סקר הורים בנושא התפתחות הילד שנערך בתחנות טיפל חלב במזרח ירושלים (גרפיקה: מכון ירושלים למחקרי מדיניות)
סקר הורים בנושא התפתחות הילד שנערך במזרח ירושלים (גרפיקה: מכון ירושלים למחקרי מדיניות)

נתון בראש | בין מזרח למערב: הפערים באבחון ובטיפול בהתפתחות הילד

ממחקר של מכון ירושלים למחקרי מדיניות עולה כי ילדים במזרח ירושלים בעלי עיכוב התפתחותי מאובחנים פחות מכלל הילדים באוכלוסייה. החוקרת דגנית לוי עם ההסברים ועם המספרים

פורסם בתאריך: 18.9.22 08:04

רק 2 אחוזים מהילדים הערבים שמגיעים לטיפות חלב במזרח העיר החלו בתהליך אבחון בהתפתחות הילד, לעומת הערכה של 15-10 אחוזים באוכלוסייה הכללית, כך עולה ממחקר שנערך על ידי מכון ירושלים למחקרי מדיניות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


המחקר, שנערך במסגרת תוכנית שמפעילה העירייה בטיפות החלב במטרה להביא לצמצום הפערים ולהעלות את שיעור הילדים המאובחנים במזרח העיר, סקר את הקשיים והחסמים בתהליך שהילד והוריו צריכים לעבור: מהעלאת חשש לקושי התפתחותי; המשך בהפניה לרופא הילדים כדי לקבל הפניה למרכז להתפתחות הילד. רופאי הילדים והמשפחה במזרח ירושלים מועסקים על ידי זכיינים ולא ישירות על ידי קופות החולים. הרופאים לרוב חסרים הכשרה בהתפתחות הילד ולא עורכים בדיקות התפתחות בשגרה לילדים שבאים אליהם; משם הפניה לביצוע אבחון במרכז להתפתחות הילד, כמעט תמיד במערב העיר. מעבר לקושי התחבורתי להגיע למערב העיר, דווח שבמרכזים הללו ההנגשה התרבותית והתרגום לערבית מוגבלים; לבסוף, סיכום האבחון וההמלצות לטיפול נכתבות כמעט תמיד בעברית ונמסרות למרפאת הזכיין ולא ישירות להורים.

סקר הורים שבוצע במסגרת המחקר הקיף כ-1,380 הורים. במסגרתו נמצא כי עלה חשש לקושי התפתחותי אצל 8 אחוזים מהילדים, אולם רק 2 אחוזים מכלל הילדים החלו בתהליך האבחון ובוצע אבחון עבור 0.6 אחוזים מהילדים. זאת ועוד, מקרב אותם 8 אחוזים מהילדים שעלה חשש שיש להם קושי התפתחותי, רק 35 אחוזים קיבלו הפניה כתובה לצורך ביצוע אבחון. ויש גם נתון מעודד – 88 אחוזים מהילדים שכבר עברו אבחון, גם החלו בטיפול.

ממצאים אלה הם עדות למורכבות התהליך, המחייב את ההורים להתמודד עם אתגרים וחסמים רבים, במיוחד בקרב מי שמציאות החיים שלו מורכבת בלאו הכי ועם מודעות נמוכה להתפתחות הילד אשר מקשה מאוד על צמצום הפערים באבחון ובטיפול בהתפתחות הילד.

  • הכותבת הינה דגנית לוי, חוקרת במכון ירושלים למחקרי מדיניות

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר