מרכז העיר (צילום: ארנון בוסאני)
מרכז העיר (צילום: ארנון בוסאני)

ירושלים – בתחתית דירוג מדד איכות החיים בערים הגדולות בארץ

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - מתוך 14 הערים הגדולות בארץ, ירושלים מדורגת במקום ה-13, מקום אחד מעל בת ים

פורסם בתאריך: 14.3.18 08:31

לא מרוצים ממקום המגורים, לא מרוצים מרמת הניקיון בשכונות, רוצים עוד שטחים ירוקים בסביבתם הקרובה, אך מביעים אמון במערכת הבריאות ובעלי השקפה חיובית בנוגע לעתיד. זו, בגדול, התמונה המצטיירת על תושבי ירושלים מתוך עיון בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפרסמה לאחרונה את 'מדדי איכות החיים' בˉ14 הערים הגדולות בישראל.

ירושלים, כך עולה מהנתונים, נמצאת מתחת לממוצע הארצי בˉ21 מדדים מתוך 33, ורק בתשעה היא נמצאת מעליו. זאת ועוד: מתוך 14 הערים הגדולות שנכללות בפרסום הלמ"ס, ירושלים נמצאת במקום הˉ13, מקום אחד מעל בת ים.


דירוג 14 הערים הגדולות לפי מדדי איכות חיים המשותפים לכל הערים

דירוג 14 הערים הגדולות לפי מדדי איכות חיים המשותפים לכל הערים


 

נדמה כי הנושא שמטריד את תושבי העיר יותר מכול הוא אזור המגורים שלהם: 77.3 אחוז מהם מרוצים מהמקום שבו הם גרים – אך אם זה נראה כמו נתון חיובי, יש להסתכל על הממוצע הארצי, שעומד על 83.7 אחוז. למעשה, במדד זה מדורגת ירושלים במקום האחרון מכל 14 הערים הגדולות. בתל אביב, לדוגמה, 92.4 אחוז מרוצים מאזור המגורים שלהם, ובראשון לציון יותר מˉ90 אחוז.

ירושלים (צילום: אורן בן- חקון)

ירושלים (צילום: אורן בן- חקון)

אך זה לא הכול: מהנתונים עולה כי רק 35.5 אחוז מהירושלמים שבעי רצון מהניקיון באזור מגוריהם, זאת לעומת 54.1 אחוז בממוצע הארצי; פחות משליש מהתושבים מרוצים מכמות הפארקים והשטחים הירוקים בסביבת מגוריהם, לעומת 56 אחוז בממוצע הארצי וˉ81.3 אחוז בראשון לציון, לדוגמה.

דווקא שיעור התושבים המרוצים מתפקודה של התחבורה הציבורית בעיר (שעל מצבה הקשה פורסמה לא מעט כתבות ב"כל העיר") גבוה מעט מהממוצע הארצי – 42.8 אחוז לעומת 39.7 אחוז – אך בין 14 הערים הגדולות ניצבת ירושלים באחד המקומות האחרונים מבחינה זו, ומקדימה רק את ראשון לציון, רחובות ופתח תקוה.

 

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי תחושת האפליה בעיר גבוהה מאוד ביחס לממוצע הארצי – 45.7 אחוז החשים בכך בירושלים, לעומת 25.1 אחוז בממוצע הארצי. אחוז התאונות הקטלניות נמוך מהממוצע – 1.1 אחוז לעומת 1.6 אחוז בממוצע הארצי. בירושלים האחוז הגבוה ביותר של תושבים המביעים אמון במערכת הבריאות, והיא ניצבת במקום השני במדד הציפיות של התושבים ביחס לעתיד.

ירושלים, מבט על בגין, דיור, בנייה, דירות, נדל"ן (צילום: יובל טבול)

(צילום: יובל טבול)

הדירוג שפרסמה הלמ"ס התבסס על מדדים המשותפים לכל 14 הערים הגדולות, וביניהם: שיעור התעסוקה ושיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון; שביעות הרצון מהעבודה; הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים; תמותת תינוקות; תוחלת חיים; מידת האמון במערכת הבריאות; צפיפות הדיור; שביעות הרצון מאזור המגורים; הערכת בריאות עצמית; שביעות רצון מהדירה; בני 30 בעלי השכלה עלˉתיכונית והשכלה גבוהה; שיעור הצבעה בבחירות לכנסת בˉ2015; שביעות רצון מהחיים; ציפיות ביחס לעתיד; תחושת יכולת להתמודד עם בעיות.

לאחר שקלול כל המדדים בכל הערים הגדולות, דורגה העיר רחובות במקום הראשון, ולאחריה רמת גן, ראשון לציון, בני ברק ופתח תקוה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר