מצפתל, גבעת התורמוסים בארמון הנציב (צילום: דור פזואלו)
גבעת התורמוסים בארמון הנציב (צילום: דור פזואלו)

הפסד לאוהבי הטבע: גם בית המשפט אישר את תוכנית הבנייה בגבעת התורמוסים

בית המשפט המחוזי דחה את העתירה שהגישו 7 תושבי השכונה כנגד התוכנית להקמת תחנת משטרה על חלקו המזרחי של הרכס בו פורחים התורמוסים ואף פסק נגדם הוצאות. "לא מדובר בשטח ייחוד חריג", כך לדברי השופטת ענת זינגר. מטה המאבק בתגובה: "נממש את זכותנו ונעתור לבית המשפט העליון"

פורסם בתאריך: 7.5.24 08:55

אחרי שנים של מאבקים והתנגדויות – בית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי תחנת המשטרה 'עוז' תוקם על שטח הרכס שבו ממוקם אתר הטבע העירוני הקסום גבעת התורמוסים בארמון הנציב.

בפסק דין שמשתרע על פני 38 עמודים מנמקת שופטת המחוזי ענת זינגר את כל הסיבות שהובילו להחלטה לדחות את העתירה שהגיש ועד הפעולה להצלת רכס ארמון הנציב וגבעת התורמוסים הירושלמית. בין שאר הנימוקים – נדמה שהאיום שהוצב על ידי המשטרה – גם בשיחות עם התושבים וגם בבית המשפט עצמו – לפיו אם לא תוקם התחנה על רכס ארמון הנציב, לא תהיה תחנת משטרה בשכונה עבד, כאשר הדבר גרם למתנגדים רבים לתוכנית שלא להצטרף לעתירה לבית המשפט.

כך כותבת השופטת זינגר בעניין: "אף שלתוכנית אכן הוגשו לאחר הפקדתה התנגדויות רבות, הרי שנכון לעת הזו, נותרו שבעה עותרים המנסים להמשיך ולתוקפה. בכלל זה, יודגש כי החברה להגנת הטבע (אשר על חלק מטענותיה נסמכים העותרים), אינה בגדר העותרים שבפני".

עוד נכתב בפסק הדין: "חרף הטענה כי יהא באישור התוכנית להרוס חמדת טבע ונקודה בה פורחים תורמוסים להנאת מבקרי המקום, עולה כי הבינוי נמצא מזרחית לאתר המרכזי בו פורחים התורמוסים (אתר בו ככל הנראה אף ימשיכו ויפרחו התורמוסים)… אכן המיקום החדש מעלה את תחנת המשטרה למעלה הרכס אשר במקום, ברם, לא מדובר בשטח בעל ייחוד חריג. השטח מתוחם בכבישים והבינוי לא יגרום לחציצה באמצע שטח טבע פתוח ורחב".

בנוסף, למרות טענות המתנגדים לתוכנית – בהם גם סגן ראש העיר יוסי חביליו ורשימת 'האיחוד הירושלמי', בהחלטת בית המשפשט נכתב כי "הבינוי שנקבע לבסוף לאחר שמיעת ההתנגדויות, הוא תחום בהיקפו ובגובהו. למעשה התוכנית אף גרמה להטבה ביחס למצב תכנוני הקיים כבר היום במתחם".

השופטת זינגר מתייחסת שוב לנושא הצורך הציבורי בתחנת משטרה וכותבת כי "את טענות כלל המתנגדים יש לאזן גם אל מול צורך ציבורי משמעותי".

כאמור, השופטת אף פסקה כנגד העותרים הוצאות בית משפט בסך 28 אלף שקלים – סכום משמעותי מאוד.

***

למרות החלטת בית המשפט, בוועד הפעולה לא מתכוונים לוותר, כשהשלב הבא מבחינתם הוא ערעור לבית המשפט העליון ובמיוחד ניסיון לשכנע את הגורמים הרלוונטים – בעיקר ראש העיר משה ליאון ועיריית ירושלים – שלא לקדם את התוכנית.

 

 

"השטח אותו מתוכנן להרוס לצורך הקמת מתחם משטרתי עצום – הוא פנינה נדירה של טבע, נוף וקהילה, וככזה יש להתייחס אליו", נמסר ל"כל העיר" על ידי ועד הפעולה לאחר פסק הדין. "בכל מקום שפוי אחר, העירייה היתה מוודאת הגנה סטטוטורית על נכסי טבע ונוף בשטחה, ובטח שלא מקדמת את השמדתו. בכוונתנו לערער לביהמ״ש העליון על הליקויים המשפטיים שאיפשרו את דחיית העתירה.

"ועד הפעולה יברך על כל נוכחות משטרתית שאינה כרוכה בהשמדת אתר טבע ונוף ברמה עולמית. חשוב לזכור שתושבי השכונה הם אלו שהתעקשו לפני עשור על כך שתהיה נוכחות משטרתית בשכונה, ונאבקו על כך עד שהצליחו. הם מבינים היטב את התפקיד של משטרת ישראל בשימור ביטחון התושבים, אך ברור לכל שאין צורך לבחור בין טבע עירוני ואתרי טבע ומורשת ייחודיים לבין ביטחון אישי . לתושבי ירושלים מגיע לקבל גם וגם. ישנן חלופות מצוינות שוועד הפעולה בדק והציע להקמת תחנת משטרה קבועה בשכונה ובאיזור. לטענת המשטרה – הם בדקו את כולן וכולן נדחו – אך אין עדות לבדיקות אלה.

"על פי ההערכה והניתוח שלנו, של יועצים משפטיים, גורמים ציבוריים, פעילי איכות הסביבה ועוד, יש בסיס טוב ומוצק לפעול ולכן החלטנו לא להרפות:

1. נממש את זכותנו להגיש ערעור לבית המשפט העליון, לביטול פסק הדין שניתן, המביא לתוצאה קשה ובלתי קבילה.
2. נפעל לשכנע את העיריה והעמוד בראשה, כאמונים על שמירת ערכי הטבע והנוף של העיר ולמען רווחת הכוללת של תושבי העיר – להסיר את תמיכתה בתכנית ההזויה הזו להשמדת אתר ייחודי

בכך נצליח להציל את המקום הן במאבק המשפטי והן במאבק הציבורי.אנו פונים אל הציבור לסייע במימון המאבק באמצעות קמפיין גיוס המונים בקישור https://www.jgive.com/new/he/ils/donation-targets/72395".

סגן ראש העיר חביליו, שליווה את מאבק התושבים מראשיתו מוסיף: "הצטערתי לקרוא את פסק הדין, מבחינתי הנושא בכלל לא היה צריך להגיע לבתי משפט, העירייה והוועדה המחוזית בכלל לא היו אמורות לאשר תכנית הפוגעת באתר טבע עירוני ותצפית מהמעלה הראשונה. בכל מקום אחר בעולם היו שומרים על אתר מכל משמר ומפתחים אותו לטובת הציבור. בניית תחנת המשטרה במקום תהיה בכייה לדורות.

"אני אמליץ לתושבים להגיש ערעור לבית המשפט העליון ומקווה שבינתיים גם עיריית ירושלים וגם משטרת ישראל יתעשתו וימצאו לתחנת המשטרה מקום אחר. תושבי ארמון הנציב זכאים גם לביטחון וגם לאתר טבע נדיר ליד הבית".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר