מוזיאון ישראל, מתוך התערוכה 'ההלך והדרך' (צילומים: תומר אפלבאום, ז'ן-לאון ז'רום)
מוזיאון ישראל, מתוך התערוכה 'ההלך והדרך' (צילומים: תומר אפלבאום, ז'ן-לאון ז'רום)

מוזיאון ישראל: דמותו של הנווד בתרבות

תערוכה מיוחדת, 'ההלך והדרך', שתוצג במוזיאון מקשרת בין דמויות שונות, הקשורות זו לזו בשל חיי הנדודים שלהן

פורסם בתאריך: 31.1.19 13:00

תערוכה חדשה במוזיאון ישראל עוסקת כל כולה בדמותו של הנווד באמנות ובתרבות. התערוכה, 'ההלך והדרך', תיפתח ביום רביעי הקרוב, 6.2.



דמויות של נוודים כמו "היהודי הנודד", "הבן האובד" ו"ההולנדי המעופף" מוכרות ואהודות באמנות האירופית מאז ימי-הביניים והן מופיעות בתערוכה בציורי-שמן של אובר רובר, ז'ן לאון ז'רום, בנג'מין וסט ואבל פן, ולצידם, בהדפסים של רמברנדט, גוסטב דורה, אפרים משה ליליין, ומיכאל סגן-כהן.

תערוכה במוזיאון (צילום: ז'ן-לאון ז'רום)

מתוך התערוכה 'ההלך והדרך' (צילום: ז'ן-לאון ז'רום)

התערוכה מקשרת בין דמויות שונות בהיסטוריה, הקשורות זו לזו בשל חיי הנדודים שנאלצו לחיות. לכאורה, למשל, אין דבר משותף בין קין התנכ"י לבין גיבור האודיסאה היווני אוֹדיסֶאוּס, ואולם על שניהם נגזר לנדוד כל חייהם בעקבות צו אלוהי שהוטל עליהם. גם לדמותו של הנווד המפורסם מכול, "היהודי הנודד", מיוחד מקום בתערוכה. בהמשכה נבחנת גם דמותם של יורדי ים מקוללים, כמו הספן הזקן המוכר מהפואמה של קוֹלרידג' הבריטי וספינת הרפאים "ההולנדי המעופף". את התערוכה חותם "הבן האובד" מהברית החדשה. שלא כמו ברוב הסיפורים האחרים, המשל שמגולל את סיפורו מסתיים בשיבה המנחמת הביתה.

"הנווד מוגדר באמצעות נדודיו, בלי קשר לנקודת המוצא או לסיום מסעו", אומרת שלומית שטיינברג, אוצרת התערוכה, "לכן יתוארו הֲלָכים לא פעם נכנסים למעבה יער אפלולי או צועדים אל עבר הר גבוה ולא מיושב. מזהים אותם בגדיהם המרופטים, מקל ארוך, צרור דל וכובע רחב שוליים. תופעה מעניינת היא שלרוב אין נוודות-נשים בתיאורים. האמנים לא העלו על דעתם שאישה תקבל על עצמה גורל שכזה ובוודאי לא העריכו שתוכל לעמוד בקשיי הדרך". עוד מסבירה שטיינברג כי התערוכה מבטאת את הניגוד לבורגנות "לבורגנים הבית הוא הכול, ואין סיבה לנטוש אותו, ולעומתם, הנוודים הם חסרי הבית, חסרי הרכוש וחסרי התקווה. החברה זקוקה ל'אחרים' הללו כדי לאשש את הנורמטיביות שלה".


הכבש השישה עשר, הגרסה המזרחית: בקרוב – אלבום מוזיקה מזרחית מקורית לילדים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר