מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית (למעט המחיר ברכבת הקלה שכבר קפץ מוקדם יותר השנה) יזנק ביום שישי הקרוב, 25.4, בעשרות אחוזים. מחיר נסיעה בודדת באוטובוס יעלה מיום שישי 8 שקלים במקום 6 שקלים – זינוק של 33 אחוז במחיר. עלייה בשיעור מתון תירשם במחיר כרטיס בודד ברכבת ישראל – מ-9.5 שקלים ל-11 שקלים.
מכאן הדברים עוד הולכים ומסתבכים – או מתייקרים עוד יותר, כי בהתאם לעליות הללו – גם מחירי המנויים השונים בתחבורה הציבורית – כרטיס יומי, שבועי או חודשי יעלו בהתאמה.
כך למשל מחיר חופשי־חודשי לתחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות קלות ורכבת ישראל) בטווח של עד 40 ק"מ יעלה מ–267 שקל ל–323 שקל. בטווח של 41–75 ק"מ הוא יעלה מ–430 שקל ל–464 שקל, ובטווח של מעל 75 ק"מ הוא יעלה מ–639 ל–684 שקל. בכרטיס חופשי־יומי (אוטובוסים, רכבות קלות ורכבת ישראל) בטווח של עד 40 ק"מ, עליית המחיר מתונה יותר – מ-29.5 שקל ל-32.5 שקל.
צדק תחבורתי?
כאמור, עלייה המחירים של אפריל 2025 לא כוללת את הרכבת הקלה בירושלים (ובגוש דן) – זאת לאחר שהמחיר בהם כבר עלה לפני כחודשיים.
במקביל לזינוק במחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית, תיכנס לתוקפה ב-25 באפריל גם פעימה נוספת של רפורמת 'צדק תחבורתי' – גאוותה הגדולה של שרת התחבורה מירי רגב, שהיא למעשה מתן הנחות – מרביתן מגזריות – לרבים מתושבי ישראל.
אלא שהצדק התחבורתי של מירי רגב מחלק את ירושלים הלכה למעשה. חלק מתושבי העיר – מרביתם מהמגזר הערבי והחרדי – יקבלו הנחות משמעותיות של 50 אחוז ברכישת מחיר חופשי-חודשי – וחלק מתושבי העיר ישלמו את המחיר המלא. שכונות שלמות בירושלים – קרית היובל, גוננים, ארמון הנציב, פסגת זאב והר חומה – חולקו למעשה על ידי הרפורמה – וחלק מהתושבים שם זכאים להנחות – ואחרים פשוט לא. (לבדיקת הזכאות להנחות – לחצו כאן)
עד כמה גדול האבסורד? ישנם רחובות שמחולקים כך שחלק מהתושבים יקבלו את ההנחות וחלק לא. למשל – ברחוב אורוגוואי בקרית היובל – המספרים הזוגיים ברחוב אינם זכאים להנחה בתחבורה הציבורית בעוד במספרים האי זוגיים – יקבלו הנחה של 50 אחוז ברכישת 'חופשי חודשי'. וזה לא הרחוב היחיד. גם ברחוב הנרייטה סאלד חלק מהתושבים זכאים להנחה – וחלקם לא. למה? ככה. בשדרות הרצל הסיפור כמעט זהה – עד מספר 68 מקבלים הנחה. ממספר 70 ואילך – אין הנחה (רק שכאן יש גם הפרדה בין שכונת קרית משה החרדית-דתית לבין בית הכרם החילונית).
מתן ההנחות ברפורמה של השרה רגב קבע, בנוסף לתבחינים נוספים שניתנו כבר בפעימה הראשונה, כי הנחות של 50 אחוז ברכישת מנוי נסיעה חודשי בתחבורה הציבורית יינתנו גם על פי המעמד הסוציו-אקונומי של מקום המגורים. כך נוצר מצב שכל השכונות החרדיות – גם כאלו שאינן נחשבות לעניות ומחירי הדיור בהן גבוהים (שערי חסד, בית וגן ועוד) – והשכונות הערביות בעיר יקבלו את ההנחה בתחבורה הציבורית, בעוד בשכונות אחרות לא.
מעבר לכך – יש לציין ולהדגיש שוב – ההנחות הללו יינתנו רק לרוכשי כרטיס חופשי-חודשי – בין אם בהטענת הרב קו ובין אם באפליקציות השונות. במחירי הנסיעה האחרים – נסיעה בודדת, כרטיס יומי או שבועי – אין זכאות להטבה של 50 אחוז מהמחיר.
עוד במסגרת ההטבות של רפורמת ההנחות וההטבות של השרה רגב – הורדת גיל הזכאות לנסיעה בחינם לבני הגיל השלישי מגיל 75 לגיל 67. מדובר על שינוי משמעותי אשר מוסיף רבבות אנשים לפטור מתשלום על נסיעה בתחבורה הציבורית.
איך מקבלים את ההנחות?
יש לעדכן את פרופיל הנוסע ביישומוני התשלום לתחבורה ציבורית (הופאון רב פס, סלופארק, פנגו ומוביט) או ברב־קו. את הבקשה לעדכון הפרופיל ברב־קו ניתן לבצע באמצעות סריקת הכרטיס באפליקציה שבטלפון או במרכזי "על הקו" ברחבי הארץ. לפי משרד התחבורה, תהליך עדכון הפרופיל נמשך חמישה ימים.
אולם למרות זאת, תושבים לא מעטים אשר זכאים לקבלת הנחות ו/או הטבת נסיעה חינם לבני הגיל השלישי דיווחו בשבוע החולף כי עדיין לא ניתן לבצע את השינוי והעדכון של פרופיל הנוסע – כך שעל פי המסתמן, צפוי ביום שישי הקרוב בלגן לא קטן סביב סוגיית התשלום והזכאות להנחה.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
כל כך מטופש שהם מגדילים את המחיר בטענה שכעת יש יותר אנשים שיוצא להם זול יותר. זה לא שווה יותר, זו די אפלייה. ויתרה מכך, זה לא נכון ליצור "אפלייה מתקנת" על סמך מקום. לעיתים אנשים גרים במקום מסוים בגלל אילוצים כמו עבודה, לימודים… זו לא הדרך הנכונה להתנהל
ש
כתבה מוטעת שמאלנית ואנטישמית.
די לרכל על החרדים, על הדתיים ועל הערבים בלי סיבה.
החלוקה לאיזורים תלויה במדד חברתי-כלכלי.
איזורים כמו גילה, קרית היובל, קרית מנחם וכו' יקבלו הנחות למנוי חודשי ואיזורים כמו רחביה, טלביה לא יקבלו (וגם ככה האנשים שם פחות נוסעים בתחב"צ).
ש.ז
כתבה מוטעת שמאלנית ואנטישמית.
די לרכל על החרדים, על הדתיים ועל הערבים בלי סיבה.
החלוקה לאיזורים תלויה במדד חברתי-כלכלי.
איזורים כמו גילה, קרית היובל, קרית מנחם וכו' יקבלו הנחות למנוי חודשי ואיזורים כמו רחביה, טלביה לא יקבלו (וגם ככה האנשים שם פחות נוסעים בתחב"צ).
אמסלם
מירי רגב סתומה בלחץ
שי
כרגיל יש ציבור שרק מקבל ולוקח ויש ציבור שמשרת נותן ומשלם יותר לממן את הציבור הראשון שמצביע לגוש של השרה
יוסי
כמה יעלה חופשי חודשי רק בתוך ירושלים למי שאין הנחה?
מימי
לזה קוראים צדק תחבורתי??? אצל מירי רגב תמיד היו שווים ושווים יותר, תלוי כמה אתה מתחנף אליה. ביזיון חברתי!
סבא שכול
כל הכבוד למירי רגב
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
ממש הזוי עוד 5 ימים השינוי נכנס לתוקף ואי אפשר לעעון את הרב קו בפרופיל קו שהב למה ?????????
חבל. פעם היו כאן כתבות ולא תעמולות.
כל כתבה המאשימה אדם ללא הבאת תגובתו, אינה כתבה ורק מוכיחה שהעיתון הוא תעמולה זולה במקרה הטוב, והוצאת דיבה ולשון הרע במקרה השכיח.
סמול מלא מלא
שפחת החבורה לא מנסה לקרב ולחבק אוכלוסיה שלא בחרה בה . שפחת הפח הזאת למעשה מתנקמת מכל מי שלא קשור לקואליציית המוות המבחילה שלה .
טפי עליה כלבת הכלבות .
אמי1
ביזיון, אין מילה אחרת
יס
פעם היה ספר שקראו לו מדוע אתה מצביע ימין ומקבל שמאל, התשובה היא כי חברי הכנסת "הימניים" הם קולקטביסטים תומכי ניצול החברה יצרנית לטובת מימון החברה הגזלנית
דני רן
מירי רגב שרת התחבורה הכי גרועה שהייתה אי פעם, חוץ מלנסוע לכל מיני מדינות שלא לצורך היא לא מקדמת שום דבר, רק עושה נזק בלתי הפיך למדינה
יוסי
אין סיבה להבדלים בין מחירים ברחובות מסויימים. צריך להיות מחיר אחיד וזהו, מה זו האפליה הזו? אוכלוסיית נזקקקות צריכות לקבל סיוע בלי קשר, אבל אין סיבה לאפליה קבועה במחירי תחבורה ציבורית.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
כתבה מוטית סובייקטיבית שבאה להכפיש את הציבור החרדי.
עיתון תל אביבי ידוע
רוב ה - 67 חילונים
אפלייה מטורפת לרעת החרדים,
ההטבה לבני 67 ומעלה
היא קריצה למגזר החילוני במסווה של מבוגרים נזקקים
במציאות המבוגרים כולם מסודרים עם דירות ופנסיות
כלעומתם הציבור החרדי רובו ככולו גם צעירים וגם קשיי יום
ההיסטוריון
שרת התחבורה הכי כושלת בתולדות המדינה, וזה לא מפתיע כי היא גם היתה הכי כושלת בכל תפקיד שהיא עשתה בעבר
ברכות לחצי רחוב אורווגואי חח
בלי קשר למגזרים וקהלים
מירי רגב באמת סתומה אני בהלם בקבלת ההחלטות ההזוייה
רם
גם בזה רוצים לחנוק את תושבי המדינה לאיפור הם רוצים להגיה