(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

שיטת בדיקה חדשה לאיתור סרטן צוואר הרחם הצילה מאות נשים בזכות אבחון מדויק יותר

פורסם בתאריך: 7.10.19 10:28

כ-5,600 חברות מכבי בירושלים, עברו בשנה האחרונה בדיקת פאפ. חשוב לדעת כי שיטת הבדיקה הקודמת שעדיין נהוגה בקופות החולים האחרות אינה יעילה מספיק ולכן הרבה מקרים "פוספסו". החדשות הטובות: שיטה חדשה ומדויקת הרבה יותר שמתבצעת במכבי כבר הצילה את חייהן מאות נשים

בבדיקה שערכנו לרגל יום האישה הבינלאומי ולכבוד יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם שחל בחודש שעבר, גילינו כי כ-5,600 נשים תושבות ירושלים חברות מכבי, עברו בשנה האחרונה בדיקות פאפ. זהו נתון חיובי המראה את המודעות ההולכת וגדלה לכך שניתן למנוע את סרטן צוואר הרחם על ידי בדיקות שגרתיות, אולם כעת מתברר כי בשיטת הבדיקה הקודמת שעדיין נהוגה בקופות החולים האחרות, הדיוק בתוצאות נמוך יותר.

החדשות הטובות: תוצאות שיטת בדיקה חדשה לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם הדהימו את המומחים במכבי: בתוך כשנה נרשמה עלייה של 33 אחוזים בגילוי מוקדם של ממצאים סרטניים וטרום סרטניים. המשמעות היא שמאות נשים שבעבר לא היו מאותרות כבעלות סיכון לחלות, אותרו וטופלו בהתאם.

מידי שנה מאובחנות כ-250 נשים בישראל כחולות בסרטן צוואר הרחם וכ-80 נשים נפטרות בכל שנה מהמחלה. מנתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-5,000 נשים נוספות מאותרות עם ממצאים טרום סרטניים. הדרכים למנוע את המחלה הן בדיקת הפאפ וחיסון נגד נגיף הפפילומה.

הגורם לסרטן צוואר הרחם הוא נגיף הפפילומה (Human papilloma virus – HPV) שעובר בדרך כלל בקיום יחסי מין. סרטן זה הוא הרביעי בשכיחותו בקרב נשים בעולם ולכן יש חשיבות רבה לגילוי מוקדם לטובת יעילות הטיפול. כ-50 אחוזים מהנשים בישראל מבצעות כיום את בדיקת הפאפ כדבר שבשגרה.

לפני כשנה החליטה מכבי להכניס לשימוש שיטת בדיקה חדשנית לבחינת בדיקות הפאפ הנערכות בקופה, הנקראת: Primary Cervical HPV DNA Testing. הבדיקה נועדה לשפר את יכולת הניבוי והזיהוי של ממצאים חריגים בצוואר הרחם ולהפחית את שיעור האבחונים השגויים. באמצעות בדיקה זו העריכו במכבי כי ניתן יהיה לזהות ממצאים בצורה מדויקת ואמינה יותר ובכך למנוע את התפתחות המחלה במספר גדול יותר של נשים.

ד"ר אדוארדו שכטר, מומחה לרפואת נשים ולצוואר הרחם במכבי שירותי בריאות:

"מנתוני מכבי עולה שבחודשים מרץ עד דצמבר 2018, אותרו ממצאים טרום סרטניים או סרטניים אצל כ-800 נשים יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה שבה נעשה שימוש בבדיקה הקודמת. נשים אלו ככל הנראה לא היו מאותרות כבעלות ממצאים ע"י שיטת הבדיקה הישנה וייתכן ובתוך מספר שנים היו לוקות בסרטן צוואר הרחם. "

אם שיטת הבדיקה החדשה הייתה מבוצעת גם ביתר הקופות ולא רק במכבי – ההערכה היא כי אצל כ-2,500 נשים נוספות שנבדקו השנה היו מתגלים ממצאים סרטניים או טרום סרטניים, והן היו יכולות להישלח לטיפול שהיה מונע מהן לחלות במחלה בעתיד.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר