ובסדיר. גם גבול הצפון לא שקט והגזרה מבעבעת – אולי לקראת זירת לחימה נוספת. אז ליאון, כשעלה לבמה, הדגיש מיד – לא יהיו חגיגות. יש חטופים וחטופות, יש חיילים שכולם דואגים לשלומם ומייחלים לחזרתם מהקרב בריאים ושלמים. הוא הסביר, לפני התודות, שהערב הזה יהיה קצר. אירוע הניצחון שלו, למרות שהיה סוחף, היה צנוע, מכובד ומותאם מאוד למצב.

אבל היתה עוד סיבה לאיפוק הזה של ליאון. בעוד שבקרב על ראשות העיר, כצפוי יש לומר ולהודות, הוא הביס את יריבו (יוסי חביליו שקיבל פחות מ-20 אחוז מהקולות) – בזירה השנייה, החשובה אולי עוד יותר, זו של מועצת העירייה הוא נחל כישלון. שוב. בפעם השלישית ברציפות אם תרצו.

ליאון, שבסביבתו דיברו על מינימום של ארבעה נציגים שיכניס למועצת העירייה, וזכור במיוחד ראיון שלו בערוץ 14 שבו הוא אפילו מדבר על אפשרות ל-7 מנדטים – קיבל רק 2 מקומות במועצת העירייה. במספרים מוחלטים מדובר על קצת פחות מ-16,000 ירושלמים וירושלמיות שנתנו לרשימה שהרכיב והריץ, רשימת 'ירושלים אחת' שבה הוא כל כך התגאה (גם בשם שהיה של טדי קולג המיתולוגי וגם בהרכב האנשים שבחר בקפידה). בפתק הצהוב של ראשות העיר גרף ליאון, כאמור, כ-180,000 קולות, בפתק הלבן, לעומת זאת, לרשימת 'ירושלים אחת' שעליו הפעם התנוסס בגאון שמו, הוא קיבל פחות מ-10 אחוז מכך. התחזיות של 6-4 מנדטים (ובאופטימי כאמור 7) התבדו, והדבר היה גורם משמעותי באיפוק ששידר ליאון ביום הבחירות.

בהתייחסות ראשונה לתוצאות הבחירות, כשהוא נמצא בחופשה עם רעייתו סתוית, אמר ליאון ל"כל העיר": ״ההישג, למעלה מ-81 אחוז לראשות העיר יוצא דופן וללא תקדים בהיסטוריה של הבחירות בירושלים. עוד יותר מכך – התמיכה בי בציבור הכללי, גם היא בפני עצמה גבוהה באופן יוצא דופן. זכיתי בתמיכה של 65 אחוז מהבוחרים בציבור הכללי".

ליאון ממשיך לאכזבה – לתוצאות של 'ירושלים אחת', ואומר: "זה לא סוד שציפיתי לקבל יותר מנדטים לרשימה, אך רציתי להשיג את זה על ידי העלאה של שיעור ההשתתפות בקרב הציבור הכללי. לצערי, שיעור ההשתתפות היה נמוך. אני כמובן מצטער על כך, זה מאכזב.

"ברשימה שלי היו חברות וחברים משכמם ומעלה, צר לי שהם לא יהיו לצידי במועצה, אבל אני אשלב אותם בוודאי בעשייה הציבורית, לצידי. אני חושב שהעיר הפסידה מכך שמועמדים כל כך מוכשרים וראויים מהרשימה שלי לא ישרתו את התושבים מהמועצה".

ומה באשר ליום שאחרי? ליאון מבחינתו עוד לפני התוצאות מכוון לקואליציה מקיר לקיר. "אקים קואליציה רחבה ויציבה, שאני והסיעה שלי נהיה במרכזה", הוא אומר ושוכח אולי שעם עוד נציגות אחת של סיעתו יהיה לו קשה להיות במרכז. "יהיו בה חברות וחברים מכל חלקי האוכלוסייה ומכל הקהילות. נשמור על הסטטוס-קוו ונמשיך במהפכה".


אירוע הניצחון של משה ליאון (צילום: מטה 'ירושלים אחת')

אירוע הניצחון של משה ליאון (צילום: מטה 'ירושלים אחת')


עוד יותר מליאון, שכאמור יכול להתהדר בהישג שיא ברמה האישית, המפסיד הגדול של בחירות 2024 הוא מקורבו, יועצו האישי עופר איובי, אשר דורג 3 ברשימת 'ירושלים אחת'. זו הפעם השלישית שאיובי נמצא ברשימה של ליאון וזו הפעם השלישית שהוא לא מוצא את דרכו במועצת העירייה.
לא זו אף זו, איובי היה אמור להיות סגן ראש העיר מטעם 'ירושלים אחת'. כך הוכרז בהצגת הרשימה וכך הוצג בכל ראיון שנתן ליאון בהמשך, כולל בראיון ההוא, האופטימי, בערוץ 14.

איובי בלע השבוע את הגלולה המרה, ובמענה לפניית "כל העיר" נמסר על ידו: "ההישג של ראש העיר הוא תקדימי. לא היה כדבר הזה. זה לא מפליא, לנוכח העשייה הרבה כל כך. לגביי, אני אמשיך לשרת את ראש העיר ואת תושבי העיר, ביתר שאת, בכל מקום שבו אהיה. אני מלא סיפוק מכך שאני יודע שתושבי ירושלים ייהנו מהמשך המהפכה של ראש העיר שכעת יהיה חזק עוד יותר מאשר היה בעבר".


עופר איובי (צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)

עופר איובי (צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)


לרשימת המאוכזבים ניתן להוסיף גם את יהודה בן יוסף, שעמד בראש רשימת 'ירושלים תצליח' ולא הצליח לעבור את אחוז החסימה. בן יוסף האמין בעצמו, אך ביום הבחירות קיבל פחות מ-3,000 קולות. "זכיתי להיות שליח ציבור נאמן בהתנדבות מלאה במשך חמש שנים מרובות בעשייה למען העיר שלנו ולסייע לאלפי תושבים", הוא מסר ל"כל העיר", "אני רוצה להגיד תודה ענקית לכל מי שהצביע עבורי, לחברים היקרים שהולכים איתי דרך ארוכה, לחברים שהצטרפו אליי תוך כדי תנועה ולמשפחתי האהובה. אני יודע שעשיתם מאמץ אדיר עבורי.

"היינו סייעה ללא אב פוליטי, ללא תקציבי ענק וללא שלטים על אוטובוסים וגשרים, אבל עם לב, מתנדבים מסורים והרבה אמונה. איחלתי לראש העיר הנבחר משה ליאון בהצלחה רבה למען עתידה של בירת ישראל. תודה לבורא עולם על כל הטוב ועל הדרך הארוכה".

הסיפור, הוא כמובן ליאון וחוסר הצלחתו לייצר לעצמו רשימה שזוכה לתמיכה מהציבור. שוב דבק כישלון במערכת בחירות שאותה מנהל ליאון למועצת העירייה. חשוב לומר – בכל אחת ממערכות הבחירות שבהן התמודד – ליאון קיבל רבבות קולות בקרב על ראשות העיר, כשהפעם היה כאמור הישג השיא, אך הרשימה שלו פשוט לא מצליחה להתרומם.

בסביבת ליאון הדגישו בימים מאז הבחירות את ההישג המצוין ברמה האישית. את העובדה שחצה את רף ה-80 אחוזי תמיכה – משהו שאפילו טדי קולק ז"ל לא הצליח להגיע אליו.מפארים את ההישגים הרבים של ליאון, את העשייה המשמעותית בקדנציה החולפת. את העובדה שמאז מערכת הבחירות הראשונה – שבה הוא נחשב ל"לאיש הרע מגבעתיים עשות סיבוב על העיר" הוא הפך לדמות אהודה ביותר בקרב רבים מתושבי העיר. תעיד על כך גם תמיכה מאוד גדולה שקיבל ליאון במקומות שנחשבו כמעוזים של חביליו, שבהם ליאון אמנם הפסיד בסופו של דבר – אבל כן זכה לכ-40 אחוזי תמיכה. למעשה – כמעט בכל שכונה זכה ליאון לקולות רבים, שהסתכמו לכדי מספר שיא.

 

 

וזה נכון. מדובר בהישג שיא, גם אם בתנאים נוחים, כי לא היה מולו מתמודד משמעותי (בסביבתו של חביליו ציינו לא אחת שמעל 25 אחוזי תמיכה יהוו הישג מבחינתו). אבל את תחושת הכישלון מחוסר ההצלחה החוזר ונשנה של הרשימה קשה היה להסתיר.

***

בצד השני, אצל חביליו בעיקר כססו ציפורניים ביממה שאחרי הבחירות. בסביבתו של ראש רשימת 'האיחוד הירושלמי' לא הסתנוורו ממדגם ערוץ 14 שניבא לו כ-35 אחוז מהקולות, וציינו עוד ביום שלישי בערב שיהיו מרוצים עד הגג מ-25 אחוז. בסופו של דבר קיבל חביליו, כאמור, כ-19 אחוז מהקולות – נתון נמוך במעט מההערכה הרווחת שהיתה – 20 אחוז תמיכה בכלל הציבור.


יוסי חביליו מצביע ברמת שרת (צילום: האיחוד הירושלמי)

יוסי חביליו מצביע ברמת שרת (צילום: האיחוד הירושלמי)


הדריכות וכסיסת הציפורניים היתה, גם אצל חביליו, בעניין הרשימה למועצת העירייה. רשימת 'האיחוד הירושלמי' קיבלה כ-25,000 קולות (לפני המעטפות הכפולות) – נתון אשר היה שווה ביום רביעי בבוקר לכ-3.8 מנדטים – זאת אומרת, שקולות החיילים, כך קיוו בסביבתו, אמורים היו להבטיח להם את המנדט הרביעי. זה קרה בסוף בזכות הסכם העודפים שנחתם עם 'התעוררות'.

אז יום רביעי היה מתוח מאוד אצל חביליו. כמו ליאון, גם הוא שמר על שתיקה. ביקש להמתין ולראות את התוצאות הסופיות. 4 מנדטים הם הישג לא רע עבור חביליו משתי סיבות מרכזיות – האחת, מספר הקולות שקיבלה הרשימה – למעלה מ-26,000 – והשנייה מכך שהפעם, בשל עבודה מקדימה וקשה בהרכבת האיחוד הירושלמי – לא נזרקו אלפי קולות לפח. בבחירות הקודמות, כזכור, חביליו ושותפתו לדרך וחברתו לרשימה לורה ורטון התמודדו בשתי רשימות נפרדות ('מצילים את ירושלים' ו'מרצ) – הם קיבלו ביחד כ-21,000 קולות (שהתחלקו שווה בשווה בערך) – אלא שהם לא השכילו לחתום על הסכם עודפים – כך שהם איבדו קולות רבים.

מספר המצביעים הפעם היה גבוה יותר והעובדה שהם התאחדו לכדי רשימה אחת (ביחד עם 'יש עתיד', 'העבודה' ורשימת המחאה 'חוזה חדש') – השאירה אצלם את הקולות ונתנה להם 4 נציגים במועצת העירייה (בסיוע התעוררות כאמור).

***

המנצחים הגדולים שהסתמנו כבר ביום הבחירות – בשל אחוזי ההצבעה הנמוכים – היו הרשימות החרדיות, שהצליחו לשמור על כוחן (דגל התורה – 6, אגודת ישראל – 3, ובני תורה 1) ואף להגדיל אותו במנדט (ש"ס שעלתה ל-6). בסך הכל, לרשימות החרדיות צפוי רוב במועצת העירייה הקרובה עם 16 נציגים מתוך 31, ולאורך היום שיבחו חברי הכנסת של אותן רשימות את העבודה וההשקעה של נציגיהם ובוחריהם בעיר (ובכלל הארץ).


אליעזר ראוכברגר (צילום: דגל התורה)

אליעזר ראוכברגר (צילום: דגל התורה)


סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)

סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)


פרט להגדלת הכוח החרדי במועצה, גם הנציגות החרד"לית (חרדית-לאומית) הגדילה את כוחה – כאשר אריה קינג שמר על כוחו עם 2 נציגים, ואליו נוספה רשימת 'ירושלים בנעם) שהצליחה, הודות לקולות החיילים להשתחיל פנימה עם מנדט אחד. כך שהכוח החרדי-חרד"לי גדל מ-17 נציגים בקדנציה החולפת ל-19 חברי מועצה בקדנציה הנוכחית.

"עשינו הרבה בחמש השנים האחרונות למען העיר ותושביה, ובקדנציה הקרובה בכוונתנו להעצים את הציבור הדתי-לאומי ולהשוות אותו בתקציבים, תקנים ומבנים למגזרים האחרים בעיר", אמר קינג. "אנחנו שמחים על האמון שתושבי העיר נתנו לנו גם הפעם והכריעו בעד ביטחון אישי, עוצמה יהודית ומסורת. יש לנו הרבה לעשות ולא נשקוט עד אשר נשיג את יעדינו. אנו מודים על בחירתם של תושבי העיר בנו ומרגישים תחושת שליחות להמשיך ולפעול למענכם".


אריה קינג (צילום: שגיב כהן)

אריה קינג (צילום: שגיב כהן)


***

אחת המרוצות הגדולות מהערב היא רשימת 'התעוררות', אשר הבטיחה לעצמה 3 נציגים במועצה כבר לאחר ספירת הקלפיות ברביעי בבוקר, ואף היא כססה ציפורניים וקיוותה שקולות החיילים יביאו לה את המנדט הרביעי. בסוף, כאמור, הסכם העודפים נתן ל"יריבה" (האיחוד הירושלמי) את המנדט הרביעי, אך לפחות היתה בהתעוררות נחמה שהמנדט נשאר בצד הליברלי של המפה הפוליטית.


אדיר שורץ מצביע בארנונה

אדיר שורץ מצביע בארנונה


בבחירות שעברו, על גב ההתמודדות היצרית שניהל יו"ר התנועה דאג עופר ברקוביץ על כסא ראש העיר, גרפה התעוררות 7 מנדטים. הפעם לכולם היה ברור שנתון כזה אינו אפשרי. הערכות רבות ושונות חזו להתעוררות 2 מנדטים, והיו גם כאלה שגרסו וטענו שרק יו"ר הרשימה אדיר שוורץ יצליח להשתחל למועצת העירייה הנכנסת.

בסופו של דבר גרפה התעוררות את מספר הקולות הרביעי (אחרי דגל התורה, ש"ס והאיחוד הירושלמי) – כמעט 25,000 מצביעים ומצביעות שנתנו ברשימה אמון. חשוב לומר – מדובר בהצלחה כבירה עבור אדיר שורץ וחבריו, שכן חמש השנים האחרונות שבהן היתה התנועה באופוזיציה היו קשות, והתנועה, אפשר לומר, התפרקה מנכסיה ומייסדיה עם עזיבתם של שמות חשובים ורבי עשייה כמו ברקוביץ', עינב בר-כהן, אלעד מלכא ואחרים.

***

אחרונות חביבות נותרו 'המפד"ל-הציונות הדתית' ו'הליכוד' – שתיהן הצליחו לשמור על כוחן מהקדנציה החולפת – שני נציגים לרשימה הדתית לאומית בראשות חגית משה, ומקום אחד במועצה ל'ליכוד'.

יש לציין שמשה, כמו גם כמעט כל ראשי הרשימות, העדיפו שלא לדבר ביממה שלאחר הבחירות. כולן המתינו במתח רב למעטפות הכפולות. הסיבה – הן גירדו את המנדט הנוסף והיו זקוקים לקולות החיילים כדי לקבל אותו, או כדי להישאר עם מספר שנותן להן אותו בעיגול כלפי מעלה. גם העובדה שנחתמו הסכמי עודפים – 'ירושלים אחת'-'המפד"ל-הציונות הדתית', 'האיחוד הירושלמי'-'התעוררות', 'מאוחדים'-'הליכוד' – תרמה למתח שכן כמה מאות קולות היו יכולים להעביר את המנדט מרשימה אחת לשנייה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. לידיעתכם

    חשוב שד"ר רונית אחדות הכהן תיכנס למועצה. היא מס' 2 ברשימה של ליאון. בבקשה לא לערוך שינויים עכשיו. יש אנשים שהצביעו לרשימה של ליאון כי ד"ר אחדות היא מס' 2.

    כמו כן, לא כל החיילים הצביעו. יש חיילים בתוך ישראל שלא עברו הליך הצבעה.

  2. יוני

    חבל שחביליו הלך עם קמפיין שנאה, אם היה מדבר על דברים עניניים היינו גדלים יותר, ומגיעים כרוב לעירייה..

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר