ההתחלה של מתחם קוקיא בסמוך לצומת האיקסים (צילום: אדם אקרמן)
ההתחלה של מתחם קוקיא בסמוך לצומת האיקסים (צילום: אדם אקרמן)

הלחץ של מהנדס העיר לא עזר – לא יוקם מגדל של 40 קומות בצומת האיקסים

פורסם לראשונה ב"כל העיר": מתחם קוקיא בצומת האיקסים לכיוון מזרח לא יחרוג מבינוי של 10 קומות, זאת לאחר שוועדת התכנון בעיריית ירושלים לא קיבלה, שוב, את עמדת מהנדס העיר יואל אבן, שדרש וקיבל דיון חוזר למרות התנגדות חלק מחברי הוועדה. למרות ההחלטה - אבן לא מוותר וככל הנראה יציג בפני הוועדה המחוזית עמדה הפוכה מזו שהתקבלה

פורסם בתאריך: 19.2.25 08:02

ועדת התכנון והבנייה בעיריית ירושלים החליטה לדבוק בעמדתה המקורית ולא לאשר הקמת מגדל במתחם קוקיא במרכז העיר, זאת לאחר סערה רבתי שהתחוללה בחודש שעבר.

כזכור, כפי שפורסם לראשונה ב"כל העיר", בדיון שהתקיים ב-22 בינואר החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בראשות סגן ומ"מ ראש העיר אליעזר ראוכברגר, שלא לקבל את עמדת נציג מהנדס העיר ולא לאשר בינוי של מגדל בן 40 קומות על צומת האיקסים לכיוון מזרח, זאת בהתאם למדיניות שנקבעה ועל מנת שלא להאפיל על העיר העתיקה עם מגדלים רבי קומות. התוכנית שהוצגה בוועדה ואף זכתה לתמיכת מהנדס העיר כללה גם מגדל בן 25 קומות בסמוך לכיכר ציון – בסוף מתחם קוקיא שממוקם על רחוב יפו – מצומת האיקסים (קינג ג'ורג'-יפו) ועד לרחוב החבצלת.

לאחר ההצבעה, ולאחר שעמדתו, כפי שהוצגה על ידי נציגו אמי ארבל, נכנס מהנדס העיר יואל אבן אל חדר הוועדה וביקש לקיים דיון חוזר כדי שעמדתו תישמע. סערה גדולה התחוללה באותם רגעים, כשרבים מבין חברה לא הצליחו להבין מדוע אבן מבקש דיון חוזר וטענו כי עמדת משרד המהנדס נשמעה וההחלטה שהתקבלה – התקבלה. סגן ראש העיר יוסי חביליו אף טען שקיום דיון חוזר אחרי ההצבעה אינו חוקי, אך היועמ"ש לעירייה הכשיר את קיומו של דיון חוזר.

שבוע לאחר הסערה – התקיים דיון חוזר שבו הציג אבן בעצמו את עמדת משרד מהנדס העיר. היא הסביר מדוע התוכנית להקמת מגדל – גם אם היא חורגת מהמדיניות שנקבעה שלא יהיה בינוי של מעל 10 קומות מרחוב קינג ג'ורג' לכיוון מזרח – עדיפה על החלופות.

בסיום הדיון, שגם בו התעוררו ויכוחים נוקבים, הודיע יו"ר הוועדה ראוכברגר שהוועדה צריכה לשקול את הדברים ולא התקיימה הצבעה חוזרת. בימים האחרונים החליט ראוכברגר, ביחד עם כל חברי ועדת התכנון, שאין צורך לקיים דיון חוזר – כך שההחלטה הראשונית שהתקבלה – הקובעת בינוי של עד 10 קומות – תישאר על כנה.

"הוועדה לא רואה צידוק לחריגה למדיניות שנהוגה עד היום בנושא גובה הבנייה בקרבת חומות העיר העתיקה וממזרח לצומת האיקסים". נכתב בפרוטוקול הדיון המקורי, וכעת, כאמור, הוחלט שלא לשנות את ההחלטה למרות ההצגה והעמדה הנחרצת של מהנדס העיר אבן.


התוכנית במתחם 'קוקיא' במרכז העיר (צילומי הדמייה: באדר אדריכלים)

הדמיית התוכנית במתחם 'קוקיא' במרכז העיר (צילום הדמייה: באדר אדריכלים)


 

 

אולם, למרות ההחלטה החוזרת של ועדת התכנון העירונית – מהנדס העיר אבן לא מוותר ובכוונתו להציג את עמדתו גם בפני הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, בתקווה שהיא לא תקבל את המלצת ועדת התכנון העירונית ותאשר את הבינוי של המגדל הגבוה.

"חוות דעת מהנדס העיר בנוגע לתכנית היא שיש לאשרה", נמסר מעיריית ירושלים בעבר בנוגע לתוכנית. "מדובר בתכנית המציעה בינוי על המתחם האחרון מתוך תכנית גוש 50, שמכוחה כבר נבנו כל הבניינים, ונותר בה המגרש האחרון על ציר יפו והרכבת הקלה. המגרש צומצם בצורה משמעותית ביחס למגרש המקורי, בגלל מיקומה של תחנת הרכבת הכבדה במערב המגרש. כמו כן, במהלך קידום התכנית נבחנו חלופות בניה שונות ומספר הבניינים שונה.

"מהנדס העיר סבור כי החלופה שמציעה שני בניינים, אחד גבוה בצמוד לתחנת הרכבת הכבדה העתידית ואחד נמוך יותר בהמשך לאורך רחוב יפו היא נכונה יותר למרקם האורבאני מאשר יצירה של בינוי מאסיבי ורציף לאורך כל המגרש הארוך, כפי שאושר בעבר בתכנית קודמת. בנוסף, העמדה התכנונית גורסת שיש חשיבות רבה ליצירת רחוב חדש להולכי רגל – מרחוב יפו, דרך הפרויקט הנפתח בצורה טובה אל עברו של השטח הציבורי הפתוח מצפון (השצ״פ לצד בית אנה טיכו) ולמקבץ הבתים לשימור מצפון. נושא זה מופיע בהמלצה לוועדה. בדיון לפני עשרה ימים סוכם כי לצד ההמלצה לוועדה המחוזית, יובא הנושא לדיון נוסף בוועדת התכנון הבאה, כפי שמבוצע כעת".

 

תגובות

24 תגובות
24 תגובות
  1. דוד

    כל הכבוד לועדה לתכנון שעמדו איתנה לשמור על צביונה של מרכז העיר ההיסטורי והעיר העתיקה על אף הנחישות של מהנדס העיר לשנות את פני האזור בחוסר כבוד משווע

  2. גדי מרגול

    באפי עולה ריח לא נעים. כשמהנדס העיר מתעקש כל כך להעביר את תכניתו, אולי יש מאחריו גורם שלוחץ, שמאד מעוניין ב 40 קומות מסיבות כלכליות נטו, גורם שאולי אף הבטיח למהנדס שיפוי מסוים תמורת הצלחה בהעברת התכנית. במלים אחרות – שין וו חית דלת.
    אני לו אני ראש העיר, הייתי מזמן את מר יואל אבן לשיחה בארבע עיניים, ומבקש-דורש ממנו לפתוח את כל הקלפים ולהניח על השולחן.
    למול עינינו חייב לעמוד כל העת תקדים מגדלי הולילנד.

  3. הנאשם לכלא

    זה כבר מעורר חשד, כדאי לבדוק למה הוא מתעקש על סטיה כל כך בוטה מהמקובל. מניסיון העבר יש דברים נסתרים והגיע הזמן לבדוק.

  4. נמרוד ביניש (בניש)

    החלטה עגומה של הועדה המקומית.
    לייצר בינוי רציף של 10 קומות רציפות ללא אוויר, שברור לאיזו אוכלסיה זה יגיע וללא המעבר שרצו וללא ניצול משאב הקרקע של הרכבת הכבדה המגיעה לפינה של הצומת זה מעשה תכנוני לא נכון. צודק מהנדס העיר בעמדה שלו לבינוי מדורג ומרווח יותר. הציר של קינג גורג גם ככה נבנה לגובה מה זה משנה הפינה הזאת ואת זאת שצמודה לרכבת הכבדה! כולי תקווה שהמחוזית יקבלו את עמדתו הנכונה!

  5. אחת שיודעת

    חבל שלא מקשיבים למהנדס העיר. הוא אדם אמין וישר שרואה בטובת הציבור הירושלמי ומנוסה מאוד בתפקידו. חבל שמנסים להכפיש את שמו לשווא. אין פה צדק. אנשים שרוצים לעשות טוב בעולם הזה תמיד יהיו להם מתנגדים…

  6. ציפי

    מסתבר שעיקר הבעיה בבניה בירושלים זה מהנדס העיר אז הגיע הזמן שמשה ליאון יפטר את הברנש שהורס את ירושלים

  7. דוד.

    לא מובן לי מדוע יש רק אלטרנטיבה אחת? מה, רק חלופה של 40 קומות!? אין אפשרות של מדורגים של 15, 20 קומות? 40 קומות משנה לחלוטין את המרקם האורבנית והקו האדריכלי של עיר בת 3,000 שנה!
    להפעיל מעט את המוח, ולייצר חלופה למגדל של 40 קומות! אגב, האם זה המגדל שיוקם על כיכר דווידקא, במקום אברהם הוסטל? או שזה עוד מפלצת, 40 קומות צמוד ל 40 קומות!?!?

  8. סול לוי

    מהנדס העיר יודע מה הוא עושה. מהיכרות איתו הוא עזר לי מאוד בתור תושבת והיה קשוב ברמה אישית לצרכים שלנו בשכונה ולמצוקות שלנו. לא היה מהנדס קשוב ומסור לירושלים כפי שמהנדס יואל קשוב ומסור לתושבים 24/7 עם חן סבלנות והקשבה לתושבים. חבל מאוד להציג אותו ככה באור לא צודק ולא נכון. אין לו אינטרס מלבד לעזור לקדם את ירושלים.

  9. אזרח מודאג

    ככה צריך להיות קודם טובת הציבו,
    ולא טובת הקבלנים כמו שבבאר שבע נוהגים , הקבלן עדיף על התושב.

  10. ככככ

    א. לחקור את האינטרסים של מהנדס העיר מאחורי הטובססיה שלו.
    ב. לפרסם תמונה רלוונטית לתכנית ולא החלק שבו רואים רק 4 קומות ולא את כלל המפלצת שמציעים לבנות.
    ג. להפסיק לבנות מגדלים של 20, 30 ו50 קומות. ישראל לא ערוכה לזה והעלויות לדיירים גבוהות במיוחד.

  11. לאון מחריב ירושלים

    טוב מאוד,גם ת50 קומות בקינג גורג על גן העצמאות לבטל
    מגדלים תבנו בכניסה לעיר,לא במרכז העיר ההיסטורי

  12. יוסי

    מעניין מה מניע מהנדס עיר, לנסות ולסתור (ולהפוך)החלטות עקרוניות הנוגעות לשמירת המרקם באזור הסמוך לחומות העיר

  13. רות

    מהנדס העיר די עם המגדלים, הרסת את הצביון של ירושלים. אנחנו לא ניו-יורק אנחנו הבירה של מדינת ישראל

  14. שומר הסף

    בזמנים כאלה קריטיים לעיר , חייב למנות צוות חוקרים מלהב 433 כבר עכשיו , כי אחרי זה כנראה יהיה מאוחר

  15. ועקי

    כ ז ה ברור שיש למהנדס העיר אינטרס מובהק ב40 קומות…….ה כ ל כסף…..מי שלא רואה…עוור….

  16. המלחמה היא על התחרדות העיר!!

    אוי ואבוי. האנשים התמימים פה שחושבים שהועדה המקומית החרדית שרוצה לבנות בינוי רציף של 10 קומות עושה את זה בשביל לשמור על השימוריות של ירושלים- לא מבינים כלום! המלחמה בירושלים היא האם מרכז העיר יהיה מרכז עיר חרדי כמו במאה שערים, או מרכז עיר שוקק חיים- כמו שקיים היום! צודק מהנדס העיר שסבור שבכדי לשמור על העיר צריך לייצר בינוי אחר של עירוב שימושים על הרכבת הקלה והרכבת הכבדה. די לתמימות כבר אנשים! מתפללת שהמקומית תקבל את
    עמדת מהנדס העיר!

  17. בוחבוט

    כל הכבוד אבן וליאון!!די להפגרה העצומה של ירושלים!!! רק מגדלים בכמויות יצילו אותה מעוני חרדים וערבים. אולי תסתכלו למרכז ולחו'ל קצת מפגרים!!!???

  18. חרדי שאיכפת לו

    סוף סוף החלטה של המקומית שנותנת לנו מגורים על הרכבת! די לתקוע אותנו בשכונות מרוחקות ובעזרת השם גם המסעדות הטמאות בשוק מחנה יהודה המשוקץ יסגרו! מקווה שמהנדס העיר לא יצליח להקים מגדלים שמסלקים אותנו מהעיר!

  19. אברהם

    אין פתרונות לחרדים במרכז העיר! זה התחיל מהמלון על יפו ועכשיו הרצון לבניה כזאת. ולנו החרדים אין מקום כבר וצריכים לרדת לבית שמש.
    בערת השם שתכניות הבניה לא יצליחו ונוכל לגור בעיר. גם בקרית יובל. גם בקטמונים ובכל מקום. ירושלים צריכה להיות חרדית כמו שאלוהים רוצה!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר