ההורים השכולים וסגן ראש העיר עופר ברקוביץ באנדרטה בגוננים (צילום: ימית יואלי-אלה)
ההורים השכולים וסגן ראש העיר עופר ברקוביץ באנדרטה בגוננים (צילום: ימית יואלי-אלה)

"הכבוד של הבנים שלנו חזר": אחרי עשור – שיפוץ באנדרטת הנופלים בגוננים

אנדרטת הנופלים בגוננים, המנציחה את כל החיילים החללים שהתגוררו בשכונה מאז קום המדינה, שופצה לבקשת המשפחות השכולות ובדחיפתן הרבה

פורסם בתאריך: 23.10.17 13:50

זה לקח עשור שלם: אנדרטת הנופלים בשכונת גוננים, המנציחה את כל בניה הנופלים מאז קום המדינה, שופצה לבקשת המשפחות השכולות ובדחיפתן הרבה, בעזרת גורמים שונים בעירייה ובמשרד הביטחון.

האנדרטה, המנציחה את בניה הנופלים של השכונה הוותיקה ממלחמת העצמאות ועד לימינו, הוקמה לפני שנים רבות, ביוזמת תושבי השכונה עצמם. למעשה, הקמתה ואף העבודות לתחזוקה נעשו במשך תקופה ארוכה, ומבחינות רבות, באופן פרטי. עם השנים החל מצבה של האנדרטה להידרדר: השיש שממנו נוצרה נשחק ונסדק ואף עמד בפני סכנת התמוטטות; שמות הנופלים נוספו בצורה לא מתוכננת, וגרמו לאי סדר; והמקום סבל מהזנחה ארוכת שנים ונותר נטול צמחייה או גינון כלשהו.



בשלב מסוים יזמו כמה מתושבי גוננים, ביניהם רוחמה דוינו, אימו של סמ"ר משה (מושיקו) דוינו ז"ל, שנפל במבצע צוק איתן, שיפוץ של האנדרטה, כדי למנוע את התמוטטותה. אולם, נדרשה כאן התערבות נרחבת מאוד, מעבר ליכולתם של התושבים, כדי להשיב לאנדרטה מראה מכובד וראוי.

שיפוץ האנדרטה בגוננים (צילום: ימית יואלי-אלה)

(צילום: ימית יואלי-אלה)

כאמור, במשך עשור ניסו המשפחות השכולות לרתום לעניין גורמים שונים – הן פרטיים, הן מוניציפליים והן מדיניים, אך למרות שכולם הודו כי יש צורך בשיפוץ נרחב ודחוף, לא נעשה דבר. "פעם זו הייתה בעיית תקציב, ופעם משהו אחר ובכל פעם העניין נדחה", מספרת ל"כל העיר" נציגת המשפחות השכולות בשכונה.

לפני כשנה נעשתה פנייה נוספת מצד הורים שכולים, הפעם אל סגן ראש העיר עופר ברקוביץ' (התעוררות), אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון נכנס לתמונה, וכך גם העירייה, והשיפוצים החלו. "זה היה סיפור מורכב מאוד", אומרים בלשכתו של ברקוביץ. "נדרשה לנו שנה עד שהצלחנו להוציא את העבודות לפועל, משום שהיינו צריכים להשיג אישור לכך מכל המשפחות השכולות, שאצל רובן גם ההורים עצמם כבר הלכו לעולמם".

בימים הקרובים צפויות עבודות השיפוץ להסתיים, לאחר שהשיש שוקם וחודש ונעשתה עבודת גינון נרחבת במקום. כעת ממתינות המשפחות השכולות לחיבור האנדרטה באופן קבוע לחשמל, ומהעירייה התקבלה הבטחה שהמקום יתוחזק מעתה באופן קבוע. "אני גאה שלאחר עשר שנים שבהן נושא תיקון האנדרטה היה תקוע, הצלחנו לסייע למשפחות השכולות ולכבד את זכר הגיבורים שנפלו", אומר ברקוביץ. "נמשיך ונפעל בכל רחבי העיר, עם המשפחות, לשיפור ולתחזוקה ראויה של אתרי הזיכרון. המשפחות שילמו את המחיר היקר מכול, ותפקידנו לחבק ולסייע להן, ולהנציח את מורשת הנופלים".

שיפוץ האנדרטה בגוננים (צילום: ימית יואלי-אלה)

סגן ראש העיר עופר ברקוביץ (צילום: ימית יואלי-אלה)

 

"עברנו תלאות לא פשוטות", מסכמת נציגת המשפחות השכולות, "אבל היינו מאוד נחושים. היה קשה מאוד לראות את האנדרטה במצב כזה – הרי לא יכול להיות שלא לוקחים אחריות על כל החיילים האלה. היום, תודה לאל, האנדרטה עומדת ומשופצת. אנחנו מאושרים שהכבוד של הבנים שלנו חזר. הגענו אל הנחלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר