כרמית ספיר ויץ, אריה קינג (צילומים: מרק ישראל, יח"צ)
כרמית ספיר ויץ, אריה קינג (צילומים: מרק ישראל, יח"צ)

לקראת ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים: חינוך למסורת יהודית מול חינוך לתפיסה גלובאלית

בוועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, שתתקיים ביום רביעי, 21.8, בטרמינל, מתחם התחנה, יתקיים דיון בנושא "חינוך למסורת יהודית או לתפיסה גלובאלית?" בהשתתפות העיתונאית ויוצרת התוכן כרמית ספיר ויץ וחבר המועצה אריה קינג

פורסם בתאריך: 15.8.19 16:18

בוועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, שתתקיים ביום רביעי הקרוב, 21.8, בטרמינל, במתחם התחנה יתקיים דיון בנושא "חינוך למסורת יהודית או לתפיסה גלובאלית?", בהשתתפות חבר המועצה אריה קינג והעיתונאית ויוצרת התוכן כרמית ספיר ויץ,  חברת הוועד המנהל של 'JCU – תרבות בירושלים ללא גבולות' ו'מכורים לחיים – הזדמנות שנייה'.

ספיר ויץ, עיתונאית ויוצרת תוכן, אומרת כי "בכל מדינה קיים מתח בין ההקשר המקומי והתאמת החינוך אליו לבין היבטים אוניברסליים, שרוב מדינות המערב מנסות לשאוף אליהם, כמו מיומנויות של המאה ה-21. למשל היעלמותם של מקצועות משוק התעסוקה בעתיד או למידת מיומנויות עבודה בקבוצה, תחום שאינו נלמד בבתי הספר למרות הדרישה העולה בשוק. בין זה להקשר הלוקאלי לעתים יש סתירה ולפעמים אין. אין סיבה שילד ירושלמי לא ילמד את ההיסטוריה של העיר והעם שלו, ובד בבד ילמד לעבוד בקבוצה".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"הנטייה לחשוב על גלובאלי כעל מתקדם ועל לוקאלי כעל לא מתקדם, נראית לי שגויה מיסודה. ואם בכל זאת – עיר שמבקשת לספק לתושביה לימוד איכותי – גלובאלי, מקומי או שניהם יחד, צריכה תקציבים. הרכב האוכלוסייה בעיר הוא כזה שדורש מרחב יצירתי עצום, אבל המשוואה פשוטה: עיריות שיש להן יותר הכנסות, משקיעות יותר בחינוך, וירושלים היא עיר ענייה".

ספיר ויץ מוסיפה ומציינת כי "הדגש לדעתי חייב להיות שיפור דרכי ההוראה והלמידה ולאו דווקא שינוי. השיפור הוא שאיפה בריאה של כל מערכת חינוך – כללית, ערבית, חרדית. לא כל דבר צריך טלטלה. אלה מערכות ענק. אין להן באמת ריסטארט".


כרמית ספיר ויץ (צילום: מרק ישראל סלם)

כרמית ספיר ויץ (צילום: מרק ישראל סלם)


"יהדות היא ציוויליזציה שמשתרעת על פני למעלה מ-5,000 שנה בחברות אנושיות שהשאירו אחריהן ספרים, הנהגות, אמונות ודעות בקשת מאוד רחבה ומאוד מגוונת. מגילת העצמאות נותנת תשובה מאוד ברורה ואולי כדאי לחזור ולשקול לאמץ אל הלב את הנוסח שלה, שבוחר ביהודיות דמוקרטית, כזו שחותרת לשוויון, סובלנית, שכמובן נשענת על עולם המושגים ועל הזיכרון ההיסטורי המשותף ליהודים שבאים או נולדו במדינה הריבונית היהודית. בלי איומים קיומיים, ומצד שני בלי זעקת שבר נוכח כל דבר שיש לו ריח של יהדות".

מנגד, חבר מועצת העירייה אריה קינג (מאוחדים) מתייחס לנושא המסורת היהודית במערכת החינוך וטוען כי "יש בעיה במשרד החינוך באופן כללי, ובפרט בירושלים, בשל העובדה שהמשרד הכניס למערכת החינוך תכנים אוניברסליים, שלאו דווקא עולים בקנה אחד עם מורשת ישראל וערכי היהדות. אני חושב שצריך לתת דגש ותיקון כלשהו בתוך מערכת הלימודים. בירושלים, שיש לה את הערך המוסף שבו כל האתרים היהודים ההיסטוריים נמצאים, ולשלב את זה בתוך מערכת הלימודים.


חבר המועצה אריה קינג (צילום: יח"צ)


"אני לא חושש ממה שעלול להיות, אלא ממה שקורה בפועל. יש כניסה של תכנים של כל מיני ארגונים שרואים את עצמם כנושאי הדגל של הגלובליזציה, תכנים שמנוגדים לעתים ליהדות, כמו למשל הנושא של איך נראה התא המשפחתי ושל בית יהודי. זוהי לטעמי ההשפעה הלא טובה של הגלובליזציה".

קינג מוסיף כי "במערכת החינוך החרדית אני לא חושב שיש משהו להכניס ולשנות, היות ויש שם מספר מסלולים ומגוון לכל תלמיד חרדי כמו החינוך המוכר שאינו רשמי, ואת זרם החינוך הממלכתי-חרדי. לעומת זאת, מאוד הייתי רוצה להכניס יותר תכנים ציוניים ופתוחים, אם היה רק זרם אחד בחינוך החרדי היה צריך לפעול ולתקן, אבל כרגע יש להם מגוון אפשרויות ואני מכיר בזה שחלקם לא רוצה את התכנים הללו, אז טוב שיש להם כל האופציות".

ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, תתקיים זו השנה השנייה עשרה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים תש"פ בטרמינל שבמתחם התחנה (רחוב דוד רמז 4), הוועידה תעסוק במגוון נושאים, ביניהם זרמים בחינוך בירושלים, חינוך חרדי מול חינוך חילוני, חינוך למסורת יהודית או לתפיסה גלובאלית, מערכת החינוך בעידן הסלולר ועוד.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רק שתדעו

    כרמית היא דתייה מסורתית שנלחמת נגד החילוניים בבית הכרם ובתיכון בה לומדים ילדיה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר