(צילום: עמותת אור ירוק)
אישה נוהגת (צילום: עמותת אור ירוק)

הנתונים מפריכים את הסטיגמה: נשים נוהגות טוב יותר מגברים. נקודה

לרגל יום האישה הבינלאומי, שיצוין מחר, שישי, 8.3, עמותת אור ירוק ניתחה את נתוני הלמ"ס ומצאה: נשים מעורבות בהרבה פחות תאונות מגברים. בירושלים ובכלל הארץ. בניתוח נתוני תאונות קטלניות - הפער משמעותי עוד יותר. בשורה התחתונה - עדיף שנשים יהיו מאחורי ההגה

פורסם בתאריך: 7.3.24 12:55

בשנת 2023 אירעו ברחבי ירושלים 1,193 תאונות דרכים – ב-924 מהתאונות הללו היו נהגים מאחורי ההגה לעומת 269 נהגות שהיו מעורבות בתאונות. מתוך 11 תאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) שהיו בירושלים – רק בשני מקרים היתה מעורבות של נהגת, לעומת תשעה נהגים גברים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות.

את הנתונים הללו מפרסמת עמותת 'אור ירוק' לרגל יום האישה הבינלאומי, שיצוין מחר (שישי, 8.3) – והם מפריכים, שוב יש להודות, את הסטיגמה לפיהן נשים הן נהגות פחות טובות. אז הנתונים הללו מוכחים – נשים נוהגות בטוח יותר ולפיכך הן גם נוהגות טוב יותר.

הנתונים חשוב לומר זהים גם במבט ארצי ורחב יותר. לאור הנתונים שנאספו, לפיהן נשים היו מעורבות רק ב-13 אחוז מהתאונות הקטלניות בשנת 2023, באור ירוק מציינים כי "בניגוד לסטיגמה, נשים נוהגות בטוח יותר ומעורבות פחות בתאונות דרכים. יש שיטענו שאחת הסיבות לכך היא שנשים נוהגות פחות מגברים – אך ההבדלים במעורבות בתאונות דרכים בין הגברים לנשים גדולה שגם אם לסיבה זו יש השפעה- נשים עדיין נוהגות בטוח יותר".

על פי הניתוח של אור ירוק לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתחומי ערים היו בשנה החולפת 222 תאונות דרכים קטלניות – מתוכם 30 בלבד היו במעורבות של נהגות (14 אחוז בלבד). עוד עולה מהנתונים כי גברים היו מעורבים פי שלושה יותר בתאונות דרכים בערים בשנת 2023 מאשר נשים – 6,276 לעומת 2,218.

יצוין כי גם בשנה שעברה נמצאו נתונים דומים – מספר התאונות במעורבות נהגת אישה נמוך יותר בפי 3.2 מאשר מספר הנהגים – 303 תאונות במעורבות נהגת לעומת 969 תאונות דרכים במעורבות נהג; וכך היה גם לפני כשנתיים – אז מצאו באור ירוק כי מספר התאונות במעורבות נהגת אישה נמוך יותר בכמעט פי 4 מאשר מספר הנהגים – 279 תאונות במעורבות נהגת לעומת 1,066 תאונות דרכים במעורבות נהג

"נשים נוהגות יותר בטוח מגברים, זו תמונת המצב וכך מראים הנתונים שנה אחר שנה", קובע בנחרצות עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לעודד יותר נשים לעסוק בנהיגה באופן מקצועי, בעיקר בתחבורה הציבורית שסובלת כבר שנים ממחסור של אלפי נהגים ונהגות. לשילוב נשים בתחום הנהיגה המקצועית יתרונות רבים, ביניהם תרומה לצמצום פערים תעסוקתיים ומגדריים, הגברת תעסוקה של נשים, חיזוק תחושת עצמאות והגברת הבטיחות על הכביש".

 

 

יש לציין כי הקביעה הזו של עו"ד יעקב נבדקה ואומתה גם מחקרית. על פי מחקר שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת פדובה באיטליה, למרות שנשים מעורבות פחות מגברים בתאונות דרכים, הסטיגמה הנפוצה לפיה נשים נוהגות גרוע, הססניות וחסרות ביטחון מאחורי ההגה הינה רווחת בציבור. במחקר מצוין כי הסיבה לכך היא הבנייה חברתית המבוססת על תפקידים מגדריים עתיקי יומין, לפיהם נהיגה היא משימה גברית.

הבעיה המרכזית בסטיגמה היא שהיא אכן משפיעה על אופי הנהיגה של נשים. הסטיגמה המלווה נשים, נערות ואפילו ילדות, מתחילה להשתרש ולחלחל לתודעה שלהן הרבה לפני שלב הוצאת רישיון הנהיגה. התוצאה היא שנשים נוטות להעריך את יכולת הנהיגה שלהן הערכת חסר ולהרגיש חוסר ביטחון בנהיגה לעומת גברים.

סטיגמה שלילית מעוררת חששות הגורמים לחוסר ביטחון עצמי, ספק ביכולות הביצועיות, מתח רב ומאמץ להתעלות על הציפיות השליליות. תהליכים אלו מובילים לפגיעה בביצועים ובנהיגה.

למרות כל זאת, הממצאים מראים אחרת וסותרים את הסטיגמה. מחקרים מראים כי נשים נוטות לעבור על חוקי התעבורה פחות מגברים, נוהגות באופן מסוכן פחות מגברים ולכן הסיכוי שלהן למעורבות בתאונת דרכים קשה או קטלנית נמוך יותר מסיכויים של הגברים. או בקיצור, נשים נוהגות טוב יותר ובטוח יותר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. א

    יש פחות נשים על ההגה. זה מעוות את הנתונים. צריך לבדוק ביחס לכמות הנהגות לעומת נהגים

  2. שלומי

    זה יכול להיות נכון שהן פחות מעורבות בתאונות.
    אבל השאלה כמה תאונות נגרמות בגלל נשים ???
    כמה תאונות קרו בגלל נשים שלא אותתו ? כמה תאונות קרו בגלל שהן לא עוזבות את הנתיב השמאלי ובגלל זה עוקפים מימין ועוד ???

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר