מצעד הגאווה בירושלים בשנה שעברה (צילום: אורן בן חקון)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: אורן בן חקון)

לקראת מצעד הגאווה: עימות חזיתי בין קהילת הלהט"ב לבין המשטרה והעירייה

בשיחה עם "כל העיר" אומרים בקהילת הלהט"ב בזעם: העירייה לא אישרה תקציב בסך חצי מיליון שקלים, המשטרה דורשת לראשונה לבדוק תעודות זהות במצעד הגאווה; העירייה ל"כל העיר": התקציב יאושר במועצה ביום חמישי הקרוב. במשטרה מסבירים - מדובר בדרישה לשמירת שלום הצועדים

פורסם בתאריך: 27.5.19 17:35

שבוע וחצי למצעד הגאווה בירושלים: עימות חזיתי בין עיריית ירושלים ומשטרת ירושלים לבין קהילת הלהט"ב בעיר.

ועדת התמיכות בעיריית ירושלים לא אישרה לפני כשעה קלה את התקצוב העירוני השנתי בסך חצי מיליון שקלים המגיע לבית הפתוח על פי חוק – בעירייה מבטיחים כי התקצוב יעבור בישיבת המועצה הבאה ביום חמישי הקרוב, 30.5; כמו כן, משטרת ירושלים הודיעה כי השנה במצעד הגאווה, שיתקיים ביום חמישי הבא, 6.6, יתבקשו הצועדים לראשונה להציג תעודות זהות, במשטרה הסבירו כי מדובר במהלך לשמירת ביטחון הצועדים; זאת ועוד, היום, שני, פנה הרב הראשי של העיר אריה שטרן לראש העיר משה ליאון בבקשה שלא לתלות דגלי גאווה ברחובות ירושלים, לקראת הצעדה. בעניין זה – מבדיקת "כל העיר" עולה כי העירייה תתלה את דגלי הגאווה, כמו בכל שנה, ברחובות שבהם עובר מסלול הצעדה.

"ב-48 השעות האחרונות אנחנו עדים למתקפה של ממש נגד הבית הפתוח ונגד מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, בעוצמות ובהיקף שאנחנו לא זוכרים כדוגמתו שנים רבות", נמסר מהבית הפתוח, "ושבוע וחצי לפני שהמצעד אמור לצעוד, ביום חמישי ה-6.6. מול הניסיונות לפגוע ואולי אף לבטל את המצעד תתכנס הנהלת הבית הפתוח לישיבת חירום הערב ותעדכן בצעדים הבאים בהקדם".



העירייה: התקצוב השנתי לא אושר

ועדת התמיכות העירונית, שהתכנסה היום, שני, לא אישרה תקציב עירוני בסך חצי מיליון שקלים עבור פעילות הבית הפתוח, הכוללת בין השאר את הפקת מצעד הגאווה בירושלים בעוד כשבוע וחצי. כידוע, מדובר בתמיכה כספית הניתנת לבית הפתוח מכוח פסיקת בית המשפט העליון משנת 2010. מנגד, בעירייה מבטיחים כי התקצוב יאושר במועצת עיריית ירושלים ביום חמישי הקרוב.

חברת הקואליציה העירונית לורה ורטון (מרצ), שחברה בוועדת התמיכות העירונית, מציינת כי "החרדים בעיריית ירושלים השתוללו והצביעו בוועדת התמיכות נגד הקריטריונים לבית הפתוח. הנושא יוחזר לוועדה המקצועית. כמובן שהנושא יאושר בסוף – אם לא אני אעזוב את הקואליציה, אבל סומכת על ראש העיר. מקוממת אותי ההתנהגות, הבורות הזאת, חוסר ההבנה והפורענות של הימין הקיצוני והחרדים. אעשה הכל לוודא שהעוולות יתוקנו במהירה".


לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)


יו"ר האופוזיציה העירונית עופר ברקוביץ (התעוררות), מוסיף ותוקף: "קואליציית ליאון ממשיכה לפגוע באיזונים העדינים בירושלים, ושוללת היום את התמיכה בבית הפתוח. זאת החלטה לא חוקית נוגדת את פסיקת בית המשפט העליון, ככה לא מנהלים עיר מורכבת. לכל קהילה הזכות לקבל תקציב בירושלים. המנסים למנוע זאת פוגעים ביכולתה של ירושלים להיות מורכבת מכל גווני החברה הישראלית. נילחם לשנות את ההחלטה ונתמוך בתקציב גם לקהילה הגאה בירושלים. חברי המועצה הפלורליסטיים בקואליציית ליאון צריכים לעשות חשבון נפש, האם הם עלי תאנה חסרי השפעה. על ורטון וחביליו להפסיק את מכירת עקרונותיהם בשביל כיסא. היום זה ברור יותר מתמיד".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לפניית "כל העיר" כי "'עיריית ירושלים פועלת לפי עקרון שמירת הסטטוס-קוו וכיבוד כל אדם באשר הוא. תקצוב הבית הפתוח יאושר במועצה ביום חמישי הקרוב, כבכל שנה".



המשטרה: לראשונה – הצועדים יציגו תעודות זהות

בקהילה הגאה בירושלים זועמים על דרישתה החדשה של משטרת ירושלים, לפיה הצועדים והצועדות יציגו לראשונה תעודות זהות בכניסה למתחם הכינוס של הצעדה, סמוך לגן הפעמון. במשטרת ירושלים הסבירו כי מדובר בדרישה לשמירה על ביטחונם של הצועדים.

אייל לוריא-פרדס, חבר סניף מרצ ירושלים, ממובילי המאבק לקידום זכויות הלהט"ב, אומר בשיחה ל"כל העיר": "אי אפשר לבנות מערך אבטחה למצעד הגאווה במנותק מכל הרגישויות של הקהילה. אסור לאפשר מצב בו פלסטינים, טרנסים.ות ולהט"בים בארון יחששו להגיע למצעד – גם זה חלק מהביטחון – הביטחון הנפשי לבוא לצעוד בגאווה".

"המשטרה העלתה את הדרישה שכל הצועדים יזדהו באמצעות תעודות זהות – אנחנו הבהרנו כמה זה בעייתי", אומר ערן גלובוס, מנכ"ל הבית הפתוח. "קודם כל אנשים טרנסג'נדרים, שנמצאים בתהליך של שינוי מגדרי או שעשו את זה בעבר – הרבה מאוד פעמים בתעודת הזהות או במסמכים המזהים כתוב משהו אחר. הם חוששים שילעגו עליהם, או שהם יהיו חשופים לאלימות או שהשוטרים לא יבינו אותם. הקהילה הטרנסג'נדרית מאוד חשופה לאלימות, ולכן זו דרישה בעיייתית. כמו כן, לבני נוער אין תעודות זהות. בנוסף, אנשים שעדיין בתוך הארון יפחדו שירשמו את הפרטים שלהם. הבהרנו למשטרה שאנחנו מרגישים לא בנוח עם הדרישה הזו, אנחנו לא מתערבים בהסדרי הביטחון, אם בסוף זוהי דרישה בטיחותית – אנחנו נבחן את צעדינו בהקשר הזה".


ערן גלובוס (צילום: עופרית אסף)

ערן גלובוס (צילום: עופרית אסף)


"הבית הפתוח ידע ללכת להרבה זירות כשהיה צריך להיאבק מול המשטרה, גם בתקשורת וגם בבית משפט", מוסיף ומדגיש גלובוס, "אנחנו כמובן לא רוצים להגיע לשם. מערכת היחסים שלנו עם המשטרה היא טובה והדבר הכי חשוב מבחינתנו זה בטחון הצועדים. אם תהיה הצדקה לכך לא ניאבק בזה, אבל נוודא שזה ייעשה בדרך הרגישה ביותר".

ממשטרת ירושלים נמסר לפניית "כל העיר" כי "מתוקף תפקידנו על פי חוק לשמירת שלום הציבור וביטחונו, משטרת ישראל נערכת באופן סדור ומקצועי לקראת קיומו של מצעד הגאווה בירושלים. כחלק מההיערכות המשטרתית ועל מנת לאפשר את קיומו התקין והבטוח של המצעד, תפעל המשטרה בכוחות גדולים, גלויים וסמויים ובנוסף יתבצע בידוק על פי צורך בכניסות לתוואי המצעד, ובכלל זאת דרישה להצגת תעודה מזהה כקבוע ב'חוק החזקת תעודת זהות והצגתה'. משטרת ישראל תמשיך בהיערכות למצעד הגאווה בירושלים וביצוע כל הפעולות הנדרשות עפ"י חוק במטרה להבטיח את קיומו התקין ושלום משתתפיו".


הרב אריה שטרן (צילום: אורן בן חקון)

הרב אריה שטרן (צילום: אורן בן חקון)


ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

הרב הראשי של העיר לראש העיר: אל תתלה את דגלי הגאווה

הרב הראשי של ירושלים אריה שטרן פנה היום, שני, לראש העיר משה ליאון בבקשה שלא לתלות את דגלי הגאווה ברחובות ירושלים. כידוע, בכל שנה, לפני מצעד הגאווה תולה עיריית ירושלים את דגלי הגאווה ברחובות שבהם עובר מסלול המצעד. בעירייה מבטיחים היום כי דגלי הגאווה ייתלו בירושלים, וזאת על פי פסיקות משפטיות בנושא.

"יודע אני שמבחינת החוק אין לראש העיר את היכולת למנוע אצה מצעד ועל כן ביקשתי ממך שלפחות תיתן הוראה שלא להניף את הדגלים שמכערים את העיר", כך מציין הרב שטרן במכתבו.

מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים תפעל על פי הנחיות היועץ המשפטי לעירייה, לפיהן יש לתלותם. כפי שהיה בכל השנים האחרונות, ובהסתמך על פסיקות בתי המשפט בעניין".


המכתב ששלח הרב הראשי של ירושלים אריה שטרן לראש העיר משה ליאון, היום, שני



בתוך כך, ברקע המאבקים מול הגופים השונים – היום, שני, הושק קליפ הנושא של מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים לשנת 2019 שכתבה וביצעה להקת היללהאר (HILLHAR) את השיר Celebrate. המצעד הירושלמי בהפקת הבית הפתוח בירושלים יתקיים ב-6.6 בסימן "קהילה אחת פנים רבות", ויפתח לראשונה בהיסטוריה את אירועי הגאווה בארץ.





 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. עג

    אפשר תמיד לערוך את המצעד באיצטדיון, כמו לפני עשור. מעניין שאז אף אחד לא עשה בעיות. העיקר לסגור את כל מרכז העיר.

  2. אייל

    חלאס כ
    בר עם הגועל הזה תעשו משאל עם ונראה הרוב הירושלמי לא תומך בביזיון הזה גאווה? רק אצלכם. אין לכם בכלל במה להתגאות. שכל אחד יעשה מה שבא לו בבית שלו למה צריך בחוץ ש כולם רואים והילדים הקטנים את כל הסטיות והתופעות לוואי שלכם גועל נפש

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר