כמו בכל שנה, גם ביום כיפור הקרוב ייצאו אלפי ילדים ברחבי העיר וירכבו על אופניים, חלקם ירכבו באופניים חשמליים ואחרים בלהיט החדש – הובר-בורד. בעמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל – אור ירוק מזהירים מרכיבה על אופניים ללא אמצעי בטיחות כמו קסדה. באור ירוק מדגישים כי מדי שנה מדווחים עשרות ילדים שנפגעו ביום כיפור כתוצאה מרכיבה על אופניים.
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון
- מדריך העסקים הגדול של ירושלים
מנתונים שאספה אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי בעשור האחרון (בין השנים 2007 ל־2016) נפגעו בכבישי ירושלים בלבד 64 ילדים ובני נוער, בעת שרכבו על אופניהם בזמן הצום. ארבעה מתוכם נהרגו, ועוד 22 נפצעו קשה. בהתבוננות על ערים גדולות אחרות בארץ, מתברר כי תל אביב היא 'שיאנית הנפגעים' לאורך העשור האחרון, עם 146 ילדים ובני נוער שנפגעו בעת רכיבה על אופניהם במהלך הצום, אך בהשוואה לירושלים אירועים אלו היו חמורים פחות, עם הרוג אחד ו־16 פצועים קשה בסך הכול.
העיר הבאה בתור אחרי תל אביב וירושלים, מבחינת מספר הנפגעים הכולל, היא רחובות, שבה נפגעו בעשור האחרון 52 ילדים ובני נוער בעת שרכבו על אופניהם במהלך יום כיפור. שישה מן הנפגעים בעיר הוגדרו כפצועים קשה בעקבות התאונה, אך למרבה המזל כל האירועים הללו הסתיימו ללא הרוגים.
בראייה כלל ארצית, נהרגו לאורך העשור האחרון 20 ילדים ובני נוער בעת רכיבה על אופניים במהלך יום כיפור. בשנת 2016 לבדה נפגעו במהלך הצום 220 רוכבי אופניים צעירים שנזקקו לטיפול, 20 נפצעו קשה.
- רכב על הובר-בורד, נפצע וניצל ממוות בשערי צדק
- לא ייאמן: כך הרכיב אב את ילדיו על אופניים חשמליים
- פרויקט שביל האופניים ממלחה לתחנה המרכזית יצא לדרך
כיצד ממליצים אנשי 'אור ירוק' לדאוג שהילדים יהיו בטוחים יותר בעת הרכיבה? "יש לרכוב רק עם קסדה רכוסה היטב", מדגישים באור ירוק, "וכן עם מגני ברכיים ועם כפפות – בעת רכיבה על אופניים, על אופניים חשמליים, על רולר בליידס, על קורקינט ועל הובר בורד. כמו כן, בעת רכיבה בלילה, יש ללבוש בגדים בהירים שנראים היטב".
באור ירוק מבהירים כי לפי החוק ילד מתחת לגיל 16 לא רוכב על אופניים חשמליים או על הובר-בורד. בנוסף, "יש לוודא, לפני היציאה לרכיבה, כי הצופר, הצמיגים, הבלמים, גופי התאורה ומחזירי האור תקינים, ושהאופניים מתאימים לגובהו של הרוכב, כך שבעת הישיבה קצות אצבעותיו נוגעים בקרקע".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מוסיף ואומר: "משרד התחבורה חייב לעשות הרבה יותר כדי לצמצם את היפגעות הילדים בתאונות דרכים, ובעיקר בתאונות אופניים. בעוד כמה ימים יציינו ברחבי ישראל את יום הכיפורים, יום שמתאפיין בפגיעות רבות של ילדים בתאונות אופניים. זה הזמן להגביר את המודעות בקרב הילדים לסכנות שהכביש מציב, ובמקביל חייבים ראשי הערים וראשי הרשויות להתחיל להתחשב ברוכבי האופניים ולסלול עבורם שבילי רכיבה רציפים ובטוחים. בכל מפגש בין רוכב אופניים וכלי רכב הרוכב תמיד יפסיד וייפגע, ולכן התשתיות חייבות להיות בטוחות עבור הרוכבים, במטרה לצמצם את המעורבות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים".
תגובות