בשכונות דרום מערב ירושלים – קרית מנחם, עיר גנים, קרית היובל, בית הכרם, בית וגן וכו' – מתחילים להבין שהם עומדים בפני כאוס תחבורתי מהמדרגה הראשונה. הרכבת הקלה תפעל עם קרון אחד בודד, חלופות האוטובוסים לא יתוגברו אלא רק יוארכו, הרכבת צפויה להיות עמוסה עוד יותר מהעומסים הבלתי נסבלים שנרשמים בה כיום, התחנות יהיו מלאות בנוסעים ובנוסעות. או שאולי בעצם לא – הם פשוט ינטשו את התחבורה הציבורית – הרכבת הקלה והאוטובוסים – לטובת הרכב הפרטי.
התוצאה? כמו שחוששת משטרת ירושלים – כאוס תחבורתי מיותר ולא הכרחי.
הבלגן יחל ב-21.5 – אז תושבת הרכבת הקלה במקטע המרכזי – בין התחנה המרכזית לבין גבעת המבתר (כל תחנות השוק ומרכז העיר). ההשבתה מתוכננת לתקופה של 14 שבועות עם תקווה גדולה לסיים את העבודות עד ה-1.9. כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", בתקופת ההשבתה הרכבת תפעל בשני מסלולים – בין נוה יעקב לגבעת המבתר בצפון העיר, ובין הדסה עין כרם לתחנה המרכזית בדרום-מערב ירושלים. לכלל נוסעי התחבורה הציבורית צפוי להיות קשה בתקופת ההשבתה – אולם, כאמור, נראה כי לתושבי דרום-מערב העיר הקושי יהיה גדול עשרות מונים – ולו מהסיבה שהרכבת תפעל עם קרון בודד (במקום 2) בשל עניינים טכניים (לא ניתן לסובב רכבת עם 2 קרונות בין התחנה המרכזית לצומת נורדאו שם יתבצעו עבודות חיבור מסילות).

תפעל רק עם קרון אחד – הרכבת הקלה בהדסה עין כרם (צילום: מתנאל רחמים)
היום, רביעי, נדהמו בשכונות דרום מערב העיר, כשגילו כי למרות הקרון הבודד – תדירות הרכבת לא תתוגבר יתר על המידה. על פי גורמי המקצוע בצוות תכנית אב לתחבורה – הרכבת תצא כל 6 דקות. אבל אותם גורמים גם טוענים שכיום הרכבת יוצאת כל 9-7 דקות, כשבפועל – יודע.ת כל נוסע.ת – התדירות נמוכה יותר. לעיתים גם מעל 10 דקות בשעות השיא.
בנוסף, התברר כי האוטובוסים שפועלים על הציר – קווים 20, 21, 24, 27, 29 – לא יתוגברו אף הם, אלא רק תהיה הארכה של נסיעתם מהתחנה המרכזית אל סביבת שוק מחנה יהודה (תחנת הטורים, אולי אף מתחם שערי צדק הישן).
בתגובה להבנה שחלחלה, ראשי 5 מינהלים קהילתיים בשכונות דרום-מערב ירושלים – יובלים, גנים, בית הכרם, בית וגן ומיתרים – יצאו בקריאה דחופה לעיריית ירושלים ולתכנית אב לתחבורה, בדרישה לעדכן לאלתר את מתווה הפעלת הרכבת הקלה במהלך חיבור הקו האדום לקו הירוק.
המכתב נשלח בשל ההפעלה החלקית של קרון אחד בלבד במקטע הדרומי שבין הדסה עין כרם לתחנה המרכזית. לטענת ראשי המינהלים, מדובר במהלך בלתי סביר, אשר יגרום לעומסים חריגים, זמני המתנה ממושכים, ופגיעה קשה ויומיומית בתושבי השכונות, ובפרט באוכלוסיות התלויות בתחבורה ציבורית – עובדים, תלמידים, סטודנטים, אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלות.

השבתת הרכבת הקלה בקיץ – חלופות התחבורה הציבורית
במכתבם הם מציעים פתרונות מיידיים: הפעלה של לפחות שני קרונות לאורך כל שעות הפעילות במקטע הפעיל, וכן הכפלת תדירות הנסיעות במטרה להתמודד עם הביקוש המוגבר הצפוי במהלך חודשי הקיץ.
בנוסף, הם דורשים מערך הסברה רחב, בהיר ונגיש, שיסביר לציבור את השינויים הצפויים ואת פתרונות התחבורה המוצעים – ולא להסתפק ב"חלופות" שמבחינה מעשית אינן נותנות מענה אמיתי.
לדבריהם, האזור כולו – מהדסה עין כרם, דרך קרית היובל, רמת דניה, בית וגן, בית הכרם ועד קרית משה – אינו יכול להישאר עם שירות תחבורתי מצומצם כל כך, במיוחד כאשר מדובר בציר תחבורה ציבורית ראשי וחיוני. ראשי המינהלים מדגישים כי הם מצפים לעדכון בדבר שינוי מיידי במתווה – עוד לפני כניסתו לתוקף.
בין השאר כתבו היו"רים: "אין זה סביר מכל דרום מערב העיר -הדסה עין כרם, קריית היובל, רמת דניה, קרית משה, בית הכרם ובית וגן וכו– יישארו עם שירות תחבורתי מצומצם ובלתי מספק".
בצוות תכנית אב לתחבורה אישרו ל"כל העיר" את הפרטים, וציינו שבמקטע הדרומי של הקו, תדירות הרכבת תעמוד על 6 דקות. במקביל, יוארכו מסלולי קווי האוטובוס משכונות דרום-מערב העיר עד לתחנה המרכזית והשוק. למרות הארכת הקווים, תדירותם הגבוהה תישמר, וזאת בזכות הגדלת מספר האוטובוסים.
השאטלים נותנים מענה מספק?
גם במטקע המרכזי – בין התחנה המרכזית לגבעת המבתר – בכלל לא בטוח שהחלופות מספיקות או מספקות. אמנם במהלך ההשבתה יופעלו 4 קווי שאטל ייעודיים וחינמיים:
– קו 500 מגבעת המבתר לדווידקה – עובר דרך ציר בר לב והנביאים עד הדווידקה, ובחזרה דרך כיח, עליאש, המלך ג'ורג', הנביאים ובר לב.
– קו 501 מגבעת התחמושת לתחנה המרכזית – עובר דרך ציר בר לב, הנביאים, כיח, אגריפס, רחוב יפו.
– קו 502 מהתחנה המרכזית לעירייה – עובר דרך יפו, אגריפס, המלך ג'ורג', אגרון, העירייה, שבטי ישראל, הנביאים, אגריפס, יפו.
– קו 503, מתחנת גבעת המבתר לעירייה – עובר דרך ציר בר לב, חיל ההנדסה ועד העירייה, ובחזרה.
אבל הקווים הללו – חשוב לציין – ייצאו בתדירות נמוכה יחסית של אחת ל-10 דקות. יש לומר – כי הרכבת הקלה בתדירות דומה – עם קיבלות נוסעים הרבה יותר גדולה – לא הצליחה לעמוד בביקושים – כך שספק אם קווי השאטל הללו יתנו מענה מספיק.
"הקווים החלופיים לרכבת הקלה שיפעלו ללא תשלום בצירים המרכזיים יעבדו בתדירות של נסיעה כל 10 דקות כל אחד, כך שבמקטעים המרכזיים במרכז העיר, בשוק מחנה יהודה ובאיזור התחנה המרכזית התדירות המשותפת שלהם תעמוד על נסיעה בכל 5-4 דקות בנוסף לקווים הסדירים הפועלים בצירים אלו", נמסר מצוות תכנית אב לתחבורה.

השבתת הרכבת הקלה בקיץ – מפת העבודות
ומה קורה בצפון העיר?
בשכונות צפון העיר – כך נדמה – ייהנו מחלופות טובות יותר ומתגבור רציני. סביר להניח שהרכבת הקלה עדיין תורגש בחסרונה, אבל נראה שכן ניתן מענה משמעותי יותר לנוסעים ולנוסעות.
ראשית – פועלים 8 קווי אוטובוס – 22, 25, 49, 65, 66, 274, 540, 541 – שישרתו את הנוסעים והנוסעות בנוסף לרכבת הקלה שתפעל בין נוה יעקב לגבעת המבתר עם 2 קרונות. בנוסף, קווי האוטובוס הללו יתוגברו. בצוות תכנית אב לתחבורה מציינים כי "מספר הנסיעות היומיות בקווים המתוגברים בשכונות נווה יעקב ופסגת זאב יעלה בכ-25 אחוז, וזאת בנוסף לשירות של הרכבת הקלה שייפעל מנווה יעקב עד גבעת המבתר".
בחזרה לאזהרות המשטרה
"המשטרה הודיעה כי היא מתנגדת לביצוע העבודות במתכונת שהוצגה. מדובר בפגיעה משמעותית בציבור שלא לצורך לתקופה ארוכה ללא מענה הולם לציבור הנוסעים" – הדברים הללו נמסרו ממשטרת ירושלים לפני כשבועיים (ב-22.4), ולאור החלופות שהוצגו – נראה כי הם לא טועים. עוד נמסר: "חרף העובדה שהתכנון בוצע מבלי לשתף את המשטרה כלל ומבלי לשמוע את עמדתה מראש, הרי שהמשטרה הציעה חלופות להשבתה המתוכננת על ידי הגורמים השונים לרבות ביצוע עבודות במקטעים לחלופין, על מנת לשמר פעולה רציפה של הרכבת לטובת הציבור. הגורמים השונים בחרו להתעלם מהצעות המשטרה ללא כל הצדקה סבירה, והתוצאה תהיה פגיעה משמעותית בציבור אשר ניתן היה למזערה".
ועכשיו – שיהיה בהצלחה לכולם בכבישים.
רחמים כהנא
חחחחח חחחחחח גדול. כל הכבוד למדה ליאון. הוא גאון תכנוני ! תודה שהצבעתם לו!
זוועה
איזה סיוט
הולך להיות כאוס מטורף
הנוסע
יפה שהולכים להוסיף מפלגים בטורים, בדוידקה, בעירייה ובשרי ישראל. זה יאפשר גמישות תפעולית וצמצום המקטעים הסגורים שכיקרו תקלות ובעבודות הנוספות (כמו הסגירה לצורך חיבור הקו הכחול במרכז העיר).