הדיון בבית המשפט המחוזי, גבעת התורמוסים (צילומים: האיחוד הירושלמי, דור פזואלו)
הדיון בבית המשפט המחוזי, גבעת התורמוסים (צילומים: האיחוד הירושלמי, דור פזואלו)

לקראת הכרעה – דיון חשוב בבית המשפט המחוזי: עתיד גבעת התורמוסים על כף המאזניים

במסגרת העתירה נגד התוכנית להקמת תחנת משטרה גדולה באתר הטבע העירוני בארמון הנציב, התקיים הבוקר, שלישי, דיון חשוב, שבו טען עורך הדין של המתנגדים לתוכנית: "יש בעיית סמכות, יש בעיית סבירות". עוד הוא טען: "התסקיר הסביבתי שנערך על ידי היזם הוא לעג לרש"

פורסם בתאריך: 30.4.24 10:28

המאבק על גבעת התורמוסים בארמון הנציב מגיע, שוב, לרגעי ההכרעה, כשהבוקר, שלישי, 30.4, התקיין דיון בבית המשפט המחוזי בעתירה שהוגשה כנגד התוכנית של עיריית ירושלים ומשטרת ישראל להקמת תחנת משטרה בשטח של אתר הטבע העירוני.

כזכור, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר" בשנתיים האחרונות, עתידו של אתר הטבע האהוב 'מצפתל' (גבעת התורמוסים) בסכנה, כשישנה תוכנית ממשית להקמת תחנת משטרה ענקית על חלק משטח הרכס.

בתחילת אפריל, כפי שפורסם ב"כל העיר", הודיעו עיריית ירושלים ומשטרת ישראל לבית המשפט המחוזי כי הן חוזרות לקדם את התוכנית להקמת תחנת משטרה בשטח גבעת התורמוסים, זאת לאחר שבאוגוסט 2023 הודיעו לבית המשפט כי הן בוחנות חלופות אחרות להקמת תחנת המשטרה.
לאחר דחיית החלופות והחזרה לתוכנית המקורית – בניית תחנה משטרה בהיקף של אלפי מ"ר כולל בסיס למג"ב ואנטנת תקשורת בגובה 30 מטר, חזרה העתירה שהגישו המתנגדים לתוכנית לשלוחן הדיונים של בית המשפט המחוזי.

הבוקר, כאמור, התקיים דיון באולם המחוזי בפני השופטת ענת זינגר.

במהלך הדיון, הקשתה השופטת זינגר וציינה בפני בא כוחם של העותרים עו"ד גלעד ברנע כי כבר כיום יש פלוגת מג"ב בתחנת עוז של המשטרה. עו"ד ברנע השיב לשופטת ואמר: "הפלוגה נמצאת מעבר לרכס ולכביש, ולא בתוך שכונת מגורים. לא נערך ולא הוגש כל מסמך שמדבר על ההשפעה של הכנסת פלוגת מג"ב לתוך שכונה".

סוגיה נוספת שהעלתה השופטת זינגר נגבעה לתקדימים להימצאות של תחנות משטרה/צבא בתוך מרכזי אוכלוסייה בישראל.

עו"ד ברנע, שהגיע לדיון מוכן, מיד השיב לכבודה: "התוכנית בלוד היא אכן תחנת משטרה – אבל בהיקף קטן, בלי פלוגת מג"ב, זה לא מתחם ולא

קרוב לסדרי הגודל שמדובר עליהם כאן; התוכנית בכפר יונה – נמצאת באזור המסחרי, ולא באזור מגורים; תוכנית מחנה רחבעם – זה מחנה קיים. לא תוכנית חדשה".

עוד הוסיף עו"ד ברנע: יש פה בעיית סמכות, יש פה בעיית סבירות, יש פה סתירה של תוכניות במדרג גבוה יותר".

במהלך הדיון הפנה עו"ד ברנע את השופטת לחוות דעת של החברה להגנת הטבע, שבו נטען כי התסקיר הסביבתי שנערך על ידי היזם הוא לעג לרש, לא נערך לאורך כל עונות השנה, לא מכיל את כל הערכים הקיימים באתר. עוד ציין עורך הדין כי תורן התקשורת, שגובהו הצפוי כ-30 מטר מעל הגג, הוא מגדל של ממש, שעליו ניתן יהיה להוסיף עוד ועוד אנטנות.


הדיון בבית המשפט המחוזי, הבוקר (צילום: האיחוד הירושלמי)

הדיון בבית המשפט המחוזי, הבוקר (צילום: האיחוד הירושלמי)


 

 

טענות נוספות השמיע עו"ד ברנע על אישור התוכנית מחדש בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. לדבריו, "כמעט כל חברי הוועדה המחוזית שדנה בתוכנית, כולל היו"ר, התחלפו. כשנעשה דיון נוסף על התוכנית – לא אפשרו לי לטעון את טענותיי. החברים החדשים מעולם לא שמעו את המתנגדים כראוי. לא היתה לנו אפשרות לשכנע אותם".

יצוין כי בדיון הבוקר, שלישי, לא צפויות להתקבל הכרעה בנוגע לעתיד המתחם. מדובר על התנעה מחדש של הליך העתירה, שהוגשה כאמור כבר בשנה שעברה, והושמה בצד בחודש אוגוסט האחרון, לאחר שהפרקליטת העבירה מסמך לבית המשפט לפיו נבנחות חלופות אחרות להקמת תחנה המשטרה.

מנגד, חשוב לציין, כי התוכנית, כפי שכבר פורסם, די מאושרת לביצוע. בעירייה ובמשטרה אף צמצמו, כך לטענתם, את היקפי הבינוי. טענה נוספת שלהם היא כמיקום התחנה אינו על אתר הטבע העירוני ולא באזור פריחת התורמוסים, אלא נמצא בחלק אחר של הרכס.

יצוין כי נציג המדינה בדיון מטעם הפרקליטות, אשר מייצג את משטרת ישראל, ציין: "אם המתחם לא ייבנה על הרכס, לא תהיה משטרה בארמון הנציב. אין מקום אחר. אין במקום ערכי טבע חשובים שייפגעו".

הדבר מצטרף לטענה של המתנגדים לתוכנית שאומרים כי המשטרה מאיימת על התושבים, בכך שהיא מציבה בפניהם בחירה בלתי אפשרית – טבע עירוני או ביטחון אישי. לטענתם, אין שום היגיון בהצבת בחירה שכזו – על התושבים לקבל גם ביטחון אישי וגם טבע עירוני.

בתחילת חודש אפריל מסרה העירייה ל"כל העיר" כי "שדה התורמוסים אינו נכלל בשטח שבו אושרה תחנת המשטרה. בשטח המצומצם שמיועד לבינוי התחנה, אין כלל פקעות ואין כל פריחה. תחנת המשטרה אושרה בצמוד לשדה ולא עליו. כל התהליך התקיים בשיתוף ציבור והמינהל הקהילתי.

"עיריית ירושלים רואה חשיבות רבה בשמירה על ערכי הטבע במצפתל, וגם בצורך בהקמת תחנת משטרה באזור, כפי שביקשו התושבים במקום. זאת, לאחר תהליך שיתוף ציבור שהתקיים בנושא. בתוכנית שהמליצה הוועדה המקומית להפקדה, נעשו תיקונים רבים לאחר שקיבלה חלק משמעותי מההתנגדויות, ולמעשה הטמיעה בה את צמצום זכויות הבנייה, הנמכת גובה המבנה, איסור כניסה קבועה לרכב מתוך השכונה למבנה ועוד. בכך למעשה, פעלה הוועדה המקומית לשמור על איזון ראוי בין ההגנה על הטבע לבין צרכי הביטחון בשכונה.

"הוועדה המחוזית קיבלה החלטה לתוקף בתוכנית. הוגשה עתירה ובמקביל, כפי שנמסר על ידי הוועדה המחוזית, נעשה ניסיון לקדם תחנת משטרה משותפת לשטח המלונאות אולם ניסיון זה לא צלח, והמיקום שאושר בצמוד לגבעת התורמוסים נותר על כנו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. איזה תסכול

    אוחחח לא שוב
    כל פעם אותו סיפור, כל פעם אותה תשובה
    זה לא הולך להשתנות, אידיוטים עם כספים.

  2. תושב ותיק

    כמו תמיד, המשטרה והעירייה מתעתעות במצח נחושה בבית המשפט, ופועלות בבריונות נגד התושבים ונגד שמורת הטבע. מי בכלל קבע שיש צורך בתחנת משטרה ופלוגת מג"ב (שממילא נמצאת כבר במחנה מעבר לכביש) בשכונה? ולמה אי אפשר לבנות מחנה קטן/תחנת משטרה מתחת למרכז הספורט ברח' רזיאל, בעמק? יש שם המון שטח. וזה גם במרכז השכונה, לא בשוליה, ולא יפגע בשמורת הטבע.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר