ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (צילום: ASSOCIATED PRESS)
ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (צילום: ASSOCIATED PRESS)

רני חזון וייס | הדור שלא הכיר את רבין נמצא היום גם בחדר המורים

"איך אמרה לי אחת המורות? הייתי בת חצי שנה כשרבין נרצח": 24 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל - איך הופכים את יום הזיכרון למשמעותי לא רק עבור התלמידות והתלמידים שלנו אלא גם עבור הצוותים החינוכיים? | טור דעה

פורסם בתאריך: 9.11.19 19:17

מי לא מכיר או מכירה את השאלה: איפה היית כשרבין נרצח?

בימים האחרונים זה היכה בי. בישיבת המחנכות והמחנכים הקבועה שלנו בה נערכנו לקראת יום רבין בבית הספר, פתאום הבנתי ששאלות הרלוונטיות והאופן בו יצוין היום בבתי הספר אינן נוגעות רק בחיבור לתלמידות והתלמידים שלנו, שלרוב לא מכירים את דמותו של רבין ועבור חלקם היום הזה מייצר אנטגוניזם בשל תפיסות מדיניות ופוליטיות שונות. בחלק מהמוסדות אף הגדילו לעשות ולציין ביום הזה דברים אחרים ביניהם כמו ציון יום פטירת רחל אמנו וזמן שאילת גשמים, זאת כנראה בשל פערים אידיאולוגיים עמוקים עם רבין האיש ועוד סיבות נוספות הבאות לידי ביטוי מעל ומתחת לפני השטח.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


נוסף על כל אלו זה היכה בי. החשיבה שלנו צריכה להיות איך להפוך את היום הזה למשמעותי ורלוונטי לא רק עבור התלמידות והתלמידים שלנו אלא גם עבור הצוות החינוכי. איך אמרה לי אחת המורות? הייתי בת חצי שנה כשרבין נרצח. בעוד לי יש תשובה לשאלה איפה הייתי כשרבין נרצח, השנים הולכות ומתקדמות והיום 24 שנים אחרי הרצח, נדמה לי כי חשוב שנשאל את עצמנו כיצד לציין את היום באופן שיהיה רלוונטי, אפקטיבי וגם מעשי לכלל קהילת בית הספר.

אנחנו לא חייבות או חייבים להסכים עם רבין האיש, אבל אסור להתעלם מהרצח ולציין את יום הזיכרון בכל אופן שיהיה משמעותי. כך למשל יש שקבעו יום זה כיום צום ותענית, יש המציינים באמצעות לימוד ויש באמצעות מפגש ושיח.

זו השנה הרביעית שנקיים מעגלי שיח בתיכון דרור אותם יובילו מגוון נשים ואנשים מהחברה הישראלית בנושאים הקשורים בסולידריות, בבחירה, ביצירה, במפגש, בעשיית טוב.

זה לא סוד שהמנהיגות במדינת ישראל אינה מתפקדת ואף מלהיטה ומלבה. החברה הישראלית מצולקת, מקוטבת, על מגזריה השונים. בהיעדר מנהיגות שתוביל שיח של טוב משותף, מפגש, היכרות וחיבורים ובהינתן העובדה כי הקולות הקיצוניים מאיימים לשלוט במרחב הכללי הציבורי ומשפיעים על דור העתיד בדרכים השונות, יש לנו תפקיד במערכת החינוך ליצור מציאות, להשלים את הפער.


רני חזון וייס (צילום: נעם פיינר)

רני חזון וייס (צילום: נעם פיינר)


אני רואה ביום רבין את אחד הימים הקונפליקטואלים, אך ככזה שדווקא בו חשוב לעצור וליצוק משמעות דרך לימוד, דרך מפגש ושיח. לתת מקום לחיזוק הזהות, לשאילת שאלות, למחלוקת – כזו שתהיה לשם שמיים. חשוב שהתלמידות והתלמידים שלנו ידעו מי היה רבין, אבל בעולם בו הידע זמין, נדמה לי שהחשיבות המרכזית היא דווקא בחזרה למיומנויות הבסיסיות של מפגש, היכרות ושיח ככאלו שמחזקים את הזהות, כאלו שמייצרים מציאות טובה יותר. בהכשרתם למי שיעמדו בהמשך בתפקידי מפתח בחברה הישראלית, ינאמו מעל במות וישפיעו. בתוך כל זאת אני גם מאוד אופטימית. לשמחתי, השטח מייצר את המציאות וביום הזה ניתן למצוא יוזמות מגוונות המבקשות להתמודד עם הניכור והמרחק שהיום הזה עלול לייצר גם בקרב התלמידות והתלמידים שלנו, אבל גם בקרב הצוותים החינוכיים ואם אתם שואלים אותי? זוהי פדגוגיה חדשנית.

רני חזון וייס,

מנהלת תיכון דרור בירושלים,

תיכון ממלכתי דתי פלורליסטי, מבית האגודה לקידום החינוך



תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יום זכרון לרבין כי מה הוא מיוחד ומה רחבעם זאבי לא מיוחד מספיק

  2. מאיר

    איך?
    פשוט מאוד. מזכירים לתלמידים את אלטלנה ו 1700 נרצחו אוסלו.. והנה לכם מורשת רבין.. למהדרין יא צבועים.

  3. שלמה

    למה אתם מסתירים את חלון התגובות עם מליון פרסומות שבקושי רואים משהו..

  4. המורה להסטוריה

    למאיר
    אחד האנשים שהיה לצדו של רבין על החוף טוען שרבין השיב אש לאחר שנורו יריות מהאלטלנה לכיוון החוף והיה מהראשונים לחדול את האש

  5. לא משעמם

    ״הגדילו לעשות ולציין את רחל אימנו״, כלומר…. כנראה שהמנהלת יודעת היטב מי הוא רבין אבל אינה יודעת מי היא רחל אמנו , אחרת לא היתה מתבטאת כך. ומשפחתו לא כבדו אותו יותר טוב , היה חשוב להם יותר ביבי נתניהו , היחס וההשתלחות מאוד כיבדו את יום אזכרתו. המדינה ערכה טכס ממלכתי ואילו הם?! ומה שמפריע למנהלת זה ציון רחל אמנו והגשמים?!!!!!!

  6. ירושלמי

    בשם ההחלה וקבלת השונה מבינים מחבלים עם דם יהודי על הידיים
    אך לא מבינים או מקבלים יהודים דתיים או חרדים
    משתלחים בהם ללא רסן ואף אחד לא מוחה על אי קבלת השונה
    די נמאסתם שמולאנים צבועים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר