שוק מחנה יהודה (צילומים: אסף קרלה)
שוק מחנה יהודה (צילומים: אסף קרלה)

וידאו – לקראת חג הפסח: עושים שוק

סלמון או קרפיון? עופות או בשר? מתוק או מלוח? לקראת חג פסח, "כל העיר" עם הסיבוב השנתי בין הריחות והטעמים של מחנה יהודה

פורסם בתאריך: 22.3.18 22:03

שבוע בדיוק לפני חג הפסח, שיצוין ביום שישי הבא, 30.3, סוחרי שוק מחנה יהודה כבר ערוכים להתגברות תנועת הקונים בין הבסטות והדוכנים. אז איך הסוחרים ובעלי החנויות בשוק הכי תוסס בארץ מתכוננים לתקופה העמוסה, מה הירושלמים מעדיפים לקנות, ובכלל – מה נשתנה בשנים האחרונות בהרגלי הקניות של התושבים לקראת החג?

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)


1

נתחיל בדגים. בכל זאת מדובר בפסח, חג הגפילטע פיש. אז איך מתכוננים בחנויות הדגים בשוק לבואו של חג הפסח? קודם כל בהזמנת יותר סחורה, כשרה לפסח כמובן, כשבעיקר אמורים הדברים לקרפיונים וסלמון.

אחת מחנויות הדגים הוותיקות והמוכרות ביותר בשוק היא "דוד דגים", שממוקמת ברחוב השקד 15, סמוך לשדרה המרכזית של השוק המקורה.



"אנחנו בהחלט מרגישים את האווירה של פסח", מדגיש ניר, שעובד בחנות מזה כחמש שנים. "למעשה, הטירוף החל כבר לפני כשבוע, עם מרתון ירושלים שהיה בעיר, גם בגלל כל המשתתפים ובעיקר כי הלקוחות כבר התחילו לעשות את הקניות לחג".

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

ומהו דג הזהב של הירושלמים? לטענת ניר, "לכל לקוח יש את הדג האהוב עליו ולי מבחינתי אין דג מסוים שהוא הפייבוריט שלי. יש מבחר גדול מאוד. וטעים מאוד. מבחינת הביקוש, הרבה לקוחות מבקשים קרפיונים, דגי סלמון וגם את דג הנילוס".

בשנים האחרונות, ואין אחד שלא הרגיש זאת על בשרו ובעיקר בחשבון הבנק שלו, ישנה עליית מחירים של מוצרי הצריכה, עלייה שניכרת בכל תחום בחיים, ותחום המזון והדגה אינו שונה.

"אנחנו עושים התאמה למחירים", מציין ניר ומוסיף ש"בפסח הסחורה מעט יקרה בכלל ההכשרה של הדגים, אין מה לעשות עם זה. בנוסף, יש הרבה יותר לקוחות וגם זה משפיע. אין בכלל ספק שלקראת החג יש עלייה במספר הלקוחות, יש הרבה מאוד אנשים שקונים דגים רק בחגים".

ולפני סיום השיחה, אי אפשר שלא לתהות איך, אם בכלל, מתמודד עובד בחנות דגים עם הריח שנדבק? "אנחנו שוחים עם שמפו, אני משתמש בשמפו הד אנד שולדרס, הוא מוריד את הקשקשים של הדגים", אומר ניר וצוחק, "גם חומץ יכול לעזור עם הריח".

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

לא הרחק מדוד דגים, ברחוב עץ חיים 69, פועלת דגייה ותיקה נוספת, כזו שמשרתת את הירושלמים כבר עשורים רבים. למרות המולת הקונים, מתפנה בעל הבית, עוז, לשיחה קצרה ולחוצה על תקופת החגים ומספר ש"אנחנו מרגישים מאוד את חג הפסח. בימים האלה, של לפני פסח ושל לפני חגים בכלל, אפשר לראות יותר ירושלמים שמגיעים לשוק כדי לעשות קניות. זה לא כמו בשגרת היומיומית, שאז יש המון תיירים ואנשים שמגיעים לשוק בשביל מקומות הבילוי והמסעדות הרבות שנפתחו בשנים האחרונות".

איזה דג אתה הכי אוהב?
"אני באופן אישי אוהב את האמנון, אבל אין בכלל ספק שהדגים שהכי נמכרים לקראת פסח הם הקרפיון והסלמון. אם שואלים אותי, מה עדיף לגפילטע פיש, אני ממליץ על סלמון טרי".

"אני נמצא בשוק כבר 30 שנה", מוסיף עוז ואומר, "ואני מרגיש שבשנים האחרונות השוק קצת מאבד מהצביון שלו. יש פה הרבה יותר תיירים בשנים האחרונות וגם הרבה צעירים שבאים לשבת בברים ובמסעדות כדי ליהנות מהאווירה".

30 שנה זה המון זמן, איזה תקופה אתה זוכר במיוחד?
"יש המון דברים שאני זוכר, אבל אם אני צריך לבחור תקופה מסוימת, זו התקופה של הפיגועים בשוק שעשו פה המון בלגן. היום אנחנו מרגישים את השקט ואת הביטחון. הדבר הכי חשוב הוא שנהיה בריאים ושיהיה לכולם חג פסח שמח".

ברחוב האגס 3 פועלת עוד חנות דגים ותיקה ומוכרת, כזו שמושכת אליה מאות קונים – "בנצי דגים", שם מספרים כי "כבר שבוע שאנחנו מרגישים תנועה מוגברת של לקוחות. זה התחיל במרתון שהיה פה, ובשבוע האחרון יש יותר לקוחות. אנשים מנקים את הבתים לקראת החג, מנקים את המקררים ואז הם מגיעים כדי לחדש את המלאי בדגים כשרים לחג".

גם בבנצי דגים מציינים כי "מה שהולך הכי הרבה בפסח, ובאופן כללי בחגים, זה קרפיון טרי וטחון וסלמון טרי".

אני חייב לשאול, איך מתמודדים עם הריח של הדגים במשך השבוע?
"לא צריך להוריד את הריח. הדגים זו הברכה שלנו ומי שמתעסק בדגים יש לו הרבה ברכה".


2

ומהדגים נעבור לעופות, שגם הם מוגשים בכמויות לא מבוטלות בליל הסדר. לקראת החג ובשל ענייני הכשרות, עוברים העופות הכשרה מיוחדת לפסח, שבו הם מקבלים צבע אחר, כזה שמוכר כמעט לכולם – הצבע הצהוב, וזאת בשל הרתחה מיוחדת.

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

עוד יותר מערב החג, העופות הולכים בכמויות גם במהלך חול המועד, שידוע גם בכינויו חג המנגלים הישראלי. אז מה אוהבים הירושלמים על שולחן הסדר שלהם? ואיזה עוף הם מעדיפים על המנגל? באטליז סימן טוב המוכר, שלו שני סניפים בשוק, האחד ברחוב התפוח 6 והשני בשוק קניון ברחוב אגריפס 92, פגשנו את אילן סימן טוב, דור שני באטליז, שלא מהסס ומציין כי "לארוחת ליל הסדר אני ממליץ ללקוחות על שוק טלה אפוי לבן. זה חגיגי ומיוחד, וזה בעיקר טעים מאוד. אנחנו גם נותנים ללקוחות ספר מתכונים מיוחד, שמכיל את כל מוצרי האטליז, מעופות, דרך דגים ועד בשרים, העיקר שיהיה טעים".

איך אתם נערכים לפסח?

"קודם כל החנויות עוברות ניקיון כללי ויסודי, ממש כמו שכולם מכשירים את הבתים שלהם. זה אומר פרט לניקיון גם כלים חדשים, החלפת מקררים ואפילו כיסאות חדשים. הכל מתחדש ומוכשר לקראת פסח ובגדול זו תקופה מרגשת. למרבה הצער, השנה דאגו שיהיה לנו ובעיקר ללקוחות קצת יותר קשה עם כל העניין של העבודות בכניסה לעיר, אבל אנחנו מאמינים שהלקוחות יגיעו, כי בסופו של דבר – הסחורות הכי טובות והמחירים הטובים נמצאים רק בשוק".

מה זה מחירים טובים? אין עלייה במחירים בחגים?
"אנחנו משתדלים לשמור על הסטטוס קוו, אבל יש דברים שלא תלויים בנו. המון ספקים ומשחתות העלו את המחירים, גם בגלל ההכשר לפסח, מה שגורם גם לנו להעלות גם את המחירים. אבל אנחנו משתדלים להיות כמה שיותר פיירים ולתת ללקוחות מחירים נוחים".

תגיד, בתחרות שבין עופות ודגים בשולחן הסדר, מה אתה מעדיף?
"מה זאת אומרת תחרות? יש מישהו שלא אוכל גם וגם?".

כאמור, אחרי ליל הסדר ישנו את חול המועד, שאותו הישראלים ובמיוחד הירושלמים, מעבירים עם הרבה שעות על המנגל, כשמדי שנה גם בפסח הנוכחי צפויים הגנים העירוניים – גן סאקר, גן הפעמון וגם העצמאות – להתמלא בעשן רב ובניחוחות של בשר על האש.

"מי שמכיר אותנו יודע שאנחנו מתמחים בעיקר במוצרי בשר למנגל", אומר אילן ומוסיף: "אם זה סטייקים או דליקטסים אחרים כמו כבד אווז, שקדים וכל מה שאנשים אוהבים. בכלל, אנחנו מרגישים שבשנים האחרונות הלקוחות יותר אניני טעם ויותר פתוחים לדברים חדשים, כך שיש הרבה דברים לעל האש".

גם "הקצבים" מבית איטליז לבנה ויהונתן ברחוב עץ חיים, טרודים בהכנות נמרצות לחג הפסח, כשגם אצלם, כמו בכל איטליז או קצבייה בשוק, הדגש הוא לא רק על ליל הסדר אלא, ואולי בעיקר, על חול המועד ועל הנפנופים המסורתיים של החג.

"יש תכונה גדולה והרגשה מאוד טובה לקראת החג", אומר אחד העובדים באיטליז. "אנחנו מרגישים את האווירה ומזמינים את כל הירושלמים לבוא לשוק וליהנות מהמוצרים הטריים שלנו".

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

במה שונות ההכנות לקראת פסח מימים רגלים?
"אנחנו מתארגנים למסות הרבה יותר גדולות של לקוחות. מעבר לכך, יש את ההכשר לפסח שאחת התופעות הבולטות שלו זה שהעופות הופכים להיות צהובים".

איזה מוצרים הכי נמכרים בימים האלה?
"יש דרישה גדולה יותר לסטייקים ובאופן כללי לדברים שהולכים טוב בעל האש".


3

השלב הבא בסדר, אחרי האוכל, שתיית כוס היין הרביעית ושירת "אחד מי יודע" ו"חד גדיא", מגיע הפינלה המתוק עם שלל קינוחים ועוגות מיוחדות לפסח, והמלוח עם קעריות הפיצוחים שנמצאות כמעט על כל שולחן.

עניין הקינוחים והמתוקים הופך, כמובן, ללא פשוט בגלל עניין הכשרות, אבל אל דאגה – את הרוגלעך ושלל המאפים מקמח מחליפים במאפיות השוק בעוגיות כשרות לפסח, שנחטפות בקצב מסחרר.



"בכל שנה יש לנו מאפים כשרים לפסח וכמובן שיש את העוגיות הרגילות של החג, שהן קוקוס ובוטנים", אומר גיא, בעלי מאפיית דובדבן. "אנחנו כבר מרגישים את הכמות ההולכת והגדלה של הלקוחות ומספקים להם את האיכות המוכרת שלנו".

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

ישנם מאפים חדשים שלא היו בשנים האחרונות?
"יש בורקסים כשרים לפסח, עוגיות מיוחדות עם שוקולד ותפוחים ועוד דברים מעניינים".

על מה אתה היית ממליץ?
"יש באמת הרבה והכי מומלץ זה לבוא ולטעום. אני באופן אישי אוהב הכי הרבה את עוגיות השוקולד של פסח. אנשים שרואים את העוגיות לא מאמיניים שזה כשר, הם שואלים שוב ושוב כי הם חושבים שזה חמץ".

אתה מרגיש אווירה שונה בשוק לעומת שנים אחרות?
"השוק כולו עובר שינוי עם הרבה יותר תיירים ובליינים שמגיעים לפאבים,

למסעדות ולבתי הקפה שלא היו פה פעם. אבל השוק מסתגל".


4

בגזרת המלוחים, שכוללים בעיקר פיצוחים, אחד מהוותיקים בשוק הוא פיצוחי עמדי. אבי, הבעלים של המקום, שמעיד כי הוא עובד בדוכן כבר 28 שנים, מרגיש את התכונה המיוחדת לקראת פסח.

"בוודאי שמרגישים את אווירת החג", הוא אומר. "אנשים מנקים את כל החמץ, מכשירים את הבתים וקונים הכל כשר לפסח. כל האוכל מתחדש. זה חג טוב עם אווירה טובה, עם ניקיון. תענוג".

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

לקראת החג, מה הולך יותר – גרעינים שחורים או גרעיני אבטיח?
"אצלנו הכל הולך. המכירות כמובן עולות בגלל מה שכבר אמרתי – שאנשים מחדשים את הכל וקונים כשר לפסח. זה חג כיף ונעים".

עם ותק כמו שלך, אתה מרגיש שינוי בשנים האחרונות מבחינת הלקוחות?
"מה שקורה בענף שלנו הוא שיש יותר מודעות חזקה מאוד לכל השקדים, אגוזים ודומיהם לקנות טבעי ולא קלוי. יש המלצה רפואית וכל מי שאוכל את הטבעי זה עושה לו רק טוב".

מקום פופולרי אחר בשוק הוא "פיצוחי מורנו" שנמצא בשדרת המרכזית בשוק מחנה יהודה. מאחורי הדוכן נמצא שובל, עובד המקום, שאומר בהתרגשות: "יש תכונה מיוחדת לקראת החג. עושים הרבה ניקיונות ומכשירים את החנות לפסח. מעבר להכשר, אנחנו רוצים שיהיה נקי ויפה ודואגים לכך שתהיה סחורה טובה".



מה הירושלמים הכי אוהבים לקנות?
"גרעינים, אבטיח או חמנייה. גם קשיו מאוד הולך, ואני באופן אישי ממליץ לכולם לקחת קשיו – זה הכי טעים שיש".

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

עד כמה אתה מרגישים לחץ לקראת החג?
"מרגישים מאוד. יש יותר לקוחות והם קונים הרבה יותר מבדרך כלל. כל זאת למרות שהשוק נפגע מכל עבודות השיפוץ בכניסה לעיר. דרכי ההגעה, פרט לרכבת, לא הכי נוחות. אין יותר מדי חנייה ומאוד קשה להגיע לכאן. אבל עזוב את זה בצד, הדבר הכי חשוב הוא יאללה בית"ר".

5

ואם כבר בית"ר ירושלים, אז אי אפשר בלי ירון צדקיהו, מלך החמוצים של השוק ממעדניית צדקיהו שפועל ברחוב עץ חיים 70, אשר נמנה על אוהדיה הוותיקים והמוכרים ביותר של הקבוצה.



 

"בית"ר זו הפתעת העונה בינתיים, מי ספר אותנו וחשב שנגיע למצב הזה. כל יום שעובר – דיינו", אומר צדקיהו.

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

אז מה, מהיום כל זית איתי שכטר?
"לא, לא. מה שהיה בתקופה ההיא נשאר שם. מלמיליאן יישאר מלמיליאן, ואף אחד לא ייקח את זה ממנו. רק בתקופה אחת אמרו כאן בשוק כל 'תות שדה מלמיליאן' ו'כל בננה מלמיליאן'. זה שייך לתקופה אחרת ורק למלמיליאן. אבל זו עונה מדהימה, הפתעה לכולנו. יש מישהו שמצליח לנצח את כל הכדורגל בארץ – זה הבעלים".

ובמעבר חד, במה שונים הימים שלפני חג הפסח מימים רגילים?
"האביב. כמו שאומר השיר – אביב הגיע פסח בא".

ומבחינת ההכנות וההיערכות שלכם?
"קודם כל יש את הכשרות, עצם זה שעושים הכשרה והגעלה נותן את האווירה – נותן ריח של חג באוויר, של פסח. יש אופטימיות זהירה. עם התנועה ששינו בעקבות הפיתוח של הכניסה לעיר, יש קצת ירידה במכירות. מפחידים את האנשים ויש אינפורמציה לא נכונה שרחוב אגריפס סגור – אבל אגריפס פתוח לחלוטין ואפשר לנסוע עליו ולהגיע לשוק".

ומה אתה מאחל לתושבי ירושלים?
"חג שמח, חג חירות אהבה ושמחה".

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: אסף קרלה)


6

נינו פרץ (צילום: מתוך פייסבוק)

נינו פרץ (צילום: מתוך פייסבוק)

את הסיבוב השנתי בשוק, מסכם "כל העיר" בשיחה עם נינו פרץ, יו"ר ועד סוחרי השוק, שמבטיח כי פסח הקרוב ובכלל האביב והקיץ בשוק הולכים להיות שמחים ומיוחדים.

"הצלחתי לאגד את הסוחרים שיעשו מבצעים", אומר פרץ ומוסיף: "יש גם את קופון נטו, שאנשים מגיעים עם אפליקציה של קופון ונהנים. אנחנו עובדים כרגע על שדרוג החוויה של הלקוחות, מארגנים שאטלים שיביאו אנשים לשוק מחניונים שנמצאים במתחם התחנה או בגבע התחמושת. אנחנו כמובן מזמינים את כולם לבוא ולראות את השדרוג שעבר השוק – את הגגות והמפוחים, שהפכו את השוק למקום ממוזג ונעים. גם את התאורה שדרגנו וכמובן שגם את חיי הלילה.

פרץ מוסיף ומספר כי במהלך החודשים הקרובים ישולבו פעילויות רחוב לגיל הרך, כך שגם הילדים שמגיעים עם ההורים לקניות יוכלו ליהנות ממופעי קוסמים, תיאטרון בובות ועד.

"אני רוצה להודות לראש העיר ולעוזריו וגם לשר התיירות שהשקיעו ונתנו לנו מעל ומעבר", מציין פרץ ומדגיש: "אני מזמין את כל תושבי ירושלים להגיע וליהנות בשוק מאווירת חג ובעיקר מהסחורה הכי טרייה ומהמבחר הכי גדול".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר