גבעת התורמוסים במצפתל (צילום: דור פזואלו)
גבעת התורמוסים (צילום: דור פזואלו)

המשטרה והעירייה לא מוותרות – האם אתר הטבע הייחודי בארמון הנציב ייהרס?

בהודעה לבית המשפט לקראת דיון שייערך בסוף החודש הודיעו העירייה והמשטרה כי החליטו להמשיך לקדם את התוכנית להקמת תחנת משטרה על גבעת התורמוסים. ועד הפעולה של התושבים זועם ומתכנן הפגנה ביום שישי הקרוב, אך חלק מהתושבים הסירו ידם מהתנגדות, בשל איום המשטרה כי תצא מהשכונה. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 3.4.24 10:21

ביטחון אישי או טבע עירוני? המאבק על גבעת התורמוסים בארמון הנציב מתחדש, כשיש מי שטוען שהמשטרה משתמשת באיומים, כשהיא מזהירה שאם לא תוקם תחנת המשטרה כמתוכנן על הגבעה – תחנת המשטרה בארמון הנציב תועבר לשכונה אחרת בירושלים.

בעקבות איומי המשטרה – חלק משמעותי מהתושבים, כמו גם המינהל הקהילתי תלפ"ז, הסירו את ידם מהמאבק ובשלב זה הם מביעים תמיכה מסויגת בהקמת תחנת המשטרה על גבעת התורמוסים.

מנגד, יש מי שטוען כי "מדובר בסחיטה באיומים של המשטרה", כך לדברי פעיל במטה המאבק נגד הבנייה בגבעת התורמוסים. "אין שום סיבה שתושבי ארמון הנציב יצטרכו לבחור בין ביטחון אישי לבין טבע עירוני. אנחנו דורשים לקבל את שני הדברים, ולא אחד על חשבון השני".

לאור חזרת התוכנית לסדר היום ולקראת דיון שיתקיים בסוף החודש בעתירה שהוגשה – ביום שישי הקרוב, 5.4, מתכננים התושבים ביחד עם סיעת 'האיחוד הירושלמי' לקיים מחאה בגבעת התורמוסים נגד הבנייה המתוכננת.

יו"ר האיחוד הירושלמי יוסי חביליו, שמלווה את המאבק מראשיתו, אומר: "הקמת תחנת משטרה על ה'מצפתל', המהווה פנינת תיירות, טבע וקהילה ותצפית מרהיבה לשלושה כיוונים – תהיה טעות מרה ובכייה לדורות. בכל מקום אחר בעולם היו שומרים על אתר טבע שכזה מכל משמר. אנחנו ב'האיחוד הירושלמי' דורשים למצוא חלופה אחרת לתחנת משטרה באזור ולקדם תוכנית שתקבע את המקום כאתר טבע עירוני. בשביל להבהיר לכולם את החשיבות של המקום ולדרוש לשמור עליו, נתכנס ביום שישי הקרוב ( 5.4.2024) בשעה 13:30 במצפתל".


יוסי חביליו בעצרת המחאה ב'מצפתל' (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו בעצרת המחאה ב'מצפתל' (צילום: מצילים את ירושלים)


***

יש לציין כי התוכנית מפלגת כעת את ארמון הנציב לשתי מחנות – מחד המתנגדים נחרצות להקמת תחנת המשטרה על גבעת התורמוסים, ומאידך אלו שחוששים, במיוחד לאחר אירועי ה-7/10, מנטישת המשטרה את השכונה ומוכנים לבלוע את הצפרדע של מתחם משטרתי ענק בשטח הגבעה.

במשטרה, כך נדמה, מודעים לחששות של התושבים ומקפידים להתריע כי ייצאו מהשכונה אם ההתנגדות להקמת התחנה תימשך. בגדול, ישנו תאריך יעד, או לכל הפחות היה, 1.1.2025 – אז מסתיים חוזה ההשכרה של המשטרה עם שטח שנמצא מול גבעת התורמוסים. כעת כבר ברור שתחנת משטרה חדשה לא תוקם עד תחילת 2025, כך שהמשטרה תיאלץ למצוא חלופה כלשהי – מה שלדברי המתנגדים לתוכנית רק הופך את ההתעקשות ללא מובנת עוד יותר.

בעירייה ובמשטרה, יש לציין, טוענים כי הפגיעה באתר הטבע העירוני תהיה מינורית. לדבריהם, מיקום התחנה הוא בקצה הגבעה, במקום שכמעט ואין בו פריחה של תורמוסים, ומוסיפות כי גם גובה הבינוי השתנה כך שהפגיעה תהיה קטנה יותר.

מעיריית ירושלים נמסר: "שדה התורמוסים אינו נכלל בשטח שבו אושרה תחנת המשטרה. בשטח המצומצם שמיועד לבינוי התחנה, אין כלל פקעות ואין כל פריחה. תחנת המשטרה אושרה בצמוד לשדה ולא עליו. כל התהליך התקיים בשיתוף ציבור והמינהל הקהילתי.

"עיריית ירושלים רואה חשיבות רבה בשמירה על ערכי הטבע במצפתל, וגם בצורך בהקמת תחנת משטרה באזור, כפי שביקשו התושבים במקום. זאת, לאחר תהליך שיתוף ציבור שהתקיים בנושא. בתוכנית שהמליצה הוועדה המקומית להפקדה, נעשו תיקונים רבים לאחר שקיבלה חלק משמעותי מההתנגדויות, ולמעשה הטמיעה בה את צמצום זכויות הבנייה, הנמכת גובה המבנה, איסור כניסה קבועה לרכב מתוך השכונה למבנה ועוד. בכך למעשה, פעלה הוועדה המקומית לשמור על איזון ראוי בין ההגנה על הטבע לבין צרכי הביטחון בשכונה.

"הוועדה המחוזית קיבלה החלטה לתוקף בתוכנית. הוגשה עתירה ובמקביל, כפי שנמסר על ידי הוועדה המחוזית, נעשה ניסיון לקדם תחנת משטרה משותפת לשטח המלונאות אולם ניסיון זה לא צלח, והמיקום שאושר בצמוד לגבעת התורמוסים נותר על כנו".

 

 

ממשטרת ישראל נמסר: "ההליך עבר את כלל האישורים הנדרשים לרבות אישורה של הועדה המחוזית לתכנון ובניה. נציין כי משטרת ישראל בדקה מספר חלופות ובסיום נבחר המיקום המתאים ביותר אשר עונה לכלל ההיבטים התכנוניים והמבצעיים".


פריחה התורמוסים במצפתל צילום אורטל צבר

(צילום: אורטל צבר)


***

בקרב המתנגדים לתוכנית מטעם ועד הפעולה, כמו גם פעילים חברתיים, מבקשים להדגיש מספר דברים. ראשית – הבחירה שמתעקשים לכפות על ארמון הנציב בין טבע עירוני ובין ביטחון אישי פסולה.

עוד הם טוענים כי ועד הפעולה ביחד עם המינהל הקהילתי גיבשו מסמך עם חלופות בנייה ראויות וטובות, שחלקן נמצאות ממש בסמיכות למיקום הנוכחי של משטרת עוז. לדבריהם – המשטרה דוחה כמעט כל חלופה על הסף.

עוד הם טוענים: "מדובר על תוכנית להקמת מתחם משטרתי עצום – בהיקף מחוזי". לדבריהם, "מסמכי התוכנית שאושרה – ואשר מקודמת כיום על ידי משטרת ישראל ועיריית ירושלים – כוללים מתחם בהיקף בינוי כולל של 10,000 מ"ר על פני 4 קומות – 2 קומות בתת קרקע ו-2 מעל הקרקע – ובנוסף מותרת הקמת קומה חמישית לצרכים טכניים – והקמת תורן תקשורת בגובה של 30 מטר. לצורך השוואה – תא השטח עליו יושב המטה הארצי של משטרת ישראל – הוא בהיקף של פחות מ-7,000 מ"ר".

וזה לא הכל. במסגרת התוכנית הותרו השימושים הבאים: תחנת משטרה, בסיס משמר הגבול, משרדים, מגורי לוחמים, תאי מעצר, חדר אוכל, מטבח, מעבדות, בית כנסת, סדנאות עבודה, חדרי כספות, חדר כושר ומועדון, שירותים ומקלחות, מטבחונים קומתיים, אזורי המתנה וקבלת קהל, חצר משק, בורות בטחון, מתחם פריקת נשק, מגרש מסדרים ותרני דגלים, רחבות מרוצפות, מתקני חצר והצללות, מתקני נוי, רחבות כיבוי, חניות, מתקנים הנדסיים ותברואתיים, מערכות טכניות, חדר גנרטורים, טרנספורמציה ומיתוג, מאגרי מים, מכלי דלק לגנרטורים וצובר גז, מחסנים וארכיונים, נשקיה ותחמושת זעירה, אתר קשר משטרתי, תורן תקשורת ועוד. זאת, בנוסף להקפת המתחם בגדר ותאורה היקפית, מצלמות אבטחה, מבנה בקרת כניסה ושערי כניסה לרכב.

"מימוש התכנית צפוי לפגוע קשות בהיבטי הסביבה, הקהילה והנוף", אומרים המתנגדים. "בתא השטח בו מתוכנן להיבנות המתחם ישנם לפחות 49 מיני צמחים, ביניהם 7 מינים המוגדרים כנדירים מאוד ו/או מוגנים (תורמוס ההרים, סתוונית ירושלים, נורית אסיה, מרווה ריחנית, כלנית, חצב, אזוב).

"גבעת התורמוסים מושכת אליה עשרות אלפי מבקרים בשנה, המגיעים למקום בתקופת פריחת התורמוסים. הקמת המתחם על גבי הרכס תתחום את אתר הטבע העירוני, ותגביל את התפשטות מרבדי הפריחה מזרחה".


המחאה ב'מצפתל' - הערב (צילום: מצילים את ירושלים)

המחאה ב'מצפתל' (צילום ארכיון: מצילים את ירושלים)


וישנה גם הפגיעה בנוף: הגבעה, כך לדברי המתנגדים לתחנת המשטרה, מושכת אליה אלפי מבקרים גם מעבר לתקופות פריחת התורמוסים, וזאת בעקבות התצפית הייחודית שיש במקום. מדובר על אחת מתוך 2 הכיפות האחרונות שנותרו במרחב ללא בינוי (יחד עם גבעת התנ"ך). הקמת המתחם במיקום המוצע – תחסום חלק קריטי מהתצפית לכיוון מזרח ודרום מזרח, ובכלל זאת התצפית אל ים המלח, מדבר יהודה, הרי מואב וירדן.

זאת ועוד, החלק המזרחי של רכס ארמון הנציב, בו מתוכנן לקום המתחם המשטרתי, משמש כנקודת בילוי קהילתית ענפה ופולורית. "לא ידוע על תקדים בישראל בו אתר טבע עירוני או אתר קהילתי – הצליחו לשמור על אופיים ועל האטרקטיביות שלהם לציבור – כשהם נמצאים בצמוד למתחם ביטחוני, ועוד בהיקף כל כך גדול", מסכמים המתנגדים, שכאמור מתכננים הפגנה ביום שישי בשעה 13:30 בגבעת התורמוסים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר