צבעוני כן, רועש לא - זיקוקים בירושלים (צילום: יוני קלברמן)
זיקוקים בירושלים (צילום: יוני קלברמן)

בגלל המלחמה והלומי הקרב – ותרו על הזיקוקים והנפצים

חג פורים יחגג השנה בצל המלחמה, וסביב השיח הנרחב בנושא השימוש בנפצים/זיקוקין, מסבירה טל לבנה, פסיכולוגית קלינית-מדריכה ומנהלת מערך בריאות הנפש במאוחדת מחוז ירושלים, על הפרעה פוסט טראומטית, ולמה השנה, יותר מתמיד, חשוב להימנע משימוש בנפצים ובזיקוקין רועשים

פורסם בתאריך: 22.3.24 08:58

חג הפורים כבר ממש כאן, והשנה הנפצים הופכים לגורם פוטנציאלי לטריגר עבור רבים. עבור החיילים שחזרו ואנשים המתמודדים עם פוסט טראומה, עבור הלומי הקרב, וגם ילדים ומבוגרים שקולות המלחמה ואירועי השבעה באוקטובר עדיין טראומתיים עבורם, השימוש בנפצים מעורר מצוקה קשה ויכול להחריף את הסימפטומים ואת המצב הנפשי.

הילדים (ותתפלאו – גם חלק לא מבוטל מההורים) שמשתמשים בנפצים חושבים שמדובר בסך הכול בסוג של "שעשוע רועש" לחג, אבל לאלו הסובלים מפוסט טראומה (PTSD) על רקע לאומי, הזיכרון של האירועים הטראומטיים שחוו מלווה אותם והקשיים הם יומיומיים. קולות הנפץ של הנפצים כמו מחזירים את הסובלים מטראומה בבת אחת ובלי שליטה לאירועים הקשים ולחרדה שחוו.

השנה הצטרפו למעגל הזה אנשים רבים שחוו מקרוב את אירועי ה-7 באוקטובר, בני משפחותיהם וחבריהם, וכן נפגעי חרדה מאזעקות צבע אדום שפעלו לעיתים תכופות בחלקים רבים ברחבי הארץ.

אז מהי הפרעה פוסט טראומטית?
הפרעה פוסט טראומטית (PTSD) מתפתחת בעקבות אירוע שנחווה כמסכן את שלמותו הפיזית והנפשית של האדם, שנכח באירוע או היה עד לו. ההפרעה יכולה להופיע בסמוך לאירוע, אך גם יכולה להופיע לאחר תקופה ממושכת של חודשים ושנים.

ל-PTSD סימפטומים מסוגים שונים. חלקם חודרניים כמו סיוטים ופלאשבקים שמהם האדם סובל, חלקם סימפטומים הימנעותיים שכוללים הימנעות ממקומות, אנשים וזיכרונות הקשורים לאירוע, וכן אנחנו רואים שיש אצל אנשים שסובלים מ-PTSD שינויים במצב הרוח ובאופן החשיבה. רבים מהם חווים אשמה או סובלים מקשיי ריכוז. אנחנו רואים הרבה פעמים גם עוררות יתר הבאה לידי ביטוי בדריכות, נטייה להתפרצויות, קשיי הירדמות, בעיות שינה, ועוד. אם הסימפטומים נמשכים יותר מחודש הם עשויים להצביע על הפרעה פוסט טראומטית שיכולה לגרום למצוקה ניכרת ולעיתים לפגיעה קשה בתפקוד.


טל לבנה, מנהלת מערך בריאות הנפש של מאוחדת (צילום: דוברות מאוחדת)

טל לבנה, מנהלת מערך בריאות הנפש של מאוחדת (צילום: דוברות מאוחדת)


 

 

הניסיון שלנו מלמד שמרבית האנשים יתאוששו מאירועים טראומטיים בעצמם עם החזרה לשגרה. ואכן מאז ה-7/10 לצד הקושי והמצוקה, אנחנו רואים את החוסן של האנשים ואת היכולת להשתקם, להתגבר, ואפילו להיבנות גם מאירועים קשים ביותר. אך כאשר הסימפטומים לא נרגעים עם הזמן והמצוקה נשארת, כדאי מאוד לפנות לטיפול. במאוחדת קיימים טיפולים שונים לטיפול בטראומה – טיפולים פסיכולוגיים מסוגים שונים וכן טיפולים פסיכיאטריים. הטיפול בהפרעה פוסט טראומטית יכול לסייע מאוד בעיבוד החוויות הקשות ולהקל את הסימפטומים.

חשוב להדגיש שסימפטומים פוסט טראומטיים ופניה לטיפול לא מעידים בשום אופן על חולשה. מדובר בתגובה נורמלית של אדם למצב שהוא לא נורמלי, ובמאמץ לארגן ולעבד את החוויה הקשה ולתת לה משמעות.


זיקוקין ונפצים שנתפסו השבוע על ידי המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

זיקוקין ונפצים שנתפסו השבוע על ידי המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)


בנימה אישית, עבורי זו זכות גדולה לטפל באנשים שסובלים מפוסט טראומה. אלה המטופלים שאני מרגישה שניתנת לנו ההזדמנות לתקן את מה שהעולם שבר אצלם. מדובר במשימה מורכבת אבל בהחלט אפשרית שמסייעת ומקלה מאוד על המצוקה של הסובלים מפוסט טראומה והקרובים להם.

בואו נוותר כולנו על הנפצים בחג הקרוב. נכבד את הקושי של הסובלים מפוסט טראומה עקב חוויות המלחמה. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות עבורם ועבורנו כחברה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר